abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217960678
Op 7 juni heb ik een pakket verzonden met PostNL via Marktplaats inclusief kopersbescherming (direct kopen).
Pakket is zoekgeraakt maar de koper heeft al akkoord gegeven om mij uit te betalen.

De 7 dagen kopersbescherming zijn ondertussen ook al verstreken en PostNL gaat nu een onderzoek opstarten. PostNL heeft wel aangegeven dat indien ze het pakket niet gaan terugvinden, je alleen de verzendkosten gaat terugkrijgen.

Wat is nu wijsheid voor mij als verkoper om te doen? Ik kan de betaling overmaken naar de koper maar ik heb dan uiteindelijk ook niets, ik ben mijn product kwijt. Ik heb verder ook geen zin in een 1 ster review en gedoe.

Ervaringen in deze situatie?
BlaBlaBla
pi_217960729
Mjah, verkoper is verantwoordelijk voor verzending. Dus bij niet leveren zou je het geld gewoon terug moeten betalen.

Bij een groot bedrag zou je de koper nog kunnen vragen om je tegemoet te kunnen komen, bij een klein bedrag zou ik koper terugbetalen en balen.

Wees in elk geval transparant naar je koper toe over de situatie.
pi_217960736
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:14 schreef DJKoster het volgende:
Mjah, verkoper is verantwoordelijk voor verzending.
Dat ligt er maar net aan. Als het op initiatief van koper verstuurd is niet.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217960775
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:14 schreef DJKoster het volgende:
Mjah, verkoper is verantwoordelijk voor verzending. Dus bij niet leveren zou je het geld gewoon terug moeten betalen.

Bij een groot bedrag zou je de koper nog kunnen vragen om je tegemoet te kunnen komen, bij een klein bedrag zou ik koper terugbetalen en balen.

Wees in elk geval transparant naar je koper toe over de situatie.
De koper heeft zelf gekozen voor direct kopen via Marktplaats, we hebben nu nog geen vervelende discussie maar die gaat er wellicht wel komen. Marktplaats geeft bij direct kopen ook geen optie voor verzekerd versturen....
BlaBlaBla
  Moderator maandag 16 juni 2025 @ 12:39:05 #5
5428 crew  miss_sly
pi_217960895
Schopje naar WGR.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217962072
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:03 schreef Soldier2000 het volgende:
Op 7 juni heb ik een pakket verzonden met PostNL via Marktplaats inclusief kopersbescherming (direct kopen).
Pakket is zoekgeraakt maar de koper heeft al akkoord gegeven om mij uit te betalen.

De 7 dagen kopersbescherming zijn ondertussen ook al verstreken en PostNL gaat nu een onderzoek opstarten. PostNL heeft wel aangegeven dat indien ze het pakket niet gaan terugvinden, je alleen de verzendkosten gaat terugkrijgen.

Wat is nu wijsheid voor mij als verkoper om te doen? Ik kan de betaling overmaken naar de koper maar ik heb dan uiteindelijk ook niets, ik ben mijn product kwijt. Ik heb verder ook geen zin in een 1 ster review en gedoe.

Ervaringen in deze situatie?
Tot hoe ver loopt de PostNL-tracing door; m.a.w. waar is het blijven steken??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-06-2025 15:22:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217962832
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Dat ligt er maar net aan. Als het op initiatief van koper verstuurd is niet.
nope.

het initatief maakt in deze niets uit, tenzij anders afgesproken. als jij als particuliere verkoper de optie tot verzenden aanbied (wat bij direct kopen zo is) dan ben je gewoon verantwoordelijk voor de bezorging.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217962848
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:23 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
De koper heeft zelf gekozen voor direct kopen via Marktplaats, we hebben nu nog geen vervelende discussie maar die gaat er wellicht wel komen. Marktplaats geeft bij direct kopen ook geen optie voor verzekerd versturen....
dit is een geval van helaas pindakaas.
voor jou dan.
door direct kopen aan te bieden heb jij de optie tot verzenden aangeboden. dat postnl je pakket kwijt raakt is een issue tussen jou en postnl. niet tussen jou en koper.
je zou de koper kunnen berichten en voorstellen dat je fifty-fifty het verlies pakt maar als hij er ene ount van maakt ga je nat.
les: volgende keer geen direct kopen aanbieden als je dit risico niet wilt lopen.
en dank u meneer Dood,
pi_217965074
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 16:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
dit is een geval van helaas pindakaas.
voor jou dan.
door direct kopen aan te bieden heb jij de optie tot verzenden aangeboden. dat postnl je pakket kwijt raakt is een issue tussen jou en postnl. niet tussen jou en koper.
je zou de koper kunnen berichten en voorstellen dat je fifty-fifty het verlies pakt maar als hij er ene ount van maakt ga je nat.
les: volgende keer geen direct kopen aanbieden als je dit risico niet wilt lopen.
Maar ik heb het verzendlabel niet eens zelf gekocht? PostNL koppelt ook niet aan mij terug omdat ik het label niet heb gekocht.
BlaBlaBla
pi_217965210
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 16:53 schreef freak1 het volgende:

[..]
nope.

het initatief maakt in deze niets uit, tenzij anders afgesproken. als jij als particuliere verkoper de optie tot verzenden aanbied (wat bij direct kopen zo is) dan ben je gewoon verantwoordelijk voor de bezorging.
Ik zet er altijd bij dat bij verzending het risico bij de koper ligt en afhalen mijn voorkeur heeft
pi_217965219
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:03 schreef Soldier2000 het volgende:
Waarom heeft koper dat gedaan? :?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217969468
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 22:00 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Maar ik heb het verzendlabel niet eens zelf gekocht? PostNL koppelt ook niet aan mij terug omdat ik het label niet heb gekocht.
dus?
jij bied een object aan. daarbij geef je aan dat iemand het direct van je mag kopen en dat verzenden een optie is. dat maakt jou de verkoper. wie het label dan onderaan de streep betaald is verder niet relevant.
en dank u meneer Dood,
pi_217969472
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 22:19 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik zet er altijd bij dat bij verzending het risico bij de koper ligt en afhalen mijn voorkeur heeft
mooi verhaal.
maar in deze heeft TS de optie "nu kopen" aangevinkt en daarbij is verzenden verplicht. met daarmee ook de risicos.
en dank u meneer Dood,
pi_217969474
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 22:21 schreef r_one het volgende:

[..]
Waarom heeft koper dat gedaan? :?
luiheid. domheid. vertrouwen. geef het beestje een naam.
en dank u meneer Dood,
pi_217969555
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:25 schreef freak1 het volgende:

[..]
luiheid. domheid. vertrouwen. geef het beestje een naam.
Dan niet achteraf miepen dat je niks ontvangen hebt (want met je 'akkoord' geef je de correcte ontvangst expliciet aan).
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217969563
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:24 schreef freak1 het volgende:

[..]
dus?
jij bied een object aan. daarbij geef je aan dat iemand het direct van je mag kopen en dat verzenden een optie is. dat maakt jou de verkoper. wie het label dan onderaan de streep betaald is verder niet relevant.
Dat is/was-ie sowieso al ;)
.
pi_217969597
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:38 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan niet achteraf miepen dat je niks ontvangen hebt (want met je 'akkoord' geef je de correcte ontvangst expliciet aan).
eensch.

maar zoals marktplaats helaas werkt, kun je reviews plaatsen zelfs als je niets hebt gekocht, chatten is voldoende. en een 1 ster krijgen met een irritante omschrijving puur omdat de ander niet heeft opgelet zou mij ook irriteren... dus snap TS wel maargoed.
en dank u meneer Dood,
pi_217969607
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:40 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat is/was-ie sowieso al ;)
true.

ik refereerde naar een eerdere post van me waarin ik al had gemeld dat ook als particuliere verkoper, indien je verzend, het de verantwoordelijkheid voor de verkoper is. ik had het anders kunnen verwoorden :)
en dank u meneer Dood,
pi_217969617
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:45 schreef freak1 het volgende:

[..]
eensch.

maar zoals marktplaats helaas werkt, kun je reviews plaatsen zelfs als je niets hebt gekocht, chatten is voldoende. en een 1 ster krijgen met een irritante omschrijving puur omdat de ander niet heeft opgelet zou mij ook irriteren... dus snap TS wel maargoed.
Als je zelf niet reviewt, krijg je ook geen review.
.
pi_217969624
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:46 schreef freak1 het volgende:

[..]
true.

ik refereerde naar een eerdere post van me waarin ik al had gemeld dat ook als particuliere verkoper, indien je verzend, het de verantwoordelijkheid voor de verkoper is. ik had het anders kunnen verwoorden :)
Dat is wel vaak maar niet altijd zo.
.
pi_217969648
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:48 schreef r_one het volgende:

[..]
Als je zelf niet reviewt, krijg je ook geen review.
jawel hoor.
https://help.marktplaats.(...)de-verkoper-of-koper
er is een algoritme dat bepaald of je mag reviewen of niet. als hij denkt dat je iets gekocht./verkocht hebt krijg je de uitnodiging.
zogauw ik de review doe wordt die bij jou geplaatst. ook als jij mij niet reviewt.
en dank u meneer Dood,
pi_217969654
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat is wel vaak maar niet altijd zo.
wanneer niet dan?
de enige uitzondering die ik kan bedenken is "Tenzij anders overeen gekomen"

maar als ik iets koop via direct kopen of een andere manier waarop verzenden de enige manier is, of als de verkoper akkoord gaat met verzenden zonder enige risico beperking is het gewoon verantwoordelijkheid verkoper, ongeacht wie om verzenden vroeg.
en dank u meneer Dood,
pi_217969684
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:53 schreef freak1 het volgende:

[..]
jawel hoor.
https://help.marktplaats.(...)de-verkoper-of-koper
er is een algoritme dat bepaald of je mag reviewen of niet. als hij denkt dat je iets gekocht./verkocht hebt krijg je de uitnodiging.
zogauw ik de review doe wordt die bij jou geplaatst. ook als jij mij niet reviewt.
Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik zal er eens beter op gaan letten.
.
pi_217969811
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 15:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Tot hoe ver loopt de PostNL-tracing door; m.a.w. waar is het blijven steken??
Dit is de enige relevante vraag tot nu toe in dit topic.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_217969943
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 14:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
wanneer niet dan?
de enige uitzondering die ik kan bedenken is "Tenzij anders overeen gekomen"
Als jij bijvoorbeeld iets verkoopt met alleen de optie 'ophalen' maar de koper dringt aan op 'opsturen', in dat geval verschuift het risico van verkoper naar koper.
quote:
maar als ik iets koop via direct kopen of een andere manier waarop verzenden de enige manier is, of als de verkoper akkoord gaat met verzenden zonder enige risico beperking is het gewoon verantwoordelijkheid verkoper, ongeacht wie om verzenden vroeg.
Over 'direct kopen' verschillen onze meningen niet: daarmee verkoop je een product inclusief verzending.
.
pi_217970100
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 15:32 schreef r_one het volgende:

[..]
Als jij bijvoorbeeld iets verkoopt met alleen de optie 'ophalen' maar de koper dringt aan op 'opsturen', in dat geval verschuift het risico van verkoper naar koper.

mbt bovenstaande;
als de koper aandringt op verzenden, ook al staat de optie er niet bij, en de verkoper gaat daarmee akkoord, zonder expliciet af te spreken dat de verantwoordelijkheid voor die verzending dan volledig bij koper ligt, dan ligt, mijns inziens, de verantwoordelijkheid nog atijd bij de verkoper. de wet heeft het ook expliciet over de verkoper, niet over de opdrachtgever tot verzenden..

maargoed zo lees ik de teksten.. happy to be proven wrong
en dank u meneer Dood,
pi_217970144
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 15:51 schreef freak1 het volgende:

[..]
mbt bovenstaande;
als de koper aandringt op verzenden, ook al staat de optie er niet bij, en de verkoper gaat daarmee akkoord, zonder expliciet af te spreken dat de verantwoordelijkheid voor die verzending dan volledig bij koper ligt, dan ligt, mijns inziens, de verantwoordelijkheid nog atijd bij de verkoper.
Het zat ongeveer zo: plaats van verkoop en overdracht is huisadres van de verkoper en 'verzending' is een aparte overeenkomst.
quote:
de wet heeft het ook expliciet over de verkoper, niet over de opdrachtgever tot verzenden..
Welk(e) wet(sartikel) refereer je nu aan?
.
pi_217970423
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 15:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Het zat ongeveer zo: plaats van verkoop en overdracht is huisadres van de verkoper en 'verzending' is een aparte overeenkomst.
[..]
Welk(e) wet(sartikel) refereer je nu aan?
nou ga ik mezelf enigzins tegenspreken cq corrigeren want ik ben er ook dieper ingedoken;

https://www.ictrecht.nl/b(...)eraakte-bestellingen
echter, Radar denkt daar wat anders over
https://radar.avrotros.nl(...)rantwoordelijk-60349
en ik moet eerlijk zeggen, dat ik die tekst ook iets anders interpreteer. maar het lijkt, als idd de verkoper incidenteel zaken aanbied op marktplaats, dat verzenden toch op eigen risico blijft van de koper ook zonder een specifieke afspraak.
ik had een stuk gevonden waarin dat werd weerlegt met wat juridische onderbouwen waar ik doorheen ben gegaan, maar kan dat specifieke ding niet vinden nu en heb er ook geen zin in :P

neemt allemaal niet weg dat in het geval van nu kopen de koper geen keus werd gegeven en ik toch echt niet anders kan concluderen dat het de verantwoordelijkheid van TS blijft.
en dank u meneer Dood,
pi_217970495
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 16:33 schreef freak1 het volgende:

[..]
nou ga ik mezelf enigzins tegenspreken cq corrigeren want ik ben er ook dieper ingedoken;

https://www.ictrecht.nl/b(...)eraakte-bestellingen
echter, Radar denkt daar wat anders over
https://radar.avrotros.nl(...)rantwoordelijk-60349
Ik acht Engelfried meer ter zake kundig dan Radar.
quote:
neemt allemaal niet weg dat in het geval van nu kopen de koper geen keus werd gegeven en ik toch echt niet anders kan concluderen dat het de verantwoordelijkheid van TS blijft.
Dan wel ja. "Aflevering" en "Plek waar de overeenkomst wordt uitgevoerd" is dan (overeenkomst inclusief bezorging) op huisadres koper.
.
pi_217975688
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 15:17 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Dit is de enige relevante vraag tot nu toe in dit topic.
Het pakket is nooit aangeboden, maar wel ontvangen door postNL, laatste status is, en dat is 5 dagen terug ook gestopt:
Sorry, bezorgmoment is bijgewerkt. Het lukt vandaag niet je pakket te bezorgen.
BlaBlaBla
pi_217975816
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 10:17 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Het pakket is nooit aangeboden, maar wel ontvangen door postNL, laatste status is, en dat is 5 dagen terug ook gestopt:
Sorry, bezorgmoment is bijgewerkt. Het lukt vandaag niet je pakket te bezorgen.
Dan moet PostNL dus aan de bak
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')