Marcel van Roosmalen verwoord het prima.quote:Op zondag 22 juni 2025 22:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helemaal eens. Maar juist als je dat weet, dan weet je toch ook dat Israëlische burgerdoden hem eerder moordzuchtiger maken? Wat is dan het doel? Dacht ze echt dat Netanyahu bij meer gevaar voor Israëlische burgers zich in zou gaan houden? Denkt ze echt dat die man zo denkt? Dan geeft ze veel te hoog van hem op.
Dat van "haal die onderdelen ergens anders vandaan" was dus expliciet niet wat Piri zei (ze wilde Israël laten lijden, wisselen van leverancier is geen lijden) en kan ook niet zo makkelijk. Allereerst schijnt dit dus echt zeldzaam te zijn (het zijn onderdelen van het radarsysteem), daarnaast gaan zulke zaken altijd met hele langdurige contracten en zijn ze niet zo maar op de markt beschikbaar.quote:Op zondag 22 juni 2025 22:39 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Geen burgerdoden. Hoe kom je daar bij?
In Teheran zijn vijf belangrijke doelwitten uitgeschakeld met autobommen en doelwitten uitgeschakeld met precisieraketten toen ze nachts in hun appartement lagen te slapen. Geen burgerdoden lijkt me wensdenken.
Collateral damage hoort erbij hoor, geen misverstand daarover. Als Nederland Israël onder druk zou proberen te zetten met die Iron Dome onderdelen en Israël wil niet onderhandelen dan kan Israël die onderdelen ergens anders vandaan halen. Dan is er vrij weinig aan de hand behalve dat Piri Nederlandse bedrijven geld heeft gekost en de wereld denkt dat Nederland racisten zijn.
Dat zijn toch niet een paar jongeren op een partijcongres, dat is veel breder in de achterban. Heb je online nergens gelezen of is het je niet opgevallen? Ik ben er oprecht van geschrokken, zoveel haat naar andersdenkenden.quote:Op zondag 22 juni 2025 21:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar heb ik me hier ook tegen uitgesproken, maar dat waren in werkelijkheid volgens journalisten die aanwezig waren maar 20 tot 25 jongeren die zo deden. Niet het hele congres. Ik zou niet de hele partij afkraken omdat er een paar jongeren elkaar ophitsen tijdens een congres, iets waar ze misschien inmiddels zelfs al spijt van hebben.
Wat je online leest zijn allereerst de grootste scheeuwers, daarnaast is het van het grootste deel helemaal niet zeker of dat ooit PvdA stemmers zijn geweest, laat staan leden. Ik zou me niet teveel van de afvoerput die internet en vooral social media is aantrekken, dat is bepaald niet het gemiddelde geluid.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:07 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat zijn toch niet een paar jongeren op een partijcongres, dat is veel breder in de achterban. Heb je online nergens gelezen of is het je niet opgevallen? Ik ben er oprecht van geschrokken, zoveel haat naar andersdenkenden.
Dit blijft een hardnekkige mythe.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De sancties tegen Irak hebben naar schatting meer dan een half miljoen Irakese kinderen door gebrek aan voedsel en medicijnen het leven gekost.
Kitty Herweijer beschrijft het wel mooi:quote:Op zondag 22 juni 2025 23:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden.
Na de bezetting van Koeweit in 1990 legden westerse landen enorme sancties op aan Irak, die pas in 2003 met de val van Saddam werden opgeheven. De sancties tegen Irak hebben naar schatting meer dan een half miljoen Irakese kinderen door gebrek aan voedsel en medicijnen het leven gekost. Daarover hoorde je bijna niemand. Op een of andere manier wekte het weinig verontwaardiging op dat Irakese kinderen moesten lijden wegens de politiek van Saddam Hussein.
Maar als iemand voorstelt om een maatregel te nemen waardoor Israelische burgers getroffen zouden kunnen worden, is dat ineens extreem.
Ze beschrijft ook terecht dat de Likoedpartij op het dieptepunt is van haar populariteit in Israël sinds haar ontstaan. Moet je nou echt al die mensen die soms dagelijks tegen Netanyahu protesteren en in Israël al decennia strijden voor de tweestatenoplossing in gevaar brengen? Zoals ze zelf zegt: zullen we dat ook met PvdA leden doen als een PVV regering wat geks doet, dan houden we die PvdA leden ook verantwoordelijk?quote:Ik had in tijden PvdA’ers niet zo vrolijk gezien. Een bevolking collectief straffen voor daden van hun regering is inzake Gaza terecht geen populaire stellingname aan progressieve kant, maar wat betreft Israël wordt het gepresenteerd als ‘verfrissend idee’.
Het zoveelste bewijs dat als je maar lang genoeg jezelf voedt met een karikatuur van ‘de ander’, radicale standpunten en ontmenselijking vanzelf redelijk beginnen te klinken.
Het ontluisterende is dat het allemaal niet zulke ingewikkelde morele logica is en alsnog staan al die GL/PvdA-lui (meestal toch niet de allerdomsten) er enthousiast bij te klappen en te juichen.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kitty Herweijer beschrijft het wel mooi:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ijk-gezien~a82cd507/
[..]
Ze beschrijft ook terecht dat de Likoedpartij op het dieptepunt is van haar populariteit in Israël sinds haar ontstaan. Moet je nou echt al die mensen die soms dagelijks tegen Netanyahu protesteren en in Israël al decennia strijden voor de tweestatenoplossing in gevaar brengen? Zoals ze zelf zegt: zullen we dat ook met PvdA leden doen als een PVV regering wat geks doet, dan houden we die PvdA leden ook verantwoordelijk?
Gewoon als fata morgana beschouwen (no pun intended).quote:Op zondag 22 juni 2025 23:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat je online leest zijn allereerst de grootste scheeuwers, daarnaast is het van het grootste deel helemaal niet zeker of dat ooit PvdA stemmers zijn geweest, laat staan leden. Ik zou me niet teveel van de afvoerput die internet en vooral social media is aantrekken, dat is bepaald niet het gemiddelde geluid.
Netanyahu is in Israel wellicht niet meer zo populair, maar jij weet net zo goed als ik dat dat niet is vanwege de vernietiging van Gaza, maar vanwege zijn corruptieschandalen, zijn hervormingen van de rechterlijke macht, en omdat hij de bevrijding van de gijzelaars niet als eerste prioriteit stelt.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:21 schreef Hanca het volgende:
Ze beschrijft ook terecht dat de Likoedpartij op het dieptepunt is van haar populariteit in Israël sinds haar ontstaan. Moet je nou echt al die mensen die soms dagelijks tegen Netanyahu protesteren en in Israël al decennia strijden voor de tweestatenoplossing in gevaar brengen? Zoals ze zelf zegt: zullen we dat ook met PvdA leden doen als een PVV regering wat geks doet, dan houden we die PvdA leden ook verantwoordelijk?
We noteren het.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou het uiteraard triest vinden als er echt onschuldige Israeli's getroffen zouden worden door een raketaanval, maar ik heb de indruk dat er maar heel weinig echt onschuldige Israeli's zijn.
Kort na de moord op Pim Fortuyn waren er ook een heleboel mensen die hem toen gekend hadden en meenden een lijntje met Pim te hebben en precies te weten wat Pim gedacht of gedaan zou hebben. Sindsdien vind ik dat soort uitspraken over wat overleden personen nu zouden denken of doen een beetje zinloos.quote:Op maandag 23 juni 2025 00:41 schreef golfer het volgende:
Ik heb met Joop en Liesbeth in de partij samen gewerkt en vaak bij hun thuis in Buitenveldert op bezoek geweest en ik weet zeker dat zij dit voorstel van Piri zouden afkeuren.
Als de EU in 2024 de geldkraan naar Nederland dicht had gedraaid omdat wij een fascistische PVV-regering in het zadel hebben geholpen die de rechtsstaat wil slopen, had je als brave linkse burger toch ook niet gezeurd dat die fascistische regering niet jouw idee was en dat jij dus geen straf verdient? Dan had je je medeburgers die zo graag fascistisch wilden stemmen ter verantwoording geroepen, en natuurlijk het fascistische tuig dat dankzij hen het pluche beklimt. Geen navelstaarderig zelfmedelijden, alsjeblieft zeg.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het ontluisterende is dat het allemaal niet zulke ingewikkelde morele logica is en alsnog staan al die GL/PvdA-lui (meestal toch niet de allerdomsten) er enthousiast bij te klappen en te juichen.
Laten we fouten repeteren, pleit je voor?quote:Op zondag 22 juni 2025 23:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden.
Na de bezetting van Koeweit in 1990 legden westerse landen enorme sancties op aan Irak, die pas in 2003 met de val van Saddam werden opgeheven. De sancties tegen Irak hebben naar schatting meer dan een half miljoen Irakese kinderen door gebrek aan voedsel en medicijnen het leven gekost. Daarover hoorde je bijna niemand. Op een of andere manier wekte het weinig verontwaardiging op dat Irakese kinderen moesten lijden wegens de politiek van Saddam Hussein.
Maar als iemand voorstelt om een maatregel te nemen waardoor Israelische burgers getroffen zouden kunnen worden, is dat ineens extreem.
Als het puur symbolisch is is het ook geen duidelijk signaal.quote:Op maandag 23 juni 2025 03:37 schreef Ringo het volgende:
En nogmaals, ook zonder boutjes- en schroefjessubsidie van Nederland blijft Bibi wel aan dat antiraketschild bouwen. Die motie is puur symbolisch. Maar wel een duidelijk signaal aan het regime in Jeruzalem.
Dat is ook een beproefde tactiek: als bijna iedereen kut is, is het niet erg als er doden vallen. Doorzichtige denkwijze om je haat te verbloemen.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Netanyahu is in Israel wellicht niet meer zo populair, maar jij weet net zo goed als ik dat dat niet is vanwege de vernietiging van Gaza, maar vanwege zijn corruptieschandalen, zijn hervormingen van de rechterlijke macht, en omdat hij de bevrijding van de gijzelaars niet als eerste prioriteit stelt.
De Israelische bevolking kiest al tientallen jaren lang bij iedere verkiezing een premier en een parlement die alleen maar doorgaan met het bouwen of uitbreiden van nederzettingen op bezet gebied en het onteigenen van grond van de Palestijnen. Sinds het begin van het bouwen van nederzettingen heeft de Caterpillar bulldozer bijna geen dag stilgestaan. En daarbij maakt het niet uit wie premier is en welke partij regeert, Israel blijft ermee doorgaan, kennelijk met steun van de overgrote meerderheid van de Israelische bevolking.
Ik zou het uiteraard triest vinden als er echt onschuldige Israeli's getroffen zouden worden door een raketaanval, maar ik heb de indruk dat er maar heel weinig echt onschuldige Israeli's zijn.
Dat die partij nog bestaat snap ik. Maar ik vroeg me af of dit wel klopt:quote:Op zondag 22 juni 2025 20:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Natuurlijk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Socialdemokratiet
Die nuance wil blijkbaar niemand snappen. Dat blijft wel bijzonder.quote:Op maandag 23 juni 2025 03:37 schreef Ringo het volgende:
En nogmaals, ook zonder boutjes- en schroefjessubsidie van Nederland blijft Bibi wel aan dat antiraketschild bouwen. Die motie is puur symbolisch. Maar wel een duidelijk signaal aan het regime in Jeruzalem.
Dat is letterlijk hetzelfde argument als de andere kant gebruikt om de vernietiging van Gaza goed te praten. Beide zijn fout, de meeste mensen aan beide kanten willen dit niet.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Om 2 redenen:quote:Op maandag 23 juni 2025 06:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die nuance wil blijkbaar niemand snappen. Dat blijft wel bijzonder.
Het is blijft slechts een motie. Die ook nog eens niet is aangenomen.quote:Op maandag 23 juni 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Om 2 redenen:
- Piri en Timmermans hebben beide genoemd dat ze Israël wilden laten lijden, dat is wat anders dan 'stop alleen met de bijdrage als Israël het op kan vangen'.
- Veldkamp heeft meermaals genoemd dat onze bijdrage niet makkelijk te vervangen is voor Israël.
Als je moties gaat indienen met als hoop dat ze het niet halen en als ze het wel halen dat ze dan niet worden uitgevoerd, ben je de functie Kamerlid niet waard. Waar ben je dan mee bezig? Tiktokfilmjes scoren, oid?quote:Op maandag 23 juni 2025 08:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is blijft slechts een motie. Die ook nog eens niet is aangenomen.
Zelfs als een motie aangenomen wordt kan het kabinet die nog eenvoudig naast zich neerleggen, dat gebeurt zo vaak, zeker als het over het buitenland gaat.
En als het kabinet er al iets mee zou willen doen, dan is het maar de vraag hoe veel haast ze zouden maken.
Ofwel allemaal elementen die er op wijzen dat dit vooral bedoeld was om de druk op Israël om wat in te binden op te voeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |