abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 15:34:18 #101
5428 crew  miss_sly
pi_218082002
Ja, ho maar weer verder. Volgens mij is de boodschap wel duidelijk en heeft TS ook wel door dat hij niet volledig in zijn recht stond om zo hoog van de toren te blazen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218082304
Een beetje anders; ben al menig keer bij een echte Chinees geweest (met dim sum, pekingeend met pannenkoeken etc.). Of een Koreaan, zelfs McDonald's of Ikea.
Wat mij opvalt is dat Aziatische kinderen altijd zo braaf zijn. Bij de Chinees tafelen ze urenlang gezellig mee. Eten zonder te jengelen, alleen lachen en alles mee eten. Bij de Koreaan ook braaf alles mee eten en geen geklaag. Bij de McDonald's (toevallig in Scheveningen) was het zo druk toen ik er was (waarschijnlijk daar altijd).
Mensen achter me irritant op de banken ploffen dat ik iedere keer omhoog veerde. Vooral veel gillen (want dat is in natuurlijk), of gejank wat niet stopt en niemand weet waarom of doet er iets aan.
En er zat 1 Aziatisch gezin tussen . Die zaten rustig te eten, zonder geluid te maken. Met een baby, een jongen van een jaar of 3 en een van ongeveer 5-6. Geen geluid, geen klagen, niet mensen boos aankijken. Rustig aan het genieten van hun eten, gevoerd worden zonder uit te spugen of een andere klacht. En daarna zonder trammelant weg.

Ik weet niet of het 1 nationaliteit is, of welke landen in Azië dat hebben, maar ik word er blij en rustig van als ik dat zie. Het kan dus, uiteten met kinderen en ervan genieten.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_218083044
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:06 schreef FutureFairytale het volgende:
Een beetje anders; ben al menig keer bij een echte Chinees geweest (met dim sum, pekingeend met pannenkoeken etc.). Of een Koreaan, zelfs McDonald's of Ikea.
Wat mij opvalt is dat Aziatische kinderen altijd zo braaf zijn. Bij de Chinees tafelen ze urenlang gezellig mee. Eten zonder te jengelen, alleen lachen en alles mee eten. Bij de Koreaan ook braaf alles mee eten en geen geklaag. Bij de McDonald's (toevallig in Scheveningen) was het zo druk toen ik er was (waarschijnlijk daar altijd).
Mensen achter me irritant op de banken ploffen dat ik iedere keer omhoog veerde. Vooral veel gillen (want dat is in natuurlijk), of gejank wat niet stopt en niemand weet waarom of doet er iets aan.
En er zat 1 Aziatisch gezin tussen . Die zaten rustig te eten, zonder geluid te maken. Met een baby, een jongen van een jaar of 3 en een van ongeveer 5-6. Geen geluid, geen klagen, niet mensen boos aankijken. Rustig aan het genieten van hun eten, gevoerd worden zonder uit te spugen of een andere klacht. En daarna zonder trammelant weg.

Ik weet niet of het 1 nationaliteit is, of welke landen in Azië dat hebben, maar ik word er blij en rustig van als ik dat zie. Het kan dus, uiteten met kinderen en ervan genieten.
Misschien totaal onrelevant voor dit topic (of misschien niet?) maar ik zat laatst een soort van Aziatische versie op Temptation Island te kijken en mán, wat een wereld van verschil. Mensen die op een respectvolle en plezierige manier met elkaar omgingen, wat een verademing met al die asociale en dramatische toestanden die we hier te zien krijgen. Ik kan me voorstellen dat Aziatische kids heel anders opgevoed worden dan Westerse kinderen.
pi_218083092
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Misschien totaal onrelevant voor dit topic (of misschien niet?) maar ik zat laatst een soort van Aziatische versie op Temptation Island te kijken en mán, wat een wereld van verschil. Mensen die op een respectvolle en plezierige manier met elkaar omgingen, wat een verademing met al die asociale en dramatische toestanden die we hier te zien krijgen. Ik kan me voorstellen dat Aziatische kids heel anders opgevoed worden dan Westerse kinderen.
Kinderen moeten hier alles krijgen wat een ander ook heeft, lijkt het wel. Ik begrijp niet hoe het werkt, maar als het in Azië kan; op een prettige manier voor iedereen alles vrolijk opeten, dan moet het hier ook kunnen. Toch?

'Eet dit, in ieder geval 2 happen'. Dan komt het al niet lekker over.
  maandag 30 juni 2025 @ 18:10:51 #105
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_218083132
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:03 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]
Kinderen moeten hier alles krijgen wat een ander ook heeft, lijkt het wel. Ik begrijp niet hoe het werkt, maar als het in Azië kan; op een prettige manier voor iedereen alles vrolijk opeten, dan moet het hier ook kunnen. Toch?

'Eet dit, in ieder geval 2 happen'. Dan komt het al niet lekker over.
Die van mij is ook een horecatijger, wil alles lekker meegenieten

Toen ze echt klein was gingen we niet lang, maar gewoon zo lang ze het uithield. Maak er een gezellige ervaring van en leer ze idd vanaf kleins af aan dat genieten van eten en gezelschap betekent lekker op een stoel zitten en bij de club horen :)

Meerdere vriendjes en vriendinnetjes zijn net zo, maar ken er ook zat die dat niet kunnen of willen en waar de ouders ook andere prioriteiten en wensen hebben in het leven.
Dan moet je gewoon rekening houden met andere mensen in een restaurant natuurlijk en moven :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_218083149
quote:
In Frankrijk zie ik altijd keurige kinderen, lekker gedrild netjes zitten. Misschien ligt dat ook aan het soort restaurants waar ik daar kom.
In Italië zijn kinderen juist de absolute keizer van elk restaurant en het ál personeel plus waarschijnlijk ook nog de buren doen hun best om die kinderen maar zoveel mogelijk aandacht te geven. Welllicht ligt dat aan het lage geboortecijfer daar zodat kinderen een attractie op zichzelf zijn.
pi_218083206
Het is mij ook wel eens opgevallen dat Aziatische kinderen makkelijker rustig blijven. Kunnen we een voorbeeld aan nemen in West Europa. Ik ben pedagoog, ik heb veel contact met puberkinderen uit moeizaam werkende gezinnen, en witte kinderen met veel vrijheid zie ik veel, die ouders hebben vaak geen grip.

Aziatisch gezinnen zijn echter vaak wel strikt autoritair, dat past dan weer slecht bij onze moderne Europeae pedagogische visie. De corrigerende tik is in Chinese en Koreaanse gezinnen ook nog veel meer geaccepteerd. Ik heb wel eens een vader zijn tik opgevangen omdat hij zonder gene z'n kind een beuk ging geven waar ik naast zat.

Een middenweg lijkt me beter.
-nee-
pi_218083242
Fransen, Italianen, Spanjaarden en (de meeste) Aziatische landen hebben i.t.t. Nederland een heel andere eetcultuur. Lang en uitgebreid tafelen met het hele gezin/familie is daar heel gewoon, en dat krijgen die kinderen daar dus met de paplepel ingegoten...
pi_218083291
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:30 schreef nelaeryn het volgende:
Fransen, Italianen, Spanjaarden en (de meeste) Aziatische landen hebben i.t.t. Nederland een heel andere eetcultuur. Lang en uitgebreid tafelen met het hele gezin/familie is daar heel gewoon, en dat krijgen die kinderen daar dus met de paplepel ingegoten...
Klopt, maar ik denk ook dat het in Nederland veranderd is qua gedrag zeg maar. Zelf ben ik vrij streng christelijk opgevoed. Voor het eten werd er gebeden, als kind, tot een jaar of 12, was het daarna "Here, zegen dit eten, om Jezus' wil, amen." en na het eten werd er een stuk uit de Bijbel gelezen en gedankt. (Kind: "Here, dank U voor dit eten, om Jezus' wil, amen".)
In de tussentijd was er geen sprake van dat je de tafel verliet.

En ik had niet het idee dat het bij ons nou zo bijzonder was.

Maar zoals @Marsenal ook al zei, een middenweg is beter. Maar ja, vind die maar eens...
pi_218083480
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:37 schreef Bargehassus het volgende:
Klopt, maar ik denk ook dat het in Nederland veranderd is qua gedrag zeg maar. Zelf ben ik vrij streng christelijk opgevoed. Voor het eten werd er gebeden, als kind, tot een jaar of 12, was het daarna "Here, zegen dit eten, om Jezus' wil, amen." en na het eten werd er een stuk uit de Bijbel gelezen en gedankt. (Kind: "Here, dank U voor dit eten, om Jezus' wil, amen".)

Maar zoals @:Marsenal ook al zei, een middenweg is beter. Maar ja, vind die maar eens...
Doelde er meer op dat ze in die landen gewoon een stuk Bourgondischer, gastronomischer en gastvrijer zijn ingesteld. Juist niet dat streng Calvinistische dus..

En in Nederland word je, bij wijze van spreken, weggestuurd rond etenstijd, terwijl een Italiaan of Indo zwaar beledigd zal zijn als je niet blijft mee eten ;)
pi_218083624
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:05 schreef nelaeryn het volgende:
Doelde er meer op dat ze in die landen gewoon een stuk Bourgondischer, gastronomischer en gastvrijer zijn ingesteld. Juist niet dat streng Calvinistische dus..
Klopt zeker. Ik wilde dan juist weer meer het accent leggen op het niet van tafel gaan tijdens het eten. :)
quote:
7s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:05 schreef nelaeryn het volgende:
En in Nederland word je, bij wijze van spreken, weggestuurd rond etenstijd, terwijl een Italiaan of Indo zwaar beledigd zal zijn als je niet blijft mee eten
Ja, grappig is dat, die verschillen. Zo heb ik buren van (denk ik) Marokkaanse rootes. Als ik 's middags thuis kom uit mijn werk komen daar af en toe de meest heerlijke geuren uit de keuken. Als ik dan de buurman tegen kom "durf" ik hem daar eigenlijk geen compliment voor te geven want dan ben ik weer "bang" dat hij zich dan weer verplicht om mij uit te nodigen. Gebruiken en tradities, af en toe best lastig.
  maandag 30 juni 2025 @ 19:25:22 #112
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_218083654
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:37 schreef Bargehassus het volgende:

[..]

Maar zoals @:Marsenal ook al zei, een middenweg is beter. Maar ja, vind die maar eens...
Dat klinkt alsof de maaltijd met elkaar genieten echt een feestje was
quote:
14s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:23 schreef Marsenal het volgende:
Het is mij ook wel eens opgevallen dat Aziatische kinderen makkelijker rustig blijven. Kunnen we een voorbeeld aan nemen in West Europa. Ik ben pedagoog, ik heb veel contact met puberkinderen uit moeizaam werkende gezinnen, en witte kinderen met veel vrijheid zie ik veel, die ouders hebben vaak geen grip.

Aziatisch gezinnen zijn echter vaak wel strikt autoritair, dat past dan weer slecht bij onze moderne Europeae pedagogische visie. De corrigerende tik is in Chinese en Koreaanse gezinnen ook nog veel meer geaccepteerd. Ik heb wel eens een vader zijn tik opgevangen omdat hij zonder gene z'n kind een beuk ging geven waar ik naast zat.

Aziaten leren om vooral hun bek te houden en te conformeren aan de groep. Westerlingen en vooral Nederlanders moeten het op volwassen leeftijd natuurlijk vooral hebben van die slaajbek in werk enzo :+

Culturen, immens interessant O+
pi_218083684
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 11:54 schreef DjVero het volgende:
Kiyoshi Veenendaal. Mensen zijn over het algemeen iets formeler gekleed daar, wat meer high-class, dus als een typische vreetschuur zou ik het niet willen omschrijven. Prijzen liggen ook wel een stukje hoger. Bij AYCE zou het me idd totaal niet boeien, nog los van het feit dat je daar lekker je eigen vreten en drinken bij elkaar moet rapen en weinig van doen hebt met gastheren/gastvrouwen.
Een restaurant waar je 2.5 uur onbeperkt kan eten is niet formeel.
pi_218083736
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:25 schreef Molo het volgende:
Culturen, immens interessant O+
Helemaal mee eens :Y)
  maandag 30 juni 2025 @ 19:38:24 #115
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218083782
aziaten generaliseren, het zijn er gelukkig toch niet zo veel
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218083988
quote:
Dat klinkt alsof de maaltijd met elkaar genieten echt een feestje was
]

Ik ga er even van uit dat je het ironisch bedoelt en dat je eigenlijk bedoelt dat het vervelend of misschien wel kudt klinkt.
Dat is dan een beetje een valse tegenstelling. Het was geen feestje of vervelend, Het was gewoon onderdeel van de dag. En zoals gezegd, ik had niet de indruk dat het in mijn omgeving nou totaal anders was.

quote:
Culturen, immens interessant
Zeker! :Y
pi_218084153
quote:
14s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:23 schreef Marsenal het volgende:

Middenweg? Gewoon stompen godverdomme.

En voor TS: we kennen de context niet, simpelweg omdat we er niet bij waren. Zoals je het nu schetst komt je er zelf niet zo lekker vanaf natuurlijk, maar voor hetzelfde geld was die dame uit de bediening ook gewoon ronduit onbeschoft. Of je dat dan reden vindt om heel boos te worden is uiteraard ook je eigen keuze.
pi_218084399
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:12 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Middenweg? Gewoon stompen godverdomme.

En voor TS: we kennen de context niet, simpelweg omdat we er niet bij waren. Zoals je het nu schetst komt je er zelf niet zo lekker vanaf natuurlijk, maar voor hetzelfde geld was die dame uit de bediening ook gewoon ronduit onbeschoft. Of je dat dan reden vindt om heel boos te worden is uiteraard ook je eigen keuze.
Dat vond ik ook. Eigenlijk alles wat TS ook daarna zei werd afgeblaft. Of hij nou aardig reageerde of wat eigenwijzer. Ik geloof hem echt wel dat die vrouw onbeschoft was, en je kan het ook op een vriendelijke manier aangeven. Beleefdheid moet niet te maken hebben met wat je er kunt eten. Als hij aangeeft dat hij daar anders op zou reageren en zijn dochter aan tafel hield was het opgelost.

En ja, in Mediterraanse landen wordt uitgebreid getafeld, vaak met de hele familie. Hier lijk het een 'verplichting', en dan word er niet geleerd dat eten is om van te genieten en gezellig te praten over de dag.
  maandag 30 juni 2025 @ 20:50:30 #119
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_218084477
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:55 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
]

Ik ga er even van uit dat je het ironisch bedoelt en dat je eigenlijk bedoelt dat het vervelend of misschien wel kudt klinkt.
Dat is dan een beetje een valse tegenstelling. Het was geen feestje of vervelend, Het was gewoon onderdeel van de dag. En zoals gezegd, ik had niet de indruk dat het in mijn omgeving nou totaal anders was.
[..]
Zeker! :Y
In streng gelovige calvinistische huizen is het toch vaak gewoon even jezelf vullen met sobere kost zodat je weer door kunt werken. Geen sociaal gezellig en fijn uitgebreid ritueel, luxe en weelde.
Zo kwam het idd over op mij
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 20:53:59 #120
236264 crew  capricia
pi_218084501
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:50 schreef Molo het volgende:

[..]
In streng gelovige calvinistische huizen is het toch vaak gewoon even jezelf vullen met sobere kost zodat je weer door kunt werken. Geen sociaal gezellig en fijn uitgebreid ritueel, luxe en weelde.
Als de ouderen spreken (ook aan tafel), houden de jongeren hun mond.
En kinderen al helemaal.

Zo is dat in bepaalde gezindte nog steeds.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_218084556
quote:
16s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:38 schreef FlippingCoin het volgende:
aziaten generaliseren, het zijn er gelukkig toch niet zo veel
Over generaliseren gesproken, dat had je beter kunnen duiden. Waar generaliseer ik dan precies?
quote:
en (de meeste) Aziatische landen
Japan, Indonesië, Thailand, China, Vietnam, etc., staan allemaal bekend om hun goede keuken, en dat ze in die landen ook veel meer een eetcultuur hebben dan in Nederland.
pi_218084593
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:50 schreef Molo het volgende:

[..]
Nou maak je er, naar mijn mening, weer een valse tegenstelling van.
Is er dan voor jou echt geen middenweg?

Ja, het was soms best sober. Maar mijn ouders hadden 5 kinderen (ik ben de jongste) en mijn vader was fabrieksarbeider en mijn moeder huisvrouw dus heel breed hadden ze het niet.

Maar ondanks dat waren de maaltijden prima en de contacten tussen de gezinsleden heel goed.
pi_218084601
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Als de ouderen spreken (ook aan tafel), houden de jongeren hun mond.
En kinderen al helemaal.

Zo is dat in bepaalde gezindte nog steeds.
Niet bij ons, gelukkig. Was het niet, is het niet.
pi_218085318
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:29 schreef Hoppahop het volgende:

[..]
Een restaurant waar je 2.5 uur onbeperkt kan eten is niet formeel.
Dat zeg ik dan ook niet.
  maandag 30 juni 2025 @ 22:51:40 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218085552
Voor sommigen is aardewerk en metalen bestek als formeel eten.
:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')