abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217812449
Ik moet afvallen (bmi van obees hier).

Tengevolge daarvan zat ik te denken alle toegevoegde suikers en al het toegevoegde zout uit mijn leven te snijden.

Ik realiseer mij dat ik dan geen magnetronmaaltijden meer kan eten en dat ik voor mijzelf zal moeten gaan koken.

Dit alles zou inhouden:
- Geen thuisbezorgd meer.
- Geen snoep meer (geen probleem, ben niet zo'n grote snoeper).
- Geen cake/taart meer/koek meer.
- Geen pakjes en zakjes meer.
- Geen supermarktpudding e.d. meer.

Zou dat afdoende zijn? Of is het raadzaam om ook bijvoorbeeld kaas en brood uit mijn dieet te snijden (vooral dat laatste zou een hoop werk opleveren).

Ik ben op zoek naar een dieet wat ik permanent vol kan houden, en dat ook reëel is.

Ik wil het stapsgewijs implementeren.
1) Geen thuisbezorgd meer.
2) Geen koffie meer (aangezien dat SUIKER100omgoverdrive betekent voor mij.
3) Geen pakjes en zakjes meer. Geen supermarktpudding/mouse/etc. meer.
4) Magnetronmaaltijden de deur uit.
5) Geen tractatie accepteren.

Hoe kan ik dit het beste implementeren zonder na dag drie over te schakelen op vraatzuchtextreem? Brood (zout) is het enige wat ik wil houden, anders wordt de lunch toch echt wel moeilijk voor mij.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 22:13:48 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217812597
Als je alleen al stopt met alle toegevoegde suikers scheelt dat al veel. Dus geen frisdrank, geen suiker in de thee koffie, geen snoepjes en geen koek en taart. Kun je verder gewoon blijven eten.
Dat is gewoon goed te doen. Na een week of drie ben je er aan gewend en wil je niet anders.
The End Times are wild
  zaterdag 31 mei 2025 @ 22:19:54 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_217812670
Sowieso lijkt me dat ineens compleet overschakelen niet lang houdbaar is, het is ook een kwestie van gewenning. Ik denk dat de aanpak van LXIV wat realistischer is
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_217812718
Je moet niet alleen focussen op voedsel, het gaat om een hele leefstijl. Die moet je veranderen. Ofwel je moet niet de voedsel schuld geven.
Je moet weer leren plezier eten, bewegen, activiteiten. Allermoeilijkste is op gewicht blijven. Afvallen en of aankomen is makkelijk.

Begin maar met een klein stapje, weg met bewerkt voedsel.
Daarna bewegen en ander activiteiten... belangrijkste is dat je weer plezier krijgt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_217813066
Verdiep je eens keto of koolhydraatarm eten.. is ook nog eens makkelijk koken😋
Je hoeft je niet uit te hongeren!
pi_217813094
Word je van zout ook al dik tegenwoordig? :o
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_217813284
Door heel streng te zijn voor jezelf gaat je het alleen maar moeilijker maken.

Je moet gewoon leren in mate te eten, stel voor je zelf een calorie limiet in en ga bewust tellen (genoeg apps die hierbij kunnen helpen). Als je dan geen eten uit pakjes etc. neemt kan dat echt prima.

Als dat eenmaal goed gaat kan je op bepaalde punten gaan minderen, als je alles in een app hebt staan kan je waarschijnlijk ook direct feedback krijgen wat je moet minderen.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 22:57:49 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_217813330
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 22:01 schreef Telefoonvork het volgende:
een uit de kluiten gewassen viking is altijd obees volgens bmi terwijl realistisch gezien de persoon gewoon 'n maatje groter is dan gemiddeld
quote:
Tengevolge daarvan zat ik te denken alle toegevoegde suikers en al het toegevoegde zout uit mijn leven te snijden.

minimaliseren is 'n goed idee, volledig zout/suikerloos is ongezond.
quote:
Ik ben op zoek naar een dieet wat ik permanent vol kan houden, en dat ook reëel is.
dat is heel simpel, ei is de perfecte vleesvervanger, daarnaast veel groenten&fruit, bijtgaar en natuurlijk zo mogelijk rauw. 1 maaltijd per dag, en als je honger hebt dan eet je 'n appel, veel bewegen en veel water en zorgen dat je de hele dag actief bent zodat je doodmoe in slaap valt
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 31 mei 2025 @ 23:12:47 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217813493
Je hoeft niet te kiezen voor een koolhydraatarm dieet. Als je graag brood eet, dan kun je dat prima inpassen in een dieet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_217813838
Je moet gewoon je dikheid / gezondheid meer haten dan het gebrek aan lekker eten.

Ik ben nu vanwege gezondheidsproblemen ook met een extreem gelimiteerd dieet bezig (niet om af te vallen, maar voor herstellen darmflora na covid infectie) en dat is erg saai en kut. Maar, ik voel me zo klote door mijn dagelijkse klachten (darmklachten en hartoverslagen) dat het me nu vrij makkelijk af gaat.

Ofwel, de befaamde knop moet om. Ergens moet je voor jezelf een verdomd goede reden zien te vinden om zo niet langer door te gaan. En dan is het ineens best makkelijk en begin je veel 'voedingsmiddelen' niet meer als zodanig te zien, maar als 'rotzooi'.
pi_217814096
Je zegt het zelf het antwoord al : Suiker- en zoutloos door het leven gaan. Te doen?

Overal waar te voor staat is niet goed dus ook "Te doen"
pi_217814354
Als je nooit kookt en alles met thuisbezorgd doet, afgewisseld met kant en klaar maaltijden, is daar al heel veel winst te behalen. Dat is allemaal gewoon best wel troep. Ga zelf koken ‘s avonds, met het principe: zou mijn oma dit kennen/eten (dus onbewerkt), ontbijt bijv. met kwark met muesli en fruit (diepvriesfruit is hier heel geschikt voor en betaalbaar). Dan kan je als lunch prima je boterhammen behouden. Tussendoor fruit, tomaatjes of een handje ongezouten nootjes.

En spreek met jezelf af dat je 1x per maand mag ‘cheaten’. Iets wat je echt heel lekker vindt en moet missen (al zal je waarschijnlijk ook merken dat dit verandert als je een tijdje gezonder eet. Minder zout eten gaat je smaak ook veranderen).

Succes!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217814566
Zout is helemaal niet slecht in normale proporties.
Dat is een foute medische conclusie van decennia terug, dat zout de hartslag en bloeddruk zou verhogen.

Verder kun je nooit zo omschakelen, dat lukt nooit. Dat haalt alle dopamine momenten uit je leven.
Vakman pur sang
pi_217814688
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 22:46 schreef Hallojo het volgende:
Word je van zout ook al dik tegenwoordig? :o
Van te veel zout eten kan je lichaam vocht (en dus gewicht) gaan vasthouden. Maar helemaal geen zout eten is ook niet goed, aangezien je lichaam dit gebruikt voor het prikkelen van zenuwen, het samentrekken van spieren en het goed opnemen en afvoeren van vocht. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten.
pi_217814696
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 08:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Zout is helemaal niet slecht in normale proporties.
Dat is een foute medische conclusie van decennia terug, dat zout de hartslag en bloeddruk zou verhogen.

Verder kun je nooit zo omschakelen, dat lukt nooit. Dat haalt alle dopamine momenten uit je leven.
Eens met dat zout.

En vooral zout blijven gebruiken bij Koolhydraatarm of Ketogeen eten, aangezien men dan veel sneller het vocht gaat uitplassen. Daardoor verlies je ook de nodige mineralen en sporenelementen.

Edit: kool-hydraat houdt water vast: denk aan het woord Hydrateren.
Als er minder glycogeen in de spieren zit, kan er minder water vastgehouden worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sally op 03-06-2025 01:22:45 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_217814774
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 23:12 schreef Lienekien het volgende:
Je hoeft niet te kiezen voor een koolhydraatarm dieet. Als je graag brood eet, dan kun je dat prima inpassen in een dieet.
Dan heet het KoolhydraatBeperkt, in die kringen.
Valt men ook van af, maar dan zijn de verhoudingen van Vetten, Eiwitten en Koolhydraten wel anders.

Ketogeen is écht Low Carb, High Fat (75% vetten, 20% eiwitten en 5% koolhydraten).
Koolhydraatarm ligt op ca 60-70% Vetten, 20% eiwitten en 10-20% koolhydraten.

En nee... Vet is niet slecht. Ook verzadigd vet niet.

(Transvetten wél.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 01-06-2025 09:12:45 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_217814816
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 07:59 schreef Phaidra het volgende:
. Ga zelf koken ‘s avonds, met het principe: zou mijn oma dit kennen/eten (dus onbewerkt), ontbijt bijv. met kwark met muesli en fruit (diepvriesfruit is hier heel geschikt voor en betaalbaar).
Oma kende kwark als luxe en bij feestdagen kwam er dan een schepje jam bij. Muesli en dievriesfruit bestonden nog niet, men at per seizoen wat er wel was. Het aantal obese mensen was in die tijden beduidend minder. ;)
pi_217815312
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 07:59 schreef Phaidra het volgende:
Als je nooit kookt en alles met thuisbezorgd doet, afgewisseld met kant en klaar maaltijden, is daar al heel veel winst te behalen. Dat is allemaal gewoon best wel troep. Ga zelf koken ‘s avonds, met het principe: zou mijn oma dit kennen/eten (dus onbewerkt), ontbijt bijv. met kwark met muesli en fruit (diepvriesfruit is hier heel geschikt voor en betaalbaar). Dan kan je als lunch prima je boterhammen behouden. Tussendoor fruit, tomaatjes of een handje ongezouten nootjes.

En spreek met jezelf af dat je 1x per maand mag ‘cheaten’. Iets wat je echt heel lekker vindt en moet missen (al zal je waarschijnlijk ook merken dat dit verandert als je een tijdje gezonder eet. Minder zout eten gaat je smaak ook veranderen).

Succes!
Van noten kom je flink aan, verkeerd advies!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 1 juni 2025 @ 10:18:26 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217815557
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:02 schreef halfway het volgende:

[..]
Ze zegt een handje, geen hele zak.
  zondag 1 juni 2025 @ 10:30:41 #20
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_217815702
Je moet vooral proberen om gewoon minder te eten en meer te bewegen. Dit soort crashdieten werkt vaak niet.
  Official ESF Kreviewer zondag 1 juni 2025 @ 10:33:08 #21
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217815723
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:02 schreef halfway het volgende:

[..]
Ongezouten rauwe noten en dan 1 of 2 handjes voor per dag kom je niet van aan.

Gefrituurde mix met zout en dan een zakje per dag wel.
pi_217815769
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:33 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ongezouten rauwe noten en dan 1 of 2 handjes voor per dag kom je niet van aan.

Gefrituurde mix met zout en dan een zakje per dag wel.
650kcal 100gr
pi_217815778
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Echt weer zo'n slap excuus, 650Kcal/100gr
pi_217815812
quote:

[..]
Niemand eet een handje.
Vind het ook verkeerd advies, noten worden dan gepromoot als snack voor de avond.
En al snel gaan er wat handjes noten met rozijnen in wat een slechte keuze is.
Vakman pur sang
  zondag 1 juni 2025 @ 10:47:43 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217815836
Noten zijn gewoon hartstikke gezond.

Er geen maat mee kunnen houden is een ander probleem.
pi_217815852
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:47 schreef Lienekien het volgende:

Er is niks gezonds aan noten.
Vakman pur sang
  zondag 1 juni 2025 @ 10:50:32 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217815872
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee, hè. :')

quote:
Welke noten zijn gezond?
Of je nu gaat voor ongebrand, gebrand of geroosterd: alle noten zijn goed voor je. Zolang ze maar ongezouten zijn. Denk aan amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pecannoten, pistachenoten en walnoten. Wissel lekker af en neem elke dag een handje.

Een handje ongezouten noten per dag, dat is 25 gram voor een volwassene, verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Noten verlagen je LDL-cholesterol wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Verder leveren noten veel gunstige voedingsstoffen zoals vezels, eiwit, ijzer, vitamine E, vitamine B1 en onverzadigd vet.
pi_217815918
quote:
Heb je ook wat onderzoekjes die dat onderbouwen?
pi_217815929
quote:

[..]
Borrelnoten is niet hetgeen wat ze bedoelen met 'handvol noten'.

Walnoten e.d. zijn wel degelijk gezond.
pi_217815939
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Borrelnoten is niet hetgeen wat ze bedoelen met 'handvol noten'.

Walnoten e.d. zijn wel degelijk gezond.
Oooh
Vakman pur sang
  zondag 1 juni 2025 @ 11:02:39 #31
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217815976
quote:

Ik realiseer mij dat ik dan geen magnetronmaaltijden meer kan eten en dat ik voor mijzelf zal moeten gaan koken.

Dit alles zou inhouden:
- Geen thuisbezorgd meer.
- Geen snoep meer (geen probleem, ben niet zo'n grote snoeper).
- Geen cake/taart meer/koek meer.
- Geen pakjes en zakjes meer.
- Geen supermarktpudding e.d. meer.

Zou dat afdoende zijn? Of is het raadzaam om ook bijvoorbeeld kaas en brood uit mijn dieet te snijden (vooral dat laatste zou een hoop werk opleveren).

Ik wil het stapsgewijs implementeren.
1) Geen thuisbezorgd meer.
2) Geen koffie meer (aangezien dat SUIKER100omgoverdrive betekent voor mij.
3) Geen pakjes en zakjes meer. Geen supermarktpudding/mouse/etc. meer.
4) Magnetronmaaltijden de deur uit.
5) Geen tractatie accepteren.

Hoe kan ik dit het beste implementeren zonder na dag drie over te schakelen op vraatzuchtextreem? Brood (zout) is het enige wat ik wil houden, anders wordt de lunch toch echt wel moeilijk voor mij.
Eetpatroon langzaam aanpassen, niet in 1 keer rigoureus! En ga bewegen - pak de fiets, ga veel wandelen. Goed voor je gewicht maar ook voor je algehele gezondheid.

En blijf svp weg van al die snelle afvalmethodes zoals injecties en dat soort flauwekul - werkt niet op de lange termijn en kan gevaarlijk zijn.

Veel succes 👍
"Hoka Hey!"
  zondag 1 juni 2025 @ 11:09:44 #32
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_217816082
Door structureel wat gezondere keuzes te maken & structureel meer te bewegen kan je prima afvallen.
Geen toegevoegde suikers eten is een goede start. Brood kan best. Hou het bij een sneetje of 4. Je kunt ook afwisselen met bijvoorbeeld slawraps of wraps van rijstpapier.

Noten zijn een gezonde keuze, maar erg calorierijk. Ik eet er al snel te veel van (een handje is echt niets) dus ik laat ze staan.

Voor avondeten adviseer ik je 5 -7 makkelijk te maken recepten te zoeken en te zorgen dat je voor 3 -4 daarvan standaard de ingrediënten in huis te hebben.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_217816288
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 10:47 schreef Lienekien het volgende:

Moeilijk hè toegeven dat je er totaal niets van weet.
pi_217816321
Je hoeft niet met alles te stoppen. Alles met mate en je kan prima nog eens een patatje of pizza bestellen.

Zorg ook voor wat beweging, je kan niet alles met voedsel oplossen.
  zondag 1 juni 2025 @ 11:48:16 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217816629
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:23 schreef halfway het volgende:

[..]
Moeilijk hè toegeven dat je er totaal niets van weet.
Waar heb jij last van?
  zondag 1 juni 2025 @ 13:58:52 #36
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_217818217
Ik weet niet hoe hoog jouw MBI is maar je zou je via de HA kunnen laten doorverwijzen voor GLI als dat boven de 29 of 30 is.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_217818549
quote:

[..]
Dit ^^. Door een aantal reacties herinner ik me weer alle vervelende betweters die destijds in Gezond slank alle posters de les kwamen lezen :').

TS komt van een eetpatroon met veel vet en zout en weinig voedingswaarde (in ieder geval afgaand op zijn avondmaaltijden). Afhaal en bewerkt eten vervangen door normale ingrediënten gaat echt al heel veel opleveren. Dat kost even wat meer moeite als je niet gewend bent te koken, maar als je op ah.nl/recepten gaat zoeken op makkelijk/snel, ga je zien dat je echt niet direct uren in de keuken hoeft te staan.

Als je een beetje een idee wil hebben van wat je op een dag ongeveer binnen hoort te krijgen, kan je een periode je eten invoeren in een app. Niet voor altijd, want dat doe je niet voor je plezier (ik niet tenminste), maar je krijgt wel meer gevoel bij de voedingswaarde van een boterham, een scheutje olie, een krentenbol, etc. Natuurlijk weet je wel dat een zak chips niet gezond is. Maar toch helpt het mij om te zien dat zo'n zak ongeveer de helft is van wat ik op een dag mag eten (in calorieën). Om van het zout nog maar te zwijgen.

En eens, nootjes bevatten best veel calorieën. Maar bij een normaal eetpatroon past een handje prima. En ja, ik eet dan inderdaad 1 handje. Ik heb bijvoorbeeld een klein plastic tupperware-bakje met walnoten in mijn laptoptas zitten. Daar eet ik er als tussendoortje ca. 6-8 van als ik op kantoor ben. Er passen ook maar 10-15 in dat bakje dus ik eet ook niet ineens een halve maaltijd aan nootjes weg. Het voorkomt bij mij dat ik onderweg naar huis een pak koekjes koop en wegwerk in de trein.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217819348
Lijkt me niet vol te houden om zonder suikers en zout door het leven te gaan. Daarbij heb je, zij het met mate, suikers en zout in je dieet nodig.
M... :'(
  zondag 1 juni 2025 @ 17:04:50 #39
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_217821029
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 15:31 schreef Guts het volgende:
Lijkt me niet vol te houden om zonder suikers en zout door het leven te gaan. Daarbij heb je, zij het met mate, suikers en zout in je dieet nodig.
Ik had het dan ook over TOEGEVOEGDE suikers en TOEGEVOEGD zout. Nu is dat laatste een beetje moeilijk zonder te leven, maar door brood (bijvoorbeeld) zit al een snufje zout.

Bij zout bedoel ik dingen als zoutjes vermijden... maar zijn er nog dingen die stiekum ongezonde hoeveelheden zout bevatten?

Zonder pakjes en zakjes koken lijkt mij leuk en niet al te moeilijk.

[ Bericht 12% gewijzigd door Telefoonvork op 01-06-2025 17:10:07 ]
pi_217821177
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 17:04 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Ik had het dan ook over TOEGEVOEGDE suikers en TOEGEVOEGD zout. Nu is dat laatste een beetje moeilijk zonder te leven, maar door brood (bijvoorbeeld) zit al een snufje zout.

Bij zout bedoel ik dingen als zoutjes vermijden... maar zijn er nog dingen die stiekum ongezonde hoeveelheden zout bevatten?

Geeft niet man. Dat moet goed te doen zijn. Even op YouTube zoeken naar lekkere gerechten en anders wat hulp van ChatGPT. Zolang je je porties onder controle houdt kom je er wel!
M... :'(
  zondag 1 juni 2025 @ 17:16:02 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217821184
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 17:04 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]

Ga verpakkingen en ingrediëntenlijsten lezen. Daar staat het zoutgehalte altijd wel.
pi_217822381
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 11:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waar heb jij last van?
Mensen die feiten negeren.
  zondag 1 juni 2025 @ 18:56:00 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217822420
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 18:52 schreef halfway het volgende:

[..]
Mensen die feiten negeren.
Welke feiten? 150 calorieën voor een tussendoortje waar je ook nog goede voedingsstoffen uit haalt?
  zondag 1 juni 2025 @ 18:56:26 #44
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_217822424
In deze boeken staan zat recepten zonder zou. Suiker toevoegen is een keuze.

En daarnaast, ga vooral bewegen en combineer dat met beter eten. Suiker en zout zijn echt niet perse de vijand als je wil afvallen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_217823707
Koken zonder pakjes en zakjes van Karin Luiten *O* *O*
https://www.kokenmetkarin.nl/

(koop gelijk het boek/leen het uit de bieb. Een boek is zoveel overzichtelijker om iets in uit te zoeken. Desnoods fotootjes nemen voor in de supermarkt met de lijst van ingrediënten van een paar aantrekkelijke gerechten)

Zij heeft goede en goed haalbare recepten, met goede porties (kook ook echt voor 4. Ga niet een recept voor 4 personen in 3 dagen opeten. Dan eet je alsnog teveel).

En maak verder een feestje van je maaltijd. Steek er wat moeite in. Ik vind zelf/vers koken vele malen lekkerder dan een diepvriespizza. Als je écht gaat proeven. En ik eet ook liever een appel als tussendoortje dan een koek of een mueslireep voor energie. Maar dan wel een lékkere appel (beetje afwisselen in de soorten).

[ Bericht 11% gewijzigd door Postbus100 op 01-06-2025 21:25:18 ]
Somebody that I used to know
  dinsdag 3 juni 2025 @ 01:16:26 #46
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_217834107
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2025 08:59 schreef Sally het volgende:

[..]
Dan heet het KoolhydraatBeperkt, in die kringen.
Valt men ook van af, maar dan zijn de verhoudingen van Vetten, Eiwitten en Koolhydraten wel anders.

Ketogeen is écht Low Carb, High Fat (75% vetten, 20% eiwitten en 5% koolhydraten).
Koolhydraatarm ligt op ca 60-70% Vetten, 20% eiwitten en 10-20% koolhydraten.

En nee... Vet is niet slecht. Ook verzadigd vet niet.

(Transvetten wél.)
Klopt. Toen ik keto deed bleef ik eens steken omdat ik te weinig vet at.

Maar koolhydraat beperkt, als je brood wilt blijven eten, is een supergoed dieet.
Omdat de suikerspiegel vlakker is en niet piekt krijg je minder snel trek.
Dus geen aardappelen maar 75% groente en vlees. Ik deed vaak wokken, dus op hoog vuur bakken met kip vaak. En dan zelf lekker kruiden. Niet uit een pakje. Ik deed vaak beste scheut zonnebloemolie of kokosolie in de pan, knoflook en ui er in en dan dragon of iets exotisch erbij en even aanbakken en dan vaak champignons en paprika, courgette etc. De hardste groenten het eerst en kleingesneden of eerst koken. Boontjes, wat mais, brocoli, worteltjes, etc etc. Heb veel combies geprobeerd en het wordt steeds beter.
Ook had ik vaak griekse yoghurt van 10% en niet die van 2%, vet vd lidl, die vond ik het lekkerst, met walnoten of bosbessen. Heerlijk.
Ik deed het wel in combinatie met intermittent fasting, dus ik at tussen 12 en 20 uur.
Ik bakte ook vaak noors platbrood voor extra vetten.
En geregeld stukje worst en kaas tussendoor.
Of wortelpeterselie bakken alsof het aardappelschijfjes zijn, heerlijk met mayo.
En geraspte bloemkool ipv rijst, je proeft het verschil niet eens.
Zondags maakte ik dingen klaar voor de hele week, dingen invriezen ook.
Prima dieet, beter vol te houden dan het 'vet minderen' dieet.
To BG or not to BG!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')