quote:Tesla’s self-driving Cybercab robotaxi is headed to Austin as part of the company’s initial robotaxi rollout, marking one of the first real-world deployments of CEO Elon Musk’s long-promised autonomous vehicle service.
The business tech mogul unveiled the model last October at the electric car manufacturer's "We, Robot" event, shortly after he announced the plans to launch the Tesla-operated ride-sharing service.
Het is net andersom: de AI is het hart van het systeem, die vreet ook alle rekencapaciteit. De rest is een grafische gebruikersinterface.quote:Op maandag 2 juni 2025 16:49 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Oh ja maar AI en deep learning enzovoorts blijft zichzelf ook wel ontwikkelen, ik had ook paar jaar geleden nooit verwacht dat ik volledige gesprekken kan oefenen in het Spaans met Google Gemini. Natuurlijk is AI zwaar en robuust om te draaien, alleen is het alleen een soort van layer die ze projecteren over de inkomende beelden. Die weer verwerkt worden, feit dat het al toegepast wordt zegt toch genoeg al.
Het is eigenlijk een soort van aimbot/hook die alle informatie verwerkt en die bestaan al meer dan 20 jaar dacht ik.
Denk dat het heel veel files zou schelen als er alleen maar AI gestuurde auto's op de wegen zaten.
Als 20 jaar geleden in counter strike 1.6 al een oude computer bewegingen op de milliseconden kon laten detecteren en de input naar die koppies brengen binnen luttele milliseconden is dat allemaal niet zo moeilijk.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is net andersom: de AI is het hart van het systeem, die vreet ook alle rekencapaciteit. De rest is een grafische gebruikersinterface.
Het doel van de software is niet het beeld op de middenconsole tekenen. Het doel is te begrijpen wat de auto aan het doen is, hoe de omgeving er uitziet, wat het overige verkeer doet en wat de auto moet gaan doen. Dat is 99%. Het weergeven van dat overzicht op de middenconsole kun je ook gewoon afzetten en dan doet de auto het nog steeds.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:28 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Als 20 jaar geleden in counter strike 1.6 al een oude computer bewegingen op de milliseconden kon laten detecteren en de input naar die koppies brengen binnen luttele milliseconden is dat allemaal niet zo moeilijk.
Tesla systeem met HUD werkt eigenlijk hetzelfde, n.a.v. de 360 camera's maakt hij dezelfde berekeningen maar dan wat complexer, natuurlijk zitten er heel veel situatie schetsen op dit moment getraind in de software, wordt dit dagelijks verbetert met software updates.
Blijkbaar kan de software het zelfs aan om een sketch te genereren die laat zien wat de Tesla allemaal detecteert om zich heen. Denk niet dat processing power ooit een issue zal zijn.
Zie je de Tesla twijfelen of die auto naast hun nou wel of geen vrachtwagen is?quote:Op maandag 2 juni 2025 17:42 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Nee, dit zie ik ook mijn BMW niet doen of andere merken, zeker niet op dit moment. Waymo met hen auto's betwijfel ik het ook bij trouwens, zullen nooit zo adaptief zijn als FSD.
Snap ik, maar zo zwaar zal de AI wel niet zijn als ze nog processing power overhebben voor dat soort ongein.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het doel van de software is niet het beeld op de middenconsole tekenen. Het doel is te begrijpen wat de auto aan het doen is, hoe de omgeving er uitziet, wat het overige verkeer doet en wat de auto moet gaan doen. Dat is 99%. Het weergeven van dat overzicht op de middenconsole kun je ook gewoon afzetten en dan doet de auto het nog steeds.
quote:Op maandag 2 juni 2025 17:46 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Snap ik, maar zo zwaar zal de AI wel niet zijn als ze nog processing power overhebben voor dat soort ongein.
Dat is wel heel erg miereneuken hoor, denk je nu echt dat de prioriteit er ligt of het toevallig een vrachtwagen, dubbeldekker of bierfiets? Volgens mij heb je ook een UFO modus waarin dus elke auto om je heen als ufo geprojecteerd wordt.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zie je de Tesla twijfelen of die auto naast hun nou wel of geen vrachtwagen is?
Denk je dat een Nintendo Switch in staat is om dat plaatje te tekenen? Met ufo's?quote:Op maandag 2 juni 2025 17:50 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg miereneuken hoor, denk je nu echt dat de prioriteit er ligt of het toevallig een vrachtwagen, dubbeldekker of bierfiets? Volgens mij heb je ook een UFO modus waarin dus elke auto om je heen als ufo geprojecteerd wordt.
Natuurlijk snap ik dat je de camera's tracht te ondermijnen, echter is het niet relevant of er een coupe of daadwerkelijk cabriolet naast je staat op het display. Er zitten ook nog ramen in de auto voor als je het vergeet.
Boomin!!! daarom gaan de leveringen zo traag in Nederland. Noorwegen krijgt alle leveringen.quote:De gefacelifte verkooptopper van Tesla, de Model Y, had de terugkeer aan de top van de verkooplijstjes moeten betekenen. Helaas voor Musk en zijn aanhangers gebeurde dat niet. Tenminste, in het grootste deel van Europa. Hier in Nederland trekken de verkopen weer wat bij, maar waar het EV-merk pas echt hoogtijdagen beleeft, is Noorwegen.
Tesla verkocht in de maand mei precies 2.600 nieuwe EV’s in Noorwegen. Dat waren er in mei 2024 nog 1.220. Met de ruime verkoopverdubbeling verkoopt Tesla in mei 2025 het meest van alle merken. Nummer 2, Volkswagen, verkocht er 1.914 stuks in de afgelopen maand. Het succes van Tesla in mei 2025 is grotendeels te danken aan één model: de nieuwe Model Y.
Waar wij hier de Juniper links laten liggen, zijn de Noren verzot op de nieuwe Y. Afgelopen maand werden er 2.346 op Noorse platen gezet. Daarmee heeft de Tesla Model Y een marktaandeel van 16,5 procent. Om dat in perspectief te zetten: de nummer 2, de Toyota bZ4x, had 992 registraties en een marktaandeel van 7 procent.
Grappig, eerdaags werd ik nog afgerekend op het gebruiken van die bronquote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:34 schreef epicbeardman het volgende:
In dit Europese land gaat Tesla wél hard: verkoopstijging van 213%!
[..]
Boomin!!! daarom gaan de leveringen zo traag in Nederland. Noorwegen krijgt alle leveringen.
Allemaal Tesla aandelen kopen. Had dit al eerder gemeld.
Tevens aardig biased artikel van wat ik wel een bedrijf die leuke video's maakt (Wouter Karssen ect)
Want de Model Y loopt ook aardig door hier met 650~ op kenteken in Mei en leveringen gepland deze weken.
Model 3 400+
Nee hoor ben al langere tijd autoblog fan, maar er zitten paar publicisten bij die zich beetje te erg laten beinvloeden door social media en msm. Die zijn nu zoals je ziet weer verbaasd dat Tesla 213% meer verkoopt dan vorig jaar.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Grappig, eerdaags werd ik nog afgerekend op het gebruiken van die bron
Aha, dus positief nieuws over Tesla wil zeggen: goede bron, en kritisch nieuws slechte bron.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee hoor ben al langere tijd autoblog fan, maar er zitten paar publicisten bij die zich beetje te erg laten beinvloeden door social media en msm. Die zijn nu zoals je ziet weer verbaasd dat Tesla 213% meer verkoopt dan vorig jaar.
Elon's rare fratsen zorgen zelfs voor een enorme boost in Noorwegen.. hebben die wel internet Wantie?
Je weet dat ik ook gewoon elke willekeurige Tesla tweet had kunnen pakken met deze buitenaardse verkoopcijfers he.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Aha, dus positief nieuws over Tesla wil zeggen: goede bron, en kritisch nieuws slechte bron.
Helder
Nee, eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:44 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je weet dat ik ook gewoon elke willekeurige Tesla tweet had kunnen pakken met deze buitenaardse verkoopcijfers he.
Ik ben niet zo simpel dat als bijvoorbeeld een CEO van een bepaald bedrijf mij niet aanstaat, ik dan gelijk ook het hele bedrijf moet haten, een of andere belabberde lidar taxiservice de lucht in prijzen en een kruistocht moet beginnen.
Snap je hem?
Zelfde geldt voor autoblog, ondanks er beetje vreemde redactie zit, zijn de video's en podcast top!
Interessant en ook heel apart. Oslo is natuurlijk gewoon een gewone stad, maar wel heel koud. Volgens mij zijn de huizen daar ook niet groter dan gemiddeld in een andere grote, Europese stad. En daar zullen ze ook niet allemaal een garage hebben. Daarbuiten is er weinig bebouwing en lange wegen, die niet altijd ijsvrij zijn. Het kan dus zijn dat het langzaam gaat en je flink om moet rijden. De huizen zijn daar wel groter en hebben vaker een garage.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:34 schreef epicbeardman het volgende:
In dit Europese land gaat Tesla wél hard: verkoopstijging van 213%!
[..]
Boomin!!! daarom gaan de leveringen zo traag in Nederland. Noorwegen krijgt alle leveringen.
Allemaal Tesla aandelen kopen. Had dit al eerder gemeld.
Tevens aardig biased artikel van wat ik wel een bedrijf die leuke video's maakt (Wouter Karssen ect)
Want de Model Y loopt ook aardig door hier met 650~ op kenteken in Mei en leveringen gepland deze weken.
Model 3 400+
20 jaar? Alle satellieten samen, niet alleen Starlink?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:59 schreef Wantie het volgende:
Ondertussen blijkt Starlink niet bepaald milieuvriendelijk.
In 20 jaar tijd zijn er 523 verbrand in de atmosfeer , waarbij het overgrote deel ongecontroleerd
In 2022 vielen er tijdens een zonnestorm 40 Starlink satellieten uit de lucht.
Niet alle satellieten verbranden volledig, waardoor ze een gevaar kunnen vormen voor het luchtverkeer.
https://cybernews.com/tec(...)starlink-satellites/
Noorwegen wil dit jaar naar 100% nieuw verkochte EV's.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant en ook heel apart. Oslo is natuurlijk gewoon een gewone stad, maar wel heel koud. Volgens mij zijn de huizen daar ook niet groter dan gemiddeld in een andere grote, Europese stad. En daar zullen ze ook niet allemaal een garage hebben. Daarbuiten is er weinig bebouwing en lange wegen, die niet altijd ijsvrij zijn. Het kan dus zijn dat het langzaam gaat en je flink om moet rijden. De huizen zijn daar wel groter en hebben vaker een garage.
Maar de accu's hebben een relatief lage capaciteit door de temperatuur, de afstanden zijn groot en je wilt absoluut niet zonder brandstof of een lege accu komen te staan, want dan is de kans op doodvriezen aanwezig. Je verstookt dus redelijk wat elektriciteit voor de verwarming. En je neemt makkelijker een jerrycan dan een extra accu mee. Al was het maar om het gewicht en de afmetingen.
De elektriciteitsprijs is een derde goedkoper dan hier in Nederland, maar hier is die ook gewoon hoog. In Noorwegen zitten ze rond het EU gemiddelde.
Dus ik heb geen idee wat ze er zo geweldig aan vinden. Californië lijkt mij een veel beter klimaat hebben voor een EV en de bebouwing ligt dichter bij elkaar.
2 jaarquote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
20 jaar? Alle satellieten samen, niet alleen Starlink?
Ah, de regering vereist het. Dat wist ik niet. Dan is het niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Noorwegen wil dit jaar naar 100% nieuw verkochte EV's.
In dat licht is het niet vreemd dat Noren ondanks het klimaat electrisch kopen.
Tesla is technisch de beste optie, ik verwacht dat dat zeker geldt in het Noorse klimaat.
Ja, gemiddeld iedere dag al een paar. En het moeten er nog tien keer zoveel worden. Het gaat Starlink satellieten regenen.quote:
quote:Elon Musk belooft al jaren zelfrijdende auto's die veiliger rijden dan mensen. Met de introductie van het Autopilot-systeem zette Tesla tien jaar geleden de eerste stap. De auto's golden als groen en innovatief, maar raakten betrokken bij zware ongelukken in de Verenigde Staten en Europa. Dat leidde tot scherpe kritiek, onderzoeken en rechtzaken. Toch zet Musk door en hij hoopt dit jaar nog goedkeuring te krijgen voor de introductie van Full Self Driving in Europa. Zembla onderzoekt hoe het kan dat Tesla's Autopilot-systeem al jaren wordt gelinkt aan ongelukken, en welke rol de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer daarbij speelt.
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.quote:
Yup, shoot the messengerquote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.
En Wantie gelooft het weer direct.
Ongeveer wat ik verwacht had. Veel Tesla fans ook. En in Nederland was die klokkenluider voor de wolven gegooid.quote:
"Maar FSD is veel veiliger! We moeten dat meteen verplicht invoeren, in plaats van Autopilot!"quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.
En Wantie gelooft het weer direct.
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Maar FSD is veel veiliger! We moeten dat meteen verplicht invoeren, in plaats van Autopilot!"
Veel mensen hebben geen flauw idee hoe het allemaal werkt, maar ze vertrouwen er op dat het veilig is. Want anders zou je het niet kunnen kopen. En ze vinden het prachtig, het is een mooi speeltje. Dat je er ook aan kunt overlijden komt niet bij ze op. Of misschien pas nadat ze ervaren hoe onveilig het kan zijn.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.
Dan rijst de vraag is unsupervised FSD nu wel of niet beschikbaar?
Wat in Zembla blijkt is dat bij ongevallen de Autopilot vlak ervoor zichzelf had uitgeschakeld.
Dat zagen we ook bij de Roadrunner test.
Plus dat mensen de Autopilot gebruikten als autonoom rijsysteem, zoals beloofd in de propaganda.
Terwijl het om bèta software gaat, waarbij je ten allen tijden zelf de auto moet besturen.
Met FSD zullen bestuurders er nog meer van uitgaan dat de auto volledig autonoom kan rijden.
Maar kan dat ook?
Er rijden al jaren 100,000 Tesla's op de Nederlandse wegen, als er echt problemen waren dan hadden we het allang gehoord.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.
En Wantie gelooft het weer direct.
en dat is dan ook waarom het Tesla-dossier zo groot is geworden. Ze hebben al die klachten onder de pet gehouden. Tesla is meedogenloos, er komt een leger advocaten op je dak als je iets verkeerds zegt.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:37 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Er rijden al jaren 100,000 Tesla's op de Nederlandse wegen, als er echt problemen waren dan hadden we het allang gehoord.
Niemand maar ook niemand klaagt daarover, zal wel gemaakt zijn inderdaad omdat een Zembla activist gefrustreerd is. Na het maken van deze documantaire is hij/zij/them/het vast op hen dochter site joop.nl een opinie geschreven.
En nogmaals een shoot the messenger...quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:37 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Er rijden al jaren 100,000 Tesla's op de Nederlandse wegen, als er echt problemen waren dan hadden we het allang gehoord.
Niemand maar ook niemand klaagt daarover, zal wel gemaakt zijn inderdaad omdat een Zembla activist gefrustreerd is. Na het maken van deze documantaire is hij/zij/them/het vast op hen dochter site joop.nl een opinie geschreven.
Ik zag het.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
en dat is dan ook waarom het Tesla-dossier zo groot is geworden. Ze hebben al die klachten onder de pet gehouden. Tesla is meedogenloos, er komt een leger advocaten op je dak als je iets verkeerds zegt.
Dat heeft Jeremy Clarkson ook zo mooi uitgelegd.
quote:In 2008, Clarkson gave a harsh evaluation of the Tesla Roadster on BBC's Top Gear viewers, starting a feud with Elon Musk. A BBC segment depicted the vehicle experiencing brake issues at 55 miles. The review led Elon Musk to file a lawsuit against the BBC. The legal proceedings did not change Clarkson's point of view regarding the vehicle.
Normaal strooi je met de youtube video's.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.
Dan rijst de vraag is unsupervised FSD nu wel of niet beschikbaar?
Wat in Zembla blijkt is dat bij ongevallen de Autopilot vlak ervoor zichzelf had uitgeschakeld.
Dat zagen we ook bij de Roadrunner test.
Plus dat mensen de Autopilot gebruikten als autonoom rijsysteem, zoals beloofd in de propaganda.
Terwijl het om bèta software gaat, waarbij je ten allen tijden zelf de auto moet besturen.
Met FSD zullen bestuurders er nog meer van uitgaan dat de auto volledig autonoom kan rijden.
Maar kan dat ook?
toen ze de rechtszaak ook in hoger beroep verloren, besloten ze om nooit meer auto's uit te lenen aan Top gear voor reviews. Tenminste, totdat Jeremy Clarkson vertrok.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zag het.
Elon klaagde gewoon de BBC aan na een slechte review van de Roadster.
[..]
2008, toen was ie net 37 geworden.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zag het.
Elon klaagde gewoon de BBC aan na een slechte review van de Roadster.
[..]
Ja, Zembla besteedde ook aandacht aan videos gemaakt door Tesla.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Normaal strooi je met de youtube video's.
Heb je ooit al wel eens een FSD video opgezocht?
[ x ]
Hier gisteren filmpje van Tesla in het drukke Parijs. Vind zelf dat hij beetje krampachtig zit met zijn handen, maar hij komt niet aan het stuur iig.
Wekelijks is er bijna wel weer een FSD update. Dat is ook te zien op youtube qua software versies.
Conspiracies.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, Zembla besteedde ook aandacht aan videos gemaakt door Tesla.
Die bleken in scène gezet.
De video van die robot barman blijkt ook in scène te zijn gezet.
En juist door dit soort videos verwacht de consument dat de auto autonoom kan rijden.
Maar tegelijkertijd laat Tesla in Austin dat alleen toe met geofencing, en supervised dmw teleoperators.
We gaan het zien.
Beetje rare stelling.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:50 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
2008, toen was ie net 37 geworden.
Als Ghost braking echt zo'n issue was zouden de noren niet massaal nieuwe Model Y's aanschaffen, Tesla's staan bekend om hen betrouwbaarheid en minimale kosten. Goede accu gararanties.
Vaak is het enige wat qua onderhoud geld kost is banden, omdat stoplicht sprintjes en de buitenaardse acceleratie natuurlijk erg leuk is. Plus de remmen.
Lees anders 1 van de 350 alom positieve reviews van Tesla eigenaren op autoweek.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Beetje rare stelling.
Die stelling getuigt een gebrek aan echt bewijs dat de systemen echt veilig zijn.
Model Y kun je ook zonder FSD of Autopilot rijden.
Volgens mij is dat bovendien een optie die je apart aanschaft.
https://www.autoweek.nl/reviews/tesla/?sortering=aflopendquote:De M Y Performance is inmiddels uit de garantie (tot 80.000 km). Maar tot nu toe zijn er geen problemen geweest en het lijkt er ok niet op dat er problemen aan komen. Het enige dat harder slijt zijn de banden. Maar dat zal zeker met mijn zware rechter voet te maken hebben.
Het vermogen blijft leuk, en de auto leert nog steeds bij via de wifi updates.
In de winter is het rijbereik wel wat aan de lage kant , zeker bij snel heden boven de 120km/h.
's Zomers is het echter goed te doen.
Een reden om de auto te vervangen is er nog niet echt, hij rijdt probleemloos, heel goedkoop en heeft alle luxe aan boord die je maar wenst.
Hooguit een auto met een WLTP van 700km zou handiger zijn. misschien toch een reden gevonden?
Er is ook minstens 1 YouTuber geweest die het maken van zo'n FSD ervaringsfilmpje niet overleeft heeft. Dat we weten.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Normaal strooi je met de youtube video's.
Heb je ooit al wel eens een FSD video opgezocht?
[ x ]
Hier gisteren filmpje van Tesla in het drukke Parijs. Vind zelf dat hij beetje krampachtig zit met zijn handen, maar hij komt niet aan het stuur iig.
Wekelijks is er bijna wel weer een FSD update. Dat is ook te zien op youtube qua software versies.
Allemaal gebakken lucht.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:56 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Lees anders 1 van de 350 alom positieve reviews van Tesla eigenaren op autoweek.
[..]
https://www.autoweek.nl/reviews/tesla/?sortering=aflopend
Nee je kan hier roepen wat je wilt, zembla kan maken wat ze willen, maar iedereen weet dat Tesla de beste is, niemand evenaart Elon's software en dit is alom bekend in de autobranche. Maar de besten krijgen altijd de meeste haat, worden als benchmark gebruikt.
Iets met hoge bomen vangen veel wind.
Heel vervelend voor die dame die haar vader verloren heeft, maar dat ongeval betrof een Tesla die AP juist niet had ingeschakeld.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, shoot the messenger![]()
En wat betreft oude versies van AP, maakt dat een dodelijk ongeval minder erg?
En terecht ook.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ongeveer wat ik verwacht had. Veel Tesla fans ook. En in Nederland was die klokkenluider voor de wolven gegooid.
Ja.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.
Dan rijst de vraag is unsupervised FSD nu wel of niet beschikbaar?
Wat in Zembla blijkt is dat bij ongevallen de Autopilot vlak ervoor zichzelf had uitgeschakeld.
Dat zagen we ook bij de Roadrunner test.
Plus dat mensen de Autopilot gebruikten als autonoom rijsysteem, zoals beloofd in de propaganda.
Terwijl het om bèta software gaat, waarbij je ten allen tijden zelf de auto moet besturen.
Met FSD zullen bestuurders er nog meer van uitgaan dat de auto volledig autonoom kan rijden.
Maar kan dat ook?
Onwaar: het gaat gepaard met auditieve signalen die niet te missen zijn: als je de stereo aan hebt, of aan het bellen bent wordt het volume teruggedraaid zodat je het niet kan missen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Simpele dingen, zoals dat hij zich uit kan zetten zonder dat je het merkt zijn natuurlijk een reden om het direct te weigeren.
Tesla heeft een simpel systeem om klachten te melden (als enige). Kan gewoon tijdens het rijden, zo’n bug report.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
en dat is dan ook waarom het Tesla-dossier zo groot is geworden. Ze hebben al die klachten onder de pet gehouden. Tesla is meedogenloos, er komt een leger advocaten op je dak als je iets verkeerds zegt.
Dat heeft Jeremy Clarkson ook zo mooi uitgelegd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |