Land ik vanochtend op Schiphol. Alles gaat soepel. Vlucht op tijd, koffer als eerste op de band, marechaussee vriendelijk.
En dan loop ik naar het stationsgebouw.
Kabelbrand. Geen trein naar Amsterdam. Geen trein naar Utrecht. Geen trein naar ergens. Alleen een omroepstem die klinkt alsof hij al is opgegeven door zijn familie:
“Door een sein- en stroomstoring rijden er tot zeker vanavond geen treinen. Wij adviseren u iets anders te doen.”
Iets anders? Ik zie dat er een R-Net bus naar Sloterdijk rijdt, dus ik pak uit noodzaak de Flixbus naar Rotterdam. Denk dat ik daarmee in ieder geval nog kan doorreizen zonder afhankelijk te zijn van de NS.
Fout.
De Flixbus komt vijf kwartier te laat aan op Sloterdijk, de chauffeur die geen Nederlands of Engels spreekt rookt een peuk op één meter van de dieselinlaat, en er is een man met een accordeon die z’n ziel uitschreeuwt in zes talen voor het stationsgebouw van Sloterdijk, geen daarvan begrijpelijk. Ik zat eenmaal in de bus tussen een slapend kind en een backpacker die ziekhard naar wiet ruikt.
Maar goed: we komen in Rotterdam. Ik adem diep in, loop naar de metro, denk: ik ben er bijna. Blijkt dat de RET heeft besloten solidair te zijn met de NS.
Metro E rijdt niet tussen Leuvehaven en Slinge.
Metro D ook dood want stations Leuvehaven, Wilhelminaplein, Rijnhaven en Maashaven zijn allemaal gesloten wegens stroomstoring.
Na het vragen naar de prognose hoelang dit allemaal duurt haalt de RET-medewerker z’n schouders op. Een Amerikaanse toerist vraagt waar hij nu heen moet. Een andere man eet een frikandel in stilte, alsof het zijn laatste hoop op beschaving is.
Heb uiteindelijk maar een Uber gepakt vanaf Rotterdam Centraal.
Samenvatting:
Schiphol: brand
Trein: dood
Flixbus: traag
Metro: kapot
Klacht: OV
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet