https://www.hartvannederl(...)erstand-social-mediaquote:Vier op de tien Nederlanders denken dat zonnebrand kanker veroorzaakt
Terwijl Nederland zich opmaakt voor tropische dagen en een mogelijke hittegolf, zijn er steeds meer mensen die zich minder beschermen tegen de zon. Maar liefst vier op de tien Nederlanders denken dat zonnebrandcrème juist huidkanker veroorzaakt, in plaats van het te voorkomen. Dat blijkt onderzoek van Independer.
Tijdens deze zomerse dagen is de zon erg krachtig. Wanneer je dus ligt te bakken in de zon of veel buiten bent, moet je rekening houden met een hoge UV-index. Zonder bescherming kun je binnen een paar minuten verbranden. In het ergste geval kun je hierdoor huidkanker krijgen. Toch gelooft 45 procent van de Nederlanders dat het smeren van zonnebrandcrème schadelijk zou zijn, zo blijkt uit het onderzoek.
Die misinformatie wordt vooral verspreid via sociale media. Bijna de helft van de mensen die denkt dat zonnebrand schadelijk is, baseert zich op berichten op Instagram, TikTok, Facebook of Snapchat. Van deze groep zegt 34 procent daardoor minder zonnebrand te gebruiken.
Huidkanker
Terwijl het juist zo belangrijk is om je huid te beschermen tegen de zon, benadrukt ook KWF Kankerbestrijding. UV-straling is de belangrijkste oorzaak van huidkanker. Eén op de vijf Nederlanders krijgt er in zijn leven mee te maken. Alleen al vorig jaar ging het om bijna tachtigduizend gevallen.
Doordat de zonkracht de laatste jaren is toegenomen, wordt insmeren steeds belangrijker. Het KWF adviseert om elk uur zonnebrand met minimaal factor 30 en UV-filter te gebruiken, tijdig de schaduw op te zoeken en bedekkende kleding te dragen. En wie een verdacht plekje op de huid opmerkt, doet er goed aan dat te laten controleren.
Dit is in principe ook aangeraden. Zonkracht is nu 7 waarbij het advies is om gewoon helemaal niet in de zon te komen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:06 schreef Twiitch het volgende:
Waarom zou je in de zon gaat zitten/lopenMij niet gezien, blijf lekker op zolder
Dit is ook niet het hele verhaal. Elke dermatoloog zal je aanraden altijd minimaal factor 30 te nemen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:07 schreef tesssssssss het volgende:
Nee, zonnebrand beschermt je tegen UV straling.
...en zo werkt de factor, want ik heb het idee dat veel mensen dat ook niet helemaal snappen:
Welke factor bij jou past is afhankelijk van je huid
De factor is de vermeningvuldiging van de tijd waarin je zonder zonnebrand zou verbranden. De SPF is bepaald op een aangebrachte laagdikte van 2 milligram per cm2. Maar de meeste mensen smeren slechts de helft tot een derde hiervan. Als je normaal gesproken na 10 minuten verbrandt, dan verbrand je met factor 30 pas na 10 x 30 = 300 minuten. Voorwaarde is dan wel dat je genoeg zonnebrand gebruikt en je je elke 2 uur insmeert met dezelfde zonnebrand. Smeer ook altijd na het zwemmen, ook als je een zonnebrand gebruikt die 'waterresistent' of 'waterproof' is.
Dit is wel redelijk accuraat en zacht uitgedrukt jaquote:Op donderdag 19 juni 2025 11:05 schreef Caland het volgende:
4 op de 10 Nederlanders is dan ook kankerdom.
Want voor alle duidelijkheid: zonnebrand is natuurlijk juist de boosdoener.quote:4 op de 10 Nederlanders denken dat zonnebrandcrème kanker veroorzaak
copy-paste-stagiairs bij online media zijn juist een snel uitbreidende kanker ...quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:37 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Want voor alle duidelijkheid: zonnebrand is natuurlijk juist de boosdoener.
https://www.hartvannederl(...)erstand-social-mediaquote:Vier op de tien Nederlanders denken dat zonnebrand kanker veroorzaakt
Je kunt ook gewoon huidkanker krijgen zonder je te verbrandenquote:Op donderdag 19 juni 2025 11:54 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik heb een rare huid, ik verbrand niet of nauwelijks maar ik krijg ook onmogelijk een kleurtje, zelfs niet na weken of maanden dagelijks zonnen. Ik smeer me eigenlijk nooit in, onnodig. Mijn huid is immuun voor UV schade, desondanks blijf ik er 20 jaar jonger uitzien.
Dan moet de oncoloog hun ook weigeren. Zoek het dan ook maar uit met je huidkanker.quote:Op donderdag 19 juni 2025 12:04 schreef roos94 het volgende:
Dan smeren ze toch niet? Wat kan mij het oxideren
En vervolgens wel janken waarom de zorgpremie explodeert.quote:Op donderdag 19 juni 2025 12:04 schreef roos94 het volgende:
Dan smeren ze toch niet? Wat kan mij het oxideren
Vroeger zo vaak verbrand. Mn ouders hadden factor 5 zonnebrand ofzo. Gezond kleurtje!quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:06 schreef Mikeytt het volgende:
Vooral niet insmeren en ons dan afvragen waarom we de 6de meeste gevallen van huidkanker ter wereld hebben
Resultaat van Facebook- en Instagram-onderwijs.
Dat is natuurlijk gewoon paniekzaaierij. Alsof we allemaal baby's zijn die in de Sahara kruipen.quote:Zonder bescherming kun je binnen een paar minuten verbranden.
Gewoon lekker gelijk geven dat soort mensen. Zonnebrand is gevaarlijk en wordt door de US in Oekraïne gemaakt, vaccinaties zijn een complot van de NATO en de WEF.quote:
Je overal mee insmeren omdat iemand zegt dat het goed voor je is is ook dom.quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:02 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Om met Sait zijn woorden te spreken: Die mensen zijn dan ook kankerdom
Idd, gewoon afschrijven en doorrrquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:59 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Gewoon lekker gelijk geven dat soort mensen. Zonnebrand is gevaarlijk en wordt door de US in Oekraïne gemaakt, vaccinaties zijn een complot van de NATO en de WEF.
Blijf er bij weg mensen.
Hoe kan je verbranden in de winter?quote:Op donderdag 19 juni 2025 12:03 schreef aquawoman het volgende:
Als je zelf je lijf wilt verzieken en je niet wil beschermen tegen mogelijke schade van de zon, dan moet je ook maar zelf de consequenties dragen. Ik snap slecht waarom mensen eerder luisteren naar wat een willekeurige influencer roept op social media dan naar wetenschappers.
Persoonlijk draag ik altijd factor 50 (ik verbrand snel), ook in de winter.
Als bewust verspreiden van misinformatie strafbaar is, kunnen we meteen de helft van de politieke partijen opdoeken, te beginnen met de pvv.quote:Op donderdag 19 juni 2025 11:52 schreef matspontius het volgende:
Bewuste misinformatie strafbaar stellen want dit is gewoon zeer gevaarlijke benvloeding van de simpelen onder ons!!
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 05:33 schreef Eightyone het volgende:
Teveel naar mensen als Raisa luisteren is niet gezond.
Jezelf in huis opsluiten is ook weer zoiets.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:06 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen die in de zon zitten gebruiken zonnebrand dus ergens klopt het wel.
Mensen met een motorhelm hebben ook grotere kans op een motorongeluk en hersenletsel lijkt mij.
Overdrijven is ook een vak. Voor 2x5 minuten in de zon hoef je je echt niet in te smeren. Maar zodra je richting een uur gaat wel ja.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:26 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Jezelf in huis opsluiten is ook weer zoiets.
Ook als je even op en neer moet naar de supermarkt, moet je de zon in (als je dat niet met de auto doet).
En een deel van de bevolking doet werk waarbij ze steeds in de volle zon staan.
Joh, echt? Nooit geweten - dank dermatoloog voor deze nuttige infoquote:Op donderdag 19 juni 2025 11:55 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon huidkanker krijgen zonder je te verbranden
Sgoes wappiequote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je overal mee insmeren omdat iemand zegt dat het goed voor je is is ook dom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |