Ik vind dit echt hartverscheurend. En de politiek kijkt toe naar dit wanbeleid terwijl kinderen keer op keer de dupe zijnquote:Kinderartsen bezorgd over zorg asielkinderen, 'soms is een kind opeens foetsie'
Kinderartsen maken zich grote zorgen over de gezondheid van kinderen in de asielopvang, meldt onderzoeksprogramma Pointer.
Volgens het expertisecentrum voor kinderartsen Ekann ging de gezondheid van zo'n 40 kinderen afgelopen jaar aanzienlijk achteruit doordat ze niet altijd toegang kregen tot de juiste zorg. Ook raken asielkinderen soms door overplaatsingen uit beeld bij kinderartsen.
Ekann-directeur en kinderarts Albertine Baauw zegt tegen persbureau ANP dat zorg vaak te laat op gang komt en dat betrokkenen naar elkaar wijzen omdat niet duidelijk is hoe de zorg wordt geregeld. In één geval werd gemeld dat een kind uiteindelijk was overleden.
'Opeens foetsie'
"Soms is een kind opeens foetsie", zegt Baauw. "Het kind is dan naar een andere locatie verhuisd, maar de arts weet dat niet. Vervolgens moeten de diagnostiek en zorg op de nieuwe locatie opnieuw worden opgestart. Je loopt dan meteen achter."
Het Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA) zegt tegen Pointer dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de ouders om te signaleren dat hun kind zorg nodig heeft. Ze kunnen dat melden bij een medewerker van het COA. Ook het doorgeven van adreswijzigingen is volgens COA de verantwoordelijkheid van de ouders.
Minister Faber zegt tegen het onderzoeksplatform dat er veel ook goed gaat. "Er zijn ook noodopvangen die heel erg goed zijn. Natuurlijk zal iets in andere noodopvangen weleens niet helemaal voldoen aan de minimumeis, maar we doen ons uiterste best."
Topje van de ijsberg
Volgens Baauw zijn de 40 meldingen die bij het Ekann binnenkwamen slechts het topje van de ijsberg en is het werkelijke aantal veel hoger. Ze benadrukt dat Ekann een expertisecentrum is. "Het is niet aan ons om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en of dat iets verwijtbaars is, dat is aan de inspectie. Wij geven alleen advies, signaleren en maken zorgverleners wegwijs in het systeem."
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) waarschuwde de afgelopen jaren meerdere malen voor de penibele leefomstandigheden en gezondheidszorg in de asielopvang.
In februari oordeelde de inspectie dat de zorg op een aantal punten weliswaar iets was verbeterd, maar dat er nog steeds sprake is van grote risico's op ernstige en onherstelbare gezondheidsschade. De inspectie pleitte toen voor acute aanpassingen.
Dit lijkt me inderdaad vrij logisch.quote:Het Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA) zegt tegen Pointer dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de ouders om te signaleren dat hun kind zorg nodig heeft. Ze kunnen dat melden bij een medewerker van het COA. Ook het doorgeven van adreswijzigingen is volgens COA de verantwoordelijkheid van de ouders.
Door het overplaatsen, niet door het overplaatsen, of is het onbekend of dat een rol heeft gespeeld? Door het zo uit de losse pols te benoemen wordt er een verband gelegd, terwijl dat er natuurlijk niet hoeft te zijn.quote:In één geval werd gemeld dat een kind uiteindelijk was overleden.
Ze zijn gewoon nog niet gewend aan de westerse normen.quote:Het Centraal Opvangorgaan Asielzoekers (COA) zegt tegen Pointer dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de ouders om te signaleren dat hun kind zorg nodig heeft. Ze kunnen dat melden bij een medewerker van het COA. Ook het doorgeven van adreswijzigingen is volgens COA de verantwoordelijkheid van de ouders.
Hoe dan? Met westerse machthebbers die garen spinnen en handjeklap doen met de oliesheiks bij de huidige wapenhandel?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 17:53 schreef 2172619626795 het volgende:
Ook om deze reden is het beter om desnoods met behulp van VN-troepen een veilig gebied te creëren waar mensen in nood worden opgevangen in hun eigen regio. Het gesleep met kinderen naar bijna letterlijk een totaal andere wereld, met andere gewoonten, gebruiken, klimaat, taal en ga zo maar door is al een trauma opzich.
Regel die shit toch eens op Europees of nog beter: internationaal niveau. Met elke euro die wordt besteed in de lokale economie in conflictgebieden kun je 10 keer zoveel bewerkstelligen als hier en tevens draagt het bij aan de werkgelegenheid en de sociaal-maatschappelijke opbouw van een nieuwe stabiele gemeenschap aldaar.
Je helpt die mensen niet door ze onbegrensd hierheen te halen, en je helpt al helemaal heen kinderen door ze door zo’n grote verandering heen te slepen.
Help en bescherm die mensen, maar help en bescherm ze DAAR. Veel efficiënter en nog belangrijker: veel effectiever.
Goeie vraag, laten we daar nou eens een antwoord op verzinnen.quote:
Ik denk dat we eens zouden kunnen beginnen met stemmen op een partij die niet 1) Alle hulp aan vluchtelingen de nek om wilt draaien en 2) alle vluchtelingen maar hierheen wilt blijven halen.quote:Met westerse machthebbers die garen spinnen en handjeklap doen met de oliesheiks bij de huidige wapenhandel?
Wij zijn gewoon de pionnen, zij bepalen de zetten.
En hoe ziet zo'n partij er dan uit, volgens jou?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:50 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Goeie vraag, laten we daar nou eens een antwoord op verzinnen.
[..]
Ik denk dat we eens zouden kunnen beginnen met stemmen op een partij die niet 1) Alle hulp aan vluchtelingen de nek om wilt draaien en 2) alle vluchtelingen maar hierheen wilt blijven halen.
De nuance in dit dilemma is compleet verloren en de eerste partij die daar een realistisch antwoord op heeft zal in ieder geval mijn stem krijgen.
Zoals ik zeg: een partij die op dat gebied tussen die twee extremen in zit en een realistisch antwoord weet te geven op onze vragen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:54 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En hoe ziet zo'n partij er dan uit, volgens jou?
quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:07 schreef DutchPandora het volgende:
Misschien is de zorg in land van herkomst beter?
Strenger beleid. Elke vluchteling (man, vrouw en kind) naakt en gebukt controleren.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:09 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zoals ik zeg: een partij die op dat gebied tussen die twee extremen in zit en een realistisch antwoord weet te geven op onze vragen.
Wat zou jij voor je zien?
Ik vind dat wel heel ver gaan, maar voor de mensen die hier (of in de EU) binnenkomen veel strengere controles, ben ik absoluut voor.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 19:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Strenger beleid. Elke vluchteling (man, vrouw en kind) naakt en gebukt controleren.
Mobieltjes in beslag nemen.
Vreselijk natuurlijk voor de echte slachtoffers maar om escalatie te voorkomen moeten we gewoon heel goed controleren dat er geen terroristen binnenkomen. Zwangere vrouwen moeten dus ook helemaal naakt aantreden om gecontroleerd te worden door een vrouwelijke douane.
We doen dit ook voor hun eigen bestwil.
Klopt, maar ik heb ook geen oplossing voor de mensen die dan niet door de keuring heen komen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:03 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik vind dat wel heel ver gaan, maar voor de mensen die hier (of in de EU) binnenkomen veel strengere controles, ben ik absoluut voor.
Klopt. Dat blijft inderdaad een probleem.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:07 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klopt, maar ik heb ook geen oplossing voor de mensen die dan niet door de keuring heen komen.
Wat doen we met hun? Terugsturen? Gevangenzetten? Uitleveren?
Zullen we dat eerst eens even voor de eigen bevolking gaan regelen voordat we zorg voor de halve wereld op ons gaan nemenquote:Op zaterdag 31 mei 2025 20:24 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Klopt. Dat blijft inderdaad een probleem.
Wat mij slim lijkt, is om een nog aantrekkelijkere optie te creëren, namelijk een gebied in eigen regio met degelijke opvang, beveiliging, scholing, voedsel en dergelijken. Een gebied dat internationaal wordt erkend als neutraal grondgebied voor humanitaire hulp. Elke euro die je daar spendeert is 10 keer zo veel waard als hier, nog helemaal los van alle kosten die je bespaart op de sociale voorzieningen hier.
Ik geloof namelijk helemaal niet dat die mensen hun vaderland uit willen. Maar ze doen het omdat er in dat land geen alternatief is. Was er wel een alternatief, met scholing voor hun kinderen, voldoende te eten en wellicht de mogelijkheden tot het opbouwen van sociaal-maatschappelijke voorzieningen, dan denk ik niet dat ze voor hun problemen zouden willen weglopen, maar eerder vanuit zo’n stabiele basis zullen werken aan oplossingen.
Dus naar mijn mening begint het dus met creëren van andere alternatieven welke voor iedereen beter zijn, en dan lijkt mij bovenstaand voorbeeld geen slecht uitgangspunt.
Wanneer ga je?quote:
Nou, die ruimte creëer je hier dan mee.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 21:27 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zullen we dat eerst eens even voor de eigen bevolking gaan regelen voordat we zorg voor de halve wereld op ons gaan nemen![]()
Zoals iemand bij een reanimatiecursus me ooit vertelde: Je kunt bij een hartaanval beter een AED zoeken en 112 bellen dan je handen in de lucht gooien en om Allah schreeuwen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:24 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ze zijn gewoon nog niet gewend aan de westerse normen.
Neehee, snap dat nou, het is de schuld van de politiek hier volgens ts. Hartverscheurend is ons land bezig.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 18:07 schreef DutchPandora het volgende:
Misschien is de zorg in land van herkomst beter?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |