abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220422430
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 15:09 schreef vosss het volgende:
Verder terug dan 1867 komen we hier niet. Toen is de opa van mijn opa geboren en ten vondeling gelegd.

Die knaker is in 1937 de pijp uit gegaan.

Dat verhaal hoorde ik pas nadat mijn opa dood ging. Hij schaamde zich er voor dat hij afstamde van een vermoedelijke bastaard en wilde niet dat de kleinkinderen dit wisten.

Die vondeling is afgegeven bij familie Tellings in Maastricht die destijds een groentezaak hadden aan de Frankenstraat.

Daar loopt het spoor dus dood.

:)
Je hebt toch wel meer voorouders dan die ene die te vondeling werd gelegd? Want dat is maar 1 spoor.
Op zich is dit natuurlijk ook gewoon 1 van de vele verhalen in de familie, al is het natuurlijk een treurig verhaal.
pi_220422523
Ja klopt, maar dit is de mannelijke lijn die daar al stopt helaas.

Andere kanten op komen we tot 1744 als verste weg.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220422826
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 16:31 schreef vosss het volgende:
Ja klopt, maar dit is de mannelijke lijn die daar al stopt helaas.

Andere kanten op komen we tot 1744 als verste weg.
Als het om de mannelijke lijn gaat is een YDNA-test ideaal.
Helaas veel Amerikaanse testers, maar in veel gevallen zie je duidelijk een patroon in de achternamen van de dichtstbijzijnde mannen.

In mijn geval: Eckhoff (Duits / Noors), Acuff (recenter Amerikaans), en dus waarschijnlijk Eekhof (nederlands) in mijn geval.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  dinsdag 24 maart 2026 @ 17:24:32 #104
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220422902
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:51 schreef BertV het volgende:

[..]
Autosomaal DNA (“de gewone test”)
Gaat praktisch tot 5 a 7 generaties terug voor bruikbaar genealogisch onderzoek.
Etniciteitsschattingen gebruiken kleine gedeelde DNA-fragmenten met referentiegroepen en laten dan een globaal beeld zien van ongeveer 300 tot 500 jaar geleden.
5 tot 7 generaties is een redelijk inschatting denk ik, maar dan hebben we het dus over een periode van maximaal 180 tot 200 jaar, 300 tot 500 jaar is echt veel te ver terug. Als jij een ergens Spaanse voorouder in die periode hebt gehad, dat ga er bij de etniciteitscategorieën echt niet meer uitkrijgen. Het kan dus al zo zijn dat als jij een Spaanse overgrootouder hebt gehad die in sommige gevallen buiten de test valt, hoe verder je teruggaat hoe groter het risico dat het er niet bijzit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 14:51 schreef BertV het volgende:
Y-DNA (vaderlijn)
Wordt doorgegeven van vader op zoon en kan tientallen tot >100 generaties teruggaan.
Geschikt voor het volgen van één mannelijke lijn (bijv. achternaam), met zowel recente als zeer oude matches.

mtDNA (moederlijn)
Wordt doorgegeven van moeder op kind (lijn: moeder > dochter > ).
Gaat net zo ver terug als Y-DNA, maar door de lage mutatiesnelheid is het op recent, persoonlijk niveau weinig onderscheidend.
Vooral nuttig voor diepe, prehistorische afkomst.
[..]
Ik snap het wantrouwen, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb nu meer vertrouwen in dat bedrijf dan in mijn eigen "ouders".
Zeker, volledig eens hier. De haplogroepen zijn erg handig en bieden een duidelijk inzicht dat veel verder teruggaat.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220423018
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als jij een ergens Spaanse voorouder in die periode hebt gehad, dat ga er bij de etniciteitscategorieën echt niet meer uitkrijgen.

De Spaanse invloed van 1 voorouder ligt inderdaad ver buiten wat nog meetbaar is.

Wat wél gebeurt, is dat personen met veel voorouders onder de rivieren af en toe wel een spoor Spaans (of eerder Vlaams) te zien krijgen, terwijl dat in het noorden niet het geval is.

Het gaat dan niet om persoonlijke afkomst, maar om de genetische mix van hele groepen mensen.
Je pakt dan net wat overeenkomst met die referentiegroep mee.

Grotendeels Friese moeder, vader (waarschijnlijk) Gelderland

dinsdag 24 maart 2026 @ 20:24:23 #106
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220424101
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 17:49 schreef BertV het volgende:

[..]
De Spaanse invloed van 1 voorouder ligt inderdaad ver buiten wat nog meetbaar is.

Wat wél gebeurt, is dat personen met veel voorouders onder de rivieren af en toe wel een spoor Spaans (of eerder Vlaams) te zien krijgen, terwijl dat in het noorden niet het geval is.

Het gaat dan niet om persoonlijke afkomst, maar om de genetische mix van hele groepen mensen.
Je pakt dan net wat overeenkomst met die referentiegroep mee.

Grotendeels Friese moeder, vader (waarschijnlijk) Gelderland

[ afbeelding ]
Dat Deense heb ik bij meer Nederlanders gezien, dat kan door het Friese komen, logisch ook wel:

Bron

Engels en Duits kan ook maar zal waarschijnlijk genetische overlap zijn.

MyHeritage is gelukkig sinds de updates een stuk beter (nog altijd niet zo goed als Ancestry vind ik) maar voorheen was het heel erg matig, veel Nederlanders kregen geregeld 80% Engels of Scandinavisch, wat aangeeft dat MyHeritage gewoon niet in staat was die etnische groepen van elkaar te onderscheiden (voor zover ze bestaan natuurlijk).
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 24 maart 2026 @ 20:34:02 #107
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220424168
Ik heb wel vertrouwen in dat mijn ouders mijn ouders zijn om de redenen die Doedezemaar ook al noemde, omdat er totaal geen verhalen de ronde doen en mijn ouders altijd zeer open zijn en zijn geweest over relaties en mijn 'ontstaan' e.d. :+

Als ik een autosomale test zou doen dan zou ik dat vooral doen in de hoop dat neven/nichten binnen de range dat ook hebben gedaan en ik genealogisch onderzoek kan 'bevestigen' met DNA-resultaten.

Dat mijn (over)grootvaders ook zijn wie ze moeten zijn ben ik qua uiterlijke genetische kenmerken ook wel van overtuigd. Wat heel misschien nog zou kunnen is dat mijn overgrootvader aan moeders kant, die in de oorlogsjaren een tijdje in het buitenland heeft gezeten, nog ergens een kind heeft rondlopen. Daar zijn verder totaal geen verhalen over ofzo, maar het zou me wel minder verbazen dan aan mijn vaders kant van de familie.

De haplogroepen lijken me wel vooral interessant ook omdat het verder gaat dan genealogie.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220424749
Ik heb weer een buitenlandse soldaat in Bergen op Zoom te pakken hoor, eentje die net voor 1700 vanuit Lüneburg (Duitsland) kwam.
Ik vind dat een leuke plaats met fijne omgeving, dus ik zeg vanaf nu gewoon dat ‘mijn familie daarvan afkomstig is’. Ik volg al jaren een Duitse serie die daar speelt, ik snap nu waarom ik die serie al zo lang volg, da’s natuurlijk doordat mijn familie daarvan afkomstig is *O*
pi_220425464
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 20:34 schreef Dagoduck het volgende:
mijn ouders altijd zeer open zijn en zijn geweest over relaties en mijn 'ontstaan' e.d. :+

De haplogroepen lijken me wel vooral interessant ook omdat het verder gaat dan genealogie.
Mijn ouders waren ook altijd heel eerlijk en open.

Die haplogroepen zijn inderdaad interessant. FTDNA laat ook het verhaal van mijn Y-DNA zien aan iedereen omdat het feitelijk niet persoonlijk is. (1600 jaar geleden)

vaderlijn:
https://discover.familytreedna.com/y-dna/R-BY182803/story

moederlijn:
https://discover.familytreedna.com/mtdna/H17a1c/story
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 25 maart 2026 @ 10:57:34 #110
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_220426574
Als je een onbekende vader hebt ergens in een nabije lijn, of er redenen zijn om aan te nemen dat iets niet klopt, of ouders gewoon onbekend, dan snap ik zeker dat DNA een uitkomst kan bieden.
Maar ook in dit geval, ik weet dat in mijn geval mijn kwartierstaat gewoon klopt in de eerste 6 generaties en er geen reden is om aan te nemen dat iets niet juist is.

De dingen niet kloppen weet ik gewoon (mijn tante is niet de dochter van mijn opa, al staat dat wel zo op papier)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_220437769
Cool, ik ontdekte gisteren weer een voorvader van mijn Thoolse opa die van Bergen op Zoom afkomstig was. Ik speur nog steeds naar een connectie met een Bergense voormoeder van mijn bijbehorende (Middelburgse) oma. Ik vrees dat het me niet gaat lukken, maar ik kwam wel tegen dat een voorouder van mijn opa en een voorouder van mijn oma in 1672 getuigen waren bij dezelfde notariële akte.

De schoenmaker is voorouder van mijn oma en de bezembinder hoort bij mijn opa.
pi_220439754
Ik deel met de eerder genoemde hoogbejaarde mevrouw S op Tholen nog meer voorouders en deze keer via mijn oma. Juist ja. Er zijn gezamelijke voorouders in Zeeuws-Vlaanderen via de kant van mijn oma’s moeder. Via haar vader’s kant kwam ik dus in Bergen op Zoom terecht, dus daar zou ik nog wel een kruisbestuiving met Tholen kunnen verwachten, maar nee dus.
Hilarisch vind ik het.
pi_220473014
Ik ben nu dan toch bij Hugenoten uit Noord-Frankrijk/ Rijssels Vlaanderen beland. Ze kwamen rond 1700 met een paar families in een soort golven binnen een veertigtal jaren, ze kwamen zeker niet tegelijk. Op Tholen was er toen net een Waalse kerk, dus daar konden ze terecht. Toen ik zelf via open archieven niet verder kwam bood geneanet weer eens uitkomst, want daar staan veel Franse stambomen en ik vond er een paar met veel extra info. De komende tijd vermaak ik me daar wel mee, ik vond al een vastlegging van het afzweren van het katholieke geloof.
Wel grappig, ik kom in een Franse stamboom meerdere gezamelijke voorouders van mij en die Franse meneer tegen, de families trouwden kennelijk nogal eens onderling en bleven grotendeels dus wel gewoon in Frankrijk.
Ik zie ook Charles de Gaulle in die stamboom staan, die kennelijk ook uit de regio Lille afkomstig is, ik ga eens speuren of ik een gemeenschappelijke voorouder kan ontdekken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Doedezemaar op 31-03-2026 11:21:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')