https://www.nu.nl/binnenl(...)ienst-amsterdam.htmlquote:Koningsdagdrukte leidde tot 'onbeheersbare' situatie ambulancedienst Amsterdam
De drukte tijdens Koningsdag in Amsterdam heeft dit jaar tot een onbeheersbare situatie voor de ambulancedienst geleid, blijkt uit een intern rapport van Ambulance Amsterdam. De dienst uit in het rapport ook kritiek op de gemeente.
Volgens het rapport, dat in het bezit van AT5 is, was de oproep van de gemeente om het stadscentrum op Koningsdag te mijden ineffectief. In de avonduren liep het aantal openstaande spoedmeldingen snel op. Rond 22.00 uur was er voor dertig spoedmeldingen geen ambulance beschikbaar.
Hulpverleners werden volgens de dienst overvraagd en de meldkamer was onvoldoende bezet om het grote aantal oproepen te verwerken. Medewerkers zeiden dat ze zich machteloos voelden.
Het aantal spoedritten op Koningsdag neemt al jaren toe. In 2024 ging het om 306 ritten, dit jaar waren dat er 403. Uit de evaluatie blijkt bovendien dat opvallend veel minderjarigen medische hulp nodig hadden, vaak als gevolg van overmatig gebruik van alcohol of drugs.
Ook de rol van de gemeente Amsterdam komt aan bod in het rapport. Volgens de dienst was vooraf al duidelijk dat het mooi weer zou worden en was de grote drukte te verwachten. Toch zouden er onvoldoende maatregelen zijn genomen om die te beheersen. "De gemeente Amsterdam laat ongelimiteerd feesten toe", zegt medisch personeel.
Halsema niet verbaasd over inhoud rapport
Burgemeester Femke Halsema is niet verbaasd over de inhoud van het rapport. "Niet voor niets zijn wij het afgelopen jaar actief campagne gaan voeren tegen alle mensen die niet uit Amsterdam komen, om het in de eigen stad te vieren", vertelt ze aan AT5. "Maar het ingewikkelde bij een volksfeest is dat er geen ophaalbrug is die je kan ophalen. Je kan niet tegen mensen zeggen dat ze niet kunnen komen."
De burgemeester stelt dat er al wel maatregelen zijn genomen; zo is de hoeveelheid bier die mensen bij zich mogen hebben beperkt. "We moeten er heel goed over nadenken hoe we het beter gaan regelen. Ervoor zorgen dat mensen heel goed gewaarschuwd gaan worden en dat het meer een lokaal feest wordt dan een landelijk feest."
Halsema heeft in de gemeenteraad een onderzoek aangekondigd. De burgemeester wil weten wat Amsterdammers zelf van Koningsdag vinden en wat ze willen. Ook moet worden onderzocht hoe de gemeente Amsterdam het feest beter kan spreiden.
Tja, met een GOAT als Halsema is het natuurlijk vanzelfsprekend dat dit de schuld van - vooral- anderen is.quote:Burgemeester Femke Halsema is niet verbaasd over de inhoud van het rapport. "Niet voor niets zijn wij het afgelopen jaar actief campagne gaan voeren tegen alle mensen die niet uit Amsterdam komen, om het in de eigen stad te vieren", vertelt ze aan AT5. "Maar het ingewikkelde bij een volksfeest is dat er geen ophaalbrug is die je kan ophalen. Je kan niet tegen mensen zeggen dat ze niet kunnen komen."
Amsterdam verbieden!quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:08 schreef Haags het volgende:
Alcohol verbieden
Koningsdag verbieden
Alles verbieden
Eens, ik vind het sowieso leuker om dat lekker in mijn eigen stad te vieren. En ja dat is ook druk, maar je bent wel onder je eigen volk, waarmee ik niet Nederlanders bedoel, maar Helmonders van alle afkomsten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:19 schreef RealistAtheist het volgende:
Wat is nou precies die lol van Koningsdag in Amsterdam?? Ik zie het echt niet. In overvolle treinen gepropt naar Amsterdam. Vervolgens daar meegevoerd worden in een massa waarin je over de hoofden kan lopen. Als je al bij een verkooppunt kan komen doet een drankje minstens 5euro. En er zijn veel vervelende mensen die niet tegen drank kunnen.
Hier gaat het natuurlijk om, maar Halsema veegt snel dat straatje schoon, terwijl gewoon, weer, duidelijk is dat ze veel te veel toelaat.quote:Toch zouden er onvoldoende maatregelen zijn genomen om die te beheersen. "De gemeente Amsterdam laat ongelimiteerd feesten toe", zegt medisch personeel.
Dit idd. Maar de wil is er kennelijk nietquote:Op zaterdag 7 juni 2025 05:44 schreef raptorix het volgende:
Gewoon hele simpele maatregel, laat tijdens Koningsdag geen treinen stoppen in Amsterdam, dan vlak je het prima af.
quote:Er hoefden dit jaar tijdens de festiviteiten rond het koningshuis minder ambulances uit te rukken voor spoedgevallen dan in voorgaande jaren. Er waren zaterdag 339 spoedritten, in 2012 waren dat er nog 428 en in 2011 reden ambulances 522 keer uit voor een spoedgeval. Volgens de gemeente is de daling te danken aan het alcoholbeleid. Je mag tijdens Koningsdag in Amsterdamse straten niet meer dan een stuks alcohol bij je hebben.
Burgemeester Eberhard van der Laan sprak zaterdagavond van een rustige, feestelijke en ontspannen dag, zonder noemenswaardige incidenten.
Ik denk vooral heel veel meer toeristen die niet zo goed tegen de versnaperingen kunnen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:07 schreef AchJa het volgende:
Dat ze het allemaal niet aankunnen zal wel een iets andere oorzaak hebben aangezien het zo'n 10/15 jaar geleden nog veel gekker ging... Het zal wel komen omdat ze de helft van de stad afgesloten hebben voor het verkeer ed.
[..]
Vroeger moest de ambu vaker uitrukken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:10 schreef raptorix het volgende:
Ik denk vooral heel veel meer toeristen die niet zo goed tegen de versnaperingen kunnen.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de politie veel minder snel medische assistentie vraagt in geval van overmatig middelengebruik, ik heb meerdere keren bij een persoon gezeten die echt 90% van de wereld was, toch laten ze daar geen Ambulance voor komen, zoals de Agent terecht zei: We zijn geen Taxibedrijf.quote:
AA is altijd al privaat geweest, sinds de tweede wereldoorlog, net als veel andere (maar lang niet alle) ambulancediensten. Verzekeraars hebben wel veel macht inderdaad, maar het grootste probleem zit hem in personeel. Op de ambu zelf valt dat nog wel enigszins mee, maar in Amsterdam wonen is onmogelijk, dus wijken de chauffers en vpk's wel uit naar Zaanstreek-Waterland of een andere veiligheidsregio.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:17 schreef Tomatenboer het volgende:
Het echte probleem is natuurlijk de ambulancezorg.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de aanrijtijden en planning van ambulances onder druk staat sinds ambulances betaald worden door de zorgverzekeraars, sinds ambulancediensten zijn geprivatiseerd en sinds steeds meer streekziekenhuizen en ambulanceposten zijn verdwenen.
Ik zou een stukje verder willen gaan: een algeheel alcoholverbod. Maar de overheid is dusdanig schijnheilig dat ze de accijns op alcohol niet zouden willen missen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:33 schreef TAmaru het volgende:
Publiekelijk alcoholverbruik zou verboden moeten worden in Nederland. Dat zou al heel veel oplossen.
Ja man, allemaal aan het lachgas.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:35 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik zou een stukje verder willen gaan: een algeheel alcoholverbod. Maar de overheid is dusdanig schijnheilig dat ze de accijns op alcohol niet zouden willen missen.²
quote:
Ja dat is toch een Marokaans Moslim ding om Alcohol te omzeilen?quote:
Oh, is dat zo? Net zo fout.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat is toch een Marokaans Moslim ding om Alcohol te omzeilen?
Ik begeef me niet in dat wereldje. Ik ken dat jargon niet.quote:
Weet ik man, ik drink zelf alleen bierquote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:36 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik begeef me niet in dat wereldje. Ik ken dat jargon niet.²
Dat jij iets niet wil of mag, prima. Maar laat andere volwassenen even lekker zelf bepalen of ze alcohol drinken of nietquote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:35 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik zou een stukje verder willen gaan: een algeheel alcoholverbod. Maar de overheid is dusdanig schijnheilig dat ze de accijns op alcohol niet zouden willen missen.²
Goed gevonden. Deze zin in het artikel is dus of een leugen of opzettelijk misleidend:quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:07 schreef AchJa het volgende:
Dat ze het allemaal niet aankunnen zal wel een iets andere oorzaak hebben aangezien het zo'n 10/15 jaar geleden nog veel gekker ging... Het zal wel komen omdat ze de helft van de stad afgesloten hebben voor het verkeer ed.
[..]
Er zal wel ergens een dipje zijn geweest tussen 2014 en 2024 waardoor ze kunnen claimen dat het al 'jarenlang' omhoog gaat zonder daarbij te zeggen om hoeveel jaren het gaat. Ronduit walgelijke 'journalistiek'.quote:Het aantal spoedritten op Koningsdag neemt al jaren toe. In 2024 ging het om 306 ritten, dit jaar waren dat er 403.
Haha natuurlijk, privatisering is altijd het probleem. Het zou eens een keer niet zo zijnquote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:17 schreef Tomatenboer het volgende:
Het echte probleem is natuurlijk de ambulancezorg.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de aanrijtijden en planning van ambulances onder druk staat sinds ambulances betaald worden door de zorgverzekeraars, sinds ambulancediensten zijn geprivatiseerd en sinds steeds meer streekziekenhuizen en ambulanceposten zijn verdwenen.
Ik vond in ieder geval dit:quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Haha natuurlijk, privatisering is altijd het probleem. Het zou eens een keer niet zo zijn
Er kan veel geautomatiseerd worden inderdaad, waaronder ook de triage (ProQA), maar met S&B zit je ook met een aantal knelpunten (Marken is een bekende), waar je efficiëntiekeuzes moet maken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vond in ieder geval dit:
https://www.rijnmond.nl/a(...)st-staat-op-het-spel
Maar kan er verder niet veel over vinden. Maar volgens mij worden regio’s en diensten tegenwoordig wel veel scherper ingepland dan vroeger.
Deels doordat slimme computerprogramma’s prima een optimale spreiding en bezetting kunnen uitrekenen maar volgens mij ook uit kostenoverwegingen.
Interessant. Ik zal eens kijken of ik iets over de aanrijtijden kan vinden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was in 2009 en schijnbaar was er 5 jaar later geen probleem toen er veel meer ritten nodig waren dan nu. Het lijkt me niet dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vond in ieder geval dit:
https://www.rijnmond.nl/a(...)st-staat-op-het-spel
Maar kan er verder niet veel over vinden. Maar volgens mij worden regio’s en diensten tegenwoordig wel veel scherper ingepland dan vroeger.
Deels doordat slimme computerprogramma’s prima een optimale spreiding en bezetting kunnen uitrekenen maar volgens mij ook uit kostenoverwegingen.
Misschien dat mensen ook wat minder zelf redzaam zijn geworden en sneller een ambu bellen voor mensen die teveel gezopen hebben?quote:Op zondag 8 juni 2025 16:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat was in 2009 en schijnbaar was er 5 jaar later geen probleem toen er veel meer ritten nodig waren dan nu. Het lijkt me niet dat deze twee dingen met elkaar te maken hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |