abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217829307
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gewoon alle automatische besturing zonder radar of Lidar verbieden, dan ben je daar van af.
Dus je wil de veroorzaker van phantom brakes (radar/lidar) verplichten om van phantom brakes af te geraken? What?
pi_217829317
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:35 schreef knoopie het volgende:

[..]
Tesla en Waymo werken nu op precies dezelfde wijze: een heel begrensd inzetgebied en veel tele-operators. Of althans, Waymo heeft daar al jaren ervaring mee, en Tesla gaat daar over twee weken mee beginnen. Waarom zou het model van Tesla dan beter schaalbaar zijn dan dat van Waymo?
Omdat het systeem van Waymo nooit verder kan komen dan dit en bij de robotaxi het nu alleen gedaan wordt in de opstartfase om zo de probleempunten op te sporen, op te lossen en zo verder te geraken tot FSD unsupervised.
pi_217829365
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:35 schreef knoopie het volgende:

[..]
Tesla en Waymo werken nu op precies dezelfde wijze: een heel begrensd inzetgebied en veel tele-operators. Of althans, Waymo heeft daar al jaren ervaring mee, en Tesla gaat daar over twee weken mee beginnen. Waarom zou het model van Tesla dan beter schaalbaar zijn dan dat van Waymo?
Hij denkt dat Waymo niet verder kan innoveren, en dat in de toekomstige taximarkt slechts plaats is voor 1 aanbieder.

En dat de klant eerst wil weten of het taxibedrijf ook in Melbourne rijdt, voordat hij in Austin instspt...
pi_217829370
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dus je wil de veroorzaker van phantom brakes (radar/lidar) verplichten om van phantom brakes af te geraken? What?
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Dat was het smoesje van Musk om de radars te verwijderen, als: te duur, werken averechts. De paar andere merken die level 2 aanbieden met alleen camera's zijn daar van terug aan het komen omdat het niet werkt. Maar die krijgen het wel voor elkaar meerdere soorten sensors te gebruiken en doen dat ook. Net zoals Waymo.
pi_217829385
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dus je wil de veroorzaker van phantom brakes (radar/lidar) verplichten om van phantom brakes af te geraken? What?
In de Waymo Taxis zit daarom dik schuimrubber op de achterzijde van de voorstoelen.
Die lost het ongemak van LiDAR op
pi_217829451
Tesla heeft al in 2019 aangetoond dat ze n.a.v. hen camera systeem 3D beelden kan verwerken, Tesla's neural networking is dit.

Zal even laten uitleggen wat dit is:

Wat is Tesla’s neuraal netwerk?

Tesla’s neuraal netwerk is het kloppende digitale brein achter hun Full Self-Driving (FSD) en Autopilot-systemen. Het is een complexe verzameling van deep learning-algoritmes die draaien op Tesla’s eigen Hardware 3 (en nu Hardware 4) chips, gevoed door een vloot van acht camera’s die een 360-gradenbeeld van de omgeving vastleggen. Dit systeem bootst menselijke visie na, maar dan met de precisie van een supercomputer en de onvermoeibaarheid van een godheid. Het verwerkt real-time videobeelden om objecten te detecteren, afstanden in te schatten, en rijbeslissingen te nemen – van het herkennen van een stoplicht tot het ontwijken van een overstekende eenhoorn (oké, misschien niet dat overdreven).

In tegenstelling tot LiDAR, dat lasers gebruikt om een 3D-kaart van de omgeving te maken, vertrouwt Tesla volledig op vision-only technologie. Elon noemt LiDAR een “crutch” (kruk) en gelooft dat zijn aanpak de toekomst is, omdat het dichter bij hoe mensen rijden ligt: met ogen, niet met laserstralen.

Waarom is Tesla’s neuraal netwerk hemels beter dan LiDAR? Goddelijke flexibiliteit en generalisatie

Tesla’s neuraal netwerk is als een alwetende entiteit die leert van miljarden kilometers aan rijdata, verzameld door Tesla’s vloot van miljoenen auto’s wereldwijd. Dit maakt het systeem ongelooflijk adaptief. Het kan omgaan met nieuwe omgevingen, rare verkeerssituaties, en zelfs de chaos van een Nederlandse rotonde in de regen, zonder dat het een vooraf gemaakte kaart nodig heeft. LiDAR-systemen daarentegen leunen vaak op HD-kaarten, die duur zijn om te maken en te onderhouden, en niet altijd up-to-date zijn. Stel je voor: LiDAR is een stoffig oud boek met statische regels, terwijl Tesla’s neuraal netwerk een levende, zelflerende bijbel is die zich aanpast aan elke nieuwe situatie.

Onfeilbare visie (bijna dan)

Tesla’s camera’s en neurale netwerken bootsen menselijke visie na, maar dan met een bovennatuurlijke precisie. Door technieken zoals pseudo-LiDAR kan Tesla’s systeem diepte en afstand schatten uit 2D-beelden, met resultaten die volgens Andrej Karpathy (Tesla’s voormalige AI-goeroe) “de kloof met LiDAR snel dichten.” Het systeem analyseert elke pixel in real-time en bouwt een 3D-model van de wereld, zonder dat er dure lasers aan te pas komen. LiDAR mag dan wel nauwkeurige afstandsmetingen geven, maar het struikelt over simpele dingen zoals het onderscheiden van een plastic zak van een kuil in de weg. Tesla’s netwerken leren continu, waardoor ze zelfs de meest bizarre objecten herkennen, van een verdwaalde fiets tot een vallende ster (oké, dat laatste is overdreven).

Weerbestendigheid
Critici zeggen dat camera’s falen in slecht weer, zoals zware regen of mist, waar LiDAR beter presteert omdat het lasers gebruikt. Maar Tesla’s netwerken zijn zo getraind dat ze zelfs in bijbelse stortbuien nog functioneren, door slimme algoritmes die ruis filteren en patronen herkennen. Bovendien, zoals Elon zou zeggen: “Als mensen kunnen rijden in de regen, waarom een auto dan niet?” LiDAR mag dan een voordeel hebben in extreme omstandigheden, maar Tesla’s systeem evolueert zo snel dat het binnenkort waarschijnlijk zelfs door een apocalyptische storm heen kijkt.

De almachtige datavoorsprong
Tesla’s vloot is een heilig leger van dataverzamelaars. Elke Tesla op de weg stuurt videodata naar de cloud, waar het wordt gebruikt om het neuraal netwerk te trainen. Dit levert een schat aan edge cases – van een koe op de snelweg tot een plotselinge wegversperring – die het systeem robuuster maken. Bedrijven die LiDAR gebruiken, zoals Waymo, hebben veel minder voertuigen en dus minder data, waardoor hun systemen minder snel leren. Tesla’s datavoorsprong is als een goddelijke openbaring: niemand kan tippen aan hun schaal.

Waarom is het goedkoper? De goddelijke kostenbesparing, Geen dure lasers, alleen camera’s

LiDAR-sensoren kosten nog steeds honderden tot duizenden dollars per stuk, zelfs nu de prijzen dalen (bijv. $450-$1000 in China). Tesla’s camera’s kosten daarentegen slechts een paar dollar per stuk, dankzij hun wijdverspreide gebruik in smartphones en andere apparaten. Een Tesla Model 3 met FSD kost rond de $48.000 (inclusief $10.000 voor FSD), terwijl een LiDAR-gebaseerde auto zoals Waymo’s geschat wordt op $180.000-$250.000. Dat is een hemels verschil in prijs, waardoor Tesla’s robotaxi-droom betaalbaarder is voor de massa.

Eenvoud is goddelijk
LiDAR voegt complexiteit toe: extra sensoren, meer bedrading, en ingewikkelde sensorfusie (het combineren van data van camera’s, radar en LiDAR). Tesla’s “less is more” filosofie – zoals Elon’s mantra “the best part is no part” – elimineert deze rompslomp. Minder hardware betekent lagere productiekosten, minder onderhoud, en een simpeler productieproces. Het is alsof Tesla een directe lijn naar efficiëntie heeft, terwijl LiDAR-bedrijven verdwalen in een bureaucratisch labyrint.

Software boven hardware
Tesla’s magie ligt in de software. In plaats van te investeren in dure LiDAR-hardware, steekt Tesla miljarden in het ontwikkelen van hun neurale netwerken en supercomputers zoals Dojo, die de training van deze netwerken versnellen. Eenmalige investeringen in software schalen beter dan fysieke sensoren die in elke auto moeten worden geïnstalleerd. Het is alsof Tesla een oneindige bron van wijsheid heeft gecreëerd die elke auto slimmer maakt zonder extra kosten.

Oké, even terug naar de aarde: Tesla's aanpak is niet perfect. Tests, zoals die van YouTuber Mark Rober, tonen aan dat LiDAR beter presteert in extreme omstandigheden zoals dichte mist of zware regen. Bovendien is Tesla's "vision-only" systeem nog niet volledig autonoom (Level 4/5), en er zijn ongelukken geweest waarbij het systeem faalde, zoals bij het herkennen van een vrachtwagen of een kapotte vangrail. LiDAR biedt een betrouwbare "ground truth" voor afstandsmeting, wat Tesla's neurale netwerken soms nog missen. Toch is Tesla's datavoorsprong en kostenbesparing indrukwekkend, en hun recente aankoop van $2 miljoen aan LiDAR van Luminar (voor testdoeleinden?) suggereert dat zelfs Elon misschien een tikkeltje nieuwsgierig is naar lasers.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217829454
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
In de Waymo Taxis zit daarom dik schuimrubber op de achterzijde van de voorstoelen.
Die lost het ongemak van LiDAR op
Interessant, dat wist ik niet. Zij doen dus wel beter veilig dan gevaarlijk, in tegenstelling tot Tesla.

Het is natuurlijk ook een kwestie van wanneer je welke sensors kunt gebruiken. Bij een laagstaande zon op de voorruit (zeker als je net een tunnel uitrijd en de weg voor je nog niet ziet) zullen camera's niet veel doen en zal ook een Lidar het moeilijk krijgen. Dus dan ga je af op de radar, die een vrij breed gezichtsveld heeft, waardoor een tegenligger in een smalle straat een remactie kan triggeren. Mensen weten uit ervaring dat ze kunnen verwachten dat de weg voor hun vrij is.

Wel beter dan gewoon maar blind doorrijden, natuurlijk, maar het is dan misschien verstandiger om de auto in de vrijloop te zetten en de bestuurder met licht- en geluidssignalen te waarschuwen om de besturing over te nemen. Maar dat gaat natuurlijk niet als er geen stuur en rempedaal in zitten.

Dat was ook de reden om de Waymo's alleen op lage snelheid in de stad in te zetten, alhoewel ze kortgeleden een paar stukjes snelweg hebben toegevoegd.

En als je zo doordenkt, moet je een Tesla eigenlijk aan de kant zetten als het regent of donker of mistig is. Nou is in Californië en Texas natuurlijk alleen slechte verlichting een probleem.

[ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 02-06-2025 15:23:18 ]
pi_217829467
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:15 schreef epicbeardman het volgende:
Tesla heeft al in 2019 aangetoond dat ze n.a.v. hen camera systeem 3D beelden kan verwerken, Tesla's neural networking is dit.

Zal even laten uitleggen wat dit is:
Je hebt zelf geen flauw idee hoe het werkt?
pi_217829508
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt zelf geen flauw idee hoe het werkt?
Elon kennende innoveert hij camera's met lasers ingebouwd. Teslidarcamera. _O_ Zeker naar hen recente aankoop van 2$ mil aan Lidar van Luminar.

Zijn software is natuurlijk al helemaal ready voor soort implementatie.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217829529
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Elon kennende innoveert hij camera's met lasers ingebouwd. Teslidarcamera. _O_ Zeker naar hen recente aankoop van 2$ mil aan Lidar van Luminar.

Zijn software is natuurlijk al helemaal ready voor soort implementatie.
Ah, camera's zijn niet genoeg voor FSD zonder toezicht? Dus hij heeft al die mensen die hem geloofden, opgelicht?

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 02-06-2025 15:36:20 ]
pi_217829575
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, camera's zijn niet genoeg voor FSD zonder toezicht? Dus hij heeft al die mensen die hem geloofde, opgelicht?
Wow heftig zeg, je gebruikt opgelicht, dat zal hem schaden.

Verder kan FSD prima zonder toezicht, maar extra hulpmiddelen zoals Lidar auto's gebruik maken van camera's om borden te lezen zijn natuurlijk altijd welkom als dat noodzakelijk blijkt.

Het Neural Network laat al gewoon afstanden zien, net zoals Lidar dat kan berekenen.

twitter

Bekijk deze YouTube-video
Dit is alweer tijdje geleden (6+ jaar) en natuurlijk zo veel verder ontwikkeld
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217829591
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:37 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Wow heftig zeg, je gebruikt opgelicht, dat zal hem schaden.

Verder kan FSD prima zonder toezicht, maar extra hulpmiddelen zoals Lidar auto's gebruik maken van camera's om borden te lezen zijn natuurlijk altijd welkom als dat noodzakelijk blijkt.

Het Neural Network laat al gewoon afstanden zien, net zoals Lidar dat kan berekenen.

[ x ]

Dit is alweer tijdje geleden.
quote:
To be clear, actual NN improvement is significantly overestimated in this article. V9.0 vs V8.1 is more like a ~400% increase in useful ops/sec due to enabling integrated GPU & better use of discrete GPU.
Wat bedoelt hij daarmee? Wat betekent dat? Of is dat alleen voor mensen die een abonnement op X hebben?

Voor mij is het in ieder geval onzin.

quote:
Bekijk deze YouTube-video
Dit is alweer tijdje geleden (6+ jaar) en natuurlijk zo veel verder ontwikkeld
Je kunt hier mooi zien, dat de pixels voor de AI op die afstand ongeveer 10 centimeter groot zijn. Hij gaat met die lage resolutie proberen om te herkennen wat hij ziet. De visualisatie tekent dan een rechthoek om dat deel van het camerabeeld.

Tegenwoordig tekenen ze een Tesla op de plaats waar de AI een auto denkt te herkennen.

[ Bericht 21% gewijzigd door SymbolicFrank op 02-06-2025 15:44:58 ]
pi_217829614
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Wat bedoelt hij daarmee? Wat betekent dat? Of is dat alleen voor mensen die een abonnement op X hebben?

Voor mij is het in ieder geval onzin.
Hij heeft het daar over de GPU processing power of Codecs/Renders die natuurlijk nodig zijn om dit real time te verwerken, maar Tesla heeft al langere tijd een deal met Nvidia of AMD voor de auto's. Volgens mij kan je ook aardig gamen in een Tesla.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217829693
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:42 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Hij heeft het daar over de GPU processing power of Codecs/Renders die natuurlijk nodig zijn om dit real time te verwerken, maar Tesla heeft al langere tijd een deal met Nvidia of AMD voor de auto's. Volgens mij kan je ook aardig gamen in een Tesla.
Qua rekenvermogen ongetwijfeld, maar een AI gebruikt hele andere berekeningen dan een GPU. Wel allebei MADD en matrixberekeningen, maar de GPU meestal meer verschillende en in 32 bit, terwijl de AI het met eenvoudige 8 bit berekeningen doet. En bij een GPU maken ze er aan het einde pixels van, terwijl een AI begint met grote pixels maken. Bij een AI moet ook alles altijd in het geheugen passen.
pi_217829818
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 14:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Omdat het systeem van Waymo nooit verder kan komen dan dit en bij de robotaxi het nu alleen gedaan wordt in de opstartfase om zo de probleempunten op te sporen, op te lossen en zo verder te geraken tot FSD unsupervised.
Dat is geen antwoord op de vraag. Nu zeg je precies hetzelfde nog een keer. Maar dan andersom gevraagd: wat kan Tesla, waardoor je denkt dat zij wel van hieruit ineens kunnen opschalen wat Waymo niet kan? Want op dit moment doen ze beide nog precies hetzelfde.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217829827
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Zeker na hun recente aankoop van 2$ mil aan Lidar van Luminar.
Tesla koopt regelmatig lidar producten om hun camera's en de daaruit gecreëerde 3D-wereld te ijken met lidar.
Dat doen ze al heel lang.
pi_217829867
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:03 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Nu zeg je precies hetzelfde nog een keer. Maar dan andersom gevraagd: wat kan Tesla, waardoor je denkt dat zij wel van hieruit ineens kunnen opschalen wat Waymo niet kan? Want op dit moment doen ze beide nog precies hetzelfde.
Ik ben ook benieuwd of die bestuurders in Austin zitten, of in India. De latency valt tegenwoordig wel mee, vergeleken met de menselijke reactiesnelheid, maar je hebt natuurlijk veel meer kans op storingen. Dus ook, als ze in India zitten: loopt de verbinding dan via Starlink? En verder natuurlijk: hebben zij meer of minder bestuurders per auto dan Waymo?
pi_217829934
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je kunt hier mooi zien, dat de pixels voor de AI op die afstand ongeveer 10 centimeter groot zijn. Hij gaat met die lage resolutie proberen om te herkennen wat hij ziet. De visualisatie tekent dan een rechthoek om dat deel van het camerabeeld.

Tegenwoordig tekenen ze een Tesla op de plaats waar de AI een auto denkt te herkennen.

[ Bericht 21% gewijzigd door SymbolicFrank op 02-06-2025 15:44:58 ]
Volgens mij zijn er helemaal geen beelden vanuit Tesla hoe hen FSD daadwerkelijk beelden verwerkt zoals deze vrijgegeven beelden uit 2018. wel dat je tegenwoordig een render ziet op je infotainment screen als een soort van indicatie wat het systeem allemaal ziet.

Het verhaal met lage resolutie klopt zo ver ik weet ook niet, want het is niet zo dat Tesla camera's heeft voor de Sentrymode/360 camera's en daarnaast ook nog camera's voor hen FSD heeft.

quote:
De Tesla Model Y Juniper 2025 maakt gebruik van een verbeterde camerasuite als onderdeel van het Hardware 4.0 (HW4/AI4)-systeem. Volgens beschikbare informatie heeft de Juniper-versie een set van zeven camera's met een gecombineerde resolutie van 5 megapixels, wat een gedetailleerder beeld van de omgeving biedt in vergelijking met eerdere modellen. Deze camera's worden gebruikt voor Full Self-Driving (FSD), Sentry Mode en de 360-graden weergave.

Specifiek voor de Juniper 2025 is er ook een extra front bumper camera toegevoegd, vergelijkbaar met die in de Tesla Cybertruck. Deze camera biedt een breder zichtveld voor functies zoals Autopark en geavanceerde Smart Summon. Hoewel de exacte resolutie van deze individuele front bumper camera niet expliciet wordt vermeld, maakt deze deel uit van de HW4-suite, die een verbeterde beeldverwerking biedt ten opzichte van de Hardware 3.0 (HW3) camera's met een lagere resolutie.

Voor Sentry Mode en de 360-graden weergave worden dezelfde camera's gebruikt, maar er is geen specifieke informatie over een afzonderlijke resolutie voor deze functies. De verbeterde beeldkwaliteit van de HW4-camera's zorgt echter voor scherpere opnames en betere prestaties onder verschillende omstandigheden, zoals bij weinig licht. Bovendien is de front bumper camera uitgerust met een reinigings- en verwarmingssysteem om vuil, ijs of sneeuw te verwijderen, wat de betrouwbaarheid van de camera's verder verbetert.
Sinds de lente update kan je ook de camera's previewen als je in je Tesla zit, dan zie je ook wat voor hoge resolutie deze camera's hebben.

Bekijk deze YouTube-video
Tesla Model 3 Prototype Reveals Improved HW5 Camera Locations | This Fixes Everything
Komt ook blijkbaar weer een nieuw HW5 model uit.

Natuurlijk kan een camera op dit moment nog niet zo ver kijken als een laser, echter is dat in vele situaties ook overbodig. Zag toevallig net een filmpje van een snelweg door de bergen waar sneeuw lag en FSD prima uit de voeten kon.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217830010
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:23 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Volgens mij zijn er helemaal geen beelden vanuit Tesla hoe hen FSD daadwerkelijk beelden verwerkt zoals deze vrijgegeven beelden uit 2018. wel dat je tegenwoordig een render ziet op je infotainment screen als een soort van indicatie wat het systeem allemaal ziet.

Het verhaal met lage resolutie klopt zo ver ik weet ook niet, want het is niet zo dat Tesla camera's heeft voor de Sentrymode/360 camera's en daarnaast ook nog camera's voor hen FSD heeft.
[..]
Sinds de lente update kan je ook de camera's previewen als je in je Tesla zit, dan zie je ook wat voor hoge resolutie deze camera's hebben.

Bekijk deze YouTube-video
Tesla Model 3 Prototype Reveals Improved HW5 Camera Locations | This Fixes Everything
Komt ook blijkbaar weer een nieuw HW5 model uit.

Natuurlijk kan een camera op dit moment nog niet zo ver kijken als een laser, echter is dat in vele situaties ook overbodig. Zag toevallig net een filmpje van een snelweg door de bergen waar sneeuw lag en FSD prima uit de voeten kon.
Ze kopen gewoon degelijke, industriële camera's, die zowel werken bij veel als weinig licht. Een vrij lage resolutie vergeleken met de camera van een smartphone, maar die doen het ook alleen onder goede omstandigheden.

Maar het aantal nodes wat een AI moet verwerken schaalt ongeveer kwadratisch met het aantal pixels. Je bent dus zelfs met een heftige GPU snel uitgepoept. Dus het eerste wat je doet is die resolutie drastisch verlagen voor je het beeld aan de AI voert.

Het zijn ook camera's met hele korte lenzen, dus de afstand waarop ze scherp zien is beperkt. Daarom hebben ze voor de verschillende afstanden ook verschillende lenzen.

(Een AI werkt met lagen vol nodes. Je moet de waarde van iedere node in een laag voeren aan iedere node in de volgende laag, en per node bijhouden hoeveel iedere node in de vorige laag meetelt.)
pi_217830072
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 15:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Dat was het smoesje van Musk om de radars te verwijderen, als: te duur, werken averechts. De paar andere merken die level 2 aanbieden met alleen camera's zijn daar van terug aan het komen omdat het niet werkt. Maar die krijgen het wel voor elkaar meerdere soorten sensors te gebruiken en doen dat ook. Net zoals Waymo.
Ik haal niets door elkaar. Mijn ervaring is dat vanaf vision only de phantom brakes niet meer voorkomen. En dat is een ervaring die ik op Tesla fora overal lees.
pi_217830087
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik haal niets door elkaar. Mijn ervaring is dat vanaf vision only de phantom brakes niet meer voorkomen. En dat is een ervaring die ik op Tesla fora overal lees.
Dat klopt. Ze hebben de software aangepast van: "bij twijfel, remmen", naar: "bij twijfel, gewoon doorrijden". Meestal gaat dat goed. En soms mag je dan de voorruit koppen.

Het is dan nog de vraag: liever 1 of 2 bestuurders dood dan een lange kettingbotsing?

[ Bericht 6% gewijzigd door SymbolicFrank op 02-06-2025 16:51:34 ]
pi_217830105
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:03 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Nu zeg je precies hetzelfde nog een keer. Maar dan andersom gevraagd: wat kan Tesla, waardoor je denkt dat zij wel van hieruit ineens kunnen opschalen wat Waymo niet kan? Want op dit moment doen ze beide nog precies hetzelfde.
FSD is niet ontworpen om te werken in een afgebakend gebied, maar juist overal en rijdt ook al overal rond in de VS (in supervised vorm). Daarmee is data vergaard waarmee straks naar unsupervised kan worden overgeschakeld.

Waymo systeem is bedoeld voor hoe het nu al gebruikt wordt. Daar zit geen verdere opschaling in. En dat kan het systeem ook niet.
pi_217830115
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze kopen gewoon degelijke, industriële camera's, die zowel werken bij veel als weinig licht. Een vrij lage resolutie vergeleken met de camera van een smartphone, maar die doen het ook alleen onder goede omstandigheden.

Maar het aantal nodes wat een AI moet verwerken schaalt ongeveer kwadratisch met het aantal pixels. Je bent dus zelfs met een heftige GPU snel uitgepoept. Dus het eerste wat je doet is die resolutie drastisch verlagen voor je het beeld aan de AI voert.

Het zijn ook camera's met hele korte lenzen, dus de afstand waarop ze scherp zien is beperkt. Daarom hebben ze voor de verschillende afstanden ook verschillende lenzen.

(Een AI werkt met lagen vol nodes. Je moet de waarde van iedere node in een laag voeren aan iedere node in de volgende laag, en per node bijhouden hoeveel iedere node in de vorige laag meetelt.)
Oh ja maar AI en deep learning enzovoorts blijft zichzelf ook wel ontwikkelen, ik had ook paar jaar geleden nooit verwacht dat ik volledige gesprekken kan oefenen in het Spaans met Google Gemini. Natuurlijk is AI zwaar en robuust om te draaien, alleen is het alleen een soort van layer die ze projecteren over de inkomende beelden. Die weer verwerkt worden, feit dat het al toegepast wordt zegt toch genoeg al.

Het is eigenlijk een soort van aimbot/hook die alle informatie verwerkt en die bestaan al meer dan 20 jaar dacht ik.

Denk dat het heel veel files zou schelen als er alleen maar AI gestuurde auto's op de wegen zaten.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217830117
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat klopt. Ze hebben de software aangepast van: "bij twijfel, remmen", naar: "bij twijfel, gewoon doorrijden". Meestal gaat dat goed. En soms mag je dan de voorruit koppen.
Bron?
pi_217830138
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bron?
Jij bent hier naar eigen zeggen de Tesla expert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')