abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217827428
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Vanuit een kelder is het makkelijk isoleren, in feite is het een hogere, waterdichte kruipruimte :)
https://www.sleiderink.nl(...)/xps-isolatie-kelder

Op websites van leveranciers (zoals hierboven) kun je vaak al veel informatie vinden. Isolatieshop heeft ook een WhatsApp helpdesk, die hebben me ook goed geholpen :Y
Bedankt! Dat is al goed om te weten! Ik ga eerst voor goeie ventilatie moeten zorgen in die kelder, maar als ik voor zon warmteterugwin systeem ga, dan kan ik misschien een warmtefonds lening gebruiken aan 0% rente en het zo lekker verduurzamen. Ik kan dan de belastingaanslag van dit jaar gebruiken denk ik.

Bedankt dit scheelt alweer, ik weet er merk ik echt nog te weinig van. Misschien eens een boek of zo lezen. Zijn er eigenlijk boeken over wat je moet weten als huiseigenaar of klussen blabla? YouTube vind ik wel moeilijk daar het vaak gericht is op andere landen met hele andere bouwtechnieken.
pi_217827445
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:49 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Dankjewel voor je tips, dat warmtefonds moet ik even nakijken. Wellicht dat ventilatie en bepaalde energiebesparende kosten daar wel mee kunnen worden bekostigd. Ik weet alleen niet hoe dat dus zit bij dak van bovenaf isoleren, dan moet je ook de dakdekkers betalen. En dat zal wel weer niet vanuit die lening mogen.

Ik denk dat het zeker wel interessant is, om hierna te kijken. Bijvoorbeeld de spouwmuur isoleren, maar dan moet ik wel echt zorgen dat de ventilatie op orde komt. Anders heb ik er niks aan.

Ik heb een energielabel, maar weet ook niet wie ik benader of waar ik offertes aanvraag voor zoiets.

Betreft de kozijnen denk ik dat ik dat laat doen, daar dat denk ik nu wel een stap te ver voor mij is.
Maar wat dacht je van je kozijnen? Die kun je er ook van bekostigen. Lekker cashen op de subsidies, ook voor spouwmuurisolatie, dakisolatie etc (vsnaf 2 maatregelen verdubbeld (!) de subsidie), en daar de keuken / badkamer / ventilatie van doen.

Ik snap dat er veel op je afkomt en je er snel doorheen vliegt, maar ik zou je met klem willen adviseren nog eens goed stil te staan bij de genoemde mogelijkheden en dit even goed te laten bezinken. Op die manier tussen de ¤5000,- en ¤10000 vrijspelen is eerder regel dan uitzondering, namelijk. Zeker in combinatie met een 0%-lening is dit letterlijk en figuurlijk gratis geld.

Dit krijg je van je hypotheekadviseur niet te horen. Hier wel, gratis en voor niets :)

[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 02-06-2025 10:51:59 ]
pi_217827634
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:43 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Maar wat dacht je van je kozijnen? Die kun je er ook van bekostigen. Lekker cashen op de subsidies, ook voor spouwmuurisolatie, dakisolatie etc (vsnaf 2 maatregelen verdubbeld (!) de subsidie), en daar de keuken / badkamer / ventilatie van doen.

Ik snap dat er veel op je afkomt en je er snel doorheen vliegt, maar ik zou je met klem willen adviseren nog eens goed stil te staan bij de genoemde mogelijkheden en dit even goed te laten bezinken. Op die manier tussen de ¤5000,- en ¤10000 vrijspelen is eerder regel dan uitzondering, namelijk. Zeker in combinatie met een 0%-lening is dit letterlijk en figuurlijk gratis geld.

Dit krijg je van je hypotheekadviseur niet te horen. Hier wel, gratis en voor niets :)

Ja heel erg bedankt, die subsidie hoe vraag je die eigenlijk aan, doe je dat achteraf of vooraf? Ik weet ook niet of ik belastingaangifte van vorig jaar kan gebruiken voor die warmtefonds lening waarschijnlijk niet, dit jaar pas een huis.

Maar weet jij een website waar het wordt uitgelegd met die subsidie. En wat de regels zijn, betreft de keuken ga ik bijvoorbeeld van gas naar inductie zouden dat soort kleine dingen al tellen of juist niet.

Beetje isoleren wil ik sowieso wel, ook wel de kelder maar dan moet ik warmtefonds hebben en subsidie. Dan kan ik ook die ventilatie regelen met misschien hybride warmte.
pi_217827658
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:04 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Ja heel erg bedankt, die subsidie hoe vraag je die eigenlijk aan, doe je dat achteraf of vooraf? Ik weet ook niet of ik belastingaangifte van vorig jaar kan gebruiken voor die warmtefonds lening waarschijnlijk niet, dit jaar pas een huis.

Maar weet jij een website waar het wordt uitgelegd met die subsidie. En wat de regels zijn, betreft de keuken ga ik bijvoorbeeld van gas naar inductie zouden dat soort kleine dingen al tellen of juist niet.

Beetje isoleren wil ik sowieso wel, ook wel de kelder maar dan moet ik warmtefonds hebben en subsidie. Dan kan ik ook die ventilatie regelen met misschien hybride warmte.
Het is ISDE subsidie en de overheid heeft een hele ISDE subsidie site incl tabellen ;)
pi_217827779
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 11:04 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]

Ik ben hier zo lang mee bezig geweest dat ik (bijna) alles uit mijn hoofd weet, dus ik moet even zoeken naar de juiste webpagina’s. Qua subsidies sowieso enkel en alleen de website van het RVO als definitief uitgangspunt nemen.

Om toch even voor jouw gemak alvast wat vragen te beantwoorden:

- Subsidie vraag je achteraf aan. LET OP: dit kun je zelf doen ZONDER de hulp van een tussenpartij die een graadje mee proberen te pikken. Er is er eentje bij die de layout van de website zo heeft ingedeeld dat het lijkt alsof je bij het overheidsloket subsidie aanvraagt, maar met de acceptatie van je aanvraag bij zo’n tussenpartij vangen zij commissie. Trap daar niet in.

Stel gerust je vragen door mij te quoten als je zover bent en je twijfelt.

- Je kan de belastingdienst aangifte van vorig jaar gebruiken, maar de vraag is of dat slim is. Alle aftrekposten voor de aanschaf van je woning tellen dik mee: niet uitzonderlijk tot ¤10.000,- of ¤15.000,- wat er van je inkomen wordt afgetrokken, waardoor je onder de inkomensgrens kunt komen voor een 0%-lening. Op het afschrift van je notaris kun je straks zien welke kosten allemaal aftrekbaar zijn. Meestal aangeduid met een sterretje *. Tel dat bij elkaar op en je kunt een redelijke inschatting maken.

- Voor koken op inductie krijg je niet zomaar subsidie. Uit mijn hoofd alleen als je aangesloten zit op een warmtenet, of wanneer het onderdeel uitmaakt van de verduurzaming naar een 0-op-de-meter woning.

- Isolatie krijg je (bijna) altijd subsidie voor en kun je bekostigen met een lening van bijvoorbeeld het warmtefonds.

- Warmtepompen krijg je subsidie voor. Een kleine hack: sommige aanbieders zoals Quatt bieden twee kleinere warmtepompen aan in plaats van 1 grote, wanneer je warmtevraag dit vereist. Dan krijg je niet 1, maar 2 keer subsidie over deze warmtepompen. Voor ons was dat destijds in totaal ¤5550,- subsidie over een totale aanschafwaarde van ongeveer ¤9800,-. Inmiddels is deze subsidie in het algemeen wat verlaagd.

Op die manier hebben wij van ons verduurzamingspotje van ¤9000,- welke was meegefinancierd met onze hypotheek, ¤5500,- vrijgespeeld wat nu vrij is te besteden.

Ik kom nog even terug op de juiste bronnen bij het RVO.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2172619626795 op 02-06-2025 11:43:56 ]
pi_217827796
De Vereniging Eigen Huis: Consumentenbond voor huiseigenaren w/

https://www.eigenhuis.nl/(...)BhYDi5hoCybkQAvD_BwE
pi_217828204
@Roesjesjager

Er vanuitgaande dat je woning geen monumentale status heeft:

- Informatie over isolatiemaatregelen

- Warmtepompen

- Zonneboilers

- Kookvoorzieningen

- Overzichtpagina

Nogmaals: laat je door niemand iets wijsmaken wat niet wordt bevestigd op de website van het RVO.

- Hier kun je zelf je subsidieaanvraag indienen. Dit is DE ENIGE plek waar je dit als particulier kunt/moet doen. Laat je door geen tussenpersoon iets anders wijsmaken. Houd er in je aanvraag rekening mee dat je het stappenplan op deze pagina goed doorloopt.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 02-06-2025 12:15:03 ]
pi_217828237
Op de website van Het warmtefonds is meer informatie te vinden over de financiering van verduurzaamheidsmaatregelen.

- Voorwaarden

- Overzicht van de te financieren maatregelen.

Let erop dat het aanvraag-proces opzich goed is geregeld, maar dat je het heel zorgvuldig moet aanpakken. Neem daar echt goed je tijd voor en bij twijfel eerst vragen en dan pas aanleveren. Ze houden daar strikt verwerkingstijden aan en bij elke wijziging kom je weer onderop de stapel.

Succes! ^O^
pi_217828871
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:44 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Het is een plat dak, ik begrijp dat je dat alleen van beneden kan isoleren als er een soort spouw is bovenin. Als dat er niet is, dan moet je het van bovenaf laten isoleren, wat ook betekend dat ik het dak moet laten vernieuwen. Ik weet niet of dat kan met zo'n warmte lening, want ik vind het nogal wat om nu het dak maar te vernieuwen, om te isoleren. Dan ben ik al best veel van het budget kwijt.
Daar heb je het al. Je kan een bestaand plat dak van simpel zelf van bovenaf isoleren door PIR platen met coating erboven op te lijmen/kitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-06-2025 14:40:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217829007
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 09:53 schreef Roesjesjager het volgende:
Maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken, van waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Dan denk ik, was ik maar bij pa en ma blijven wonen.
Alles beter dan "bij pa & ma wonen".

In kleine stapjes voorwaarts. Als je kan wonen, koken, douchen en slapen en 1 kamer op orde hebt, ben je al goed gestart.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217829227
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 13:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Alles beter dan "bij pa & ma wonen".

In kleine stapjes voorwaarts. Als je kan wonen, koken, douchen en slapen en 1 kamer op orde hebt, ben je al goed gestart.
Dankje, ik heb denk ik gewoon het idee dat er teveel op me af gaat komen. En dan denk ik, waarom kocht ik een huis dat wat gemoderniseerd dient te worden, en dan denk ik, shit bouwjaar 1968 straks stort me de fundering in. En dan ga ik doemdenken. Ik vind het allemaal heel erg lastig, maar misschien is dat meer iets voor in R&P. Soms gaat het even goed, en op andere dagen denk ik, wat heb ik gedaan, had ik nog maar wat maanden thuis gespaard. Maar ja de meeste instapklare huizen zijn sowieso buiten mijn budget en nu doe ik zo wel mee op de markt, dat was het idee.
pi_217829246
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:35 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Dankje, ik heb denk ik gewoon het idee dat er teveel op me af gaat komen. En dan denk ik, waarom kocht ik een huis dat wat gemoderniseerd dient te worden, en dan denk ik, shit bouwjaar 1968 straks stort me de fundering in. En dan ga ik doemdenken. Ik vind het allemaal heel erg lastig, maar misschien is dat meer iets voor in R&P. Soms gaat het even goed, en op andere dagen denk ik, wat heb ik gedaan, had ik nog maar wat maanden thuis gespaard. Maar ja de meeste instapklare huizen zijn sowieso buiten mijn budget en nu doe ik zo wel mee op de markt, dat was het idee.
En het juiste idee.

Nu nog groeien in je skillset en daarmee ook je zelfvertrouwen, en op termijn draai je je hand er niet meer voor om.
pi_217829252
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:38 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
En het juiste idee.

Nu nog groeien in je skillset en daarmee ook je zelfvertrouwen, en op termijn draai je je hand er niet meer voor om.
Bedankt, ik ga het gewoon beetje bij beetje moeten leren ja. En ik krijg ook wel een beetje hulp van familie. Ik zal eens kijken of ik wat fotos kan delen.
pi_217829253
quote:

[..]
Allemaal goede redenen!

Wellicht heb je er straks een klushobby bij. Ik kom uit een gezin "dat wil je niet weten", met een vader met twee linker handen en een angststoornis. Als ik met een soldeerbout door het huis liep, kreeg ie al een rolberoerte en belde ie de brandweer.
pi_217829346
Werkt dit?

quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 22:31 schreef Puala het volgende:
Heb je ook foto's van de woning? :)
quote:
7s.gif Op maandag 2 juni 2025 06:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Funda linkje? *)
In spoiler beelden groot, onderaan de thumbnails kijk zelf wat je fijner vindt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 16% gewijzigd door Roesjesjager op 02-06-2025 15:47:57 ]
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 15:07:19 #66
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217829412
quote:

en dan denk ik, shit bouwjaar 1968 straks stort me de fundering in.
Mwoah dat zal wel los lopen denk ik. Heb begin dit jaar een woning uit 61 gekocht, weliswaar in Duitsland maar ja als je kijkt hoe dik de muren allemaal zijn.

Geen idee of de kwaliteit in Nederland destijds vergelijkbaar was, maar de kwaliteit van een fundering is juist iets wat een bouwkundige keuring wel moet zien lijkt me.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217829437
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Mwoah dat zal wel los lopen denk ik. Heb begin dit jaar een woning uit 61 gekocht, weliswaar in Duitsland maar ja als je kijkt hoe dik de muren allemaal zijn.

Geen idee of de kwaliteit in Nederland destijds vergelijkbaar was, maar de kwaliteit van een fundering is juist iets wat een bouwkundige keuring wel moet zien lijkt me.
Ik weet alleen dat de fundering op betonnen palen staat, en gelukkig niet op houtere palen.

Hoe is het met jouw woning? Duitsland heb ik ook overwogen, maar alles was te ver van werk.
pi_217829552
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:59 schreef Roesjesjager het volgende:
Werkt dit?
Ja het werkt, maar het kijkt ontzettend irritant foto's als ik t mag zeggen ;)
pi_217829581
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:32 schreef Puala het volgende:

[..]
Ja het werkt, maar het kijkt ontzettend irritant foto's als ik t mag zeggen ;)
Hoe bedoel je? Ik had ze in thumbnails gezet omdat anders elk plaatje hier zo groot moet.

Ook zijn het niet de fotos van funda maar die van de taxateur. Geeft een wat eerlijker beeld.

Ik kan het wellicht wat anders neerzetten als je aangeeft wat het probleem is. Misschien gewoon uitvergroot in een spoiler?
pi_217829600
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:38 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Ik had ze in thumbnails gezet omdat anders elk plaatje hier zo groot moet.

Ook zijn het niet de fotos van funda maar die van de taxateur. Geeft een wat eerlijker beeld.

Ik kan het wellicht wat anders neerzetten als je aangeeft wat het probleem is. Misschien gewoon uitvergroot in een spoiler?
T zijn nu mini's waar je zonder vergrootglas niets mee kunt. En ze apart open klikken in een tabblad vind ik zelf irritant. Ik heb ze gewoon liever normaal in t topic.
pi_217829630
quote:
Werkt dit?

Niks mis met:

keuken, badkamer, toilet en overige kamers.

Die hobbyruimte is echt een hobbyruimte
pi_217829656
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:40 schreef Puala het volgende:

[..]
T zijn nu mini's waar je zonder vergrootglas niets mee kunt. En ze apart open klikken in een tabblad vind ik zelf irritant. Ik heb ze gewoon liever normaal in t topic.
Ik heb ze even in een spoiler gezet anders moeten mensen door heel veel beeldmateriaal scrollen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217829664
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Niks mis met:

keuken, badkamer, toilet en overige kamers.

Die hobbyruimte is echt een hobbyruimte
Ja dat is de kelder. Ik denk dat het met opknappen wellicht nog wat kan meevallen. Het is geen bouwval gelukkig. Ik denk dat je er zelfs in zou kunnen trekken zonder al te veel te doen.
pi_217829676
quote:
Werkt dit?
[..]
[..]
In spoiler beelden groot, onderaan de thumbnails kijk zelf wat je fijner vindt
SPOILER
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Lastig zien zo.

Maar met de keuken en badkamer is niets mis lijkt het. Dat je qua smaak wat anders wilt kan ik me voorstellen, maar ik had er persoonlijk geen prio van gemaakt :+
pi_217829709
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:48 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Lastig zien zo.

Maar met de keuken en badkamer is niets mis lijkt het. Dat je qua smaak wat anders wilt kan ik me voorstellen, maar ik had er persoonlijk geen prio van gemaakt :+
Ik heb geupdate, als je nu op de spoiler klikt krijgt je ze groot.

Nee de badkamer moet nog wat kitwerk. De keuken, was meer vanuit het bouwdepot geredeneerd. Dat zou de waarde van het huis weer een flinke boost geven. Voor mij niet zo belangrijk, voor de hypotheekverstrekker wel.

De badkamer wordt pas verbouwd als daar ook echt budget voor is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')