Aantal storingen bij NS stijgt met 22 procent: reiziger steeds vaker de dupeAuteur: Lotte van Coevorden | 7-6-2025De stakingen bij de NS begonnen al op vrijdag en zullen ook aankomende week nog voor veel uitvallende treinen zorgen. Maar naast stakingen loopt ook het aantal storingen bij de NS op. ‘We zien een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar’, zegt Daan Ykema van Treinvertragingen.nl. ![615153-615155.jpeg?q=45&w=1500&auto=format,compress]()
Als je trein door een staking niet rijdt en dus geannuleerd wordt, heb je in principe recht op de 'Geld terug bij vertraging'-regeling. Maar de NS heeft ook een aparte stakingsregeling. Daarmee kun je een tegemoetkoming krijgen van maximaal 25 euro per persoon per dag.
Hoewel 25 euro niet heel veel lijkt, vindt Ykema het toch een redelijke vergoeding. 'Voor de gemiddelde Nederlander is dat toch mooi meegenomen, zeker als er vaker gestaakt gaat worden.'
Om de vergoeding aan te vragen, kun je via Google zoeken op 'NS-stakingsregeling' en het formulier invullen. 'Als dat te veel gedoe lijkt, kun je ook terecht op treinvertragingen.nl. Zoek op 'staking', en wij handelen het verder voor je af, net zoals we doen bij vertragingen.'
Alternatief vervoer nauwelijks geregeld De NS doet op stakingsdagen weinig om reizigers alsnog van A naar B te helpen. 'Officieel zeggen ze dat er niet genoeg bussen in Nederland zijn om het treinverkeer op te vangen. Er is dus eigenlijk niets geregeld.'
Treinvertragingen.nl besloot daarom afgelopen vrijdag zelf in actie te komen. 'Normaal zijn we de luizen in de pels van de NS, maar deze keer wilden we het anders doen. We zijn voor één dag in de schoenen van de NS gaan staan en hebben pendelbussen geregeld.'
's Ochtends bleek dat veel mensen thuis konden werken, maar in de avond waren de bussen ineens hard nodig. 'Een paar artiesten hadden het gedeeld, dus die bussen zaten snel vol. We hebben meerdere ritten gemaakt, maar helaas moesten we ook mensen teleurstellen.'
NS-storingen blijven stijgen Treinvertragingen.nl houdt ook het aantal storingen bij. 'Uit de cijfers tot en met juni blijkt dat het in 2025 nog niet beter gaat dan in 2024. We hebben tot nu toe bijna 3000 storingen geconstateerd. Dat is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van vorig jaar.'
De oorzaken van al die storingen zijn divers. 'Het gaat om materiaalproblemen, storingen in de infrastructuur, zoals seinen of wissels; eigenlijk een mengelmoes van technische mankementen.'
Werkzaamheden tellen meestal niet mee als storing, omdat ze gepland zijn. 'Daar krijg je dan ook geen vergoeding voor, en dat is logisch. We willen immers allemaal een goed spoor', zegt Ykema. 'Maar als geplande werkzaamheden uitlopen, vallen ze wél onder “storing”, en dan kan er recht op vergoeding ontstaan.'
Ykema benadrukt dat niet alles aan de NS ligt. 'Ook ProRail speelt een belangrijke rol. En als je kijkt naar wat er in Den Haag gebeurt, het gevallen kabinet vorige week, dan zou ik als NS-directeur ook niet erg optimistisch zijn.'
Toenemend aantal claimsDe stijging van het aantal storingen zorgt ook voor meer claims. 'We helpen nu een kleine 100.000 treinreizigers. Dat was ook een reden voor onze pendelbusactie vrijdag. Het is een grote groep mensen die wij bereiken.'
Hoewel de NS volgens Ykema niet volledig transparant is over het aantal uitkeringen, blijkt uit jaarverslagen over 2023, 2024 en 2025 dat er een stijging zichtbaar is. 'Je ziet daarin duidelijk dat er meer uitgekeerd wordt.'
Wanneer recht op geld terug? 'Op de hogesnelheidslijn heb je vanaf 15 minuten vertraging recht op vergoeding: 50 procent van je ticketprijs plus de toeslag van drie euro', legt Ykema uit. 'Voor sprinters en intercity's krijg je vanaf een half uur vertraging 50 procent van je ticket terug.'