r0binhood | donderdag 12 juni 2025 @ 11:33 |
In het kader van vergroening verstrekt onze werkgever een OV kaart, waarmee we dan alleen op ons woon-werk traject gebruik van mogen maken. Als gevolg mogen we geen km-vergoeding meer declareren, als je die kaart gebruikt.. Maar als je met de auto of fiets komt, dan mag het weer wel.. Leuk bedacht van ze, maar mijn km-vergoeding is hoger dan de kosten van mijn prive OV-kaart. Dus lever ik weer in, met deze nieuwe constructie van ze. Kan de werkgever afdwingen dat ik de OV kaart van de zaak gebruik ipv mijn eigen kaart? Mijn inziens hebben ze hier totaal niks mee te maken, welke kaart ik gebruik en hoe ik op mijn werk kom. Daarbij vraag ik me af hoe ze dit willen controleren. Kan me neit voorstellen dat de NS persoonsgebonden gegevens zomaar gaat verstrekken aan de werkgever. | |
augurk2025 | donderdag 12 juni 2025 @ 11:40 |
Sowieso met het OV reizen ![]() ![]() | |
Pendora | donderdag 12 juni 2025 @ 11:40 |
Even voor de duidelijkheid, je gaat nu met de trein en je krijgt een KM vergoeding voor die rit? Kan me bijna niet voorstellen dat 100% vergoeding van de OV kaart slechter is dan de KW vergoeding... | |
r0binhood | donderdag 12 juni 2025 @ 11:44 |
Yes en die km vergoeding is hoger dan de kosten van m'n prive ov-abo | |
SnodeSnuiter | donderdag 12 juni 2025 @ 11:55 |
Boeit je werkgever het dan hoe je op het werkt komt dan als je KM vergoeding krijgt? Of je nu met de trein, helikopter, taxi, auto of kruipend komt, die KM vergoeding krijg je gewoon. Tenzij je die laat vervangen door een traject kaart | |
voetbalmanager2 | donderdag 12 juni 2025 @ 12:15 |
Grote werkgevers zijn verplicht om vanaf komende maand te registreren hoe hun personeel naar het werk reist. Ik heb een sterk vermoeden dat TS daarom ineens die kaart moet gebruiken. | |
Flitsbezorger | donderdag 12 juni 2025 @ 14:42 |
Goede grap en wat een dooie mus. Wat gierig. Dan maar lekker de auto blijven pakken inderdaad. | |
r_one | donderdag 12 juni 2025 @ 17:12 |
Vermoeden bevestigd: WGR / werkgever vraagt hoe ik reis voor de wettelijke CO2 rapportage | |
Hanca | donderdag 12 juni 2025 @ 17:29 |
Tja, je krijgt een 100% vergoeding van je woon-werk verkeer. Dat je tot nu toe een meer dan 100% vergoeding kreeg, en dus verkapt loon, is natuurlijk best vreemd. | |
voetbalmanager2 | donderdag 12 juni 2025 @ 17:39 |
Lol, destijds heb ik ook al in zijn topic gepost en is het TS al uitgelegd hoe die plicht voor de werkgever in elkaar zit. | |
r_one | donderdag 12 juni 2025 @ 22:04 |
Bovendien, ik kan me niet voorstellen dat je van je werkgever én een OV trajectkaart krijgt én daarnaast 100% vergoeding van je autokilometers. Volgens mij dat fiscaal ook niet eens. Althans niet onbelast ![]() | |
Janneke141 | donderdag 12 juni 2025 @ 22:07 |
Tja. Ik krijg een standaard kilometervergoeding, maar aangezien ik meestal op de fiets naar mijn werk ga hou ik er ook geld aan over. Is dat dan ook verkapt loon? | |
r_one | donderdag 12 juni 2025 @ 22:15 |
Bron En ik meen dat de fietsvergoeding per 2025 is verhoogd naar ¤ 0,36 per kilometer. Dit is onbelast, alles daarboven belast. | |
Janneke141 | donderdag 12 juni 2025 @ 22:18 |
Niet in mijn CAO ![]() | |
r_one | donderdag 12 juni 2025 @ 22:23 |
Wat ik typte is wat de fiscus als grens hanteert (tussen onbelast en belast). Lees voor het gemak dus even "max" ervoor ![]() (met ¤ 0,19/km kom je dus niet voor dat dilemma te staan ![]() | |
Queller | donderdag 12 juni 2025 @ 22:55 |
Vreemd wellicht (ik vind het niet zo vreemd) maar niet onjuist | |
Hanca | donderdag 12 juni 2025 @ 23:38 |
Nee, maar klagen dat je nu precies krijgt waar het voor is bedoeld is natuurlijk wel bijzonder. Als jij een auto van de zaak mee naar huis mag nemen voor woon-werk verkeer (bestelbusjes in de bouw oid, zodat je gelijk naar locatie kan), krijg je neem ik aan ook geen kilometervergoeding. En ik zou het apart vinden als je daar dan over klaagt. | |
Queller | vrijdag 13 juni 2025 @ 00:04 |
Ah zo! Ik begreep je verkeerd. Ja, dat zou vreemd zijn. Enige verschil is dat je niet de tram neemt als je een bus van de zaak hebt. TS boft dat de werkgever KM-vergoeding betaalt als je eigenlijk met OV gaat. Het kan, het mag. Als TS nu de OV-kaart van de werkgever gaat gebruiken, gaat hij er financieel op achteruit. Er zijn maar weinig mensen die dat leuk vinden. Vooralsnog mag TS volgens mij zelf kiezen hoe hij naar kantoor komt; al neemt ie (inderdaad) z'n hobbelpaard. Daar kan de werkgever weinig aan doen (tenzij ze in de bosjes gaan liggen om te zien hoe iedereen arriveert). Of dat in de toekomst anders wordt (bijvoorbeeld als bepaald wordt dat alleen OV nog onbelast mag worden vergoed) weet niemand. Ik zou me er niet zo druk over maken. Zolang je van de werkgever mag kiezen, reist TS gewoon met eigen kaart en strijkt KM-vergoeding op. |