quote:
Op maandag 23 juni 2025 21:59 schreef Buitendam het volgende:Eerst maar eens kijken wat die bunker busters hebben aangericht. Als blijkt dat Iran daadwerkelijk dat verrijkt uranium op tijd weg heeft gekregen en er zijn nog ballistische raketten met lanceermogelijkheden sta je als VS wel zo ongekend voor lul. Dan heb je de blunder der blunders van álle blunders begaan.
Eens dat eventueel op tijd weggehaald uranium, kan worden gebruikt voor een bom. Echter niet eentje die bruikbaar is als relatief schone plofversie; en laat staan toepasbaar - iets met totaal gewicht - voor een doel (Israël) dat 1500+km verderop ligt.
Men wil Israël (kunnen) vernietigen om er 'zelf' ideologisch (door gelijkdenkenden) te kunnen gaan wonen en het gebied dus zo min mogelijk radioactief zal willen gaan besmetten.
//--//
Nog maar weer een klein lesje kernfysica aangaande verrijken.
Uranium al of niet verrijkt, is sws niet kapot te bombarderen met druk of chemische ontploffingen. Hooguit dat het dan wordt begraven, eventueel verspreid en Iran het materiaal in die vaste staat weer kan opgraven, schoonmaken om het vervolgens verder te gaan 'raffineren'.
Waar die idee-fixe vandaan komt om het verrijkte uranium zelf te willen treffen, laat staan te vernietigen; is mij een raadsel dat ik verklaar op grond van (nofi) onwetendheid.
Los daarvan,. heeft Iran een eigen uraniummijn waar het (weliswaar laagwaardig) materiaal weer kan delven.
Wat veel effectiever is, zijn o.a. scheidingsinstallaties beschadigen die o.a. kunnen verrijken.
Bv die centrifuges die, hoe simpel uitgesproken, uiterst ingewikkeld dingen zijn om de uraan(hexfluoride) isotopen
235UF
6 te raffineren vanuit het 'ruwe'
238UF
6 die op (gas)gewicht na, chemisch volstrekt identiek zijn. Het proces is te vergelijken om een druppel inkt te scheiden uit een zwembad gevuld met zeewater zonder gebuikt te kunnen maken van licht.
Er hoeft maar iets en ergens uit balans te zijn in die grootschalige verrijkingsinstallaties; en eindresultaat is - vervuild - onbruikbaar geworden voor een gewenste bom.
Ik vermoed zelf dat die
bunkerbusters behoorlijke schade hebben toegebracht.... mits die centrifuges e.d. in werking waren. Stonden ze uit, zal de schade voor het totale proces relatief meevallen. In een paar maanden is de fundatie en zijn eventueel verbogen pijpen e.d. wel weer te repareren. Nieuwe 'centrifuges' maken en bv de kapot gelopen lagers herstellen, is een stuk complexer.
NB: het in -en vooral uitschakelen van een totale installatie is een langdurig proces van (ik schat) weken en vermoed daarom dat USA gekozen heeft daar niet op te gaan wachten.[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 24-06-2025 01:28:21 (U235 moet gescheiden worden van U238) ]