abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217793786
Nieuwe regelingen op komst voor astma mensen , kunnen verhuizen met hulp daarbij indien wonend in een gebied met extreem veel smogg

Op de vlucht voor vieze lucht in regio: 'Ik lag als een dood vogeltje op de bank'

Sanne Elenbaas uit Rotterdam, Christine van den Berg uit de Hoeksche Waard en Desiree Brouwer uit Vlaardingen kennen elkaar niet, maar ze hebben één ding gemeen. Ze kampen met astma en longproblemen, die ervoor hebben gezorgd dat ze de regio Rotterdam verruilden voor een andere woonplaats, soms zelfs een ander land.

Door Annemieke "sexy" Ruggenberg

Desiree Brouwer woonde in Capelle aan den IJssel en in Vlaardingen. “Het grootste deel van de dag lag ik als een dood vogeltje op de bank”, vertelt Brouwer. “Alles was zwaar en vermoeiend. Zelfs nadenken voelde als een opgave.” Ze kon door haar ernstige astma niet werken en zag haar sociale kring steeds kleiner worden. Op vakantie in de natuur, voelde ze zich beter. “Ik knapte met de dag op.”

Verschillende landen

Haar longarts vertelde dat luchtvervuiling veel invloed heeft bij astmapatiënten. “Ik probeerde uit hoe ik me voelde in verschillende landen. We zijn gaan testen in Zweden, Noorwegen, de Spaanse Pyreneeën en in Finland", vertelt ze.

Plaatje van erg knappe erotische vrouw :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"In Zweden merkte ik een groot verschil, daar hadden we best willen gaan wonen maar het viel tegen voor mijn man om daar werk te vinden. Stap één voor ons was om vanuit Vlaardingen naar Brummen – een kleine plaats in Gelderland – te verhuizen. Daar is al veel minder uitstoot van zware industrie.”
Het leven van Desiree ziet er nu heel anders uit. “Ik heb weer een leven. Ik doe zelf boodschappen, fiets veel en kom de deur weer uit. Ik ben ook weer aan het kijken naar nieuw werk. Dingen die voor een ander vanzelfsprekend zijn, maar voor mij enorme mijlpalen.”

Onder de rook van Moerdijk

Christine van den Berg kreeg astma op haar dertigste. "We woonden dichtbij de A16 en bij industriegebied Moerdijk. Daar wordt onder andere olie gekraakt, wat veel luchtverontreiniging veroorzaakt. Als de wind verkeerd stond, merkte ik het meteen. Mijn longen knepen samen en ik had het enorm benauwd.” Christine kreeg veel soorten medicatie.

Omdat ze astma heeft met daarbij allerlei allergieën, kreeg ze ook immunotherapie. “Dit hield ik een jaar vol, want ik werd er heel ziek van. Uiteindelijk belandde ik met een zeer laag zuurstofgehalte en met dreigend hartfalen op de eerste hulp. Toen besloot ik dat het genoeg was.”

Christine kreeg van haar longarts een kaart waar de luchtkwaliteit van Europa opstond. Ze zocht een periode lang naar een plek waar ze zich beter voelde. Die zoektocht leidde uiteindelijk naar de Spaanse Pyreneeën. “Daar run ik nu een guesthouse waar longpatiënten letterlijk op adem kunnen komen. Op 1.500 meter is de luchtkwaliteit hier waanzinnig goed en iedereen knapt ervan op.”

Naar Zwitserland

Sanne Elenbaas en haar zoon Luit hebben beiden last van hun longen. Twee jaar geleden verruilde het gezin Rotterdam voor het rustige Zwitserse dorp Grächen. “Ongeveer twee weken na de verhuizing dachten we: 'wow, wat een ander kind'. Na een maand stopten we met Luit zijn medicijnen en ging het goed. Een heel groot verschil dus."

Het leidde zelfs tot een verandering in gedrag bij haar zoon. "Het was ook wennen voor ons, want van een rustig en vermoeid kind, ging hij ineens naar een heel energiek kind. We zagen echt een andere versie van hem.”\
Ook voor Sanne zelf is het verschil enorm. “Toen ik ruim tien jaar geleden erge last kreeg van astma, kon ik niet meer werken. Inmiddels werk ik weer en ik gebruik al een jaar mijn astmamedicatie niet."
Met haar man runt ze een hotel en zijn ze programma's aan het ontwikkelen voor andere longpatiënten. “Je zit hier nog beter dan in Davos, omdat je aan de zuidkant van de Alpen zit. We gunnen iedereen die verbetering die wij nu ervaren."

Verhuizen om luchtvervuiling

Volgens het Longfonds denkt 1 op de 7 mensen met een longziekte regelmatig aan verhuizen vanwege luchtvervuiling. Dat aantal neemt volgens onderzoekers van het Nivel Instituut ieder jaar toe.
Ismé de Kleer is kinderlongarts in het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam. Ze vertelt hoe vervuiling zelfs al een invloed kan hebben op de longen van ongeboren kinderen. “Onderzocht is dat zwanger vrouwen in meer vervuilde gebieden kinderen krijgen met lagere longfuncties dan zwangeren die in gezonde lucht wonen.”
De Kleer ziet op haar poli dagelijks kinderen met astma. “Een deel van die kinderen krijgt die astma door waar ze wonen, door de vervuilde lucht in Rotterdam. Ze worden blootgesteld aan onder andere veel fijnstof. Vooral bij kinderen – bij wie de longen nog in ontwikkeling zijn – heeft dat
Lekker verhuizen toch? Je leeft maar 1 keer? :)

Bron : https://www.rijnmond.nl/n(...)-vogeltje-op-de-bank
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 05:39:51 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217794573
Vreemd topic
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217799513
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 05:39 schreef sp3c het volgende:
Vreemd topic
Astma , daarmee heb je last van smogg op een peil waar wij twee samen nog gewoon avondje vrolijk gaan disco dansen, maar de astma mensen worden dan heel moe en prikkelbaar, en smogg heb je dan in bepaalde streken meer en minder dus,
  vrijdag 30 mei 2025 @ 17:20:35 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217799562
Vond je dat grappig, die tekst zelf een beetje opleuken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_217799615
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 17:20 schreef Lienekien het volgende:
Vond je dat grappig, die tekst zelf een beetje opleuken?
Owwww beetje de sleur proberen te breken geloof ik? Teveel mensen gaan tegenwoordig blind copy en pasten ey ?
  vrijdag 30 mei 2025 @ 17:27:49 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217799641
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 17:26 schreef marretak het volgende:

[..]
Owwww beetje de sleur proberen te breken geloof ik? Teveel mensen gaan tegenwoordig blind copy en pasten ey ?
Je hoort een bron juist ongewijzigd en compleet te kopiëren. En dan heb je ook nog zelf een titel verzinnen die niet klopt met de inhoud.

Je vindt het zelf vast lollig, maar dit is gewoon not done.
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 17:41:18 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217799754
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 17:14 schreef marretak het volgende:

[..]
Astma , daarmee heb je last van smogg op een peil waar wij twee samen nog gewoon avondje vrolijk gaan disco dansen, maar de astma mensen worden dan heel moe en prikkelbaar, en smogg heb je dan in bepaalde streken meer en minder dus,
ik heb astma

ik weet astma

maar blijft een heel erg vreemd topic
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217799888
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 17:27 schreef Lienekien het volgende:
Je hoort een bron juist ongewijzigd en compleet te kopiëren. En dan heb je ook nog zelf een titel verzinnen die niet klopt met de inhoud.

Je vindt het zelf vast lollig, maar dit is gewoon not done.
Mwaaagh , de oficiele kranten zelf verzinnen vaak ook alles wat los en vast zit?
  vrijdag 30 mei 2025 @ 17:55:44 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217799894
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 17:54 schreef marretak het volgende:

[..]
Mwaaagh , de oficiele kranten zelf verzinnen vaak ook alles wat los en vast zit?
Doe dit soort ongein dan in ONZ.
  Moderator zaterdag 31 mei 2025 @ 13:13:04 #10
447051 crew  Peejtur
pi_217806406
Dit gaan we niet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')