Dus je wil de veroorzaker van phantom brakes (radar/lidar) verplichten om van phantom brakes af te geraken? What?quote:Op maandag 2 juni 2025 14:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon alle automatische besturing zonder radar of Lidar verbieden, dan ben je daar van af.
Omdat het systeem van Waymo nooit verder kan komen dan dit en bij de robotaxi het nu alleen gedaan wordt in de opstartfase om zo de probleempunten op te sporen, op te lossen en zo verder te geraken tot FSD unsupervised.quote:Op maandag 2 juni 2025 14:35 schreef knoopie het volgende:
[..]
Tesla en Waymo werken nu op precies dezelfde wijze: een heel begrensd inzetgebied en veel tele-operators. Of althans, Waymo heeft daar al jaren ervaring mee, en Tesla gaat daar over twee weken mee beginnen. Waarom zou het model van Tesla dan beter schaalbaar zijn dan dat van Waymo?
Hij denkt dat Waymo niet verder kan innoveren, en dat in de toekomstige taximarkt slechts plaats is voor 1 aanbieder.quote:Op maandag 2 juni 2025 14:35 schreef knoopie het volgende:
[..]
Tesla en Waymo werken nu op precies dezelfde wijze: een heel begrensd inzetgebied en veel tele-operators. Of althans, Waymo heeft daar al jaren ervaring mee, en Tesla gaat daar over twee weken mee beginnen. Waarom zou het model van Tesla dan beter schaalbaar zijn dan dat van Waymo?
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Dat was het smoesje van Musk om de radars te verwijderen, als: te duur, werken averechts. De paar andere merken die level 2 aanbieden met alleen camera's zijn daar van terug aan het komen omdat het niet werkt. Maar die krijgen het wel voor elkaar meerdere soorten sensors te gebruiken en doen dat ook. Net zoals Waymo.quote:Op maandag 2 juni 2025 14:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus je wil de veroorzaker van phantom brakes (radar/lidar) verplichten om van phantom brakes af te geraken? What?
In de Waymo Taxis zit daarom dik schuimrubber op de achterzijde van de voorstoelen.quote:Op maandag 2 juni 2025 14:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus je wil de veroorzaker van phantom brakes (radar/lidar) verplichten om van phantom brakes af te geraken? What?
Interessant, dat wist ik niet. Zij doen dus wel beter veilig dan gevaarlijk, in tegenstelling tot Tesla.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
In de Waymo Taxis zit daarom dik schuimrubber op de achterzijde van de voorstoelen.
Die lost het ongemak van LiDAR op
Je hebt zelf geen flauw idee hoe het werkt?quote:Op maandag 2 juni 2025 15:15 schreef epicbeardman het volgende:
Tesla heeft al in 2019 aangetoond dat ze n.a.v. hen camera systeem 3D beelden kan verwerken, Tesla's neural networking is dit.
Zal even laten uitleggen wat dit is:
Elon kennende innoveert hij camera's met lasers ingebouwd. Teslidarcamera.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt zelf geen flauw idee hoe het werkt?
Ah, camera's zijn niet genoeg voor FSD zonder toezicht? Dus hij heeft al die mensen die hem geloofden, opgelicht?quote:Op maandag 2 juni 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Elon kennende innoveert hij camera's met lasers ingebouwd. Teslidarcamera.Zeker naar hen recente aankoop van 2$ mil aan Lidar van Luminar.
Zijn software is natuurlijk al helemaal ready voor soort implementatie.
Wow heftig zeg, je gebruikt opgelicht, dat zal hem schaden.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, camera's zijn niet genoeg voor FSD zonder toezicht? Dus hij heeft al die mensen die hem geloofde, opgelicht?
quote:Op maandag 2 juni 2025 15:37 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wow heftig zeg, je gebruikt opgelicht, dat zal hem schaden.
Verder kan FSD prima zonder toezicht, maar extra hulpmiddelen zoals Lidar auto's gebruik maken van camera's om borden te lezen zijn natuurlijk altijd welkom als dat noodzakelijk blijkt.
Het Neural Network laat al gewoon afstanden zien, net zoals Lidar dat kan berekenen.
[ x ]
Dit is alweer tijdje geleden.
Wat bedoelt hij daarmee? Wat betekent dat? Of is dat alleen voor mensen die een abonnement op X hebben?quote:To be clear, actual NN improvement is significantly overestimated in this article. V9.0 vs V8.1 is more like a ~400% increase in useful ops/sec due to enabling integrated GPU & better use of discrete GPU.
Je kunt hier mooi zien, dat de pixels voor de AI op die afstand ongeveer 10 centimeter groot zijn. Hij gaat met die lage resolutie proberen om te herkennen wat hij ziet. De visualisatie tekent dan een rechthoek om dat deel van het camerabeeld.quote:Bekijk deze YouTube-video
Dit is alweer tijdje geleden (6+ jaar) en natuurlijk zo veel verder ontwikkeld
Hij heeft het daar over de GPU processing power of Codecs/Renders die natuurlijk nodig zijn om dit real time te verwerken, maar Tesla heeft al langere tijd een deal met Nvidia of AMD voor de auto's. Volgens mij kan je ook aardig gamen in een Tesla.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoelt hij daarmee? Wat betekent dat? Of is dat alleen voor mensen die een abonnement op X hebben?
Voor mij is het in ieder geval onzin.
Qua rekenvermogen ongetwijfeld, maar een AI gebruikt hele andere berekeningen dan een GPU. Wel allebei MADD en matrixberekeningen, maar de GPU meestal meer verschillende en in 32 bit, terwijl de AI het met eenvoudige 8 bit berekeningen doet. En bij een GPU maken ze er aan het einde pixels van, terwijl een AI begint met grote pixels maken. Bij een AI moet ook alles altijd in het geheugen passen.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:42 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hij heeft het daar over de GPU processing power of Codecs/Renders die natuurlijk nodig zijn om dit real time te verwerken, maar Tesla heeft al langere tijd een deal met Nvidia of AMD voor de auto's. Volgens mij kan je ook aardig gamen in een Tesla.
Dat is geen antwoord op de vraag. Nu zeg je precies hetzelfde nog een keer. Maar dan andersom gevraagd: wat kan Tesla, waardoor je denkt dat zij wel van hieruit ineens kunnen opschalen wat Waymo niet kan? Want op dit moment doen ze beide nog precies hetzelfde.quote:Op maandag 2 juni 2025 14:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat het systeem van Waymo nooit verder kan komen dan dit en bij de robotaxi het nu alleen gedaan wordt in de opstartfase om zo de probleempunten op te sporen, op te lossen en zo verder te geraken tot FSD unsupervised.
Tesla koopt regelmatig lidar producten om hun camera's en de daaruit gecreëerde 3D-wereld te ijken met lidar.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zeker na hun recente aankoop van 2$ mil aan Lidar van Luminar.
Ik ben ook benieuwd of die bestuurders in Austin zitten, of in India. De latency valt tegenwoordig wel mee, vergeleken met de menselijke reactiesnelheid, maar je hebt natuurlijk veel meer kans op storingen. Dus ook, als ze in India zitten: loopt de verbinding dan via Starlink? En verder natuurlijk: hebben zij meer of minder bestuurders per auto dan Waymo?quote:Op maandag 2 juni 2025 16:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Nu zeg je precies hetzelfde nog een keer. Maar dan andersom gevraagd: wat kan Tesla, waardoor je denkt dat zij wel van hieruit ineens kunnen opschalen wat Waymo niet kan? Want op dit moment doen ze beide nog precies hetzelfde.
Volgens mij zijn er helemaal geen beelden vanuit Tesla hoe hen FSD daadwerkelijk beelden verwerkt zoals deze vrijgegeven beelden uit 2018. wel dat je tegenwoordig een render ziet op je infotainment screen als een soort van indicatie wat het systeem allemaal ziet.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je kunt hier mooi zien, dat de pixels voor de AI op die afstand ongeveer 10 centimeter groot zijn. Hij gaat met die lage resolutie proberen om te herkennen wat hij ziet. De visualisatie tekent dan een rechthoek om dat deel van het camerabeeld.
Tegenwoordig tekenen ze een Tesla op de plaats waar de AI een auto denkt te herkennen.
[ Bericht 21% gewijzigd door SymbolicFrank op 02-06-2025 15:44:58 ]
Sinds de lente update kan je ook de camera's previewen als je in je Tesla zit, dan zie je ook wat voor hoge resolutie deze camera's hebben.quote:De Tesla Model Y Juniper 2025 maakt gebruik van een verbeterde camerasuite als onderdeel van het Hardware 4.0 (HW4/AI4)-systeem. Volgens beschikbare informatie heeft de Juniper-versie een set van zeven camera's met een gecombineerde resolutie van 5 megapixels, wat een gedetailleerder beeld van de omgeving biedt in vergelijking met eerdere modellen. Deze camera's worden gebruikt voor Full Self-Driving (FSD), Sentry Mode en de 360-graden weergave.
Specifiek voor de Juniper 2025 is er ook een extra front bumper camera toegevoegd, vergelijkbaar met die in de Tesla Cybertruck. Deze camera biedt een breder zichtveld voor functies zoals Autopark en geavanceerde Smart Summon. Hoewel de exacte resolutie van deze individuele front bumper camera niet expliciet wordt vermeld, maakt deze deel uit van de HW4-suite, die een verbeterde beeldverwerking biedt ten opzichte van de Hardware 3.0 (HW3) camera's met een lagere resolutie.
Voor Sentry Mode en de 360-graden weergave worden dezelfde camera's gebruikt, maar er is geen specifieke informatie over een afzonderlijke resolutie voor deze functies. De verbeterde beeldkwaliteit van de HW4-camera's zorgt echter voor scherpere opnames en betere prestaties onder verschillende omstandigheden, zoals bij weinig licht. Bovendien is de front bumper camera uitgerust met een reinigings- en verwarmingssysteem om vuil, ijs of sneeuw te verwijderen, wat de betrouwbaarheid van de camera's verder verbetert.
Ze kopen gewoon degelijke, industriële camera's, die zowel werken bij veel als weinig licht. Een vrij lage resolutie vergeleken met de camera van een smartphone, maar die doen het ook alleen onder goede omstandigheden.quote:Op maandag 2 juni 2025 16:23 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er helemaal geen beelden vanuit Tesla hoe hen FSD daadwerkelijk beelden verwerkt zoals deze vrijgegeven beelden uit 2018. wel dat je tegenwoordig een render ziet op je infotainment screen als een soort van indicatie wat het systeem allemaal ziet.
Het verhaal met lage resolutie klopt zo ver ik weet ook niet, want het is niet zo dat Tesla camera's heeft voor de Sentrymode/360 camera's en daarnaast ook nog camera's voor hen FSD heeft.
[..]
Sinds de lente update kan je ook de camera's previewen als je in je Tesla zit, dan zie je ook wat voor hoge resolutie deze camera's hebben.
Bekijk deze YouTube-video
Tesla Model 3 Prototype Reveals Improved HW5 Camera Locations | This Fixes Everything
Komt ook blijkbaar weer een nieuw HW5 model uit.
Natuurlijk kan een camera op dit moment nog niet zo ver kijken als een laser, echter is dat in vele situaties ook overbodig. Zag toevallig net een filmpje van een snelweg door de bergen waar sneeuw lag en FSD prima uit de voeten kon.
Ik haal niets door elkaar. Mijn ervaring is dat vanaf vision only de phantom brakes niet meer voorkomen. En dat is een ervaring die ik op Tesla fora overal lees.quote:Op maandag 2 juni 2025 15:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Dat was het smoesje van Musk om de radars te verwijderen, als: te duur, werken averechts. De paar andere merken die level 2 aanbieden met alleen camera's zijn daar van terug aan het komen omdat het niet werkt. Maar die krijgen het wel voor elkaar meerdere soorten sensors te gebruiken en doen dat ook. Net zoals Waymo.
Dat klopt. Ze hebben de software aangepast van: "bij twijfel, remmen", naar: "bij twijfel, gewoon doorrijden". Meestal gaat dat goed. En soms mag je dan de voorruit koppen.quote:Op maandag 2 juni 2025 16:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik haal niets door elkaar. Mijn ervaring is dat vanaf vision only de phantom brakes niet meer voorkomen. En dat is een ervaring die ik op Tesla fora overal lees.
FSD is niet ontworpen om te werken in een afgebakend gebied, maar juist overal en rijdt ook al overal rond in de VS (in supervised vorm). Daarmee is data vergaard waarmee straks naar unsupervised kan worden overgeschakeld.quote:Op maandag 2 juni 2025 16:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Nu zeg je precies hetzelfde nog een keer. Maar dan andersom gevraagd: wat kan Tesla, waardoor je denkt dat zij wel van hieruit ineens kunnen opschalen wat Waymo niet kan? Want op dit moment doen ze beide nog precies hetzelfde.
Oh ja maar AI en deep learning enzovoorts blijft zichzelf ook wel ontwikkelen, ik had ook paar jaar geleden nooit verwacht dat ik volledige gesprekken kan oefenen in het Spaans met Google Gemini. Natuurlijk is AI zwaar en robuust om te draaien, alleen is het alleen een soort van layer die ze projecteren over de inkomende beelden. Die weer verwerkt worden, feit dat het al toegepast wordt zegt toch genoeg al.quote:Op maandag 2 juni 2025 16:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze kopen gewoon degelijke, industriële camera's, die zowel werken bij veel als weinig licht. Een vrij lage resolutie vergeleken met de camera van een smartphone, maar die doen het ook alleen onder goede omstandigheden.
Maar het aantal nodes wat een AI moet verwerken schaalt ongeveer kwadratisch met het aantal pixels. Je bent dus zelfs met een heftige GPU snel uitgepoept. Dus het eerste wat je doet is die resolutie drastisch verlagen voor je het beeld aan de AI voert.
Het zijn ook camera's met hele korte lenzen, dus de afstand waarop ze scherp zien is beperkt. Daarom hebben ze voor de verschillende afstanden ook verschillende lenzen.
(Een AI werkt met lagen vol nodes. Je moet de waarde van iedere node in een laag voeren aan iedere node in de volgende laag, en per node bijhouden hoeveel iedere node in de vorige laag meetelt.)
Bron?quote:Op maandag 2 juni 2025 16:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Ze hebben de software aangepast van: "bij twijfel, remmen", naar: "bij twijfel, gewoon doorrijden". Meestal gaat dat goed. En soms mag je dan de voorruit koppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |