Ik denk niet dat je het kunt voorkomen, maar de simpele regel die het wellicht kan uitstellen is:
Doe zoveel mogelijk wat natuurlijk is en zo weinig mogelijk wat onnatuurlijk is.
Ja dat is kort door de bocht, maar dat helpt mij toch wel vaak in het maken van keuzes.
Onnatuurlijk:
- De hele dag zitten en naar blauw licht staren in een slechte houding
Natuurlijk:
Veel bewegen, veel buiten zijn
Onnatuurlijk:
- Frankensteincreaties uit de supermarkt met 15 ingrediënten waaronder smaakversterkers, 5 soorten suiker, plantaardige oliën, etc
Natuurlijk:
- Aardappels, wortels, vlees
(En ja ik weet dat onze wortels ook niet meer 'natuurlijk' zijn en genetisch gemodificeerd zijn voor een hoge suikerpercentage, grotere vorm, etc. Maar ja, daar kunnen we helaas niet meer aan doen)
Onnatuurlijk:
Allerlei chemicaliën in en op je huid aanbrengen met 50 ingrediënten, metalen, parfums, etc
Natuurlijk:
Water met plantaardige zeep
Onnatuurlijk:
10 keer per dag eten, allemaal tussendoortjes en snacks een dieet op basis van granen en suiker
Natuurlijk:
3-4x per dag eten, gebalanceerde maaltijd tussen koolhydraten, vet en eiwit
Inderdaad laat bewerkt vlees staan (hoog in nitriet, tafelzout, histamine en een zooi ingrediënten die je niet wilt), maar 'gewoon' vlees is mijn inziens geen probleem. Ook niet in hogere mate dan wordt vaak wordt geadviseerd. Ten eerste omdat alle onderzoeken naar rood vlees altijd worden samengenomen met bewerkt vlees, en dat is niet eerlijk. Ten tweede omdat onderzoeken naar consumptie van voedingsmiddel X altijd enorm lastig uit te voeren zijn. Je kunt geen experimenten doen met een controlegroep, mensen in een cel opsluiten en ze elke dag precies hetzelfde laten doen en eten, etc. En derhalve is het lastig conclusies te trekken. Misschien bakken mensen die meer vlees eten, hun vlees wel in zonnebloemolie en of gooien ze er veel mayonaise of zout met jodium op, of doen ze het op brood. En zo wordt het heel lastig om nou precies aan te tonen waar het probleem zit.
Het voordeel van meer vlees en dierlijke producten eten is dat je langer verzadigd bent en dat je iets relatief 'natuurlijks' eet in plaats van frankensteincreaties (oftewel 'high processed foods'). Dat is wellicht ook deels gevoelsmatig, maar ik eet liever 2 eieren dan een vegaburger met 12 ingrediënten. Of liever gewoon een stuk afgesneden dode koe, dan pakje instant noodles met 14 ingrediënten en 0 nutritionele waarde.
Verder is roken, overmatig alcohol, etc gebruik inmiddels wel aangetoond dat het slecht is.
En verder hebben we alleen echt controle over voeding, beweging, gewoonten, cosmetica en huisinrichting. De luchtkwaliteit is ruk. De waterkwaliteit is ruk. Fijnstof. PFAS. Bestrijdingsmiddelen in voedsel. Allemaal niet heel veel aan te doen vrees ik.
Ja, je kunt je water nog filteren, je teflon pannen wegflikkeren, geen vloeren laten leggen met allerlei lijmen en verbindingen, schimmel in je huis aanpakken, geen geurstokjes en luchtverfrissers gebruiken, geen bonnetjes aannemen bij de supermarkt, geen plastic waterflessen gebruiken, niet zwemmen in open water, verhuizen naar een gezondere omgeving, stress verminderen waar het kan, mediteren, etc etc.
Maar ja, hoeveel van deze wil je daadwerkelijk allemaal implementeren?
Wanneer je het simpel houdt kom je met mijn eerste stelling toch vrij ver denk ik.
En de bonusstelling is: Als iets teveel voordelen heeft of te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook slecht. Zoals een jas waar geen water op blijft liggen, een pan die niet aanbakt, boter die makkelijk smeerbaar is (margarine dus, rotzooi), eten wat 2 weken goed blijft, wasverzachter, etc. Dan is er meestal iets aan de hand (chemicaliën of andere ongewenste toevoegingen). En hier kun je ook prima zonder mee leven.
[ Bericht 0% gewijzigd door matigeuser op 12-06-2025 20:03:07 ]