Met groeiende zorg zie ik hoe de Nederlandse voedselmarkt in een razend tempo verschuift van vrije keuze naar georganiseerde beïnvloeding, waarin veganistische producten worden opgedrongen en klassieke voedselproducten zoals vlees — waar een groot deel van de bevolking nog altijd bewust voor kiest — langzaam naar de randen worden verdreven.
Ik schrijf u als bezorgde burger, niet omdat ik tegen plantaardige producten ben, maar omdat ik mij diep ongemakkelijk voel bij de manier waarop deze verschuiving tot stand komt: niet via open debat of democratische instemming, maar via industriegestuurde belangen, overheidsbeleid dat eenzijdig stuurt, en een groeiende morele druk op de consument.
Kern van het probleem:
De grote voedselmultinationals (waaronder voormalige vleesgiganten) storten zich nu op plantaardige alternatieven, puur uit commerciële overwegingen. Dit is géén ethische revolutie — het is marktstrategisch gedrag.
De overheid subsidieert, promoot en legitimeert deze trend met beleid dat zich blindstaart op CO₂-cijfers, maar verliest daarmee het complete voedselverhaal uit het oog: ambacht, biodiversiteit, gezondheid, en culturele waarden.
Kleine boeren en veehouders worden weggeconcurreerd of uitgekocht, terwijl ultra-bewerkte producten met 20+ ingrediënten worden gepresenteerd als de duurzame en gezonde norm.
Wat als duurzaam en gezond wordt gepresenteerd, is vaak het tegenovergestelde:
Vleesvervangers komen vaak uit fabrieken, niet van het land.
De ecologische winst is marginaal of zelfs negatief wanneer productie, transport en verpakking worden meegewogen.
De invloed van grote voedselconcerns (Nestlé, Unilever, JBS, etc.) op media, voorlichting en onderwijs groeit gestaag — zonder noemenswaardige politieke controle.
Mijn verzoek aan u als volksvertegenwoordigers:
1. Stop met het politiek bevoordelen van één voedingsideologie (plantaardig) boven andere.
Laat beleid gebaseerd zijn op diversiteit en keuzevrijheid, niet op dogma.
2. Herwaardeer lokale, ambachtelijke en regeneratieve veehouderij als essentieel onderdeel van een gebalanceerd voedselsysteem.
3. Stel onafhankelijk onderzoek verplicht naar de werkelijke impact van vleesvervangers op gezondheid, milieu en economie — en publiceer de financieringsstructuur van dit soort studies transparant.
4. Verzet u tegen voedselbeleid dat stiekem gestuurd wordt door industrie en lobbygroepen, en werk aan beleid dat gestoeld is op eerlijkheid, transparantie en boerenverstand.
Nederland verdient een voedseltoekomst waarin echte keuzes bestaan. Niet een toekomst waarin de supermarkt nog maar één richting op wijst — omdat alles daartussen stilletjes is weggesaneerd.
Ik vraag u met klem: herstel de balans. Niet alleen voor mij, maar voor miljoenen Nederlanders die zich niet herkennen in de huidige koers — en zich steeds minder welkom voelen in hun eigen voedingscultuur.
Hoogachtend,
Een bezorgde FOK!ker