Je hebt toch wel meer voorouders dan die ene die te vondeling werd gelegd? Want dat is maar 1 spoor.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:09 schreef vosss het volgende:
Verder terug dan 1867 komen we hier niet. Toen is de opa van mijn opa geboren en ten vondeling gelegd.
Die knaker is in 1937 de pijp uit gegaan.
Dat verhaal hoorde ik pas nadat mijn opa dood ging. Hij schaamde zich er voor dat hij afstamde van een vermoedelijke bastaard en wilde niet dat de kleinkinderen dit wisten.
Die vondeling is afgegeven bij familie Tellings in Maastricht die destijds een groentezaak hadden aan de Frankenstraat.
Daar loopt het spoor dus dood.
Als het om de mannelijke lijn gaat is een YDNA-test ideaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:31 schreef vosss het volgende:
Ja klopt, maar dit is de mannelijke lijn die daar al stopt helaas.
Andere kanten op komen we tot 1744 als verste weg.
5 tot 7 generaties is een redelijk inschatting denk ik, maar dan hebben we het dus over een periode van maximaal 180 tot 200 jaar, 300 tot 500 jaar is echt veel te ver terug. Als jij een ergens Spaanse voorouder in die periode hebt gehad, dat ga er bij de etniciteitscategorieën echt niet meer uitkrijgen. Het kan dus al zo zijn dat als jij een Spaanse overgrootouder hebt gehad die in sommige gevallen buiten de test valt, hoe verder je teruggaat hoe groter het risico dat het er niet bijzit.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:51 schreef BertV het volgende:
[..]
Autosomaal DNA (“de gewone test”)
Gaat praktisch tot 5 a 7 generaties terug voor bruikbaar genealogisch onderzoek.
Etniciteitsschattingen gebruiken kleine gedeelde DNA-fragmenten met referentiegroepen en laten dan een globaal beeld zien van ongeveer 300 tot 500 jaar geleden.
Zeker, volledig eens hier. De haplogroepen zijn erg handig en bieden een duidelijk inzicht dat veel verder teruggaat.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 14:51 schreef BertV het volgende:
Y-DNA (vaderlijn)
Wordt doorgegeven van vader op zoon en kan tientallen tot >100 generaties teruggaan.
Geschikt voor het volgen van één mannelijke lijn (bijv. achternaam), met zowel recente als zeer oude matches.
mtDNA (moederlijn)
Wordt doorgegeven van moeder op kind (lijn: moeder > dochter > ).
Gaat net zo ver terug als Y-DNA, maar door de lage mutatiesnelheid is het op recent, persoonlijk niveau weinig onderscheidend.
Vooral nuttig voor diepe, prehistorische afkomst.
[..]
Ik snap het wantrouwen, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb nu meer vertrouwen in dat bedrijf dan in mijn eigen "ouders".
De Spaanse invloed van 1 voorouder ligt inderdaad ver buiten wat nog meetbaar is.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als jij een ergens Spaanse voorouder in die periode hebt gehad, dat ga er bij de etniciteitscategorieën echt niet meer uitkrijgen.
Dat Deense heb ik bij meer Nederlanders gezien, dat kan door het Friese komen, logisch ook wel:quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:49 schreef BertV het volgende:
[..]
De Spaanse invloed van 1 voorouder ligt inderdaad ver buiten wat nog meetbaar is.
Wat wél gebeurt, is dat personen met veel voorouders onder de rivieren af en toe wel een spoor Spaans (of eerder Vlaams) te zien krijgen, terwijl dat in het noorden niet het geval is.
Het gaat dan niet om persoonlijke afkomst, maar om de genetische mix van hele groepen mensen.
Je pakt dan net wat overeenkomst met die referentiegroep mee.
Grotendeels Friese moeder, vader (waarschijnlijk) Gelderland
[ afbeelding ]
Mijn ouders waren ook altijd heel eerlijk en open.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 20:34 schreef Dagoduck het volgende:
mijn ouders altijd zeer open zijn en zijn geweest over relaties en mijn 'ontstaan' e.d.![]()
De haplogroepen lijken me wel vooral interessant ook omdat het verder gaat dan genealogie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |