Ten einde raad is de familie van de tachtigers. Het echtpaar was op weg naar hun tweede huisje in het Franse dorp Planchez. Een route die ze kunnen dromen, want ze hebben dat huisje al 25 jaar.
Maar dit zou de laatste keer zijn: het zou verkocht worden, weet kleindochter Emily. 'Het was niet meer realistisch dat ze er nog regelmatig naartoe zouden kunnen gaan. Opa is pas geleden ook met zijn auto hier in Nederland in de vangrails geraakt. Het lange rijden werd ook steeds moeilijker.'
Er klopt iets nietDus zou dit de laatste keer in hun Franse huisje worden. 'Je wil ze beschermen en tegelijkertijd ook respecteren', vertelt Emily. 'Mijn opa en oma zijn hun hele leven avonturiers geweest. Maar nu klopt er echt iets niet.' Paul is 83, zijn vrouw Gerda 80.
'Ze vragen ook altijd of de buren hun auto op hun oprit willen zetten, zeker nadat er twee jaar geleden in hun huis is ingebroken. Ook vragen ze dan om af en toe om het huis te lopen en de de plantjes water te geven. Dat hebben ze dit keer allemaal niet gedaan.'
Ze zijn zuinig en vermijden altijd tolwegen, nu is er 74 euro afgerekend, dat zouden ze nooit doen
Kleindochter Emily over haar vermiste grootoudersDe familie weet dat Paul en Gerda onderweg naar Frankrijk waren, want ze hebben mensen gesproken die ze nog bij een pizzeria in de buurt van het Belgische Charleroi gezien hebben. 'Die mannen beschreven mijn grootouders, dat oma had verteld hoe lang ze getrouwd waren en dat ze aan haar knie geopereerd was. Typisch oma, die kletst met iedereen.'
Het stel is daar donderdagavond rond 19.20 uur vertrokken. En daarbij gebeurde iets wat kleindochter Emily extra bezorgd maakt. 'Opa was vergeten af te rekenen. En, het was ook meer een restaurant voor mensen op doorreis, niet een leuk tentje. Het maakt voor ons steeds meer duidelijk dat de reis heel verward is verlopen.'
De Belgische politie heeft volgens Emily ook aangeven dat de route die de Alphenaren door België hebben genomen eruitziet alsof ze de weg kwijt waren.
Tekenen zijn verontrustendMaar vanaf daar ontbreekt elk spoor en de aanwijzingen die de familie heeft zijn eerder verontrustend dan geruststellend. Zo hangt oma Gerda normaal bij de hele familie aan de telefoon om te vertellen hoe het gaat, nu hebben ze al dagen niets gehoord en staat de telefoon uit.
Opa Paul heeft 'zware suiker' en meet altijd zijn bloedwaarden via zijn telefoon. Ook dat is al dagen niet meer gebeurd en zijn medicatie ligt nog thuis in Alphen.
'Daarnaast zijn mijn opa en oma zuinige mensen. Ze rijden altijd via de B-wegen door Frankrijk om de tolwegen te vermijden. Nu is er een transactie gedaan bij een tolpoort in Orange. Dat is een plaats zuidelijker dan het huisje en op de weg naar Marseille', zegt de bezorgde kleindochter.
De familie probeert nu beelden van de tolpoortjes te krijgen om te zien of het wel Paul en Gerda waren die daar in de auto zaten. '74 euro voor tol, dat doen ze nooit', weet Emily zeker.
En inmiddels spelen er in het hoofd van Emily allerlei scenario's af: zijn haar grootouders overvallen, is de auto gestolen? 'Maar mijn oma heeft ook altijd een boekje bij zich met belangrijke telefoonnummers, dan zou ze toch met een geleende telefoon kunnen bellen', redeneert ze.
Sinds dit weekend is de moeder van Emily samen met haar twee zussen en hun echtgenoten stad en land aan het afrijden in Frankrijk, op zoek naar aanwijzingen waar hun ouders kunnen zijn. Ze hebben alle hotels op de route afgebeld en zijn zelf bij het vakantiehuisje in Planchez gaan kijken. Daar was niemand geweest.
'Er is geen spoor meer, we zijn radeloos. Als we ze vandaag niet vinden, dan ga ook ik en mijn drie zussen naar Frankrijk om te zoeken', zegt kleindochter Emily vastberaden. 'We staan allemaal in de overlevingsmodus. We moeten ze vinden, maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg.'
Dan verwoordt de kleindochter haar grootste vrees. 'Het lijkt bijna onmogelijk dat we ze nog in goede staat terugvinden. We denken vanaf het begin al dat er iets niet klopt.´
https://www.omroepwest.nl(...)elk-spoor-loopt-dood[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 22-06-2025 04:40:35 ]