abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217764197


quote:
Een kerk die keer op keer wordt gevraagd hoeveel contant geld kerkgangers precies in het collectemandje leggen. Een moslim die moet uitleggen waarom die elk jaar tijdens de ramadan geld naar familie in een ander land overmaakt. Of een huisarts die betalingen van buitenlandse patiënten moet uitleggen.

Het zijn volgens ING niet alleen "onzinnige vragen" die de bank aan klanten stelt. "Maar ik snap dat mensen dan ook het gevoel krijgen dat ze worden gediscrimineerd", zegt Peter Jacobs, topman van ING Nederland.

De bank biedt vandaag in een brief aan klanten excuses aan voor de jarenlange discriminatie van groepen klanten, ook al was die volgens de bank onbedoeld. ING belooft minder vragen aan klanten te gaan stellen, in ieder geval niet over zaken waar de bank het antwoord al op weet.
quote:
Ook wil ING de "officiële, onpersoonlijke en als wantrouwend overkomende" manier van communiceren aanpassen. Daarnaast richt de bank een speciaal team op dat medewerkers van de klantenservice meer kennis bijbrengt over verschillende religies en culturen.

Overdreven veel vragen
Een jaar geleden kwam bij onderzoek aan het licht dat groepen rekeninghouders zich gediscrimineerd voelen door banken. Zij gaven aan dat zij overdreven veel vragen krijgen als zij een rekening willen openen of geld willen overmaken.

Alle banken beloofden toen beterschap. Zo vroeg ING aan de eigen klanten hoe zij het contact met de bank ervaren. "Daaruit bleek dat vooral mensen met een religieuze achtergrond of van buitenlandse komaf zich in sterke mate door ons gediscrimineerd voelen", zegt Jacobs.

"Zij doen vaker internationale betalingen. We hebben ook vaak onvoldoende door wat de culturele gewoontes van deze klanten zijn. Als je bijvoorbeeld niet weet wanneer de ramadan plaatsvindt, dan weet je ook niet dat er dan meer geld wordt overgemaakt."
quote:
Ook de manier waarop de bank om uitleg vraagt valt geregeld verkeerd en is volgens Jacobs te wantrouwend. "Mensen worden best nerveus als de bank om uitleg komt vragen. Dan moeten wij ontzettend oppassen dat we geen dingen vragen terwijl we die informatie eigenlijk al hebben. En we geven te weinig context. Dus waarom we iets komen vragen en wat we met het antwoord doen."

ABN Amro en Rabobank zijn nog niet zo ver met een plan van aanpak als ING. Wel is ABN Amro bezig om medewerkers er alert op te maken dat klanten vragen als discriminerend kunnen ervaren. "We trainen medewerkers en leidinggevenden om zich hier van bewust te zijn", zegt Daniëlla Sichtman, die bij ABN Amro dit veranderproces leidt.

Dat gaat onder meer met trainingen over onbewuste vooroordelen. En net als ING passen ook ABN Amro en Rabobank in brieven en mails het taalgebruik aan. "We proberen anders te formuleren om op een prettiger manier met klanten te communiceren", zegt Sichtman.

Nog niet opgelost
Het ministerie van Financiën stelde een onderzoek in naar discriminatie na klachten van Rabin Baldewsingh als Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme. Hij zegt "redelijk tevreden" te zijn met hoe banken de handschoen hebben opgepakt. "Ik merk dat er nu in positieve zin iets gaande is en dat we er samen uitkomen. Dat stemt mij tot tevredenheid."

Maar daarmee zijn de problemen nog niet opgelost, benadrukt Baldewsingh. Volgens hem is er nog een lange weg te gaan voordat discriminatie in de financiële wereld helemaal is uitgebannen. "Ik snap dat banken tijd nodig hebben om alles uit te zoeken en dingen in te regelen. Die tijd gun ik ze zeker. Maar nu wordt het wel tijd om verandering concreet te maken."
https://nos.nl/artikel/25(...)nzinnige-vragen-meer
De enige echte.
pi_217764226
Contant is het antwoord, als jullie dit nu nog niet snappen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217764267
Wat zijn we toch ook een kruiperig volkje:

Dat gaat onder meer met trainingen over onbewuste vooroordelen

Die zouden ze in hun reet kunnen steken.
pi_217764291
Trek m’n UWV eigenlijk altijd direct grotendeels cash uit de pinautomaat.
U MAD?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 07:34:10 #5
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217764295
Mooi, dit is het moment om massaal te gaan witwassen bij de ING
Je bent een waardeloze agent.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:37 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217765073
De enige relevante vraag is: "we zagen dat er een groot bedrag is overgeboekt. Was dit door u geinitieerd?"

Verder zijn er geen vragen voor de bank. Als jij verdachte dingen doet is dat tussen de klant en de politie/belastingdienst en wellicht god of allah.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_217765122
Maar een niet-moslim mogen ze dus nog steeds lastig vallen met vragen waarom hij/zij contant geld op heeft genomen?
pi_217765297
Gezien de vele berichten over mensen die worden lastiggevallen met indringende vragen over hun uitgaves gaat dit probleem wel wat verder dan (de indruk van) discriminatie alleen. waarom is het wel oke dan om verklaard te willen hebben waarom meneer zo vaak grote geldbedragen uitgeeft bij een firma genaamd "Albert Heijn"?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 10:16:36 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217765399
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:50 schreef Halcon het volgende:
Maar een niet-moslim mogen ze dus nog steeds lastig vallen met vragen waarom hij/zij contant geld op heeft genomen?
Letterlijk de eerste zin van het artikel gaat over een kerk.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217765416
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:16 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Letterlijk de eerste zin van het artikel gaat over een kerk.
Goed, de niet-moslim en de niet-christen dan.
pi_217765558
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 07:13 schreef halfway het volgende:
Contant is het antwoord, als jullie dit nu nog niet snappen.
Dat vinden de controlfreaks niet goed, want dan kunnen zij het geld niet meer volgen.
pi_217765623
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:45 schreef SpecialK het volgende:
De enige relevante vraag is: "we zagen dat er een groot bedrag is overgeboekt. Was dit door u geinitieerd?"

Verder zijn er geen vragen voor de bank. Als jij verdachte dingen doet is dat tussen de klant en de politie/belastingdienst en wellicht god of allah.
Was het maar zo simpel. Banken zijn verplicht witwassen zoveel mogelijk te voorkomen. Als ze daar nalatig in zijn krijgen ze hoge boetes. Dat banken dit soort zaken onderzoeken is dus gewoon hun plicht.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:22:59 #13
254452 Friggles
Ja precies
pi_217765860
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Gezien de vele berichten over mensen die worden lastiggevallen met indringende vragen over hun uitgaves gaat dit probleem wel wat verder dan (de indruk van) discriminatie alleen. waarom is het wel oke dan om verklaard te willen hebben waarom meneer zo vaak grote geldbedragen uitgeeft bij een firma genaamd "Albert Heijn"?
Een medewerker die daar vragen over stelt heeft geen idee waar hij of zij mee bezig is. Of het moet buitensporig veel zijn. Maar dergelijke vragen zullen dan gelukkig ook zelden voorkomen. Hoewel je vast weleens een verhaal hebt gehoord dat er vragen over worden gesteld.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:33:58 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217765960
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:50 schreef Halcon het volgende:
Maar een niet-moslim mogen ze dus nog steeds lastig vallen met vragen waarom hij/zij contant geld op heeft genomen?
Daar komt het natuurlijk op neer. Dit is wat bepaalde mensen nastreven: bepaalde groepen (waaronder moslims) staan boven de wet. Immers, als Piet en Annie worden gevraagd waarom zijn veel geld opnemen over overboeken is dit normaal, maar als het Mohamed en Faiza wordt gevraagd is dit een bewijs van 'discriminatie' en/of 'Islamofobie'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:48:01 #15
254452 Friggles
Ja precies
pi_217766126
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar komt het natuurlijk op neer. Dit is wat bepaalde mensen nastreven: bepaalde groepen (waaronder moslims) staan boven de wet. Immers, als Piet en Annie worden gevraagd waarom zijn veel geld opnemen over overboeken is dit normaal, maar als het Mohamed en Faiza wordt gevraagd is dit een bewijs van 'discriminatie' en/of 'Islamofobie'.
Flink staaltje onderbuikdenken, maar het strookt niet met de werkelijkheid. Types als Mohamed en Faiza worden relatief gezien vaker onderzocht. Daar zijn wellicht verschillende redenen voor. Zo kan het zijn dat er daadwerkelijk een groter gedeelte van de allochtone bevolking opvallende transacties uitvoert. Maar het kan ook zijn dat de modellen ze vaker zien als ongebruikelijk doordat er culturele redenen achter liggen en dat ze bovengemiddeld vaak transacties zullen verrichten van en naar landen met een hoger risico. Daarom is het ook geen wonder dat dit naar voren is gekomen en dat zij dit zullen ervaren als discriminatie. Maar er zijn wel degelijk gegronde redenen voor een groot deel van de onderzoeken.

Je hoeft niet bang te zijn dat je als witte Nederlander gediscrimineerd gaat worden hoor.
pi_217766150
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar komt het natuurlijk op neer. Dit is wat bepaalde mensen nastreven: bepaalde groepen (waaronder moslims) staan boven de wet. Immers, als Piet en Annie worden gevraagd waarom zijn veel geld opnemen over overboeken is dit normaal, maar als het Mohamed en Faiza wordt gevraagd is dit een bewijs van 'discriminatie' en/of 'Islamofobie'.
Dat is hetzelfde als mensen bij de Appie staan te krijsen dat het racisme is dat ze een steekproef krijgen bij de zelfscan. :O
pi_217766415
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:48 schreef Friggles het volgende:
Je hoeft niet bang te zijn dat je als witte Nederlander gediscrimineerd gaat worden hoor.
Nu ben ik best wit, en ING heeft in het verleden al eens mijn rekeningen geblokkeerd (zonder eerst vragen te stellen overigens) vanwege "verdacht grote geldstromen van en naar het buitenland". Het idee dat ik op dat moment in het buitenland woonde en werkte was kennelijk niet bij ze opgekomen... Maar de lieve dame aan de telefoon vertelde mij toen dat ik de rekening meteen weer kon laten deblokkeren als ik gewoon even naar een filiaal kwam. Dat dat niet zo handig gaat omdat ik in het buitenland woonde, daar kon zijn ook niks aan doen. En dat ik geen ticket naar Nederland kan kopen met mijn ING creditcard als zij mijn rekening geblokkeerd hebben, dat was ook niet haar schuld. |:(

Gelukkig had ik nog een rekening bij een andere bank, maar daarna heb ik wel direct mijn rekening bij de ING opgezegd.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:13:17 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217766427
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:48 schreef Friggles het volgende:

[..]
Flink staaltje onderbuikdenken, maar het strookt niet met de werkelijkheid. Types als Mohamed en Faiza worden relatief gezien vaker onderzocht. Daar zijn wellicht verschillende redenen voor. Zo kan het zijn dat er daadwerkelijk een groter gedeelte van de allochtone bevolking opvallende transacties uitvoert. Maar het kan ook zijn dat de modellen ze vaker zien als ongebruikelijk doordat er culturele redenen achter liggen en dat ze bovengemiddeld vaak transacties zullen verrichten van en naar landen met een hoger risico. Daarom is het ook geen wonder dat dit naar voren is gekomen en dat zij dit zullen ervaren als discriminatie. Maar er zijn wel degelijk gegronde redenen voor een groot deel van de onderzoeken.

Je hoeft niet bang te zijn dat je als witte Nederlander gediscrimineerd gaat worden hoor.
Je geeft het zelf al aan: daar is dan ook alle reden voor. Maar bij de ING probeert men nu te doen alsof de ING hier fout zit, dat is niet zo. De realiteit is nu eenmaal zo dat sommige groepen simpelweg strenger gecontroleerd dienen te worden omdat het risico op louche transacties daar gewoon groter is. Als zij zich dan 'gediscrimineerd' voelen is dat hun probleem en geeft vooral blijk van een gebrek aan zelfreflectie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217766467
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:16 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Letterlijk de eerste zin van het artikel gaat over een kerk.
En daar begrijp ik dus niks van. Hoe komt een bank op het idee om te vragen hoeveel contant geld een rondje met het collectezakje van de kerk oplevert?
pi_217766468
Het bankenkartel heeft te veel macht.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:23:10 #21
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217766506
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:49 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Dat is hetzelfde als mensen bij de Appie staan te krijsen dat het racisme is dat ze een steekproef krijgen bij de zelfscan. :O
Tja, dit wordt nota bene automatisch gedaan om de acht of tien keer. Alleen als iemand betrapt is op eerdere "fouten" (lees: het opzettelijk of niet opzettelijk niet scannen van producten) dan wordt het vaker gedaan.

Ik ben inmiddels al honderden keren gecontroleerd omdat ik structureel afreken met de zelfscan, nog nooit problemen gehad, het is zelfs een prima moment voor een kort praatje met een AH-medewerker.

Wel is het twee keer gebeurt dat terwijl ik aan het afrekenen was, iemand werd betrapt op het niet scannen van producten, niet geheel verassend twee keer met hoofddoekje. Dat is ook gewoon een cultureel verschil, die mensen komen uit culturen die vaak gewoon anders functioneren.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen uit zo'n groep dit doet, het merendeel zal gewoon netjes afrekenen, maar het risico op zulk gedrag is door de culturele achtergrond simpelweg groter.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217766508
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je geeft het zelf al aan: daar is dan ook alle reden voor. Maar bij de ING probeert men nu te doen alsof de ING hier fout zit, dat is niet zo. De realiteit is nu eenmaal zo dat sommige groepen simpelweg strenger gecontroleerd dienen te worden omdat het risico op louche transacties daar gewoon groter is. Als zij zich dan 'gediscrimineerd' voelen is dat hun probleem en geeft vooral blijk van een gebrek aan zelfreflectie.
Grote betalingen van en naar het buitenland zijn vaak een red flag voor een bank. Dus op die manier vallen veel mensen met buitenlandse connecties/familie of die in het buitenland wonen automatisch in de categorie "verdacht".
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:26:21 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217766530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:23 schreef knoopie het volgende:

[..]
Grote betalingen van en naar het buitenland zijn vaak een red flag voor een bank. Dus op die manier vallen veel mensen met buitenlandse connecties/familie of die in het buitenland wonen automatisch in de categorie "verdacht".
Precies, ook dat is weer een logische verklaring dus, maar de ING buigt meteen en gaat zelf het boetekleed aantrekken terwijl zij niets verkeerd doen. Die politieke correctheid gaat alleen maar leiden tot meer fraude en misbruik dat onder de radar blijft.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217766566
Het fatsoenlijke om te doen is een team juristen vrijmaken om tegen de overheid te procederen en zich niet te laten gebruiken door de staat om de privacy van burgers te schenden waar die staat zelf dat niet mag.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217766567
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je geeft het zelf al aan: daar is dan ook alle reden voor. Maar bij de ING probeert men nu te doen alsof de ING hier fout zit, dat is niet zo. De realiteit is nu eenmaal zo dat sommige groepen simpelweg strenger gecontroleerd dienen te worden omdat het risico op louche transacties daar gewoon groter is. Als zij zich dan 'gediscrimineerd' voelen is dat hun probleem en geeft vooral blijk van een gebrek aan zelfreflectie.
Precies dit, het wordt nu zo gedraaid dat het de banken zijn die van alles fout deden, terwijl er gewoon goede redenen zijn voor deze checks en controles. Maar nee hoor, nu gaan er weer zaken spelen als:

- Daarnaast richt de bank een speciaal team op dat medewerkers van de klantenservice meer kennis bijbrengt over verschillende religies en culturen.
- We hebben ook vaak onvoldoende door wat de culturele gewoontes van deze klanten zijn. Als je bijvoorbeeld niet weet wanneer de ramadan plaatsvindt, dan weet je ook niet dat er dan meer geld wordt overgemaakt."
- Wel is ABN Amro bezig om medewerkers er alert op te maken dat klanten vragen als discriminerend kunnen ervaren. "We trainen medewerkers en leidinggevenden om zich hier van bewust te zijn"
- trainingen over onbewuste vooroordelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')