abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:05:16 #226
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218232517
quote:
Verder denkt NS aan het aanpassen van kortingen
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?

Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:22:20 #227
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218232721
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 15:45 schreef marcb1974 het volgende:
Kijk, zo doe je dat. De prijzen hard omhoog, de kans op een zitplek behoorlijk omlaag *O*
Lang leve de NS :')

https://www.nu.nl/economi(...)-op-een-zitplek.html
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:27:30 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218232762
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:22 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
NS? ik zie nu aanbiedingen van NS voorbij komen voor de gewone sterveling met 60% korting terwijl ik met een daluren abonnement slechts 40% korting krijg
Verschil is wel dat die 60% alleen geldt als je vroeg boekt, beperkt beschikbaar, en niet meer geldt als je ook maar 1 minuut in de spits reist.
quote:
en wanneer de trein door vertraging een paar minuten na 16:00 arriveert ik het volle pond mag aftikken.
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
  woensdag 16 juli 2025 @ 20:33:07 #229
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218232809
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:27 schreef James1988 het volgende:
Nee, het moment van inchecken bepaalt of je korting krijgt. Als je om 15:55 incheckt reis je tijdens de avondspits met 40% korting.
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......

1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 juli 2025 @ 20:43:31 #230
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218232901
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......

1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
1. is met korting
2. Ik zou een minuutje wachten zodat je met korting reist.

Dat tweede heb ik vaak genoeg meegemaakt. Stonden veel reizigers (inclusief ikzelf) rond de paaltjes te wachten om in te checken voor een trein die om 8.59 uur vertrok zodat je met korting reisde.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218232997
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:33 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Ah wist ik niet, ik zag ooit op een maand afrekening eens het volle pond in rekening gebracht voor een ritje met R-Net vanuit Dordrecht naar Geldermalsen. Wellicht mogelijk dat ik net na vieren incheckte. Maar je weet er blijkbaar veel van dus......

1. Wanneer ik om 15:55 incheck voor een rit die om 16:05 vertrekt is dit dan met of zonder korting?
2. Wanneer ik om 08:55 incheck voor een rit die om 09:01 vertrekt is dit op werkdagen zeker vol tarief?
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.

Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting
Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting

Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
pi_218233754
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:05 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd aan welke knoppen ze denken te kunnen draaien. Verruiming van wat spits is? Verlaging van 40% korting naar 30%? Verhoging van de prijzen?

Ik kreeg een tijd geleden al een vragenlijst over wat ik acceptabele prijzen zou vinden voor Weekend Vrij..
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
  Moderator woensdag 16 juli 2025 @ 22:11:09 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218233987
Als ik op zo het lijkt willekeurige datum een reis naar Nijmegen plan, krijg ik een regenboog vlag te zien, hoezo dat? :?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 16 juli 2025 @ 22:56:15 #234
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_218234408
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 20:52 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Nee, je krijgt altijd 5 minuten marge in je voordeel.

Om 15:55 inchecken voor een trein van 16:25 is korting
Om 08:55 inchecken voor een trein van 08:56 is korting

Maar blijven zeiken op NS is toch zo makkelijk. Prorail en de overheid lachen zich kapot terwijl ze de gebruikskosten voor het spoor weer verhogen en NS hogere kosten aannaaien voor al het extra personeel wat nodig is om de extra reistijd door de tientallen "tijdelijke" snelheidsbeperkingen op te kunnen vangen.
Bedankt!

Ik zeik niet op de NS hoor. Maar de fiets mee is buiten de Sprinters geen echt genoegen bij NS wanneer ik dat vergelijk met Arriva tussen Tiel en Arnhem en de Regional Bahnen in Duitsland. Voor de rest ben ik best tevreden en reis dan ook regelmatig naar elders vanwaar ik dan met de fiets naar huis fiets
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  woensdag 16 juli 2025 @ 23:10:19 #235
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218234574
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
pi_218235206
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Link? :D
pi_218235226
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik keek vandaag een cabinerit van een GTW van Hoofddorp over Amsterdam CS naar Zwolle. Heel leuk natuurlijk omdat het andes is dan anders maar ik zou het als ik machinist was niet online plaatsen als ik 130 km/h in 110-gebied rijd.
Ook weer zoiets wat NS klauwen met geld kost; tientallen bakken materieel leeg naar een ander opstelterrein moeten verplaatsen omdat er op Hoofddorp 360 meter spoor voor 3 bakken Arriva nachttrein gereserveerd is.
  donderdag 17 juli 2025 @ 06:58:25 #238
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218235364
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 05:21 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]
Link? :D
link
  donderdag 17 juli 2025 @ 10:24:56 #239
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218237007
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2025 22:11 schreef derLudolf het volgende:
Als ik op zo het lijkt willekeurige datum een reis naar Nijmegen plan, krijg ik een regenboog vlag te zien, hoezo dat? :?
Roze woensdag :Y
  donderdag 17 juli 2025 @ 11:25:12 #240
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218237729
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 21:54 schreef b2py het volgende:

[..]
Op de radio hadden ze het over het beperken van de tienerkorting of hoe dat tegenwoordig ook heet waar paar weken terug ophef over was
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 17 juli 2025 @ 11:43:46 #241
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218237829
En niet één generatie. De vorige was de laatste die jong met de trein heeft leren reizen :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 17 juli 2025 @ 12:49:33 #242
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218238343
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 10:24 schreef James1988 het volgende:

[..]
Roze woensdag :Y
Aha, puur toeval dat ik dat gisteren op zocht dus.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 juli 2025 @ 14:45:36 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218239593
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2025 11:25 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dat was de jongerendagkaart. Daarmee konden jongeren (12-18) voor ¤ 8,50 een dag met de NS trein reizen. Dat is afgeschaft, je krijgt nu als jongere (12-17) een gratis kortingskaart. Dom van NS, iemand die jong met de trein reist, houdt dat later vaak vol. Nu vervreemd je een complete generatie van de trein omdat het onbetaalbaar wordt: kinderen van 4 t/m 11 reizen gratis met Kids Vrij, vanaf de 12e verjaardag is het klaar. Echt zo dom.
Ik had gelezen dat die jongerendagkaart NS veel meer kostte dan was verwacht, en dat hij daarom is afgeschaft.

Het is niet alsof het NS nu financieel voor de wind gaat, en zowel de aandeelhouder (Financiën) als de opdrachtgever (I&M) trekt z'n handen ervanaf. "Regel het maar, maar de treinen moeten blijven rijden." Hier moeten ze in Den Haag wat van vinden, maar dat gebeurt niet.
pi_218239693
EU sleept Nederland voor de rechter: NS-monopolie op hoofdrailnet onder vuur

BRUSSEL- Nederland moet zich voor het Europees Hof voor Justitie verantwoorden in de zaak rond de NS-concessie. Dat leek al onvermijdelijk, maar de Europese Commissie heeft nu de daad bij het woord gevoegd, blijkt uit een verklaring die donderdag is gepubliceerd.

De Telegraaf meldde dit voorjaar al dat een clash tussen Brussel en Den Haag onafwendbaar was geworden. De EC bevestigt dat nu. Volgens de commissie heeft Nederland de regels overtreden rond de gunning van de concessie. Zo had onderzocht moeten worden of er marktpartijen interesse hadden en of ook zij het vervoer hadden kunnen regelen.

De zaak kan enorme gevolgen hebben voor de treindiensten op ons spoor. Als de rechter in Luxemburg concludeert dat de Nederlandse overheid de zogenoemde hoofdrailnetconcessie niet zo had mogen gunnen aan NS, kan die geschrapt worden. Hoeveel gevolgen dat heeft voor de treinreiziger valt nog te bezien, al zouden die op de lange termijn groot kunnen zijn.

Noodconcessie als tijdelijke oplossing
Vermoedelijk treedt bij opschorting eerst een noodregeling in werking, waardoor het treinverkeer niet stilvalt. Concurrenten van NS sorteren echter al langer voor op uitbreiding van hun diensten op het Nederlandse spoor. Bedrijven als Arriva en QBuzz rijden nu slechts een beperkt aantal lijnen aan de randen van het land, maar kunnen dan inzetten op veel meer spoordiensten.

Zowel NS als het ministerie van Infrastructuur (IenW) houden vol dat de gunning van het spoormonopolie aan NS wél volgens de regels was. De hoofdrailnetconcessie is sinds de jaren 90 van de vorige eeuw in handen van NS en telkens via een onderhandse gunning verlengd. Dat deed IenW eind 2023 weer, maar volgens de Europese Commissie had dat niet gemogen.

Nederland nam geen maatregelen
De regels voor dergelijke gunningen zijn namelijk veranderd. Nederland is meermaals gewaarschuwd door verschillende Eurocommissarissen dat de manier van gunnen niet door de beugel kon volgens Brussel. In februari volgde een laatste brief. ,,We hebben alle hulp aangeboden om de problemen op te lossen. Nederland kreeg nog twee maanden om alsnog bevredigende uitleg te geven en maatregelen te nemen’’, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Column Ronald Plasterk: Brussel heeft met NS geen fluit te maken, desnoods stappen we uit de EU
https://www.telegraaf.nl/(...)-de-eu/64101457.html

De Telegraaf berichtte eerder dat het miljarden kan kosten als de Europese rechter het NS-monopolie torpedeert. Zo zal IenW materieel moeten opkopen, dreigen er schadeclaims en kan er sprake zijn geweest van ongeoorloofde staatssteun die dan moet worden terugbetaald.

Anne Hettinga, voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en ceo van Arriva noemt de stap van de Commissie ’logisch en in het geheel niet onverwacht’.

bron: https://www.telegraaf.nl/(...)r-vuur/78334135.html

We stappen eruit! of niet...
pi_218239743
Oh dus Hettinga is daar nu permanente bloedzuiger geworden in plaats van dat hij voor Arriva Nederland werkt. Figures.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218240058
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
pi_218240883
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein. ^O^

Of Rrreis ( :') ) met hun hypermodern materieel.
pi_218241025
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 15:38 schreef b2py het volgende:
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
Nou ja, nee, "gewoon" het volledige OV nationaliseren en de markt de tyfus laten krijgen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:11:18 #249
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218241085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 15:38 schreef b2py het volgende:
Gewoon aanbesteden in lijnen, opgelost
In het Ruhrgebied is dat een doorslaand succes, ja :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 juli 2025 @ 17:13:59 #250
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218241159
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2025 16:47 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Arriva gaat het wel even regelen. Na het grote succes van de drielandentrein. ^O^

Had vandaag toch maar 3 kwartier vertraging met ze op een reis van 50 minuten :')

En dat dan op 1 van de treinen die wel ging, er valt weer een hoop uit hier.
stupidity has become as common as common sense was before
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')