verwoordtquote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:44 schreef YoopY het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin. Deze brief verwoord prima mijn idee wat ik over dit thema heb.
Laten we het hopen. Man man..quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:55 schreef capricia het volgende:
Overigens is die hele vleesvervangers-hype al weer op zijn retour.
Ja precies. En wie is dan de sukkel die daar in trapt? Natuurlijk gaat het om de winst. Gezondheid? Mwah. Milieu afdruk? Doh. Winst? Jaaaa!quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:58 schreef maily het volgende:
Zie hier ook ellende: NWS / Vegetarische slager in handen van vleesverwerker
Als veganist eet ik zelden vleesvervangers, eigenlijk.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:55 schreef capricia het volgende:
Dat is ook helemaal niet nodig. Die vleesvervangers. Die hype is echt op zijn retour.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als veganist eet ik zelden vleesvervangers, eigenlijk.
Leuk voor als je met kerst mee doet met de familiegourmet of als je met een groep gaat BBQen, verder eet ik het eigenlijk nooit.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet nodig. Die vleesvervangers. Die hype is echt op zijn retour.
Ook voor mensen die wat minder vaak vlees willen eten.
Veganistisch leven en eten is natuurlijk wel iets anders dan voorgeproduceerde vleesvervangers kopen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Leuk voor als je met kerst mee doet met de familiegourmet of als je met een groep gaat BBQen, verder eet ik het eigenlijk nooit.
Eens, maar juist de veganistische gourmetpakjes zijn dan weer best aardig. Die hebben niet geprobeerd een vleessmaak na te maken en zijn daardoor zeer afwisselend van smaak. Groente heeft nou eenmaal meer smaak van zichzelf en meer verschillende smaken dan het vlees.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Veganistisch leven en eten is natuurlijk wel iets anders dan voorgeproduceerde vleesvervangers kopen.
Die minder-vlees hype heeft me wel bewust gemaakt dat veel vlees ook gewoon vervangen kan worden. Ik kook inmiddels ook veel meer met peulvruchten.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, maar juist de veganistische gourmetpakjes zijn dan weer best aardig. Die hebben niet geprobeerd een vleessmaak na te maken en zijn daardoor zeer afwisselend van smaak. Groente heeft nou eenmaal meer smaak van zichzelf en meer verschillende smaken dan het vlees.
Het is wel fijn dat ze dat hebben. veganistische gourmetpakjesquote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, maar juist de veganistische gourmetpakjes zijn dan weer best aardig. Die hebben niet geprobeerd een vleessmaak na te maken en zijn daardoor zeer afwisselend van smaak. Groente heeft nou eenmaal meer smaak van zichzelf en meer verschillende smaken dan het vlees.
Waar ik het rond kerst nog kan vinden, vaak is de voorraad beperkt. Maar die van de Lidl zijn in mijn ervaring eigenlijk het best.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is wel fijn dat ze dat hebben. veganistische gourmetpakjes
Waar haal je dat? Is dat gewoon AH?
Ik ga dat ook een keer halen. Leuk!quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waar ik het rond kerst nog kan vinden, vaak is de voorraad beperkt. Maar die van de Lidl zijn in mijn ervaring eigenlijk het best.
Ja prima, ik ben ook carnivoor maar erger me groen en geel aan de onwetendheid overalquote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:45 schreef JeMoeder het volgende:
Stel je niet zo aan man. Ik weet nog dat we Koninginnedag ontbijt hadden in de jaren 80 op school en dan werd je de Venz, Unox leverpastei, Friesche Vlag etc. de strot in gedrukt omdat die dat financierden. Ook nooit iemand over geklaagd. Sneue gezeur om niets, je kan overal vlees en dierlijke producten kopen en consumeren. Ga ergens anders huilen.
Edit: ik ben carnivoor en ik eet veel dierlijke producten, ben alleen het gezeik van het soort Calimero's zoals TS helemaal zat.
Ik vond die dan ook niet te hachelen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
De vegetatische rookworsten en knakworsten zijn in de kleinere vestigingen van Jumbo en AH trouwens al weer uit het assortiment.
Hier ook zo. Minder, bewuster en af en toe vega.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:00 schreef capricia het volgende:
Maar ik blijf wel ook carnivoor. Ik vind een stukje vlees op zijn tijd heerlijk. Maar niet meer iedere avond.
Of ik gebruik het zoals onze grootmoeders: een stukje spek is om smaak aan een gerecht te geven, en daar heb je dan niet veel voor nodig.
Vega is niet perse slecht maar blijf alsjeblieft weg van ultra bewerkte productenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hier ook zo. Minder, bewuster en af en toe vega.
Aangezien ik niks eet waar geraffineerde suiker is toegevoegd en mijn vrouw voorzichtig moet zijn met zout, blijven we daar automatisch wel vandaan. Want dat zijn vaak de 2 hoofdbestanddelen van ultrabewerkt voedsel.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:24 schreef YoopY het volgende:
[..]
Vega is niet perse slecht maar blijf alsjeblieft weg van ultra bewerkte producten
Ja natuurlijk zijn die duur. Zou het niet om de winst gaan?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:46 schreef capricia het volgende:
En die vleesvervangers zijn trouwens ook nog eens heel duur.
Waar is dat niet?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 21:30 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ja natuurlijk zijn die duur. Zou het niet om de winst gaan?
Goed punt. Tijd voor rapaille.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 21:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar is dat niet?
Zeker voor zo'n nutteloos produkt, ze kunnen vragen wat ze willen.
De meeste mensen kopen het sws nauwelijks.
Echt. Die hype is op zijn retour.
Om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 22:08 schreef xpompompomx het volgende:
Waar ik echt kwaad om ben is dat je hier tegenwoordig in de supermarkten geen quattro stagioni diepvries pizza's meer hebt.
Als je daar boos om bent heb je een goed leven.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 22:08 schreef xpompompomx het volgende:
Waar ik echt kwaad om ben is dat je hier tegenwoordig in de supermarkten geen quattro stagioni diepvries pizza's meer hebt.
niet te merken anders, het aanbod nepvlees zie ik in de grote supers nog steeds toenemen met meer prominente plekken, het liefst sneaky tussen echt vleesquote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:55 schreef capricia het volgende:
Gewoon feiten: https://nos.nl/artikel/24(...)in-trek-hoe-komt-datquote:Op zondag 15 juni 2025 07:49 schreef mschol het volgende:
[..]
niet te merken anders, het aanbod nepvlees zie ik in de grote supers nog steeds toenemen met meer prominente plekken, het liefst sneaky tussen echt vlees
Zelfde hier.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hier ook zo. Minder, bewuster en af en toe vega.
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Die minder-vlees hype heeft me wel bewust gemaakt dat veel vlees ook gewoon vervangen kan worden. Ik kook inmiddels ook veel meer met peulvruchten.
Of zoals bij een broodje shoarma. Dat is prima voor mijn gezin met shoarmavlees. Maar zelf bak ik nu ook een variant met oesterzwammen. En beiden wordt gewoon gegeten.
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:00 schreef capricia het volgende:
Maar ik blijf wel ook carnivoor. Ik vind een stukje vlees op zijn tijd heerlijk. Maar niet meer iedere avond.
Of ik gebruik het zoals onze grootmoeders: een stukje spek is om smaak aan een gerecht te geven, en daar heb je dan niet veel voor nodig.
Kun je hier bronnen voor aanleveren?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:38 schreef YoopY het volgende:
De ecologische winst is marginaal of zelfs negatief wanneer productie, transport en verpakking worden meegewogen.
Creeer je hiermee niet een een veel groter probleem voor de veeindustrie dan wat vleesvervangers? Onze vleesindustrie is ver van lokaal, ambachtelijk en regeneratief. Onze huidige vleesconsumptiepatroon volhouden, verwachten dat vlees betaalbaar is en voldoen aan deze criteria is onmogelijk. Vlees is goedkoop en ruim beschikbaar of lokaal, ambachtelijk en regeneratief. Niet beide.quote:De invloed van grote voedselconcerns (Nestlé, Unilever, JBS, etc.) op media, voorlichting en onderwijs groeit gestaag — zonder noemenswaardige politieke controle.
2. Herwaardeer lokale, ambachtelijke en regeneratieve veehouderij als essentieel onderdeel van een gebalanceerd voedselsysteem.
Waarom alleen onderzoek naar vleesvervangers op het gezondheid, milieu en economie? Waarom geen vlees meenemen in dat onderzoek? Wat is er mis met alle onderzoeken die er nu al liggen en aantonen dat een dieet laag in vlees gezonder is dan een dieet hoog in vlees? Wat is er mis met de onderzoeken die aantonen dat de co2 afdruk van vleesvervangers lager is dan die van vlees?quote:3. Stel onafhankelijk onderzoek verplicht naar de werkelijke impact van vleesvervangers op gezondheid, milieu en economie — en publiceer de financieringsstructuur van dit soort studies transparant.
Heb je cijfers van de 'vega' lobby verus de boerenlobby? De sojadrink lobby versus de zuivellobby? Wat is de sojadrink tegenhanger van de Nederlandse Zuivel Unie'? De BBB heeft de oud voorzitter van de Nederlandse Pluimvee industrie als senator in de tweede kamer. Is dat een probleem?quote:4. Verzet u tegen voedselbeleid dat stiekem gestuurd wordt door industrie en lobbygroepen, en werk aan beleid dat gestoeld is op eerlijkheid, transparantie en boerenverstand.
Omnivoor mag ik hopen. Carnivoor zijn wappies die een honderd procent dierlijk dieet nastreven en geloven dat broccoli slecht voor je is.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:00 schreef capricia het volgende:
Zelfs FrieslandCampina heeft een plantaardige lijn.quote:Op zondag 15 juni 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewoon feiten: https://nos.nl/artikel/24(...)in-trek-hoe-komt-dat
En de reden is inderdaad vrij simpel. Waar fabrikanten dachten dat veganisten, vegetariërs en flexitariërs het vlees verschrikkelijk zouden missen en dus goud geld zouden uitgeven voor een vleesvervanger, blijkt dat de gemiddelde maaltijd zonder vlees ook echt zonder vlees is, dus ook zonder vleesvervanger. Met peulvruchten, bonen of noten oid. Zeker omdat veel mensen die geen of minder vlees eten bewust met voeding en gezondheid bezig zijn en vleesvervangers vaak ongezonde veel te zoute troep zijn waar ook de voedingsstoffen van vlees helemaal niet in zitten.
Waar je de overgang wel ziet is het zuivelschap. De margarine is al jaren veganistisch inmiddels en langzaam zie je ook de rest opschuiven: naast beter voor klimaat en milieu, zijn soja-, rijst-, kokos- en amandelmelk ook nog eens gezonder en goedkoper dan koemelk. Daar zal de verschuiving geleidelijk maar zeker gaan en de consumenten gaan net als bij de margarine gewoon mee. Een paar jaar geleden had je nog reclame van 'bloemen op brood?', nu is dat de normaalste zaak van de wereld.
Als melkboer zou ik me dan ook voorbereiden op een toekomst waarin er veel minder vraag naar koemelk gaat zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |