Ik maak dit topic om te kijken of er mensen zijn die ooit iets soortgelijks hebben gehad, of daar iets over gehoord/gelezen hebben. Heb al het e.e.a. gegoogeld en daar komt wel wat uit naar voren, maar het kan nooit kwaad om meer invalshoeken te krijgen. Vrij lang relaas, maar ik probeer het compleet weer te geven.
Goed, hierbij het verhaal: sinds december heb ik mijn nieuwe leaseauto, een Skoda Octavia station. Ik heb met al mijn leaseauto's tot nu toe schadevrij gereden. Afgelopen januari, amper drie weken nadat ik hem had, stapte ik uit en liep om mijn auto heen toen ik een gigantische schade aan de bijrijderskant ontdekte: net achter de voorste wielkas was de onderdorpel ingedeukt en vrijwel alle lak eraf geschraapt. Het voorste deel van de deur zat daarbij onderin ook deels naar binnen gevouwen.
Van voor tot de achterste wielkas zette dit patroon zich met onderbrekingen voort. Dus een soort golf:een deel ingedeukt en verrot, dan een deel niet, dan weer zo'n beschadiging/indeuking. Op drie tot vier plekken dus. De bijrijdersdeur was zelfs uit zijn voegen waardoor de bovenkant niet meer goed aansloot. Echt geen idee hoe dit is gekomen, bij mijn weten niets geraakt tijdens het rijden en gezien het schadebeeld had je wel moeten merken dat je ergens tegenaan had gezeten en dit had doorgetrokken tot de achterste wielkas. Flink vloeken natuurlijk en gevolg: hele nieuwe onderdorpel en geheel nieuwe deur. Klote dus, maar ja, shit happens.
Sindsdien er een gewoonte van gemaakt om mijn auto steeds even snel te checken als deze ergens had gestaan, om niet weer voor zo'n verrassing komen te staan en niet te weten wanneer of waar dit precies gebeurd zou kunnen zijn. Mijn auto staat thuis op de oprit, dus er kan sowieso geen ander voertuig langs zijn gegaan (wat gezien het schadebeeld al niet erg waarschijnlijk was).
Nu had mijn vrouw afgelopen zondag de auto mee. De avond ervoor hadden we nog samen gereden en niks geks gemerkt. Toen ze thuiskwam gingen we nog even ergens samen heen. Snel ingestapt zonder ergens op te letten. Ik reed, maar toen zij uitstapte, hoorden we een harde kraak en voelde je daarbij ook een trilling door de auto heen. Dat leek me niet goed, uitgestapt en gekeken. Ik wist niet wat ik zag: een vrijwel identieke schade aan de vorige keer, maar nu ook nog eens vouwen en schaafplekken bij de deurnaad tussen voor- en achterdeur. En weer het 'golf'-patroon: niet een schaafplek of deuk van voor tot achter, maar op drie afzonderlijke plekken. En allemaal onderaan de auto: de onderdorpel en de onderkant van de twee deuren.
Wanneer je bij de auto staat om het portier te openen zie je het dus niet direct, van een afstandje wel. Mijn vrouw wist nu ook zeker dat ze niks geraakt had, want ook hier: gezien de schade had je dat moeten merken. Dus nu zijn we direct nagegaan waar ze geweest was met de auto die ochtend, om te kijken waar het gebeurd zou kunnen zijn. Route nagereden, maar nergens een plek waar je tegen een paal, steen of hoge stoeprand aan zou kunnen rijden die deze schade had kunnen veroorzaken.
Ze was echter wel door de wasstraat geweest. Dit is zo'n wasstraat waarbij je in de auto blijft zitten en op een lopende band langs de machines rolt om het programma af te werken. De enige plek waar er veel 'geweld', beweging en lawaai om je auto heen is (draaiende lappend, velgenwassers, hogedruk waterstralen, drogers, etc.).
Ik begon eigenlijk te vermoeden dat het hier wel eens gebeurd zou kunnen zijn. Even teruggekeken in de app en een dag voor het ontdekken van de vorige schade zijn we dus ook door de wasstraat geweest. Maandag gelijk langsgeweest om camerabeelden op te vragen. Niet omdat we zeiden dat de schade bij hun was ontstaan, maar om te kijken of we konden vaststellen of de schade al aanwezig was op dat moment, om het tijdstip van ontstaan beter te kunnen bepalen.
Vriendelijke manager gaf gelijk zijn mobiele nummer en vroeg mij om foto's van de schade te appen, zodat hij de camerabeelden kon checken. Ze sturen de beelden niet zomaar door, alleen op verzoek van de verzekering of politie. Vervolgens twee dagen niets vernomen en nog gebeld/geappt, maar geen reactie. Vandaag kreeg ik dan toch een reactie via de app: "het spijt me, we hebben geen camerabeelden van toen. Ik wachtte in de hoop dat onze monteurs het konden oplossen, maar het lijkt erop dat de servers eruit lagen. Ik kan het dus niet controleren".
Ik vind dit wel wat opmerkelijk, op zijn minst. Nu kan ik met geen mogelijkheid zeker weten dat het hier is ontstaan en heeft het ook geen zin om ze hiervan te 'beschuldigen'. De mogelijkheid dat we dit zelf hebben veroorzaakt door ergens tegenaan te rijden is simpelweg niet met zekerheid uit te sluiten, maar nogmaals: gezien het schadebeeld had je dit moeten merken. Ook hebben zowel mijn vrouw als ik er geen moeite mee om gewoon te erkennen dat we dit zelf veroorzaakt hebben, als we dit zouden op het moment dat het zou gebeuren.
Het frustrerende is dus nu: je zit weer met een aanzienlijke, vrijwel identieke schade, waarvan je gewoon niet zeker bent hoe deze is ontstaan. Als een van ons het zelf heeft gedaan, geen probleem om het toe te geven. Klote, maar dan weet je hoe het komt. Nu moet je weer naar de leasemaatschappij en valt het wederom (terecht gezien de beschikbare informatie) onder eenzijdige schade, maar je weet zelf gewoon vrijwel zeker dat je dit niet zelf hebt kunnen veroorzaken. Zeker niet twee keer op vrijwel identieke wijze.
Nu snap ik ook wanneer mensen zeggen dat het hoogst uitzonderlijk is dat een geautomatiseerde wasstraat schade van deze orde kan veroorzaken en zeker twee keer bij dezelfde auto. Want als het een technische 'glitch' was, dan is de kans dat dat jou precies twee keer gebeurt astronomisch klein. En anders zouden veel meer bezoekers soortgelijke schade moeten hebben. Dat snap ik helemaal en valt veel voor te zeggen.
Maar dat juist nu de camerabeelden niet beschikbaar zijn, terwijl automatische wasstraten vol hangen met camera's (ook om het wasproces zelf te monitoren en de veiligheid van de inzittenden in de gaten te houden), voelt enigszins ongeloofwaardig aan.
Dus: heel lang verhaal zie ik. Maar wellicht zijn hier mensen die dit herkennen.

Uiteindelijk gewoon een verzekeringskwestie en zal ik er helaas nooit achter komen wat er daadwerkelijk gebeurd is, maar ik heb het even van me afgeschreven.