1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 | [img=657,165]https://i.imgur.com/pdOI2bm.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2025[/b] – editie 93 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurance Championship[/url][/i] [b]Race 2024 en vooruitblik[/b] In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten. Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden. LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse. De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur. [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren. [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017) [*]Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circuit info inclusief marshall posts[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2025/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2025.pdf]Entry list 2025 (pdf)[/url] [img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden kwalificatie: ~3:24 [*]Max. gewicht: 1030 kg [*]Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost) De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. [img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd kwalificatie: ~3:32 [*]930 kg [*]V8 Gibson motor – 600 pk [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=127,25]https://i.imgur.com/XcYb4gl.png[/img] [*]Groene nummers [*]Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting) [*]Min. gewicht: 1245 kg [*]GT3-homologatie verplicht [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)[/b] [b]Woensdag 11 juni[/b] [*]14:00–17:00 Free practice 1 [*]19:00–20:00 Kwalificatie [*]22:00–00:00 Free practice 2 [b]Donderdag 12 juni[/b] [*]15:00–18:00 Free practice 3 [*]20:00–20:30 Hyperpole [*]22:00–23:00 Free practice 4 [b]Zaterdag 14 juni[/b] [*]12:00–12:15 Warm-up [*]16:00 Start 24 Uur van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/ou-regarder-1/36]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] – tip! [*]Eurosport Player via HBO MAX + sport [b]Live Timing[/b] [*][url=https://fiawec.tv/page/6655a4a4e43bb36e84c8d3cd]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2025/24-heures-du-mans/Affiches/guide-spotter-24h-2025.pdf]Spotter Guide 2025 (pdf)[/url] [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [*][url=https://www.dailysportscar.com/2025/06/14/2025-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] |
Hypercarbikequote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Kan bijna niet wat die Sloveen laat zien
Het enigste wat ik me voor kan stellen dat een aandeelhouder van Ziggo betrokken is bij het team.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:30 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ik zou het ook niet weten waarom Ziggo die sponsort. Doe er dan een Nederlander bij.
Ze denken na over een nieuwe auto.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:32 schreef Sabata het volgende:
Hoeveel koerswijzigingen heeft Peugeot nu al gehad in het ontwerp. Ze zijn nog steeds nergens
Zou ook kunnen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:34 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Het enigste wat ik me voor kan stellen dat een aandeelhouder van Ziggo betrokken is bij het team.
Of compleet stoppen, las ik.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:34 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ze denken na over een nieuwe auto.
https://www.gpfans.com/nl(...)hallenge-en-le-mans/quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:36 schreef Sabata het volgende:
Jonathan Hui is de paydriver van het team, dus zoek waar de link met Ziggo en Hui ligt.
Dan is het helemaal een rare keuze zonder Nederlanders.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:39 schreef Starflyer het volgende:
[..]
https://www.gpfans.com/nl(...)hallenge-en-le-mans/
Blijkbaar een initiatief van Ziggo Sport zelf om ook een kijkje achter de schermen te kunnen geven.
Die Ferrari was toch dezelfde die zo zat te bumperen bij die Mathey Porsche net?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:47 schreef Peterselieman het volgende:
Die #22-teamgenoot van Renger is lekker bezig ...
De teamgenoot van Renger tikte de Ferrari aan en bij het weer in het rechte spoor zetten ging het ook niet lekkerquote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die Ferrari was toch dezelfde die zo zat te bumperen bij die Mathey Porsche net?wanne lul joh
under investigation nuquote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De teamgenoot van Renger tikte de Ferrari aan en bij het weer in het rechte spoor zetten ging het ook niet lekker
Ben bang van niet.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 17:12 schreef vosss het volgende:
Gaat de Lexus dit volhouden? Ergo: doen die knakers serieus mee voor de overwinning of niet?
#dtv.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |