SP gaat (spijtig genoeg, want ik gun het ze enorm) nooit groter worden dan ze nu zijn. Hooguit misschien 1 of 2 zeteltjes erbij, omdat Jimmy het wel goed doet.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:37 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Die partij is er al en heet SP.
Timmermans doet het wellicht goed bij de eigen achterban, voor twijfelaars doet hij te verheven en dat wijzende vingertje irriteert ook. En het gedweem met dat free-palstine-from-the-rivers-to-the-sea/XR-volk trekt ook geen zwevende kiezers over de streep.
Het zou mij niet verbazen als het CDA straks de grootste partij blijkt te zijn geworden. Deze partij straalt momenteel het meest voor-rust-in-de-tent-moet-je-bij-ons-zijn uit. En dat is waar veel Nederlanders behoefte aan hebben, vermoed ik.
SP heeft ooit 25 zetels gehad en heeft lange tijd 9 zetels gehad. Ik zie niet in waarom ze die 9 zetels niet weer zouden kunnen halen hoor.quote:Op zondag 8 juni 2025 13:15 schreef Nexum het volgende:
[..]
SP gaat (spijtig genoeg, want ik gun het ze enorm) nooit groter worden dan ze nu zijn. Hooguit misschien 1 of 2 zeteltjes erbij, omdat Jimmy het wel goed doet.
Wat overigens wel bijzonder is want de SP doet op dit moment wel zijn best om van dat elitaire imago wat GL-PvdA af te wijken. Je zou denken dat het z'n vruchten wat meer zou afwerpen.
Net als Terminator is dit fictie.quote:
Omdat de SP niet snapt wie hun doelgroep nou is.quote:Op zondag 8 juni 2025 13:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
SP heeft ooit 25 zetels gehad en heeft lange tijd 9 zetels gehad. Ik zie niet in waarom ze die 9 zetels niet weer zouden kunnen halen hoor.
Als ze veel PVV-stemmers kunnen overhalen dan zit er wellicht nog veel meer potentie in.
En dan? We hebben nog steeds een tweede kamer met 150 zetels. Hoeveel zetels krijgt een ieder van die coalitie-partijen? Is er nog wel een oppositie en wat doen we met de kleine partijtjes?quote:Op zondag 8 juni 2025 13:40 schreef littlemindy het volgende:
Waarom stemmen we eigenlijk steeds op individuele partijen, en laten we de kiezer niet op een voorkeurscoalitie stemmen? Dan ben je meteen van dat formatiegezeik af.
Terechte vragen die beantwoord moeten worden, echter nu is het een constante herhaling van: Kiezer stemt op voorkeurspartij, voorkeurspartij gaat in zee met whatever wie kiezer niet voor ogen had, elke partij probeert met liegen en bedriegen de eigen achterban tevreden te houden, kiezers worden wantrouwig, kabinet verzand in onderling gekibbel en gedraai, kabinet valt en er worden nieuwe verkiezingen uitgeschreven.quote:Op zondag 8 juni 2025 13:44 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
En dan? We hebben nog steeds een tweede kamer met 150 zetels. Hoeveel zetels krijgt een ieder van die coalitie-partijen? Is er nog wel een oppositie en wat doen we met de kleine partijtjes?
Hier gaat het al fout met dat "gezonde verstand", klimaat is niet hetzelfde als het woongebied van een keversoort.quote:Op zondag 8 juni 2025 13:47 schreef littlemindy het volgende:
Wat ik ook niet begrijp: Waarom is er nog steeds geen fatsoenlijke partij met links-economische denkbeelden, maar rechts(er) op thema's als integratie en klimaat? (met klimaat bedoel ik gezond verstand gebruiken, en niet doorslaan in de zin van de hele bouw stilleggen omdat ergens een bijzondere kever gevonden is)
Daarom is het inkrimpen van de veestapel ook zo'n goed idee.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:02 schreef littlemindy het volgende:
Flora & Fauna dan. Duidelijk wat ik bedoel toch? Een partij die niet heel de woningbouw laat vastlopen op eindeloze stikstofdiscussies of bijzondere diersoorten die nergens kunnen leven behalve op precies dat stukje grond.
Samen met het verschil tussen arm en rijk groeit ook de polarisatie tussen sociaal en egoïstisch. Verder is de wereld heel ingewikkeld geworden en voelen de meeste mensen er niets voor om hoofdpijn te krijgen om daar allemaal over na te denken. Ook is alles steeds rechtser geworden en dat zijn meestal niet de mensen van de samenwerking en het vergeven en vergeten. Dat zijn eerder de mensen die overal ruzie over gaan maken.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:07 schreef Momo het volgende:
De grootste onzin wordt gedeeld online onder de noemer gezond verstand. Ondertussen de meest lege hele term ooit.
Het klimaat is bij uitstek ook een gevoelskwestie, die in de praktijk averechts uitpakt. De meeste dingen die groen lijken of klinken, zijn het in de praktijk net niet.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:21 schreef Nexum het volgende:
Klimaat is gewoon een heel lastig onderwerp om te verkopen aan mensen omdat het voor de meeste nog een ver van je bed show is. Bij de middenklasse werkt het alleen als ze er iets voor terugkrijgen (zonnepanelen) of als ze sociale druk voelen (vinexwijken)
Werkersklasse hoef je al helemaal niet over te beginnen omdat dat inbreuk maakt op allerlei zaken waar ze veel gebruik van moeten/willen maken (auto)
Die hele toeslag op plastic was echt een grote fout geweest omdat het echt een effect heeft gehad op het imago van het klimaatbeleid. Bij veel mensen heerst er nu een ‘klimaatbeleid is snijden in mijn portemonnee’ mentaliteit en die is ergens ook niet ongegrond.
Echt, hoe dom kun je zijn? Enig idee hoe groot de stembiljetten dan worden? En wat als er een coalitie wordt gekozen die niet met elkaar willen? En waar heb je dan nog een Kamer voor nodig? Enzovoort, enzovoort.quote:Op zondag 8 juni 2025 13:40 schreef littlemindy het volgende:
Waarom stemmen we eigenlijk steeds op individuele partijen, en laten we de kiezer niet op een voorkeurscoalitie stemmen? Dan ben je meteen van dat formatiegezeik af.
En extreem links is meer gericht op het bouwen van relaties en samenwerking (benieuwd of je de pun kunt vinden).quote:Op zondag 8 juni 2025 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ook is alles steeds rechtser geworden en dat zijn meestal niet de mensen van de samenwerking en het vergeven en vergeten. Dat zijn eerder de mensen die overal ruzie over gaan maken.
Ja, ik verwacht inderdaad wel dat links meer ziet in een samenleving waarbij alle bewoners een betaalbaar dak boven hun hoofd hebben. En naast beter onderwijs ook een hogere beloning voor de mensen die al die huizen willen bouwen.quote:Op zondag 8 juni 2025 16:12 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
En extreem links is meer gericht op het bouwen van relaties en samenwerking (benieuwd of je de pun kunt vinden).
Wat zou volgens jou hun doelgroep dan moeten zijn?quote:Op zondag 8 juni 2025 13:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat de SP niet snapt wie hun doelgroep nou is.
Bedoel je dan niet gewoon partijen als D66 of GL/PvdA die erkennen dat er geen makkelijke uitweg is die de geit en de kool spaart?quote:Op zondag 8 juni 2025 14:02 schreef littlemindy het volgende:
Flora & Fauna dan. Duidelijk wat ik bedoel toch? Een partij die niet heel de woningbouw laat vastlopen op eindeloze stikstofdiscussies of bijzondere diersoorten die nergens kunnen leven behalve op precies dat stukje grond.
Helaas, niet gevondenquote:Op zondag 8 juni 2025 16:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, ik verwacht inderdaad wel dat links meer ziet in een samenleving waarbij alle bewoners een betaalbaar dak boven hun hoofd hebben. En naast beter onderwijs ook een hogere beloning voor de mensen die al die huizen willen bouwen.
Dat is slechts een kwart van het begin. Daarna komt wat deze user noemt, bezwaarprocedures verkorten / tijdelijk afschaffen etc.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daarom is het inkrimpen van de veestapel ook zo'n goed idee.
Iemand heeft een andere mening dan Lord_Vetinari. De horror.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Echt, hoe dom kun je zijn? Enig idee hoe groot de stembiljetten dan worden? En wat als er een coalitie wordt gekozen die niet met elkaar willen? En waar heb je dan nog een Kamer voor nodig? Enzovoort, enzovoort.
Ik moet zeggen, leuke poging.quote:Op maandag 9 juni 2025 06:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Bedoel je dan niet gewoon partijen als D66 of GL/PvdA die erkennen dat er geen makkelijke uitweg is die de geit en de kool spaart?
Doen alsof dat wel kan is meestal gewoon rechts-populistisch geleuter. En dan blijven er weinig fatsoenlijke partijen over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |