abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217960418
Hoi allemaal,

Mijn kozijn heeft een schilderbeurt nodig. Dit wil ik graag zelf doen hoewel ik in mijn leven nooit verder ben gekomen dan het bijpunten van schilderwerk. Ik heb me al veel ingelezen over de nodige stappen om te gaan schilderen. Natuurlijk wil ik het zo goed mogelijk doen maar het resultaat hoeft niet perfect te zijn.

Mijn vraag is of ik de volgende plekken op het kozijn over kan schilderen zonder hier iets aan te doen? Of is het noodzakelijk dat ik de verf weg ga krabben tot op het kale hout? Of is er een andere aanpak nodig?

PR/Manusje van alles maandag 16 juni 2025 @ 11:38:15 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_217960513
Zo op het oog zit er wat houtrot. Zeker op die tweede foto waar je die donkere strepen ziet op het kozijn.

Je kan niet schilderen over houtrot. Dus je moet eerst ff gaan prikken met een schroevendraaier. Of je op die plekken rot hout tegenkomt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_217960554
quote:
14s.gif Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zo op het oog zit er wat houtrot. Zeker op die tweede foto waar je die donkere strepen ziet op het kozijn.

Je kan niet schilderen over houtrot. Dus je moet eerst ff gaan prikken met een schroevendraaier. Of je op die plekken rot hout tegenkomt.
En dan is het een kwestie van AL het houtrot weg te halen, een beetje laten zitten en je probleem komt gewoon weer terug. Dus weghalen tot je overal weer schoon hout ziet dat egaal van kleur is en nergens donkerder etc is. Daarna opvullen met houtrotvuller in de vorm wat bij de rest van het kozijn past, eventueel als het heel veel is stukken hout vervangen.
pi_217960724
Je zal sowieso ook moeten schuren. Houd er hierbij rekening mee dat je eerst de boel goed ontvet en daarna pas gaat schuren.
pi_217962107
Deze delen zijn katsverrot.

HEb je ook aan vervanging gedacht ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217968217
Spijtig dat het kozijn waarschijnlijk al rotte plekken heeft. Ik ben me er altijd bewust van geweest dat schilderwerk belangrijk is omdat ik vaak genoeg kozijnen heb gezien die rot waren. Maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht. Vooral omdat er veel zon op het kozijn schijnt dacht ik dat het altijd wel zou kunnen drogen.

Ik ga deze week proberen te achterhalen wat de schade is en hopelijk kan ik het zelf herstellen. Een heel nieuw kozijn is hopelijk nog niet nodig.
pi_217968670
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2025 11:31 schreef Onderdeurtje het volgende:
Spijtig dat het kozijn waarschijnlijk al rotte plekken heeft. Ik ben me er altijd bewust van geweest dat schilderwerk belangrijk is omdat ik vaak genoeg kozijnen heb gezien die rot waren. Maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht. Vooral omdat er veel zon op het kozijn schijnt dacht ik dat het altijd wel zou kunnen drogen.
Houtrot is niet een kwestie van drogen; je moet de schimmel bestrijden. Kijk eens hoe het er uit ziet zonder de oude verflaag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 17 juni 2025 @ 12:41:46 #8
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_217968796
Rotte stukken er uit. Nieuw stuk hout erin zetten. Dan schuren, plamuren evt nog een keer schuren en plamuren en dan schuren en gronden en dan schuren en aflakken en dan nog een keer aflakken. Plus niet vergeten voor elke handeling te ontvetten. Met St.Marc. Dat ontvetten is belangrijk voor de hechting. Ook voor het schuren anders gaat je schuurpapier dichtzitten met vet wat je dan nog meer uitsmeert. Veel mensen denken dat het ontvetten niet zo belangrijk is en dan is de hechting gewoon minder.

Vind het zelf heel leuk om te doen, heb vorig jaar de kozijnen gedaan in mijn tiny house, dit waren 2e hands kozijnen, waar geen rot aan zat maar die heb ik dus 2 keer gegrond en 2 keer afgelakt omdat die kozijnen vol op de westenwind staan. Nu begin ik binnen en dat lak ik gewoon een keer. Afgelopen weekend heb ik een zelfgemaakte kast geschilderd. Ook na 2 keer plamuren en veel schuren.

Ik doe binnen alles RAL 1910, dus de kast en kozijnen plus de keuken schilder ik allemaal in dezelfde kleur zodat dat erg makkelijk is, naast de kast had ik al een kozijntje en dorpeltje meegepikt.

Het punt is dat je moet beginnen, eenmaal begonnen doorzetten en uiteindelijk heb je zoveel eer van je werk wat weer voldoening geeft. Althans voor mij en hopenlijk ook voor jou. Succes!
To BG or not to BG!
pi_217981014
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 11:22 schreef Onderdeurtje het volgende:
Hoi allemaal,

Mijn kozijn heeft een schilderbeurt nodig. Dit wil ik graag zelf doen hoewel ik in mijn leven nooit verder ben gekomen dan het bijpunten van schilderwerk. Ik heb me al veel ingelezen over de nodige stappen om te gaan schilderen. Natuurlijk wil ik het zo goed mogelijk doen maar het resultaat hoeft niet perfect te zijn.

Mijn vraag is of ik de volgende plekken op het kozijn over kan schilderen zonder hier iets aan te doen? Of is het noodzakelijk dat ik de verf weg ga krabben tot op het kale hout? Of is er een andere aanpak nodig?

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Als je dit soort vragen hebt dan moet je het juist laten doen.

Overigens schilderwerk op de zuidgevel heeft veel te lijden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217985528
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 22:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als je dit soort vragen hebt dan moet je het juist laten doen.

Overigens schilderwerk op de zuidgevel heeft veel te lijden.
Ik zeg niet dat ik het kan maar als ik denk dat het haalbaar is wil ik het wel proberen. Van elektra, gas en water heb ik bijvoorbeeld geen kaas gegeten dus daar blijf ik vanaf. En dit forum is er om vragen te stellen, de vaklui hebben vroeger ook vragen moeten stellen.

Vandaag ben ik bezig geweest met het slopen van het rotte hout. In ieder geval een begin gemaakt. Het is inderdaad behoorlijk rot zoals op de foto`s te zien is. Het hout wat gesloopt is was donker van kleur dus overduidelijk rot. Het hout boven heeft zachte stukken maar lijkt nog mooi van kleur. Denken jullie dat boven deze kleur hout nog veel houtrot te vinden is? En zo ja, zit het dan waarschijnlijk alleen aan de oppervlakte of kan het ook zo diep zitten nog?

Nog een laatste vraag. Natuurlijk wil ik alles zo snel mogelijk gaan opvullen maar kan dit voorlopig open blijven zo lang het niet gaat regenen?

pi_217985702
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 15:20 schreef Onderdeurtje het volgende:
Natuurlijk wil ik alles zo snel mogelijk gaan opvullen maar kan dit voorlopig open blijven zo lang het niet gaat regenen?
Zolang het niet regent wel, maar beter vul je het z.s.m. op en schilder je het over.
pi_217985814
Je kan die ouwe meuk beter in z'n geheel vervangen, er blijft bijna geen kozijn meer over als je al het rotte hout hebt weggehaald.
pi_217989735
oijoijoi...
Daar zit nog veel meer in, ik zou het laten vervangen als ik jou was, dit gaat je anders veel geld aan hourotvuller en verf kosten en het blijft oplappen.
pi_217995491
Deze is helaas gewoon aan vervanging toe.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218002785
Het kozijn is ongeveer 3 meter breed en 2 meter hoog en wat te zien is op de foto`s uit mijn eerste post zijn de enige plekken die echt rot zijn. Dus misschien lijkt het voor jullie erger dan het is. Het kozijn aan de binnenkant is in ieder geval nog keihard anders was ik er zeker niet aan begonnen.

Over beginnen gesproken. Na veel leeswerk wist ik wat mijn plan van aanpak zou zijn. Eerst slopen wat ik heb gedaan zoals te zien is op de foto`s uit mijn derde post. Daarna impregneren en opvullen met goede stukken hout en houtrotvuller. Dat tweede is me niet gelukt want mijn buurman die werkt in de bouw kwam meteen zijn hulp aanbieden. Het resultaat tot nu toe is te zien op de foto`s en als het vanavond minder warm is gaat hij het nog gladder maken.

Vis een optie? zondag 22 juni 2025 @ 11:22:01 #16
70532 loveli
N
pi_218011848
Tof van de buurman.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')