quote:De bekering van Vlaardingerbroek wordt door een deel van progressief-katholiek Nederland met onwennigheid of zelfs stilzwijgen ontvangen. Katholiek Nieuwsblad schrijft er niets over, wat zeer opmerkelijk is aangezien zij ontegenzeggelijk een opiniemaakster met wereldwijd bereik is. De rechts-conservatieve opvattingen van Vlaardingerbroek maken haar een onwelkome nieuweling. Ook omdat zij waarschijnlijk niet te porren is voor de marxistische bevrijdingstheologie en 'eco-theologie'. "Het krachtigste wapen tegen het linkse relativisme is het katholieke geloof," zegt Vlaardingerbroek in National Catholic Register. Daarmee is de toon gezet.
Het Westen eigenlijk wel. Ik haal een artikel aan die is geschreven in de VS.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:06 schreef Beathoven het volgende:
Gaat dit topic over Nederland, Engeland, Europa in zn algemeenheid of de VS. Want wat je zo algemeen projecteert lijkt nogal wat specifieke uitgangspunten te hebben die niet met "het hele westen" rijmen.
Ik zie het buiten de Biblebelt ook niet gebeuren. Religie is sowieso op z'n retour.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:17 schreef Hathor het volgende:
Als je als jongere op zoek gaat naar religie is er iets mis gegaan in je bovenkamer.
Sinds wanneer zijn kerken op hun retour geweest in de VS?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het Westen eigenlijk wel. Ik haal een artikel aan die is geschreven in de VS.
Ik had ook dit kunnen posten: https://www.bnnvara.nl/jo(...)st-van-jonge-vrouwen
We zien een culturele verschuiving.
Niet, dit is een post van iemand die heel graag iets wil zien dat niet gaande is hier.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn kerken op hun retour geweest in de VS?
Er worden nog steeds moskeeen geopend, wat is het nut van de ene kutreligie vervangen voor de andere?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik zie het buiten de Biblebelt ook niet gebeuren. Religie is sowieso op z'n retour.
In Nederland sluiten jaarlijks 60 tot 80 kerken.
In Amerika zelfs duizenden kerken per jaar.
Dat valt dus mee; de enige religies die nog echt groeien zijn de Pinkstergemeenten en de Gereformeerde Gemeenten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Er worden nog steeds moskeeen geopend, wat is het nut van de ene kutreligie vervangen voor de andere?
Vind ik niet, als níet-gelovige. Ik denk dat iemand die iets gemist heeft in het leven zoals steun in de familie oid wel op zoek mag gaan naar houvast ergens.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:17 schreef Hathor het volgende:
Als je als jongere op zoek gaat naar religie is er iets mis gegaan in je bovenkamer.
Ik acht religie alleen nuttig wanneer een junk is afgekicked en compleet het roer heeft omgeslagen naar het christendom. Dat zijn de ex-verslaafden waarin ik geloof.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:17 schreef Hathor het volgende:
Heb je een linkje naar een recent nieuwsbericht over dit onderwerp? Anders moet ik het topic verplaatsenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:56 schreef phpmystyle het volgende:
Mijn topic zou ook in F&L kunnen passen, maar uiteindelijk vind ik hoe ermee omgegaan zal worden ook vooral een politieke aangelegenheid. Acceptatie of afwijzing van maatschappelijk processen is iets wat de politiek sterk kan beïnvloeden.
Er zijn steeds meer (prille) aanwijzingen dat jongeren zich wenden tot religie, soms uit overtuiging maar zeker ook om te zoeken naar identiteit, verbinding, en houvast. Iets dat het liberalisme en de Romantiek niet biedt. We leven in een ultra liberale (in sociaal culturele zin) dat sterk aangejaagd is door Westerse elites en door het wegvallen van de kerk voor zover het instituut zelf niet is ingekapseld geraakt.
Anyway. Vermoedelijk zullen jongeren in sociale-culturele zin conservatievere opvattingen hanteren dan hun ouders- en grootouders. Standpunten omtrent relaties en trouwen met hetzelfde geslacht, kinderwens, verdeling taken man en vrouw, en alles wat daarmee samenhangt zouden heroverwogen kunnen worden.
Ik mag geen link posten naar het betreffende artikel maar met onderstaande titel in google kom je uit bij het betreffende artikel. Graag even doorlezen om een impressie te krijgen wat ik bedoel met conservatief in relatie met religie. Trump-jongeren vinden thuishonk in Washington: ‘Ik heb Donald jr. hier laatst ontmoet’
Religie en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen gebeuren deels organisch, echter heeft de politiek wel invloed en middelen om ontwikkelingen te versnellen of af te remmen. Hoe zal de Westerse politiek die nog gedomineerd wordt met liberale en Romantische uitgangspunten omgaan met deze ontwikkelingen?
En die groeien veelal door de prediking van angst.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat valt dus mee; de enige religies die nog echt groeien zijn de Pinkstergemeenten en de Gereformeerde Gemeenten.
De rest stagneert of daalt gewoon nog verder door.
Meer dan de helft van NL is niet religieus, voor het eerst.
Alleen de Scandinavische landen liggen ons voor op dat gebied.
Jawel, maar dat mag ik niet in de OP plaatsen: https://www.volkskrant.nl(...)st-ontmoet~b5c20cc7/quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:53 schreef Jippie het volgende:
[..]
Heb je een linkje naar een recent nieuwsbericht over dit onderwerp? Anders moet ik het topic verplaatsen
Jij hebt het over groeien, dat gebeurt niet omdat er ook veel wegvallen. Maar er lijkt echt een tendens zichtbaar.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat valt dus mee; de enige religies die nog echt groeien zijn de Pinkstergemeenten en de Gereformeerde Gemeenten.
De rest stagneert of daalt gewoon nog verder door.
Meer dan de helft van NL is niet religieus, voor het eerst.
Alleen de Scandinavische landen liggen ons voor op dat gebied.
Bovenste gaat over Trump-jongeren en de onderste link wat wel gaat over groei religieuze gevoelens bij jongeren is uit april 2025.ouder dan een maand. Ik kijk nog even of ik iets actueel kan vinden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel, maar dat mag ik niet in de OP plaatsen: https://www.volkskrant.nl(...)st-ontmoet~b5c20cc7/
https://www.volkskrant.nl(...)pvattingen~bf625b94/
Opportunistisch. Wat maakt het uit welke richting de schaapjes uit lopen? De herder kijkt naar de hond.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:56 schreef phpmystyle het volgende:
Mijn topic zou ook in F&L kunnen passen, maar uiteindelijk vind ik hoe ermee omgegaan zal worden ook vooral een politieke aangelegenheid. Acceptatie of afwijzing van maatschappelijk processen is iets wat de politiek sterk kan beïnvloeden.
Er zijn steeds meer (prille) aanwijzingen dat jongeren zich wenden tot religie, soms uit overtuiging maar zeker ook om te zoeken naar identiteit, verbinding, en houvast. Iets dat het liberalisme en de Romantiek niet biedt. We leven in een ultra liberale (in sociaal culturele zin) dat sterk aangejaagd is door Westerse elites en door het wegvallen van de kerk voor zover het instituut zelf niet is ingekapseld geraakt.
Anyway. Vermoedelijk zullen jongeren in sociale-culturele zin conservatievere opvattingen hanteren dan hun ouders- en grootouders. Standpunten omtrent relaties en trouwen met hetzelfde geslacht, kinderwens, verdeling taken man en vrouw, en alles wat daarmee samenhangt zouden heroverwogen kunnen worden.
Ik mag geen link posten naar het betreffende artikel maar met onderstaande titel in google kom je uit bij het betreffende artikel. Graag even doorlezen om een impressie te krijgen wat ik bedoel met conservatief in relatie met religie. Trump-jongeren vinden thuishonk in Washington: ‘Ik heb Donald jr. hier laatst ontmoet’
Religie en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen gebeuren deels organisch, echter heeft de politiek wel invloed en middelen om ontwikkelingen te versnellen of af te remmen. Hoe zal de Westerse politiek die nog gedomineerd wordt met liberale en Romantische uitgangspunten omgaan met deze ontwikkelingen?
Ik ben geen Tate fan. Maar ook hij is onderdeel van de tendens..quote:Op zondag 8 juni 2025 00:12 schreef armegozer het volgende:
toespraak van Andrew Tate: https://www.facebook.com/share/v/1Ct3pvAcBt/
Huh? Andrew Tate religieus? Die doet alles wat God verboden heeft.quote:Op zondag 8 juni 2025 00:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben geen Tate fan. Maar ook hij is onderdeel van de tendens..
Gelezen, en het stuk is passend maar dekt niet alles. Maar is wel goede bron.quote:Op zondag 8 juni 2025 00:19 schreef Jippie het volgende:
[..]
Huh? Andrew Tate religieus? Die doet alles wat God verboden heeft.
Ik vond dit item uit mei 2025, dekt dat de lading?
https://www.duic.nl/algem(...)ieken-aan-het-woord/
Het is prikkelend, maar ik vind dat dit fenomeen vooral politiek geduid moet worden. Om héél kort door de bocht te gaan: ik vermoed dat progressief/liberaal Nederland met beroep op de rechtsstaat deze ontwikkeling gaat proberen te dwarsbomen.quote:De bekering van Vlaardingerbroek wordt door een deel van progressief-katholiek Nederland met onwennigheid of zelfs stilzwijgen ontvangen. Katholiek Nieuwsblad schrijft er niets over, wat zeer opmerkelijk is aangezien zij ontegenzeggelijk een opiniemaakster met wereldwijd bereik is. De rechts-conservatieve opvattingen van Vlaardingerbroek maken haar een onwelkome nieuweling. Ook omdat zij waarschijnlijk niet te porren is voor de marxistische bevrijdingstheologie en ‘eco-theologie’. “Het krachtigste wapen tegen het linkse relativisme is het katholieke geloof,” zegt Vlaardingerbroek in National Catholic Register. Daarmee is de toon gezet.
Tate is Moslim maar moedigt jongeren indirect aan om te leven naar (orthodoxe) religieuze waarden.quote:Op zondag 8 juni 2025 00:19 schreef Jippie het volgende:
[..]
Huh? Andrew Tate religieus? Die doet alles wat God verboden heeft.
Ik vond dit item uit mei 2025, dekt dat de lading?
https://www.duic.nl/algem(...)ieken-aan-het-woord/
Jongeren als in jongens.quote:Op zondag 8 juni 2025 00:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tate is Moslim maar moedigt jongeren indirect aan om te leven naar (orthodoxe) religieuze waarden.
Klopt. Een soort Thunberg voor jonge mannen.quote:
Punt is, veel jongeren nemen hem serieus als morele autoriteit. Dat is een fenomeen dat serieus genomen moet worden.quote:Op zondag 8 juni 2025 01:19 schreef Hexagon het volgende:
Andrew Tate is meer een soort gangsterrapper die inziet geen talent te hebben om te rappen. Niet iemand die je als morele autoriteit serieus moet gaan nemen.
De extreme gekkies met gelovigen als rijke landboeren die hardop bidden voor regen en een goede oogst die florerenquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn kerken op hun retour geweest in de VS?
Ik geloof dat je iets mist, de generatie 20ers is namelijk religieuzer dan de generatie 30-40.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ik zie het buiten de Biblebelt ook niet gebeuren. Religie is sowieso op z'n retour.
In Nederland sluiten jaarlijks 60 tot 80 kerken.
In Amerika zelfs duizenden kerken per jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |