abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217943519
Met groeiende zorg zie ik hoe de Nederlandse voedselmarkt in een razend tempo verschuift van vrije keuze naar georganiseerde beïnvloeding, waarin veganistische producten worden opgedrongen en klassieke voedselproducten zoals vlees — waar een groot deel van de bevolking nog altijd bewust voor kiest — langzaam naar de randen worden verdreven.

Ik schrijf u als bezorgde burger, niet omdat ik tegen plantaardige producten ben, maar omdat ik mij diep ongemakkelijk voel bij de manier waarop deze verschuiving tot stand komt: niet via open debat of democratische instemming, maar via industriegestuurde belangen, overheidsbeleid dat eenzijdig stuurt, en een groeiende morele druk op de consument.

Kern van het probleem:

De grote voedselmultinationals (waaronder voormalige vleesgiganten) storten zich nu op plantaardige alternatieven, puur uit commerciële overwegingen. Dit is géén ethische revolutie — het is marktstrategisch gedrag.

De overheid subsidieert, promoot en legitimeert deze trend met beleid dat zich blindstaart op CO₂-cijfers, maar verliest daarmee het complete voedselverhaal uit het oog: ambacht, biodiversiteit, gezondheid, en culturele waarden.

Kleine boeren en veehouders worden weggeconcurreerd of uitgekocht, terwijl ultra-bewerkte producten met 20+ ingrediënten worden gepresenteerd als de duurzame en gezonde norm.

Wat als duurzaam en gezond wordt gepresenteerd, is vaak het tegenovergestelde:

Vleesvervangers komen vaak uit fabrieken, niet van het land.

De ecologische winst is marginaal of zelfs negatief wanneer productie, transport en verpakking worden meegewogen.

De invloed van grote voedselconcerns (Nestlé, Unilever, JBS, etc.) op media, voorlichting en onderwijs groeit gestaag — zonder noemenswaardige politieke controle.

Mijn verzoek aan u als volksvertegenwoordigers:

1. Stop met het politiek bevoordelen van één voedingsideologie (plantaardig) boven andere.
Laat beleid gebaseerd zijn op diversiteit en keuzevrijheid, niet op dogma.

2. Herwaardeer lokale, ambachtelijke en regeneratieve veehouderij als essentieel onderdeel van een gebalanceerd voedselsysteem.

3. Stel onafhankelijk onderzoek verplicht naar de werkelijke impact van vleesvervangers op gezondheid, milieu en economie — en publiceer de financieringsstructuur van dit soort studies transparant.

4. Verzet u tegen voedselbeleid dat stiekem gestuurd wordt door industrie en lobbygroepen, en werk aan beleid dat gestoeld is op eerlijkheid, transparantie en boerenverstand.

Nederland verdient een voedseltoekomst waarin echte keuzes bestaan. Niet een toekomst waarin de supermarkt nog maar één richting op wijst — omdat alles daartussen stilletjes is weggesaneerd.

Ik vraag u met klem: herstel de balans. Niet alleen voor mij, maar voor miljoenen Nederlanders die zich niet herkennen in de huidige koers — en zich steeds minder welkom voelen in hun eigen voedingscultuur.

Hoogachtend,

Een bezorgde FOK!ker
pi_217943543
Probeer het eens zonder ChatGPT
pi_217943676
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:39 schreef Raw85 het volgende:
Probeer het eens zonder ChatGPT
Dat is natuurlijk onzin. Deze brief verwoord prima mijn idee wat ik over dit thema heb.
pi_217943723
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:44 schreef YoopY het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk onzin. Deze brief verwoord prima mijn idee wat ik over dit thema heb.
verwoordt
pi_217943749
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:46 schreef Raw85 het volgende:

[..]
verwoordt
Jaja, taalnazi gespot.

Kunnen we misschien ontopic gaan?
pi_217943787
Vleesvervangers komen ALTIJD uit fabrieken
Google is your friend, abuse your friends
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 18:55:48 #7
236264 crew  capricia
pi_217943889
Overigens is die hele vleesvervangers-hype al weer op zijn retour.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Spellchecker zaterdag 14 juni 2025 @ 18:58:07 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217944411
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:55 schreef capricia het volgende:
Laten we het hopen. Man man..
pi_217944426
quote:
Ja precies. En wie is dan de sukkel die daar in trapt? Natuurlijk gaat het om de winst. Gezondheid? Mwah. Milieu afdruk? Doh. Winst? Jaaaa! :{w
pi_217944504
Het is juist vlees en zuivel dat de afgelopen 50 jaar enorm gepushed is.

Zuivel consumptie per persoon is meer dan verdrievoudigd in die tijd.

Vlees consumptie per persoon is 2,5x zoveel geworden.

Bron: CBS Rapport smakelijk weten.

Het overgrote deel van het vlees is ook helemaal niet ambachtelijk maar komt uit mega stallen. Dieren die het daglicht niet zien.

Deze worden vol gegooid met antibiotica en kracht voer om bijvoorbeeld kippen in 6 weken slachtrijp te krijgen waardoor hun skelet niet meegroeit en 5% door hun eigen gewicht hun poten breekt en sterft van de honger of dorst omdat ze niet bij de voeder en drink bakken kunnen.

Dus het is goed dat er meer alternatieven komen en dat die aangemoedigd worden. Eindelijk wat tegengas na decennia bio-industrie propaganda en subsidie.
pi_217944512
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:55 schreef capricia het volgende:
Als veganist eet ik zelden vleesvervangers, eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217944529
Maar ik neem inderdaad aan dat deze brief een aanklacht is tegen vlees, zuivel en suiker?
Want dat is wat er gepusht is en wordt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 19:44:06 #14
236264 crew  capricia
pi_217944540
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als veganist eet ik zelden vleesvervangers, eigenlijk.
Dat is ook helemaal niet nodig. Die vleesvervangers. Die hype is echt op zijn retour.
Ook voor mensen die wat minder vaak vlees willen eten. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217944556
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is ook helemaal niet nodig. Die vleesvervangers. Die hype is echt op zijn retour.
Ook voor mensen die wat minder vaak vlees willen eten. :D
Leuk voor als je met kerst mee doet met de familiegourmet of als je met een groep gaat BBQen, verder eet ik het eigenlijk nooit.
  Redactie Frontpage zaterdag 14 juni 2025 @ 19:45:50 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_217944561
Stel je niet zo aan man. Ik weet nog dat we Koninginnedag ontbijt hadden in de jaren 80 op school en dan werd je de Venz, Unox leverpastei, Friesche Vlag etc. de strot in gedrukt omdat die dat financierden. Ook nooit iemand over geklaagd. Sneue gezeur om niets, je kan overal vlees en dierlijke producten kopen en consumeren. Ga ergens anders huilen.

Edit: ik ben carnivoor en ik eet veel dierlijke producten, ben alleen het gezeik van het soort Calimero's zoals TS helemaal zat.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 19:46:53 #17
236264 crew  capricia
pi_217944582
En die vleesvervangers zijn trouwens ook nog eens heel duur.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217944604
De vegetatische rookworsten en knakworsten zijn in de kleinere vestigingen van Jumbo en AH trouwens al weer uit het assortiment.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 19:48:31 #19
236264 crew  capricia
pi_217944610
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Leuk voor als je met kerst mee doet met de familiegourmet of als je met een groep gaat BBQen, verder eet ik het eigenlijk nooit.
Veganistisch leven en eten is natuurlijk wel iets anders dan voorgeproduceerde vleesvervangers kopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 19:50:28 #20
236264 crew  capricia
pi_217944635
Zelfs falafel haal ik niet in van die voorverpakte 'gourmet' bakjes. Yak.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217944672
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Veganistisch leven en eten is natuurlijk wel iets anders dan voorgeproduceerde vleesvervangers kopen.
Eens, maar juist de veganistische gourmetpakjes zijn dan weer best aardig. Die hebben niet geprobeerd een vleessmaak na te maken en zijn daardoor zeer afwisselend van smaak. Groente heeft nou eenmaal meer smaak van zichzelf en meer verschillende smaken dan het vlees.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 19:57:12 #22
236264 crew  capricia
pi_217944705
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, maar juist de veganistische gourmetpakjes zijn dan weer best aardig. Die hebben niet geprobeerd een vleessmaak na te maken en zijn daardoor zeer afwisselend van smaak. Groente heeft nou eenmaal meer smaak van zichzelf en meer verschillende smaken dan het vlees.
Die minder-vlees hype heeft me wel bewust gemaakt dat veel vlees ook gewoon vervangen kan worden. Ik kook inmiddels ook veel meer met peulvruchten.

Of zoals bij een broodje shoarma. Dat is prima voor mijn gezin met shoarmavlees. Maar zelf bak ik nu ook een variant met oesterzwammen. En beiden wordt gewoon gegeten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 20:00:43 #23
236264 crew  capricia
pi_217944743
Maar ik blijf wel ook carnivoor. Ik vind een stukje vlees op zijn tijd heerlijk. Maar niet meer iedere avond.

Of ik gebruik het zoals onze grootmoeders: een stukje spek is om smaak aan een gerecht te geven, en daar heb je dan niet veel voor nodig.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 20:01:56 #24
236264 crew  capricia
pi_217944755
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is wel fijn dat ze dat hebben. veganistische gourmetpakjes

Waar haal je dat? Is dat gewoon AH?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217944826
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is wel fijn dat ze dat hebben. veganistische gourmetpakjes

Waar haal je dat? Is dat gewoon AH?
Waar ik het rond kerst nog kan vinden, vaak is de voorraad beperkt. Maar die van de Lidl zijn in mijn ervaring eigenlijk het best.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')