abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:36:29 #26
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217870667
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Het is algemeen bekend dat onze geliefde Prigozhin aan het hoofd stond van een Russisch desinformatie centrum.

( https://edition.cnn.com/2(...)research-agency-intl )

Mensen die beweren dat Rusland geen heel uitgebreid desinformatie en socialmedia beinvloedings systeem heeft zijn niet serieus.

China en Iran hebben dit ook en ik vind het eigenlijk slecht dat we hier in Europa zo mee achterlopen, ook al is het misschien moreel "slecht"
Wat ik soms appart vind is dat er twee narratieven de ronde gaat:

1. Rusland vecht met dikke mannen..oude tanks..soldaten die hondenvoer krijgen...etc...
2. Rusland is in staat om verkiezingen zo geraffineerd te beïnvloeden dat wij het niet kunnen aantonen maar we moeten wel op voorhand maatregelen nemen

Is dat niet best apart?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:37:07 #27
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217870670
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:27 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hebben we niet, westerse sociale media zijn in rus en CN gewoon verboden, en de inheemse varianten opereren onder strakke regie van de overheid.
Ze kennen natuurlijk geen vpn.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:37:27 #28
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217870674
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wat denk jij zelf?

Want je kan natuurlijk wel blijven drammen dat hier iemand even tot 4 cijfers achter de komma even precies aangeeft, wie, waar, wat precies dan anders heeft gedaan vanwege die desinformatie,

Maar me dunkt dat jij ook wel weet dat die cijfers er niet zijn?
Nee, iemand geeft aan dat veel mensen Russische talking points napraten en het dus behoorlijk effectief lijkt te zijn. Dus die heeft daar dan vast een goed beeld bij.
pi_217870690
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zal best her en der gebeuren. Maar ik geloof er niet in dat het zodanige substantie heeft dat het invloed heeft.
Reken er op dat gemonitord wordt wie ook maar een roebel aangeboden krijgt. Men zit er bovenop, maar komt niet verder dan wat vage geruchten: https://www.ewmagazine.nl(...)he-mercedes-1422838/
https://www.washingtonpos(...)671a50422_story.html

Interessante longread over Le Pen en Russisch geld van de WaPo.

Bewijzen dat Europese politici zwart op wit zijn omgekocht is ook wel een stuk moeilijker dan bewijzen over Russische desinformatie op social media, het gebeurd ook echt op een heel ander niveau natuurlijk.
pi_217870709
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat ik soms appart vind is dat er twee narratieven de ronde gaat:

1. Rusland vecht met dikke mannen..oude tanks..soldaten die hondenvoer krijgen...etc...
2. Rusland is in staat om verkiezingen zo geraffineerd te beïnvloeden dat wij het niet kunnen aantonen maar we moeten wel op voorhand maatregelen nemen

Is dat niet best apart?
Ik weet niet zo goed waarom dat apart zou zijn, aangezien beide punten elkaar allerminst uitsluiten toch?

Punt 1 is logisch want er is geen tijd om mensen te trainen en oude mannen zonder toekomst en of geld schrijven zich eerder in dan jonge fitte mannen met geld en met toekomst.

punt 2 Oekraine kan alleen de oorlog winnen als het westen haar blijft steunen, de beste counter tegen westerse steun die Rusland zelf kan ondernemen is desinformatie verspreiden, iets waar Rusland natuurlijk al jaar en dag heer en meester in is.
pi_217870710
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:37 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, iemand geeft aan dat veel mensen Russische talking points napraten en het dus behoorlijk effectief lijkt te zijn. Dus die heeft daar dan vast een goed beeld bij.
Maa wat denk je zelf?

Want je kan wel potsierlijk blijven vragen naar 'harde cijfers' die er niet zijn, maar dat gaat zo vervelen.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:45:19 #32
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217870735
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:38 schreef skysherrif het volgende:

[..]
https://www.washingtonpos(...)671a50422_story.html

Interessante longread over Le Pen en Russisch geld van de WaPo.

Bewijzen dat Europese politici zwart op wit zijn omgekocht is ook wel een stuk moeilijker dan bewijzen over Russische desinformatie op social media, het gebeurd ook echt op een heel ander niveau natuurlijk.
Mwah, Rusland gaat ook niet zomaar willekeurig mensen omkopen. Dat kost veel budget en je hebt risico dat het geld geconfisqueerd wordt als de staat erachter komt.

Tijdje geleden was er een casus -geen idee of het waar is- maar ik acht het waarschijnlijk. Het is makkelijk om boos-rechts op te hitsen tegen de elite. Het kost weinig geld, is niet ingewikkeld, en het is moeilijk aan te tonen.

quote:
Eind vorig jaar berichtte de Duitse blad Bild dat klimaatactivisten de uitlaten van honderden auto's hadden volgespoten met het uitzettende schuim, waardoor de auto's niet meer gebruikt konden worden.
Gewoon heel veel dingen steunen die gewone burgers treffen: auto's kapot maken, vliegvelden terroriseren, en andere zaken waar rechts waarde aan hecht. De haat tussen de rijke elite en de gewone man aanwakkeren. Dat soort acties helpen daarbij.

https://nos.nl/artikel/25(...)s-vol-met-bouwschuim
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:46:22 #33
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217870743
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:41 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maa wat denk je zelf?

Want je kan wel potsierlijk blijven vragen naar 'harde cijfers' die er niet zijn, maar dat gaat zo vervelen.
Wat ik zelf denk is dat het effect van Russische bots die elkaar napraten en het roerend met elkaar eens zijn op social media niet zo groot is. Of je moet het een probleem vinden dat bots elkaar beïnvloeden.

Het ging om veel mensen die Russische talking points napraten waardoor het effectief lijkt te zijn, niet om bots.
pi_217870791
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:46 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wat ik zelf denk is dat het effect van Russische bots die elkaar napraten en het roerend met elkaar eens zijn op social media niet zo groot is. Of je moet het een probleem vinden dat bots elkaar beïnvloeden.
Dus dat is de scope?

Bots praten bots na, en that's it?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:55:58 #35
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_217870820
We zullen het nooit weten boys
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:56:36 #36
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217870829
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:53 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dus dat is de scope?

Bots praten bots na, en that's it?
Als jij het grootschalige effect kunt aantonen van veel mensen die Russische talking points napraten, houd ik me aanbevolen.
pi_217870864
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:56 schreef Repentless het volgende:

[..]
Als jij het grootschalige effect kunt aantonen van veel mensen die Russische talking points napraten, houd ik me aanbevolen.
Ah, en weer linea recta terug naar drammen over bewijs wat per definitie niet geleverd kan worden.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:01:02 #38
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217870878
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ah, en weer linea recta terug naar drammen over bewijs wat per definitie niet geleverd kan worden.
Als je zo in de discussie wilt staan, prima. Beter om er dan mee te stoppen, want dit topic is al een keer gesloten door onderlinge vetes. :)
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:04:14 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217870912
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Een bron wordt soms best gewaardeerd. Niet gelijk zo boos worden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_217871150
twitter
pi_217871366
quote:

[..]
Nou ja, het is lastig meetbaar, maar algemeen is wel bekend dat als je maar vaak genoeg visie X hoort dat er dan genoeg mensen zijn die denken: Nou, daar zit best wat in. Iets met de kracht van herhaling.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:54:32 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217871433
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:45 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nou ja, het is lastig meetbaar, maar algemeen is wel bekend dat als je maar vaak genoeg visie X hoort dat er dan genoeg mensen zijn die denken: Nou, daar zit best wat in. Iets met de kracht van herhaling.
Maar als ik bijvoorbeeld mijn Twitter feed open, dan is de grote meerderheid van de Posts daar pro-Oekraïne. Dus komt het wel door??
The End Times are wild
pi_217871468
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar als ik bijvoorbeeld mijn Twitter feed open, dan is de grote meerderheid van de Posts daar pro-Oekraïne. Dus komt het wel door??
Wel eens van "bubbels" gehoord....?
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:58:53 #44
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217871479
quote:

[..]
Nouja, een aantoonbaar bewijs ben je zelf. Al enige jaren.
En er zijn tal van users, zoals hierboven al aangetoond aan de andere kant die zich laten beïnvloeden. Zoals het verhaal over de drones (tuurlijk zeggen ze in Oekraïne dat er te weinig zijn) en het aantal raketten dat Russen afschieten vanaf hun vliegtuigen.

Punt is, lees of volg een gemiddelde marketing cursus en je weet dat herhaling er voor zorgt dat mensen volgen. En nogmaals, jij bent daar aantoonbaar bewijs van met je posthistorie hier.
pi_217871483
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:45 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Het Russische verhaal druppelt ook wel door in de Nederlandse samenleving.

Het klinkt ook simpel, stop westerse wapens naar Oekraïne, stop escalatie, stop oorlog en kies voor vrede.

Punt is dat Rusland deze oorlog begonnen is en zij de oorlog op elk moment kunnen stoppen, maar dat doen ze niet, sterker nog, Rusland wil alleen maar meer en meer (meer grond van Oekraïne, en als Oekraïne valt, willen ze ook Moldavië en de Baltische Staten).
pi_217871490
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]
En er zijn tal van users, zoals hierboven al aangetoond aan de andere kant die zich laten beïnvloeden. Zoals het verhaal over de drones (tuurlijk zeggen ze in Oekraïne dat er te weinig zijn) en het aantal raketten dat Russen afschieten vanaf hun vliegtuigen.

Punt is, lees of volg een gemiddelde marketing cursus en je weet dat herhaling er voor zorgt dat mensen volgen. En nogmaals, jij bent daar aantoonbaar bewijs van met je posthistorie hier.
pardon?
pi_217871497
quote:

[..]

Niet alleen herhaling, maar ook omdat het Russische verhaal vaak best logisch klinkt (en ook onderzoek vereist om ontkracht te worden, maar echt onderzoek doen de meeste mensen natuurlijk niet).
  zaterdag 7 juni 2025 @ 00:03:21 #48
36431 bleiblei
pi_217871520
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 00:00 schreef skysherrif het volgende:

[..]
pardon?
Nouja, zonder enige feiten acht ik de kans heel groot (hebben we immers vaker gezien), dat Oekraïne ook niet gek is en tactisch roept dat ze genoeg hebben om Rusland aan gort te schieten/ te kort komen om die arme vrijwilligers in de loopgraven enige overlevingskansen te geven.

Punt is, Oekraïne heeft in mijn ogen alles nodig wat we ze kunnen geven. Maar wat er gecommuniceerd wordt... kan je ook vanuit Oekraïne hier en daar met een korrel zout nemen.

Maar dat doe jij best aardig volgens mij (ondanks dat ik je in het verleden geloof ik van wat anders beschuldigd heb.)
  zaterdag 7 juni 2025 @ 00:04:35 #49
36431 bleiblei
pi_217871529
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 00:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Niet alleen herhaling, maar ook omdat het Russische verhaal vaak best logisch klinkt (en ook onderzoek vereist om ontkracht te worden, maar echt onderzoek doen de meeste mensen natuurlijk niet).
Nouja, ik heb afgelopen 4 jaar weinig verhalen gehoord vanuit Rusland die ik vrij logisch vond. Maar goed :') . Tis maar net vanuit welke bril je kijkt natuurlijk.

Russian bullshit is hier doorgaans binnen 4 posts debunked. Met feiten.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 00:07:53 #50
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217871553
quote:

[..]

Ach, natuurlijk. Loop je enigszins buiten de pas volgens sommigen, dan ben je "beïnvloed". Want er is maar 1 absolute waarheid mogelijk en verder niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')