Droom ik weleens van terugverhuizen naar het huis waar ik ben opgegroeid? Ja. Regelmatig.
In mijn hoofd nemen m’n broertje en ik het huis van onze ouders samen over. Mijn vriendin en ik bouwen boven de schuur een ruime 70m², ons eigen rustige plekje, helemaal voor ons tweeën. Hij krijgt dan het woonhuis. Maar als hij ooit een vriendin krijgt met kinderen, kan hij in het hoofdgebouw wonen en nemen wij het appartement boven de schuur. Blijft hij alleen, dan is dat appartement van 70m² voor hem, het grootste appartement dat hij ooit gehad heeft. Misschien niet super ruim, maar met die schuur er onder waar iedereen zijn spullen kan stallen is er toch genoeg ruimte voor ieder.
In de tuin een grote buitenkeuken. Pizzaoven, BBQ, lange avonden met vuur en eten, buiten zitten tot laat. Zo’n plek waar je niemand mist omdat iedereen er al is.
Van de verkoop van ons huidige huis kopen we iets op de Balkan. Waar precies maakt niet uit , als er maar rust is, natuur, en ook een plekje voor hem. Of voor zijn gezin, mocht dat ooit komen.
Maar ja... de kans is groot dat hij dit jaar een sociale huurwoning in Amsterdam krijgt. En dan zie ik hem niet meer terugkeren naar West-Friesland. Snap ik ook wel. De stad trekt, zeker als je daar eenmaal je leven opbouwt.
Toch blijft het een fijne droom. Een zachte. Eentje met ruimte, vuur, verbondenheid. En een beetje heimwee misschien.
Groot fan van User Wotte