quote:Mogelijk urenlang geen stroom deze winter in delen van Brabant door vol net
De kans dat je komende winter in delen van Brabant een paar uur zonder stroom komt te zitten, wordt steeds groter. Dat maakt Enexis bekend na vragen van Omroep Brabant. De netbeheerder moet steeds vaker verregaande maatregelen nemen om het bomvolle elektriciteitsnetwerk draaiende te houden. Als noodmaatregel zijn er zelfs plannen om delen van hoogspanningsstations in Brabant tijdelijk uit te zetten, om grote schade aan het station en de kabels te voorkomen.
Dat betekent dat mensen urenlang zonder stroom komen te zitten. Deze uiterste maatregel wordt tot in de puntjes voorbereid. “We nemen gemeenten, provincies en andere belanghebbenden hier uiteraard tijdig in mee.”
Ook dit voorjaar en deze zomer kijkt Enexis al of het soms nodig is om delen van het net in Brabant urenlang af te sluiten. Vooralsnog is dat niet nodig, maar voor later in het jaar zijn de zorgen groot. "Voor deze winter zijn er zeker vijf stations waar overbelasting dreigt als maatregelen niet voldoende opleveren", zo laat een woordvoerder van Enexis weten. Het gaat om delen van de hoogspanningsstations Etten-Leur, Den Bosch Noord, Tilburg Noord en Uden en het Overijsselse Ommen Dante.
Waar er in de zomer problemen ontstaan doordat er teveel zonne-energie teruggeleverd wordt aan het net, wordt er in de winter juist teveel elektriciteit verbruikt. De overbelasting kan volgens Enexis komende winter op drukke momenten ontstaan, tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds. "Op het moment dat overbelasting optreedt, dan kan onze infrastructuur doorbranden. Dat zorgt voor een langdurige stroomuitval", vertelt de woordvoerder van Enexis.
Duizenden mensen zonder stroom
Als een deel van het hoogspanningsstation moet worden uitgeschakeld, zijn de gevolgen groot, waarschuwt Enexis. "Op dat moment is er in het afgeschakelde deel van het station geen stroom beschikbaar voor de klanten die op dit station zijn aangesloten. Zij kunnen dan ook geen stroom terugleveren."
Volgens de woordvoerder zitten dan zeker duizenden mensen meerdere uren zonder stroom, met alle gevolgen van dien. Ook bedrijven worden dan getroffen. Internet ligt er dan uit, liften werken niet meer en koelkasten staan uit. In winkels werken pinapparaten en kassa's niet meer. Ook is er geen warm water.
Om te voorkomen dat het net uitgeschakeld moet worden, is aan 25 Brabantse grootverbruikers opgelegd om op piekmomenten minder stroom te verbruiken. "Voor zover dat mogelijk is." Hoe die bedrijven dat gaan doen, mogen ze zelf bepalen. Enexis geeft de bedrijven zes maanden de tijd om met een plan te komen. "Wij realiseren ons dat dit een ingrijpende boodschap is voor bedrijven. De impact kan groot voor ze zijn."
In de nacht auto opladen
De vraag naar elektriciteit groeit volgens Enexis harder dan de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Steeds meer mensen maken gebruik van bijvoorbeeld zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen voor elektrische auto’s. Steeds meer bedrijven gaan van het gas af en stappen over op groene stroom.
Klanten kunnen volgens de woordvoerder bijdragen aan de oplossing. "Tijdens koude en donkere dagen scheelt het enorm als particulieren hun elektrische auto niet in de avonduren opladen, maar bijvoorbeeld ’s nachts. In het voorjaar vragen we klanten juist om hun energiegebruik te plannen op momenten waarop de zon het hardst schijnt."
Het stroomnet moet fors worden uitgebreid, maar de uitbreidingsprojecten van het hoogspanningsnet in Brabant duren veel langer dan gepland. De verzwaring en uitbreiding in Waalwijk en Wijchen lopen een vertraging op van twee tot vier jaar. Hierdoor kunnen tweeduizend bedrijven en grootverbruikers, die op de wachtlijst staan voor een nieuwe of zwaardere aansluiting, pas veel later worden aangesloten. Sommige zelfs pas in 2033.
https://www.omroepbrabant(...)brabant-door-vol-net
Geen zorgen, ze hebben 6 maanden om met een plan te komen begrijp ikquote:Op dinsdag 24 juni 2025 20:50 schreef Tjacka het volgende:
Dat is niet zo best voor de Crystal Meth en XTC labs daar.
Er is wel iemand thuis, maar voor jou doen ze niet open.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:05 schreef Caland het volgende:
Van de gemiddelde Brabander krijg ik toch altijd al het gevoel dat er wel licht brandt maar er niemand thuis is.
Dit is exact wat @Caland bedoeldquote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:09 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Er is wel iemand thuis, maar voor jou doen ze niet open.
Ik zie het probleem niet zo.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 20:49 schreef Houtenbeen het volgende:
Mogelijk urenlang geen stroom deze winter in delen van Brabant door vol net
Ik wel. Hopelijk valt het mee. Zo niet, tja jammer dan.quote:
Zonder dat elektrische vonkje krijg je het gasfornuis niet aan.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik wel. Hopelijk valt het mee. Zo niet, tja jammer dan.
Gelukkig kook ik nog op gas. Hoef dus geen honger te lijden.
quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik wel. Hopelijk valt het mee. Zo niet, tja jammer dan.
Gelukkig kook ik nog op gas. Hoef dus geen honger te lijden.
Dat duurde niet eens heel langquote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:05 schreef Caland het volgende:
Van de gemiddelde Brabander krijg ik toch altijd al het gevoel dat er wel licht brandt maar er niemand thuis is.
Wel eens van een aansteker gehoord?quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zonder dat elektrische vonkje krijg je het gasfornuis niet aan.
De vorige kabinetten hebben echter wel vol in gezet op maatregelen die het stroomnet zwaarder zouden belasten. Met dit in het achterhoofd overigens.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 20:51 schreef Mikeytt het volgende:
Ach, wordt wel weer doorgeschoven aan het volgende kabinet in 2029.Echt werkelijk niemand die wat aan het stroomnet doet.
Met een lagere energierekening omdat je minder elektriciteit kon gebruiken?quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik neem aan dat je daarvoor gecompenseerd gaat worden?
Mijn gaskookplaat heeft niet eens een electrisch vonkje.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Uit de bron van de OP:quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik neem aan dat je daarvoor gecompenseerd gaat worden?
Indirect wel. Meer inwoners = meer energie behoefte.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:04 schreef augurk2025 het volgende:
Het is allemaal de schuld van de vluchtelingen
Aaah, dus daar worden die dingen voor gebruikt.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:48 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Mijn gaskookplaat heeft niet eens een electrisch vonkje.
Ik gebruik zo'n ding
[ afbeelding ]
Gewone aansteker of lucifer werkt ook.
Lees het artikel eens zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:05 schreef Nattekat het volgende:
Waarom moet een hele stad van het stroom af als het verbruik te hoog is?
Dit is al minstens 20 jaar bekend ja.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De vorige kabinetten hebben echter wel vol in gezet op maatregelen die het stroomnet zwaarder zouden belasten. Met dit in het achterhoofd overigens.
Iedereen zag dit aankomen.
quote:Op dinsdag 24 juni 2025 21:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het lijstje met achterstallige klusjes wordt almaar langer en langer.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:29 schreef vosss het volgende:
Jarenlang dikke winsten in hun zak steken, geen flikker doen verder en nu alles ineens zomaar kut wordt, wat iedereen jaren geleden al aan zag komen, moeten wij als consument al dat gezeik maar pikken en ook nog betalen.
Flikker godverdomme op man.!
De prijzen die Enexis mag rekenen zijn wettelijk bepaald door de overheid en je raadt nooit wie de enige aandeelhouders zijn.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:29 schreef vosss het volgende:
Jarenlang dikke winsten in hun zak steken, geen flikker doen verder en nu alles ineens zomaar kut wordt, wat iedereen jaren geleden al aan zag komen, moeten wij als consument al dat gezeik maar pikken en ook nog betalen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zorgquote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het lijstje met achterstallige klusjes wordt almaar langer en langer.
- Klimaat
- Defensie
- Elektra
- Woningbouw
Ben ik nog iets vergeten? Vast wel.
Momenteel zoveel gezeik aan de gang dat iets belangrijks als zorg op de achtergrond aan het verdwijnen isquote:
Ja nou, ik schaam me best wel.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:39 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Momenteel zoveel gezeik aan de gang dat iets belangrijks als zorg op de achtergrond aan het verdwijnen is
En ik loop hier alleen, in een te stille stadquote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:56 schreef Hiddendoe het volgende:
En waarom alleen in Brabant? Je zou denken dat de Randstad met zijn bruisende nachtleven veel meer voor overbelasting zou zorgen.
Met die winsten heeft onze regering het hoogste belastingtarief en de belastingen voor bedrijven flink kunnen verlagen. Nu er geïnvesteerd moet worden, mogen de consumenten flink in de buidel tasten.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:29 schreef vosss het volgende:
Het klimaat is een gebed zonder einde (heel duur en geen verbetering) en/of een verdienmodel.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 22:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het lijstje met achterstallige klusjes wordt almaar langer en langer.
- Klimaat
- Defensie
- Elektra
- Woningbouw
Ben ik nog iets vergeten? Vast wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |