abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 9 juli 2025 @ 19:29:37 #101
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218170624
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Jij bent degene die er allemaal "theorieën" op loslaat, en bij weerwoord verschuif je de doelpalen en begin je over "ervaring".

Maar het heeft bar weinig met de ervaringen an sich te maken, maar hoe je die ervaringen wilt verklaren. Dat jij ervaringen hebt gehad, betekent nog niet dat allerlei spirituele tradities soortgelijke ervaringen duiden. Dat is een verklaring. En, zoals ik zei, eentje die nou niet bepaald genuanceerd is.

Maar goed, we weten beide hoe we er in staan. Verdere discussie hierover bleek eerder zinloos.
Ze beschrijven t allemaal wel indentiek en zeer accurate, vantevoren, over profetien gesproken.

Ik laat geen theorien los, ik lees symboliek. Maar we weten idd hoe we er beiden in staan, zoals je zelf eerder zei; categorie fouten, zoals muziek proberen uit te meten.
As above, so below.
  woensdag 9 juli 2025 @ 19:31:16 #102
16305 Jappie
parttime reverend
pi_218170639
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 09:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit is nou een typische tekst die esoterisch wordt geïnterpreteerd. In de KJV wordt het Griekse woord ἐντὸς (entos) inderdaad zo vertaald, in mijn NBG-vertaling staat er "bij u", een andere mogelijke vertaling is "te midden van jullie" o.i.d. De vraag is nu wat de meest waarschijnlijke vertaling is. Als je de context bekijkt waarin Farizeeërs Jezus uit de tent proberen te lokken, dan lijkt een vertaling "in u" nogal vreemd. Als je de rol van Jezus door de evangelisten erbij betrekt, dan lijkt een vertaling als "te midden van jullie" (als in: Jezus zelf) een stuk waarschijnlijk. De Farizeeërs hadden waarschijnlijk een andere opvatting over de komst van de Messias met allerlei tekenen, en de evangelisten proberen dat beeld van de Messias recht te zetten; dat begint al in het Marcus evangelie in het begin (de Messias is een gekruisigde).

Als je dit soort context er niet bij haalt, dan kun je overal wel van alles in gaan lezen en lukraak verbanden gaan trekken die je eigen spiritualiteit bevestigt. Zuivere apofenie, dus.
Wat ik zie is een hoop interpretatie en omgevingsfactoren welke door u worden aagedragen zonder dat daar expliciet over wordt gesproken in dat deel van de bijbel welke ik quotte. Niet dat ik iets heb tegen eigen interpretaties of andersdenkenden maar juist daar waar spirituele teksten wezenlijk veranderen door deze te veel naar aardse omgevingsfactoren te laten buigen lijkt mij toch enige terughoudendheid op zijn plaats.
Anders dan dat is het n.b. Jezus zelf die aangeeft uitspraken en gelijkenissen op een dusdanig manier in te kleden dat de achterliggende boodschap slechts kan worden verstaan door hun die de diepere betekenis kunnen doorgronden en zij die slechts luisteren de diepere betekenis zal ontgaan. (Mattheus 13: 10-17)

Komt nog bij dat het gezien de omgevingsfactoren (dreiging van de Farizeers en andere belanghebbenden) juist logischer lijkt om vooral geen extra aandacht uit te laten gaan naar eventueel godslasterende stukken tekst.
Misverstanden kun je prima rechtzetten zonder daar onnodige risico's voor te hoeven nemen. Omgekeerd geredeneerd zou juist het evt rechtzetten van dit stuk tekst naar haar esoterische betekenis uitsluitend dan de moeite waard zijn indien die achterliggende waarheid voor de discipelen ook daadwerkelijk als dusdanig beleefd werden.

Anders gezegd: "Dat zij dit deden in het volle besef dat geen aardse straf of kwelling de geestelijke werkelijkheid die is kon bedreigen" Eens te meer een reden om te kiezen voor de uitleg zoals ik hem beschreven heb.

Anyway..het te pas en te onpas neerplempen van vermoeden tot apofenie lijkt op zichzelf een vorm van apofenie.
Dit verschijnsel lijkt erger te zijn geworden sinds je er een boek over geschreven hebt, .........waar het hart van vol is...... :{
  Moderator woensdag 9 juli 2025 @ 19:36:55 #103
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218170687
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:31 schreef Jappie het volgende:

[..]
Wat ik zie is een hoop interpretatie en omgevingsfactoren welke door u worden aagedragen zonder dat daar expliciet over wordt gesproken in dat deel van de bijbel welke ik quotte. Niet dat ik iets heb tegen eigen interpretaties of andersdenkenden maar juist daar waar spirituele teksten wezenlijk veranderen door deze te veel naar aardse omgevingsfactoren te laten buigen lijkt mij toch enige terughoudendheid op zijn plaats.
Anders dan dat is het n.b. Jezus zelf die aangeeft uitspraken en gelijkenissen op een dusdanig manier in te kleden dat de achterliggende boodschap slechts kan worden verstaan door hun die de diepere betekenis kunnen doorgronden en zij die slechts luisteren de diepere betekenis zal ontgaan. (Mattheus 13: 10-17)

Komt nog bij dat het gezien de omgevingsfactoren (dreiging van de Farizeers en andere belanghebbenden) juist logischer lijkt om vooral geen extra aandacht uit te laten gaan naar eventueel godslasterende stukken tekst.
Misverstanden kun je prima rechtzetten zonder daar onnodige risico's voor te hoeven nemen. Omgekeerd geredeneerd zou juist het evt rechtzetten van dit stuk tekst naar haar esoterische betekenis uitsluitend dan de moeite waard zijn indien die achterliggende waarheid voor de discipelen ook daadwerkelijk als dusdanig beleefd werden.

Anders gezegd: "Dat zij dit deden in het volle besef dat geen aardse straf of kwelling de geestelijke werkelijkheid die is kon bedreigen" Eens te meer een reden om te kiezen voor de uitleg zoals ik hem beschreven heb.

Anyway..het te pas en te onpas neerplempen van vermoeden tot apofenie lijkt op zichzelf een vorm van apofenie.
Dit verschijnsel lijkt erger te zijn geworden sinds je er een boek over geschreven hebt, .........waar het hart van vol is...... :{
Eens, het lezen van dergelijke leren is dan ook voor wetenschappers niet weggelegd, zo zag je ook bij Hawking die er uiteindelijk achter kwam dat "God niet bestond", klopt datgeen waar hij naar zocht alszijnde "god", dat bestaat niet, en met die ben ik het niet oneens ofzo. Gewoon verkeerde interpretatie van wat er bedoeld wordt is all. Ze kijken in de verkeerde (cloak) hoek, zoals je hier ook ziet gebeuren, allemaal letterlijke teksten erbij pakken om een symbolisch iets proberen te onderzoeken, ik gaf vele voorbeelden, nul antwoord komt op wat betreft het ego. Het schijnt er zuiver doorheen, maar men blijft terug pakken op "ja maar dit staat hier", idd, op die manier zul je t nooit zien.

Letterlijk gaat dit over; "zo hard mogelijk denken aan een gedachteloze staat" en dan zeggen dat die gedachteloze staat niet in het denkbeeld voor kan komen.... inderdaad lol.
As above, so below.
pi_218170700
quote:
10s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:36 schreef Mijk het volgende:
Eens, het lezen van dergelijke leren is dan ook voor wetenschappers niet weggelegd.
Dan zwaait deze "wetenschapper" maar weer es af. :)
  Moderator woensdag 9 juli 2025 @ 19:39:48 #105
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218170706
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dan zwaait deze "wetenschapper" maar weer es af. :)
Ja, snap ik, tis lastig als je eigen taal niet datgeen kan vertellen/onderbouwen wat er bedoeld wordt.
As above, so below.
  donderdag 10 juli 2025 @ 11:32:29 #106
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218175083
quote:
14s.gif Op woensdag 9 juli 2025 19:39 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, snap ik, tis lastig als je eigen taal niet datgeen kan vertellen/onderbouwen wat er bedoeld
wordt.
Haushofer legt enkel uit op basis van de grondtekst wat aannemelijker is een bepaalde tekst te vertalen. Hoe Jappie er op reageert is daarom misplaatst.

Er is geen enkele reden Haushofer persoonlijk aan te vallen. Anderen zijn voor persoonlijke
aanvallen geband. Je opmerking over wetenschappers is denigrerend, argumentloos en een vorm van stereotypering.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 12:52:01 #107
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218175607
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:32 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Haushofer legt enkel uit op basis van de grondtekst wat aannemelijker is een bepaalde tekst te vertalen. Hoe Jappie er op reageert is daarom misplaatst.

Er is geen enkele reden Haushofer persoonlijk aan te vallen. Anderen zijn voor persoonlijke
aanvallen geband. Je opmerking over wetenschappers is denigrerend, argumentloos en een vorm van stereotypering.
?

Dat is hoe jij t dan opvat, want ik wil niet denigrerend zijn, totaal niet, wetenschappers weten veel meer op een ander front. Op dezelfde manier kun je zeggen dat Taal kundigen en wiskundigen elkaar niet verstaan, dat is niet zo vreemd. Ik erken dat wel, maar andersom lijkt dat niet erkend te worden, dát is meer denigrerend imo.

Maargoed, zolang je dus emoties en alle andere voorbeelden die ik gaf niet kunt bewijzen, zoals bewustzijn zelf, zoals intentie, intuitie enzovoorts, blijft dat argument overeind. Tis niet denigrerend, tis gewoon een andere tak van sport. Shiva////Shakti....
As above, so below.
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:47:21 #108
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218175972
quote:
13s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:52 schreef Mijk het volgende:

[..]
?

Dat is hoe jij t dan opvat, want ik wil niet denigrerend zijn, totaal niet, wetenschappers weten veel meer op een ander front. Op dezelfde manier kun je zeggen dat Taal kundigen en wiskundigen elkaar niet verstaan, dat is niet zo vreemd. Ik erken dat wel, maar andersom lijkt dat niet erkend te worden, dát is meer denigrerend imo.

Maargoed, zolang je dus emoties en alle andere voorbeelden die ik gaf niet kunt bewijzen, zoals bewustzijn zelf, zoals intentie, intuitie enzovoorts, blijft dat argument overeind. Tis niet denigrerend, tis gewoon een andere tak van sport. Shiva////Shakti....
Ook deze post is op meerdere punten denigrerend.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 13:56:21 #109
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218176028
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:47 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ook deze post is op meerdere punten denigrerend.
Afhankelijk van hoe je t wilt lezen wellicht, ik zeg gewoon dat de kwaliteiten anders liggen, niet of dat "beter" "slechter", "hoger" , "lager" of whatever is, gewoon anders.
As above, so below.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:31:05 #110
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218176348
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 12:59 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Dat er wel of geen hemel is, is een andere discussie waar ik liever niet teveel op in wil gaan, omdat we dan anders afdwalen. Maar wat wordt er dan bedoelt met het eeuwige leven in de teksten, geloof je dan in een soort herstel van het paradijs op aarde? De grootste stromingen in het christendom geloven vanuit de leer in een hemel waar je na je dood naartoe kan gaan, en die baseren zich op teksten uit de bijbel.
[..]
Als je gelooft in een soort herstel van het paradijs op aarde (wat nog in de toekomst moet plaatsvinden), zou het i.m.o. niets afdoen aan het gegeven dat Jezus en zijn discipelen tijdens hun leven hun bezit en families hebben verlaten.
[..]
Dit roept bij mij meer vragen op dan het eigenlijk beantwoord. Het was volgens mij niet het doel van Jezus om mensen van Romeinse overheersing te bevrijden, dat was de verwachting van sommige mensen om hem heen. Het ging hem om een geestelijke/innerlijke bevrijding en hij zegt ook ergens: mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Hij kan dan niet ‘falen’ in iets wat zijn doel niet was.

En als je het begrijpt in de zin van dat het was om de mensen te bevrijden van Romeinse gebruiken en religie, dan kan je ook stellen dat hij kwam om mensen te bevrijden van de opvattingen/gebruiken van groepen zoals de farizeeën, en die boden hem meer weerstand dan de Romeinen.

Uit de overlevering blijkt verder niet dat de discipelen alles hebben teruggekregen wat ze verlaten hebben, laat staan in het 100-voudige, maar het tegenovergestelde. En als je dan zegt dat het nog moet gebeuren in de toekomst, dan blijft het een beloning in de toekomst waar ze alsnog alles voor hebben verlaten. En daar ging het mij aanvankelijk om: dat het eigenlijk niet verschilt met de Boeddha die in zijn spirituele zoektocht zijn gezin verliet.
[..]
Je zegt dat het houden aan de geboden geen voorwaarde voor het eeuwige leven is, maar ik spreek gewoon vanuit wat de Bijbeltekst zegt in het verhaal van de rijke jongeman. Hij wil het eeuwige leven verkrijgen, daarop zegt Jezus (dus niet ik): hou je aan de geboden. Hij stelt het als voorwaarde. Dat geloof voorafgaat aan de geboden (zoals je zegt) is duidelijk, anders zou de rijke jongeman niet op Jezus zijn afgekomen met de vraag over het eeuwige leven.
[..]
Ik begrijp dat je die verschillen ziet. Het ging mij vooral om dat onthechting en het verlaten van alles (waar Jezus zelfs expliciet je kinderen benoemt) m.i. dus niet iets duisters is uit het boeddhisme.
Mij ging het erom dat er duidelijke verschillen zijn tussen de verschillende geloven en dat je ze niet zomaar op 1 grote hoop kunt gooien. Dat heb ik aan Mijk beargumenteerd en daar heb ik geen tegenargumenten op gezien.

Het achterlaten van je vrouw en kinderen omdat je bevrijd wil zijn van lijden en van je ego af wilt om uiteindelijk de eigen identiteit te verliezen door het opgaan in een soort van alles omvattend bewustzijn of iets dergelijks vind ik nog steeds een egoïstische daad en zorgt nog voor lijden bij het achtergelaten kind. Ik vind het geen liefdevolle daad.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 10:39:31 #111
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218182847
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:31 schreef Panterjong het volgende:
Mij ging het erom dat er duidelijke verschillen zijn tussen de verschillende geloven en dat je ze niet zomaar op 1 grote hoop kunt gooien. Dat heb ik aan Mijk beargumenteerd en daar heb ik geen tegenargumenten op gezien.

In post 76 beschrijf ik hoe dit gaat om ego, en nergens anders om. Óók in het christendom.
As above, so below.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 12:02:30 #112
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218183518
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:39 schreef Mijk het volgende:

[..]
In post 76 beschrijf ik hoe dit gaat om ego, en nergens anders om. Óók in het christendom.
Je zei in die post het volgende:

quote:
Begrijp je ook dat het koninkrijk Gods binnen gaan hetzeflde is als Nirvana betreden,

Ik vroeg je hierop wat volgens jou het verschil is tussen het koninkrijk Gods en de hemel.

Hierna heb ik vanuit de bijbel beargumenteerd wat de verschillen zijn tussen het koninkrijk Gods en de hemel. Ik heb uitgelegd wat er met het door Mattheus gebruikte 'Koninkrijk der hemelen' bedoeld wordt. Daarnaast heb ik de verschillen uitgelegd tussen de hemel en het Nirvana. Ook heb ik de verschillen uitgelegd tussen de weg naar Nirvana toe en de weg naar de hemel toe. Het lijkt mij in deze post niet nodig dit te herhalen. Mocht het e.e.a. toch onduidelijk zijn dan mag je het me laten weten en zal ik er verder over uitweiden. Tegenargumenten op mijn zienswijze hierover heb ik niet van je gezien

Op de rest van je post zag ik verder geen reden om in te gaan want uiteraard heeft het volgen van Jezus te maken met het loslaten van je ego. Ik zag echter geen argumenten waaruit blijkt dat het binnengaan van het koninkrijk Gods het zelfzelfde is als het Nirvana betreden. Wel benoemde je overeenkomsten en deze ontken ik niet. Het benoemen van overeenkomsten zie ik niet als een argument. Daarvoor zou je ook op de verschillen in moeten gaan. Deze verschillen heb ik reeds aangetoond en met het benoemen van deze verschillen is je stelling dat het betreden van het koninkrijk Gods hetzelfde is als het betreden van het Nirvana ontkracht.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 12:50:53 #113
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218183984
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:02 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je zei in die post het volgende:
[..]
Ik vroeg je hierop wat volgens jou het verschil is tussen het koninkrijk Gods en de hemel.

Hierna heb ik vanuit de bijbel beargumenteerd wat de verschillen zijn tussen het koninkrijk Gods en de hemel. Ik heb uitgelegd wat er met het door Mattheus gebruikte 'Koninkrijk der hemelen' bedoeld wordt. Daarnaast heb ik de verschillen uitgelegd tussen de hemel en het Nirvana. Ook heb ik de verschillen uitgelegd tussen de weg naar Nirvana toe en de weg naar de hemel toe. Het lijkt mij in deze post niet nodig dit te herhalen. Mocht het e.e.a. toch onduidelijk zijn dan mag je het me laten weten en zal ik er verder over uitweiden. Tegenargumenten op mijn zienswijze hierover heb ik niet van je gezien

Op de rest van je post zag ik verder geen reden om in te gaan want uiteraard heeft het volgen van Jezus te maken met het loslaten van je ego. Ik zag echter geen argumenten waaruit blijkt dat het binnengaan van het koninkrijk Gods het zelfzelfde is als het Nirvana betreden. Wel benoemde je overeenkomsten en deze ontken ik niet. Het benoemen van overeenkomsten zie ik niet als een argument. Daarvoor zou je ook op de verschillen in moeten gaan. Deze verschillen heb ik reeds aangetoond en met het benoemen van deze verschillen is je stelling dat het betreden van het koninkrijk Gods hetzelfde is als het betreden van het Nirvana ontkracht.
Ja, en zo heb ik in het verleden veel vaker overeenkomsten gegeven, zoals Non-attachment , dit zie je terug in Hinduism als speerpunt, en zo ook in het Christendom met de "jaag geen aardse schatten na", zo ook de zonden laten dat zien (zie de punten ook in die post 76 over naald, greed, enz). En als je op die manier de grote lijnen ziet, dan zie je dat dit allemaal over t zelfde gaat. De details in een religie zijn vooral cultuur gebaseerd, history, opvulling van een verhaal wat anderen ervan maakten. Zoals dus een Marcus, zoals een John, zoals een Lucas, die maken er X van in de ene religie. En zo heb je Vyasa, Valmiki, Narada en Shuka in het hinduisme die dit dan in de Veda's deden van die religie, dat hier een totaal ander verhaal uit komt ivm cultuur en alles. Tja, daar hadden ze geen Jezus figuur nee, daar noemen ze dat Awareness (als we het hebben over de huidige "energie" wat ze bedoelen met Jezus met "enkel door mij komt men tot god", ipv dus "de historische jezus als mens").

Hier wil dus t christendom een harde claim leggen op "dat jezus de enige is die dit dan zou kunnen" omdat het "halfgod" of zelfs "god" zelf was. En hier ga je dan flink uit de bocht natuurlijk, als je ziet dat Buddha die staten al 400y eerder zag, ene Hindu's dat met Mukti/Moksha ook zagen wat állemaal gebaseerd is op diezelfde egoloss, diezelfde non-attachment. Waar Kemeticism (Egyptian book of the Dead) ook de halve hedendaagse bijbel vertegenwoordigd. En hermeticism idem, alleen wat minder geladen met magie en tovenarij.

Ik heb vaker t voorbeeld gegeven; "geef 50 culturen de opdracht een boom te omschrijven", je krijgt 50 verschillende verhalen, vrijwel geen 1 is identiek maar lijken ze wel op elkaar. Now, doe daar een laagje cultuur, een laagje tijdsgeest (Hindu = vele malen ouder dan zelfs OT) , en dan krijg je wat we nu zien met religies. Daarbij gaf ik ook nog het voorbeeld dat Mozes, een Farao in opleiding was, dus hoe voordehandliggend is het dat de kennis waarmee hij OT begon, uit Egypte (kemeticism) komt? In mijn ogen zeer groot.

Ja als dit soort zaken allemaal genegeerd worden, dan kun je wel blijven zeggen "maar jezus toverde", maar dat houdt geen stand, enkel door bepaalde bias houdt dat stand. Gelukkig kwam ik hier volledig un-biased in, en dan is dit hele verhaal (en dus de vergelijking van grote rode lijnen) makkelijker om dit te zien imo.

Meer niet. Want een antwoord op "hoe dan andere culturen tot zgn dwaalleren" zouden komen terwijl ze duizenden jaren ouder zijn, komt ook nooit een antwoord op, terwijl ze een soortgelijk iets lijken aanwijzen. Dat is toch op zn minst vreemd he.

Júist omdat "god" ontastbaar is, krjig je dergelijk verschillende verhalen uit verschillende culturen, dit is gewoon evident. Dus ik zie niet hoe je "dit niet ziet", zegmaar. Thats all.

Dus even Resumé in case van "warrig";

Bijbel heeft persoon A,B,C die dit beschrijven (uit bepaalde cultuur/tijdsgeest).
Hindu heeft persoon D,E,F die dit beschrijven(uit ANDERE cultuur/tijdsgeest).

Tis nogal wiedes dat je dan "andere verhalen krijgt" die naar t zelfde wijzen.

Toch zijn de grote rode lijnen (Ego-loss, Non-attachment, Advaita Vedanta (nonduality --> AdamEva/Heresy)) gelijk aan elkaar, even buiten of er dan water in wijn getoverd werd of dat Shiva de rivieren vanuit de hemel liet stromen, dat is allemaal cloak, opvulling. Het gaat om die grote rode lijnen van de leer welke je in elke leer terug ziet, zodra je door de regels heen leest.

Islam idem; Jihad Al'Nafs >> Conquer the Ego, dwaalleer? Nee, spot on.

En zo geldt dit ook voor Buddhisme, maar omdat Hindu wat breder is wat betreft "goden" en de overeenkomsten met Christendom, gebruik ik dat als voorbeeld. Buddhism is dan ook nauwverwant met TAO/Hindu.

In mijn ogen is een leer die zegt dat een ander (uit die geschiedenis) een dwaalleer is, zelf een dwaalleer, want Heresy (= keuze = dualiteit = ontbreken van non-dualiteit).
As above, so below.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 13:05:14 #114
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218184132
Verder, dat hemel een fysieke plek is, is op die manier ook cloak, al snap ik wel dat mensen dat denken of dat dat gezegd werd. Want dat is in feite "de nieuwe wereld", álles wordt nieuw zodra je dergellijke verlichting krijgt, álles wordt weer interessant, zelfs een tak van een boom, omdat dát magisch is. Als je dat hebt meegemaakt dan begrijp je ook waarom, theoretisch zou ik dat uitleggenals; ego zit daar niet meer tussen als filter die dat heel snel verwerpt alszijnde "dit heb ik al ns gezien dus is het niet interessant genoeg".

Totdat je een écht met aandacht een tak van een boom gaat bekijken, volledig met aandacht (mindfull) dan zul je zien hoe bizar een tak eigenlijk echt is. Wat dat betreft verbaas ik me sterk of @Haushofer z'n standpunt, want blijkbaar staat deze achter de cloak van de bijbel, terwijl wat ik verkondig , puur psychologie is, iets wat zeer veel dichter in de buurt komt van wetenschap (Jung en Tesla, die dit ook beweerden), dan de cloak van elke religie.
As above, so below.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 13:52:20 #115
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218184432
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, en zo heb ik in het verleden veel vaker overeenkomsten gegeven, zoals Non-attachment , dit zie je terug in Hinduism als speerpunt, en zo ook in het Christendom met de "jaag geen aardse schatten na", zo ook de zonden laten dat zien (zie de punten ook in die post 76 over naald, greed, enz). En als je op die manier de grote lijnen ziet, dan zie je dat dit allemaal over t zelfde gaat. De details in een religie zijn vooral cultuur gebaseerd, history, opvulling van een verhaal wat anderen ervan maakten. Zoals dus een Marcus, zoals een John, zoals een Lucas, die maken er X van in de ene religie. En zo heb je Vyasa, Valmiki, Narada en Shuka in het hinduisme die dit dan in de Veda's deden van die religie, dat hier een totaal ander verhaal uit komt ivm cultuur en alles. Tja, daar hadden ze geen Jezus figuur nee, daar noemen ze dat Awareness (als we het hebben over de huidige "energie" wat ze bedoelen met Jezus met "enkel door mij komt men tot god", ipv dus "de historische jezus als mens").

Hier wil dus t christendom een harde claim leggen op "dat jezus de enige is die dit dan zou kunnen" omdat het "halfgod" of zelfs "god" zelf was. En hier ga je dan flink uit de bocht natuurlijk, als je ziet dat Buddha die staten al 400y eerder zag, ene Hindu's dat met Mukti/Moksha ook zagen wat állemaal gebaseerd is op diezelfde egoloss, diezelfde non-attachment. Waar Kemeticism (Egyptian book of the Dead) ook de halve hedendaagse bijbel vertegenwoordigd. En hermeticism idem, alleen wat minder geladen met magie en tovenarij.

Ik heb vaker t voorbeeld gegeven; "geef 50 culturen de opdracht een boom te omschrijven", je krijgt 50 verschillende verhalen, vrijwel geen 1 is identiek maar lijken ze wel op elkaar. Now, doe daar een laagje cultuur, een laagje tijdsgeest (Hindu = vele malen ouder dan zelfs OT) , en dan krijg je wat we nu zien met religies. Daarbij gaf ik ook nog het voorbeeld dat Mozes, een Farao in opleiding was, dus hoe voordehandliggend is het dat de kennis waarmee hij OT begon, uit Egypte (kemeticism) komt? In mijn ogen zeer groot.

Ja als dit soort zaken allemaal genegeerd worden, dan kun je wel blijven zeggen "maar jezus toverde", maar dat houdt geen stand, enkel door bepaalde bias houdt dat stand. Gelukkig kwam ik hier volledig un-biased in, en dan is dit hele verhaal (en dus de vergelijking van grote rode lijnen) makkelijker om dit te zien imo.

Meer niet. Want een antwoord op "hoe dan andere culturen tot zgn dwaalleren" zouden komen terwijl ze duizenden jaren ouder zijn, komt ook nooit een antwoord op, terwijl ze een soortgelijk iets lijken aanwijzen. Dat is toch op zn minst vreemd he.

Júist omdat "god" ontastbaar is, krjig je dergelijk verschillende verhalen uit verschillende culturen, dit is gewoon evident. Dus ik zie niet hoe je "dit niet ziet", zegmaar. Thats all.

Dus even Resumé in case van "warrig";

Bijbel heeft persoon A,B,C die dit beschrijven (uit bepaalde cultuur/tijdsgeest).
Hindu heeft persoon D,E,F die dit beschrijven(uit ANDERE cultuur/tijdsgeest).

Tis nogal wiedes dat je dan "andere verhalen krijgt" die naar t zelfde wijzen.

Toch zijn de grote rode lijnen (Ego-loss, Non-attachment, Advaita Vedanta (nonduality --> AdamEva/Heresy)) gelijk aan elkaar, even buiten of er dan water in wijn getoverd werd of dat Shiva de rivieren vanuit de hemel liet stromen, dat is allemaal cloak, opvulling. Het gaat om die grote rode lijnen van de leer welke je in elke leer terug ziet, zodra je door de regels heen leest.

Islam idem; Jihad Al'Nafs >> Conquer the Ego, dwaalleer? Nee, spot on.

En zo geldt dit ook voor Buddhisme, maar omdat Hindu wat breder is wat betreft "goden" en de overeenkomsten met Christendom, gebruik ik dat als voorbeeld. Buddhism is dan ook nauwverwant met TAO/Hindu.

In mijn ogen is een leer die zegt dat een ander (uit die geschiedenis) een dwaalleer is, zelf een dwaalleer, want Heresy (= keuze = dualiteit = ontbreken van non-dualiteit).
O, maar hier ben ik het grotendeels wel mee eens ons. Ik heb over je uiteenzetting slechts wat kleine aanmerkingen hier en daar maar dat is dan ook alles en doen niets af aan het grotere plaatje dat je wilt vertellen. Ik zie dan ook geen noodzaak deze te benoemen. Daarnaast ga ik er, misschien teveel, vanuit dat je van bepaalde zaken, zoals de wortels van het jodendom, inmiddels wel weet hoe ik daar overdenk en je door de overlapping met jouw ideeën hierover niet van mij verwacht hier op in te gaan.

Je opmerking: 'Ja als dit soort zaken allemaal genegeerd worden' betrek ik dan ook niet op mezelf. Dit ook omdat ik geen noodzaak zie om op het gestelde in te gaan als ik het er mee eens ben of minstens de mening heb dat er wel wat voor te zeggen valt.

Hetzelfde geldt voor je vraag ' Want een antwoord op "hoe dan andere culturen tot zgn dwaalleren" zouden komen terwijl ze duizenden jaren ouder zijn, komt ook nooit een antwoord op, terwijl ze een soortgelijk iets lijken aanwijzen'. Deze betrek ik om bovenstaande niet op mezelf en zie ik meer als een vraag in het algemeen.

Voor wat betreft je opmerking over details. Tja, ik vind het de verschillen tussen het koninkrijk Gods en het Nirvana en de weg daarnaar toe toch wel belangrijke verschillen. Ik zie niet helemaal in waarom deze verschillen je er niet van weerhouden tot het maken van een eenheidsworst.
Misschien nog wel het belangrijkste verschil tot wat een religie uniek maakt en een eigen identiteit geeft is God. Maakt God en dan vooral de manier hoe de schrijvers van bepaalde boeken over God dachten niet het belangrijkste verschil in wat de kern van de religie is. Ook dit verschil in godsbeeld tussen de verschillende religies in dit geval het boeddhisme en het christendom lijkt jou niet te weerhouden te pleiten voor vereenzelviging.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 14:03:09 #116
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218184511
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]
O, maar hier ben ik het grotendeels wel mee eens ons. Ik heb over je uiteenzetting slechts wat kleine aanmerkingen hier en daar maar dat is dan ook alles en doen niets af aan het grotere plaatje dat je wilt vertellen. Ik zie dan ook geen noodzaak deze te benoemen. Daarnaast ga ik er, misschien teveel, vanuit dat je van bepaalde zaken, zoals de wortels van het jodendom, inmiddels wel weet hoe ik daar overdenk en je door de overlapping met jouw ideeën hierover niet van mij verwacht hier op in te gaan.

Je opmerking: 'Ja als dit soort zaken allemaal genegeerd worden' betrek ik dan ook niet op mezelf. Dit ook omdat ik geen noodzaak zie om op het gestelde in te gaan als ik het er mee eens ben of minstens de mening heb dat er wel wat voor te zeggen valt.

Hetzelfde geldt voor je vraag ' Want een antwoord op "hoe dan andere culturen tot zgn dwaalleren" zouden komen terwijl ze duizenden jaren ouder zijn, komt ook nooit een antwoord op, terwijl ze een soortgelijk iets lijken aanwijzen'. Deze betrek ik om bovenstaande niet op mezelf en zie ik meer als een vraag in het algemeen.

Voor wat betreft je opmerking over details. Tja, ik vind het de verschillen tussen het koninkrijk Gods en het Nirvana en de weg daarnaar toe toch wel belangrijke verschillen. Ik zie niet helemaal in waarom deze verschillen je er niet van weerhouden tot het maken van een eenheidsworst.
Misschien nog wel het belangrijkste verschil tot wat een religie uniek maakt en een eigen identiteit geeft is God. Maakt God en dan vooral de manier hoe de schrijvers van bepaalde boeken over God dachten niet het belangrijkste verschil in wat de kern van de religie is. Ook dit verschil in godsbeeld tussen de verschillende religies in dit geval het boeddhisme en het christendom lijkt jou niet te weerhouden te pleiten voor vereenzelviging.
Als je t niet op jezelf betrekt dan ga ik er vanuit dat je t ermee eens bent, zoniet, dan kun je dat prima op jezelf betrekken. Als je t er wél mee eens bent, dan zitten we behoorlijk op 1 lijn al deed je eerder laten lijken dat de religies totaal iets anders bedoelen ^O^
As above, so below.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:03:30 #117
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218184515
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:05 schreef Mijk het volgende:
Verder, dat hemel een fysieke plek is, is op die manier ook cloak, al snap ik wel dat mensen dat denken of dat dat gezegd werd. Want dat is in feite "de nieuwe wereld", álles wordt nieuw zodra je dergellijke verlichting krijgt, álles wordt weer interessant, zelfs een tak van een boom, omdat dát magisch is. Als je dat hebt meegemaakt dan begrijp je ook waarom, theoretisch zou ik dat uitleggenals; ego zit daar niet meer tussen als filter die dat heel snel verwerpt alszijnde "dit heb ik al ns gezien dus is het niet interessant genoeg".

Totdat je een écht met aandacht een tak van een boom gaat bekijken, volledig met aandacht (mindfull) dan zul je zien hoe bizar een tak eigenlijk echt is. Wat dat betreft verbaas ik me sterk of @:Haushofer z'n standpunt, want blijkbaar staat deze achter de cloak van de bijbel, terwijl wat ik verkondig , puur psychologie is, iets wat zeer veel dichter in de buurt komt van wetenschap (Jung en Tesla, die dit ook beweerden), dan de cloak van elke religie.
Als ik naar buiten kijk dan zie ik daar boven die met groene bomen gevulde bergen gewoon een helderblauwe hemel met een enkele wattenachtige witte wolk en een gele zon. Het is deze hemel waar het omgaat in Genesis. Als ik dan lees dat Jezus fysiek opsteeg naar de hemel en de hemelbewoners fysiek neerdalen vanuit de hemel op aarde dan zie ik zelf geen reden om deze hemel op een andere manier te interpreteren als een ander dan die van Genesis, een fysieke plek.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 14:05:46 #118
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218184537
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:03 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Als ik naar buiten kijk dan zie ik daar boven die met groene bomen gevulde bergen gewoon een helderblauwe hemel met een enkele wattenachtige witte wolk en een gele zon. Het is deze hemel waar het omgaat in Genesis. Als ik dan lees dat Jezus fysiek opsteeg naar de hemel en de hemelbewoners fysiek neerdalen vanuit de hemel op aarde dan zie ik zelf geen reden om deze hemel op een andere manier te interpreteren als een ander dan die van Genesis, een fysieke plek.
Ja, maar Genesis opzichzelf is voor mij een uitbeelding van hoe dualiteit werkt, niet een écht verhaal over 2 eerste mensen die in een Eden rondliepen met een pratende slang.

Evenals dat t opstijgen van Jezus naar de hemel, ongelofelijk veel fantasie en tovenarij nodig heeft om dat serieus te nemen, en tovenarij en fantasie laat ik graag uit mijn hele analyse hiervan.

Maar als je dat letterlijk leest, dan lijkt dat een plek ja.
As above, so below.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:06:57 #119
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218184549
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:03 schreef Mijk het volgende:

[..]
Als je t niet op jezelf betrekt dan ga ik er vanuit dat je t ermee eens bent, zoniet, dan kun je dat prima op jezelf betrekken. Als je t er wél mee eens bent, dan zitten we behoorlijk op 1 lijn al deed je eerder laten lijken dat de religies totaal iets anders bedoelen ^O^
Het ging mij er vooral om te benoemen dat je van de verschillende religies, ondanks de overeenkomsten, niet zomaar een eenheidsworst kunt maken. Dit heb ik met het tonen van verscheidene verschillen aangetoond. Wat je hier mee doet is verder aan jou.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 14:08:32 #120
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218184561
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het ging mij er vooral om te benoemen dat je van de verschillende religies, ondanks de overeenkomsten, niet zomaar een eenheidsworst kunt maken. Dit heb ik met het tonen van verscheidene verschillen aangetoond. Wat je hier mee doet is verder aan jou.
Ja dat weet ik, en om dat te gaan doen moet ik dus allerlei tovenarijen erbij betrekken terwijl ik zelf ervaringen heb gehad die laten zien dat dat niet nodig is, dus dat is voor mij verder niet nodig. Als jij dezelfde ervaringen hebt gehad, waar tovenarijen enzo in voorkwamen, dan raad ik je dan ook aan om het vooral bij deze benadering te houden. Zo ieder zn ding ^O^
As above, so below.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:15:31 #121
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218184634
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:05 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, maar Genesis opzichzelf is voor mij een uitbeelding van hoe dualiteit werkt, niet een écht verhaal over 2 eerste mensen die in een Eden rondliepen met een pratende slang.

Evenals dat t opstijgen van Jezus naar de hemel, ongelofelijk veel fantasie en tovenarij nodig heeft om dat serieus te nemen, en tovenarij en fantasie laat ik graag uit mijn hele analyse hiervan.

Maar als je dat letterlijk leest, dan lijkt dat een plek ja.
Het verhaal in Genesis is voor mij een uitbeelding over het volwassen worden van de mens en de onvolwassenheid van God op dat moment.

Uiteraard zie ik het verhaal net als het opstijgen van Jezus als een fantasie. Al is er wat te zeggen voor de zienswijze van een aantal aanhangers van de paleocontact hypothese op het verhaal en doe ik dat niet zomaar af als 'niet waar want pseudo-wetenschap'. Maar dit terzijde.

Wel lees ik de verhalen inderdaad letterlijk. Als er bijvoorbeeld niet staat dat de hemel een metafysische plek is dan zie ik geen reden om dit er dan zelf van te maken. Ik probeer me zoveel mogelijk bij de tekst te houden en me in te leven hoe de oorspronkelijke toehoorder het verhaal verstond.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:18:05 #122
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218184664
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:08 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja dat weet ik, en om dat te gaan doen moet ik dus allerlei tovenarijen erbij betrekken terwijl ik zelf ervaringen heb gehad die laten zien dat dat niet nodig is, dus dat is voor mij verder niet nodig. Als jij dezelfde ervaringen hebt gehad, waar tovenarijen enzo in voorkwamen, dan raad ik je dan ook aan om het vooral bij deze benadering te houden. Zo ieder zn ding ^O^
'
Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt met deze opmerking en wat het over mij zegt.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 14:22:01 #123
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218184693
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]
'
Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt met deze opmerking en wat het over mij zegt.
Ik geef alleen aan dat als je dergelijke zelfde ervaringen hebt gehad maar dan wel met allerlei tovenarij erin dat je dan beter dat kunt aanhouden, ik zal de laatste zijn die zegt dat je iets anders van een ander zou moeten geloven terwijl je eigen ervaring dat tegenspreekt. :) In dat geval zou ik zelf ook de ervaring als leidend zien.
As above, so below.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 14:29:01 #124
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_218184759
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik geef alleen aan dat als je dergelijke zelfde ervaringen hebt gehad maar dan wel met allerlei tovenarij erin dat je dan beter dat kunt aanhouden, ik zal de laatste zijn die zegt dat je iets anders van een ander zou moeten geloven terwijl je eigen ervaring dat tegenspreekt. :) In dat geval zou ik zelf ook de ervaring als leidend zien.
Ik hou me vooral bezig met exegese. Mijn eigen ervaringen doen niet ter zake. Ervaringen met allerlei tovenarij heb ik niet. Ik heb clown Bassie weleens zien goochelen maar ik denk niet dat dit telt. 😉
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 14:33:33 #125
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218184815
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ik hou me vooral bezig met exegese. Mijn eigen ervaringen doen niet ter zake. Ervaringen met allerlei tovenarij heb ik niet. Ik heb clown Bassie weleens zien goochelen maar ik denk niet dat dit telt. 😉
Ik kijk vooral naar mn eigen ervaring, want dat wat ik ervaar telt in mijn leven. Verder, als ik dit dan vergelijk met mensen (spirituele leraren en shit, religies) dan zie ik dat het sterk overeen komt met wat zij zeggen, en niet vanuit 1 religie. Dus dit bevestigd voor mij sterk dat ik in de juiste richting zit.

Op die manier doe ik t. Het blijft misschien een subjectieve waarheid, maarja, als we op de manier kijken is voor iedereen ALLES een subjectieve waarheid. Ik leid enkel mijn leven, dus is mijn ervaring veruit t belangrijkst voor mijzelf. Als andermans ervaringen voor anderen belangrijker zijn dan hun eigen ervaring, dan is dat een keuze toch. ^O^

Nu moet voor mijzefl, mn ervaring wel reproduceerbaar zijn en theoretisch onderbouwbaar, en dat doet t prima allemaal tot nu toe.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')