quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:33 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Misschien de definitie van klok toch maar aanpassen dan. Lijkt me leuk.
quote:Als er 26 uren in een dag zitten, welke datum zou het dan nu zijn?
25:25:25 op 7 juni klinkt niet zo spectaculairquote:Leuke vraag! Laten we het uitrekenen:
In ons gewone systeem heeft een dag 24 uur. Stel nu dat we ineens 26 uren per dag hanteren, dan worden de dagen dus 'langer'. Tijd gaat langzamer door de kalender.
Stap 1: verhouding tussen de dagen
1 "oude" dag = 24 uur
1 "nieuwe" dag = 26 uur
Dat betekent dat elke "oude" dag gelijkstaat aan
24
26
=
12
13
26
24
=
13
12
van een nieuwe dag. Of anders gezegd:
Er gaan 13 nieuwe dagen in 13 oude dagen, maar de klok loopt dus iets trager door de maand.
Stap 2: hoe ver zijn we nu ‘opgeschoven’
Vandaag is 20 juni 2025.
We berekenen hoeveel "oude" dagen er sinds bijvoorbeeld 1 januari 2025 verstreken zijn:
31 (januari)
28 (februari, geen schrikkeljaar)
31 (maart)
30 (april)
31 (mei)
20 (juni tot nu)
= 171 dagen sinds 1 januari
Stap 3: omrekenen naar "nieuwe" dagen
Omdat dagen nu trager lopen:
171
24
26
=
171
0
,
92308
≈
157
,
8
171×
26
24
=171×0,92308≈157,8 "nieuwe" dagen
Stap 4: terugrekenen naar datum
Dus in het nieuwe systeem zouden we ongeveer op dag 158 van het jaar zitten. Welke datum is dat?
158e dag van het jaar = 7 juni 2025 (want in normale jaren is 31+28+31+30+31 = 151 t/m eind mei, dus dag 158 valt op 7 juni).
Conclusie:
Als er 26 uur in een dag zaten, zou het nu ongeveer 7 juni 2025 zijn, in plaats van 20 juni.
Whutquote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:36 schreef devzero het volgende:
[..]
[..]
[..]
25:25:25 op 7 juni klinkt niet zo spectaculair
Is ook wel logisch wat je zegt, wat stel jij voor dan? 33:33:33 zou wel inderdaad een stuk leuker zijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:36 schreef devzero het volgende:
[..]
[..]
[..]
25:25:25 op 7 juni klinkt niet zo spectaculair
Chatgpt had 1 januari 2025 als start datum aangenomen, maar de wereld is natuurlijk een stuk ouder. Makkelijker is gewoon om aantal seconden sinds de big bang te gebruiken en dat te delen door aantal uren per dag, aantal seconden per dag, aantal dagen in een jaar. Zou wel kunnen met een klein python programmaatje, maar ik sluit nu mijn laptop en ga weekend houden. Misschien wil @gebrokenglas wel een poging wagenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:39 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Is ook wel logisch wat je zegt, wat stel jij voor dan? 33:33:33 zou wel inderdaad een stuk logischer zijn.
Nou ja, al die 3'tjes die ik dus noemde zouden de hemel en de hel moeten doen ringelen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:44 schreef devzero het volgende:
[..]
Chatgpt had 1 januari 2025 als start datum aangenomen, maar de wereld is natuurlijk een stuk ouder. Makkelijker is gewoon om aantal seconden sinds de big bang te gebruiken en dat te delen door aantal uren per dag, aantal seconden per dag, aantal dagen in een jaar. Zou wel kunnen met een klein python programmaatje, maar ik sluit nu mijn laptop en ga weekend houden. Misschien wil @:gebrokenglas wel een poging wagen
Ik heb er ooit een of twee van gekeken. Kon mij niet zo boeien. Mijn pa keek het altijd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:32 schreef Lovely het volgende:
[..]
Yes, ze stopt er mee.. vanavond 1 aflevering en volgende week ook nog 1
Dat is zeker zo en je hebt elkaar toch nodigquote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:32 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Ja het is gewoon een kutverhaal, ik sta er ook niet meer bij stil. Het is zoals het is. En zei mijn nichtje net tijdens het appen ook dat ook al dat jouw moeder de deur dicht gegooid heeft mijn deur voor haar nog steeds open staat. Denk wel dat ze die boodschap over brengt. Het blijft toch mijn zusje
Ik heb niemand nodig, ik zit prima. Maar ik gooi geen deur dicht voor familie ook al is dat van de andere kant wel gebeurd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:49 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dat is zeker zo en je hebt elkaar toch nodig
👍quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:51 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Ik heb niemand nodig, ik zit prima. Maar ik gooi geen deur dicht voor familie ook al is dat van de andere kant wel gebeurd.
De deur staat altijd open, maar ik ga er niet meer naar op zoek. Dat is aan haar (zusje dus).quote:
Jammer die verdeeldheid in de familie, terwijl je juist elkaar wel nodig hebt als het niet goed gaat met je ouder(s).quote:Op vrijdag 20 juni 2025 22:56 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
De deur staat altijd open, maar ik ga er niet meer naar op zoek. Dat is aan haar (zusje dus).
Er is geen verdeeldheid hoor, zij maakte haar keuze "want te moeilijk moeders zo te zien". En daarom verbrak ze alle contact. Met haar dochter nog veel contact. En alles primaquote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:00 schreef Shii het volgende:
[..]
Jammer die verdeeldheid in de familie, terwijl je juist elkaar wel nodig hebt als het niet goed gaat met je ouder(s).
Nou ja echt op één lijn zitten jullie niet als ik het zo lees. (En sorry als ik het verkeerd lees, wil ook verder niet oordelen, meer een constatering zoals ik het lees). En snap het ook, iedereen staat er anders in, maar soms kan het fijn zijn dat je wel met z'n allen dingen kan bespreken over je moeder en niet dat er eentje dan wegkijkt of de een weer boos is op de ander.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:04 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Er is geen verdeeldheid hoor, zij maakte haar keuze "want te moeilijk moeders zo te zien". En daarom verbrak ze alle contact. Met haar dochter nog veel contact. En alles primaMijn Broer wil niks meer van mijn zusje weten hierdoor en is dood voor hem. Ik hou de deur gewoon open, zij heeft haar keuzes gemaakt en prima. Ik reken haar daar niet op af ook al is het egoistisch en iets wat ze altijd al gedaan heeft weglopen van alles. Mijn deur blijft open maar dan moet ze wel zelf contact zoeken.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 18:15 schreef ToT het volgende: [..] Ooit een Italiaan heel trots gezien toen ik zei dat ik Sambuca wilde met 3 koffiebonen er in en dan in de hens steken. "Jij weet écht hoe je Sambuca moet drinken!"
Mijn broer en ik fixen alles, zusje wil nergens iets mee te maken hebben. Dus het loopt verder prima. Ik vind het gewoon erg triest voor mijn moeder dat ze haar eigen dochter al 4 jaar ofzo niet gezien heeft. Maar in haar toestand nu zal ze het niet eens meer herinneren. Maar toen ze nog beetje bij tijd was het constant vragen naar haar.. Dat was echt moeilijk. Nu is dat alles weg, maar dat was echt kut. Leg maar eens uit aan je moeder dat je zusje niet wil langskomen of wil video bellen omdat ze dat te "moeilijk" vindt! Dat was het zwaarste van alles.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:08 schreef Shii het volgende:
[..]
Nou ja echt op één lijn zitten jullie niet als ik het zo lees. (En sorry als ik het verkeerd lees, wil ook verder niet oordelen, meer een constatering zoals ik het lees). En snap het ook, iedereen staat er anders in, maar soms kan het fijn zijn dat je wel met z'n allen dingen kan bespreken over je moeder en niet dat er eentje dan wegkijkt of de een weer boos is op de ander.
Maar goed van jou dat de deur altijd open blijft.
Oh al 4 jaar niet, sorry zolang wist ik niet. Ik had geen idee van tijd, hoelang je moeder al in die fase zit. Maar ik kan me er zelf helemaal niets bij voorstellen dat je wegkijkt als dochter/kind zijnde. Helemaal niets. Zoals je weet zat ik in hetzelfde schuitje als jij met een demente moeder, maar ik zou mezelf voor de rest van m'n leven niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken als ik niet alles voor m'n moeder had gedaan wat mogelijk was. En daar hoorde ook de bezoekjes bij ook al vond m'n moeder dat zelf niet altijd leuk, deed ze afwerend of herkende ze me soms zelfs niet eens meer.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:13 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Mijn broer en ik fixen alles, zusje wil nergens iets mee te maken hebben. Dus het loopt verder prima. Ik vind het gewoon erg triest voor mijn moeder dat ze haar eigen dochter al 4 jaar ofzo niet gezien heeft. Maar in haar toestand nu zal ze het niet eens meer herinneren. Maar toen ze nog beetje bij tijd was het constant vragen naar haar.. Dat was echt moeilijk. Nu is dat alles weg, maar dat was echt kut. Leg maar eens uit aan je moeder dat je zusje niet wil langskomen of wil video bellen omdat ze dat te "moeilijk" vindt! Dat was het zwaarste van alles.
Ik denk ook dat mijn zusje hier later heel veel spijt van gaat krijgen. Je komt op dat moment van "had ik niet meer kunnen doen"... En tegen die balk gaat ze wel een keer aanlopen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:17 schreef Shii het volgende:
[..]
Oh al 4 jaar niet, sorry zolang wist ik niet. Ik had geen idee van tijd, hoelang je moeder al in die fase zit. Maar ik kan me er zelf helemaal niets bij voorstellen dat je wegkijkt als dochter/kind zijnde. Helemaal niets. Zoals je weet zat ik in hetzelfde schuitje als jij met een demente moeder, maar ik zou mezelf voor de rest van m'n leven niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken als ik niet alles voor m'n moeder had gedaan wat mogelijk was. En daar hoorde ook de bezoekjes bij ook al vond m'n moeder dat zelf niet altijd leuk, deed ze afwerend of herkende ze me soms zelfs niet eens meer.
Ja ik denk het ook. De tijd kun je niet meer terugdraaien als straks je moeder er niet meer is en dan komt het besef inderdaad, van had ik maar.... ik heb het zelfs soms ook nog weleens, terwijl ik weet dat ik gewoon alles heb gedaan wat ik kon doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:20 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Ik denk ook dat mijn zusje hier later heel veel spijt van gaat krijgen. Je komt op dat moment van "had ik niet meer kunnen doen"... En tegen die balk gaat ze wel een keer aanlopen.
Het gekke is, ik hoop echt dat het voor mijn moeder snel klaar is. Daar heb ik vrede mee. Hoe mijn vader overleed heb ik nog steeds iedere dag verdriet om. Die stond nog zo vol in het leven. Mijn moeder al 4 jaar aan bed gekluisterd. Maar volgende week zorgbespreking, hopelijk kunnen we het in slaap brengen eindelijk echt gaan bespreken en toepassen. Wat een kutleven op 73 jarige leeftijd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:22 schreef Shii het volgende:
[..]
Ja ik denk het ook. De tijd kun je niet meer terugdraaien als straks je moeder er niet meer is en dan komt het besef inderdaad, van had ik maar.... ik heb het zelfs soms ook nog weleens, terwijl ik weet dat ik gewoon alles heb gedaan wat ik kon doen.
Ik begrijp wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 23:25 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Het gekke is, ik hoop echt dat het voor mijn moeder snel klaar is. Daar heb ik vrede mee. Hoe mijn vader overleed heb ik nog steeds iedere dag verdriet om. Die stond nog zo vol in het leven. Mijn moeder al 4 jaar aan bed gekluisterd. Maar volgende week zorgbespreking, hopelijk kunnen we het in slaap brengen eindelijk echt gaan bespreken en toepassen. Wat een kutleven op 73 jarige leeftijd.
Mijn pa 67 en valt dood neer, mijn ma zo zwak toen al en gaat maar door. Ik hoopte dat ze nu in scootmobiels hier de binnenstad onveilig zouden makenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |