abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217764197

quote:
Een kerk die keer op keer wordt gevraagd hoeveel contant geld kerkgangers precies in het collectemandje leggen. Een moslim die moet uitleggen waarom die elk jaar tijdens de ramadan geld naar familie in een ander land overmaakt. Of een huisarts die betalingen van buitenlandse patiënten moet uitleggen.

Het zijn volgens ING niet alleen "onzinnige vragen" die de bank aan klanten stelt. "Maar ik snap dat mensen dan ook het gevoel krijgen dat ze worden gediscrimineerd", zegt Peter Jacobs, topman van ING Nederland.

De bank biedt vandaag in een brief aan klanten excuses aan voor de jarenlange discriminatie van groepen klanten, ook al was die volgens de bank onbedoeld. ING belooft minder vragen aan klanten te gaan stellen, in ieder geval niet over zaken waar de bank het antwoord al op weet.
quote:
Ook wil ING de "officiële, onpersoonlijke en als wantrouwend overkomende" manier van communiceren aanpassen. Daarnaast richt de bank een speciaal team op dat medewerkers van de klantenservice meer kennis bijbrengt over verschillende religies en culturen.

Overdreven veel vragen
Een jaar geleden kwam bij onderzoek aan het licht dat groepen rekeninghouders zich gediscrimineerd voelen door banken. Zij gaven aan dat zij overdreven veel vragen krijgen als zij een rekening willen openen of geld willen overmaken.

Alle banken beloofden toen beterschap. Zo vroeg ING aan de eigen klanten hoe zij het contact met de bank ervaren. "Daaruit bleek dat vooral mensen met een religieuze achtergrond of van buitenlandse komaf zich in sterke mate door ons gediscrimineerd voelen", zegt Jacobs.

"Zij doen vaker internationale betalingen. We hebben ook vaak onvoldoende door wat de culturele gewoontes van deze klanten zijn. Als je bijvoorbeeld niet weet wanneer de ramadan plaatsvindt, dan weet je ook niet dat er dan meer geld wordt overgemaakt."
quote:
Ook de manier waarop de bank om uitleg vraagt valt geregeld verkeerd en is volgens Jacobs te wantrouwend. "Mensen worden best nerveus als de bank om uitleg komt vragen. Dan moeten wij ontzettend oppassen dat we geen dingen vragen terwijl we die informatie eigenlijk al hebben. En we geven te weinig context. Dus waarom we iets komen vragen en wat we met het antwoord doen."

ABN Amro en Rabobank zijn nog niet zo ver met een plan van aanpak als ING. Wel is ABN Amro bezig om medewerkers er alert op te maken dat klanten vragen als discriminerend kunnen ervaren. "We trainen medewerkers en leidinggevenden om zich hier van bewust te zijn", zegt Daniëlla Sichtman, die bij ABN Amro dit veranderproces leidt.

Dat gaat onder meer met trainingen over onbewuste vooroordelen. En net als ING passen ook ABN Amro en Rabobank in brieven en mails het taalgebruik aan. "We proberen anders te formuleren om op een prettiger manier met klanten te communiceren", zegt Sichtman.

Nog niet opgelost
Het ministerie van Financiën stelde een onderzoek in naar discriminatie na klachten van Rabin Baldewsingh als Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme. Hij zegt "redelijk tevreden" te zijn met hoe banken de handschoen hebben opgepakt. "Ik merk dat er nu in positieve zin iets gaande is en dat we er samen uitkomen. Dat stemt mij tot tevredenheid."

Maar daarmee zijn de problemen nog niet opgelost, benadrukt Baldewsingh. Volgens hem is er nog een lange weg te gaan voordat discriminatie in de financiële wereld helemaal is uitgebannen. "Ik snap dat banken tijd nodig hebben om alles uit te zoeken en dingen in te regelen. Die tijd gun ik ze zeker. Maar nu wordt het wel tijd om verandering concreet te maken."
https://nos.nl/artikel/25(...)nzinnige-vragen-meer
De enige echte.
pi_217764226
Contant is het antwoord, als jullie dit nu nog niet snappen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217764267
Wat zijn we toch ook een kruiperig volkje:

Dat gaat onder meer met trainingen over onbewuste vooroordelen

Die zouden ze in hun reet kunnen steken.
pi_217764291
Trek m’n UWV eigenlijk altijd direct grotendeels cash uit de pinautomaat.
U MAD?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 07:34:10 #5
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217764295
Mooi, dit is het moment om massaal te gaan witwassen bij de ING
Je bent een waardeloze agent.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:37 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217765073
De enige relevante vraag is: "we zagen dat er een groot bedrag is overgeboekt. Was dit door u geinitieerd?"

Verder zijn er geen vragen voor de bank. Als jij verdachte dingen doet is dat tussen de klant en de politie/belastingdienst en wellicht god of allah.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_217765122
Maar een niet-moslim mogen ze dus nog steeds lastig vallen met vragen waarom hij/zij contant geld op heeft genomen?
pi_217765297
Gezien de vele berichten over mensen die worden lastiggevallen met indringende vragen over hun uitgaves gaat dit probleem wel wat verder dan (de indruk van) discriminatie alleen. waarom is het wel oke dan om verklaard te willen hebben waarom meneer zo vaak grote geldbedragen uitgeeft bij een firma genaamd "Albert Heijn"?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 10:16:36 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217765399
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:50 schreef Halcon het volgende:
Maar een niet-moslim mogen ze dus nog steeds lastig vallen met vragen waarom hij/zij contant geld op heeft genomen?
Letterlijk de eerste zin van het artikel gaat over een kerk.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217765416
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:16 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Goed, de niet-moslim en de niet-christen dan.
pi_217765558
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 07:13 schreef halfway het volgende:
Dat vinden de controlfreaks niet goed, want dan kunnen zij het geld niet meer volgen.
pi_217765623
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:45 schreef SpecialK het volgende:
De enige relevante vraag is: "we zagen dat er een groot bedrag is overgeboekt. Was dit door u geinitieerd?"

Verder zijn er geen vragen voor de bank. Als jij verdachte dingen doet is dat tussen de klant en de politie/belastingdienst en wellicht god of allah.
Was het maar zo simpel. Banken zijn verplicht witwassen zoveel mogelijk te voorkomen. Als ze daar nalatig in zijn krijgen ze hoge boetes. Dat banken dit soort zaken onderzoeken is dus gewoon hun plicht.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:22:59 #13
254452 Friggles
Ja precies
pi_217765860
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Gezien de vele berichten over mensen die worden lastiggevallen met indringende vragen over hun uitgaves gaat dit probleem wel wat verder dan (de indruk van) discriminatie alleen. waarom is het wel oke dan om verklaard te willen hebben waarom meneer zo vaak grote geldbedragen uitgeeft bij een firma genaamd "Albert Heijn"?
Een medewerker die daar vragen over stelt heeft geen idee waar hij of zij mee bezig is. Of het moet buitensporig veel zijn. Maar dergelijke vragen zullen dan gelukkig ook zelden voorkomen. Hoewel je vast weleens een verhaal hebt gehoord dat er vragen over worden gesteld.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:33:58 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217765960
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:50 schreef Halcon het volgende:
Daar komt het natuurlijk op neer. Dit is wat bepaalde mensen nastreven: bepaalde groepen (waaronder moslims) staan boven de wet. Immers, als Piet en Annie worden gevraagd waarom zijn veel geld opnemen over overboeken is dit normaal, maar als het Mohamed en Faiza wordt gevraagd is dit een bewijs van 'discriminatie' en/of 'Islamofobie'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:48:01 #15
254452 Friggles
Ja precies
pi_217766126
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar komt het natuurlijk op neer. Dit is wat bepaalde mensen nastreven: bepaalde groepen (waaronder moslims) staan boven de wet. Immers, als Piet en Annie worden gevraagd waarom zijn veel geld opnemen over overboeken is dit normaal, maar als het Mohamed en Faiza wordt gevraagd is dit een bewijs van 'discriminatie' en/of 'Islamofobie'.
Flink staaltje onderbuikdenken, maar het strookt niet met de werkelijkheid. Types als Mohamed en Faiza worden relatief gezien vaker onderzocht. Daar zijn wellicht verschillende redenen voor. Zo kan het zijn dat er daadwerkelijk een groter gedeelte van de allochtone bevolking opvallende transacties uitvoert. Maar het kan ook zijn dat de modellen ze vaker zien als ongebruikelijk doordat er culturele redenen achter liggen en dat ze bovengemiddeld vaak transacties zullen verrichten van en naar landen met een hoger risico. Daarom is het ook geen wonder dat dit naar voren is gekomen en dat zij dit zullen ervaren als discriminatie. Maar er zijn wel degelijk gegronde redenen voor een groot deel van de onderzoeken.

Je hoeft niet bang te zijn dat je als witte Nederlander gediscrimineerd gaat worden hoor.
pi_217766150
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is hetzelfde als mensen bij de Appie staan te krijsen dat het racisme is dat ze een steekproef krijgen bij de zelfscan. :O
pi_217766415
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:48 schreef Friggles het volgende:
Je hoeft niet bang te zijn dat je als witte Nederlander gediscrimineerd gaat worden hoor.
Nu ben ik best wit, en ING heeft in het verleden al eens mijn rekeningen geblokkeerd (zonder eerst vragen te stellen overigens) vanwege "verdacht grote geldstromen van en naar het buitenland". Het idee dat ik op dat moment in het buitenland woonde en werkte was kennelijk niet bij ze opgekomen... Maar de lieve dame aan de telefoon vertelde mij toen dat ik de rekening meteen weer kon laten deblokkeren als ik gewoon even naar een filiaal kwam. Dat dat niet zo handig gaat omdat ik in het buitenland woonde, daar kon zijn ook niks aan doen. En dat ik geen ticket naar Nederland kan kopen met mijn ING creditcard als zij mijn rekening geblokkeerd hebben, dat was ook niet haar schuld. |:(

Gelukkig had ik nog een rekening bij een andere bank, maar daarna heb ik wel direct mijn rekening bij de ING opgezegd.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:13:17 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217766427
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:48 schreef Friggles het volgende:

[..]
Flink staaltje onderbuikdenken, maar het strookt niet met de werkelijkheid. Types als Mohamed en Faiza worden relatief gezien vaker onderzocht. Daar zijn wellicht verschillende redenen voor. Zo kan het zijn dat er daadwerkelijk een groter gedeelte van de allochtone bevolking opvallende transacties uitvoert. Maar het kan ook zijn dat de modellen ze vaker zien als ongebruikelijk doordat er culturele redenen achter liggen en dat ze bovengemiddeld vaak transacties zullen verrichten van en naar landen met een hoger risico. Daarom is het ook geen wonder dat dit naar voren is gekomen en dat zij dit zullen ervaren als discriminatie. Maar er zijn wel degelijk gegronde redenen voor een groot deel van de onderzoeken.

Je geeft het zelf al aan: daar is dan ook alle reden voor. Maar bij de ING probeert men nu te doen alsof de ING hier fout zit, dat is niet zo. De realiteit is nu eenmaal zo dat sommige groepen simpelweg strenger gecontroleerd dienen te worden omdat het risico op louche transacties daar gewoon groter is. Als zij zich dan 'gediscrimineerd' voelen is dat hun probleem en geeft vooral blijk van een gebrek aan zelfreflectie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217766467
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:16 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
En daar begrijp ik dus niks van. Hoe komt een bank op het idee om te vragen hoeveel contant geld een rondje met het collectezakje van de kerk oplevert?
pi_217766468
Het bankenkartel heeft te veel macht.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:23:10 #21
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217766506
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:49 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Dat is hetzelfde als mensen bij de Appie staan te krijsen dat het racisme is dat ze een steekproef krijgen bij de zelfscan. :O
Tja, dit wordt nota bene automatisch gedaan om de acht of tien keer. Alleen als iemand betrapt is op eerdere "fouten" (lees: het opzettelijk of niet opzettelijk niet scannen van producten) dan wordt het vaker gedaan.

Ik ben inmiddels al honderden keren gecontroleerd omdat ik structureel afreken met de zelfscan, nog nooit problemen gehad, het is zelfs een prima moment voor een kort praatje met een AH-medewerker.

Wel is het twee keer gebeurt dat terwijl ik aan het afrekenen was, iemand werd betrapt op het niet scannen van producten, niet geheel verassend twee keer met hoofddoekje. Dat is ook gewoon een cultureel verschil, die mensen komen uit culturen die vaak gewoon anders functioneren.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen uit zo'n groep dit doet, het merendeel zal gewoon netjes afrekenen, maar het risico op zulk gedrag is door de culturele achtergrond simpelweg groter.
pi_217766508
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je geeft het zelf al aan: daar is dan ook alle reden voor. Maar bij de ING probeert men nu te doen alsof de ING hier fout zit, dat is niet zo. De realiteit is nu eenmaal zo dat sommige groepen simpelweg strenger gecontroleerd dienen te worden omdat het risico op louche transacties daar gewoon groter is. Als zij zich dan 'gediscrimineerd' voelen is dat hun probleem en geeft vooral blijk van een gebrek aan zelfreflectie.
Grote betalingen van en naar het buitenland zijn vaak een red flag voor een bank. Dus op die manier vallen veel mensen met buitenlandse connecties/familie of die in het buitenland wonen automatisch in de categorie "verdacht".
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:26:21 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217766530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:23 schreef knoopie het volgende:

[..]
Grote betalingen van en naar het buitenland zijn vaak een red flag voor een bank. Dus op die manier vallen veel mensen met buitenlandse connecties/familie of die in het buitenland wonen automatisch in de categorie "verdacht".
Precies, ook dat is weer een logische verklaring dus, maar de ING buigt meteen en gaat zelf het boetekleed aantrekken terwijl zij niets verkeerd doen. Die politieke correctheid gaat alleen maar leiden tot meer fraude en misbruik dat onder de radar blijft.
pi_217766566
Het fatsoenlijke om te doen is een team juristen vrijmaken om tegen de overheid te procederen en zich niet te laten gebruiken door de staat om de privacy van burgers te schenden waar die staat zelf dat niet mag.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217766567
quote:

[..]
Precies dit, het wordt nu zo gedraaid dat het de banken zijn die van alles fout deden, terwijl er gewoon goede redenen zijn voor deze checks en controles. Maar nee hoor, nu gaan er weer zaken spelen als:

- Daarnaast richt de bank een speciaal team op dat medewerkers van de klantenservice meer kennis bijbrengt over verschillende religies en culturen.
- We hebben ook vaak onvoldoende door wat de culturele gewoontes van deze klanten zijn. Als je bijvoorbeeld niet weet wanneer de ramadan plaatsvindt, dan weet je ook niet dat er dan meer geld wordt overgemaakt."
- Wel is ABN Amro bezig om medewerkers er alert op te maken dat klanten vragen als discriminerend kunnen ervaren. "We trainen medewerkers en leidinggevenden om zich hier van bewust te zijn"
- trainingen over onbewuste vooroordelen
pi_217766580
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Precies, ook dat is weer een logische verklaring dus, maar de ING buigt meteen en gaat zelf het boetekleed aantrekken terwijl zij niets verkeerd doen. Die politieke correctheid gaat alleen maar leiden tot meer fraude en misbruik dat onder de radar blijft.
ING doet wel zeker een boel dingen verkeerd. Ze gedragen zich over het algemeen als compleet incapabele hufters. Maar in hoeverre ze dat op een racistische basis doen, dat kan ik niet beoordelen.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:44:09 #27
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_217766807
Heeft te maken met Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) waarvoor banken teams hebben die allerlei transacties uitkammen.

Logischerwijs heeft deze doelgroep een hogere prioriteit.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:51:56 #28
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217766945
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En daar begrijp ik dus niks van. Hoe komt een bank op het idee om te vragen hoeveel contant geld een rondje met het collectezakje van de kerk oplevert?
Contant geld is eng dus daar moeten we bovenop zitten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:56:22 #29
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_217767008
De wetgever heeft al deze wetgeving toch ook voornamelijk ingevoerd om witwassen en financiering van terrorisme uit een bepaalde hoek te voorkomen.. en dan gaan klagen dat het resultaat is dat mensen uit die hoek vaker in het vizier komen?

Als ik ing was zou ik onomwonden tegen bijv islamitische klanten zeggen, tsja, dat is nou eenmaal een gevolg van de wetgeving.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 27 mei 2025 @ 13:21:49 #30
254452 Friggles
Ja precies
pi_217767255
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:31 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Precies dit, het wordt nu zo gedraaid dat het de banken zijn die van alles fout deden, terwijl er gewoon goede redenen zijn voor deze checks en controles. Maar nee hoor, nu gaan er weer zaken spelen als:

- Daarnaast richt de bank een speciaal team op dat medewerkers van de klantenservice meer kennis bijbrengt over verschillende religies en culturen.
- We hebben ook vaak onvoldoende door wat de culturele gewoontes van deze klanten zijn. Als je bijvoorbeeld niet weet wanneer de ramadan plaatsvindt, dan weet je ook niet dat er dan meer geld wordt overgemaakt."
- Wel is ABN Amro bezig om medewerkers er alert op te maken dat klanten vragen als discriminerend kunnen ervaren. "We trainen medewerkers en leidinggevenden om zich hier van bewust te zijn"
- trainingen over onbewuste vooroordelen

Prima toch? Je kunt in ieder geval zo veel mogelijk proberen te voorkomen dat klanten zich mogelijk gediscrimineerd zouden voelen.

Zo zijn moslims echt niet direct terroristen als ze een reis naar Saoedi-Arabië boeken en daar gelden uitgeven. Of wanneer ze gelden overmaken als gift naar bepaalde instanties. Maar daar zul je wel werknemers op moeten trainen zodat ze kennis hebben waarom bepaalde transacties worden verricht.

Niet overal een probleem van maken. Zo'n bank gebruikt dit nu als perspraatje om te laten zien dat ze er mee bezig zijn. Maar achter de schermen is het weinig nieuws.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 13:27:03 #31
254452 Friggles
Ja precies
pi_217767290
quote:

[..]
Het mes snijdt aan twee kanten. Deels is er sprake van een verhoogd risico, maar anderzijds kunnen klanten benaderd worden over zaken die volkomen logisch zijn en waarbij onbewuste vooroordelen een rol spelen in de beoordeling.

Het is echt hetzelfde als dat het niet nodig is om iedere contante stortingen zomaar na te vragen. In veel gevallen zijn slecht opgezette processen en onervaren medewerkers de oorzaak dat klanten onnodig worden lastig gevallen. Dat wil je dan zoveel mogelijk beperken door te blijven schaven in processen. Maar er komt verbetering aan met vernieuwde regelgeving vanuit de EU.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 13:28:20 #32
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_217767305
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 07:13 schreef halfway het volgende:
Je kan ook gewoon van bank veranderen.
Ik zit niet bij de ING en heb deze problemen niet.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 13:32:58 #33
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217767367
Ach, de slachtofferol wordt weer van stal gehaald. Ze "begrijpen" niets maar dat begrijpen ze maar al te goed ^p^
"Hoka Hey!"
pi_217767718
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 13:32 schreef matspontius het volgende:
Ach, de slachtofferol wordt weer van stal gehaald. Ze "begrijpen" niets maar dat begrijpen ze maar al te goed ^p^
Dat zie je verkeerd, ik merk dat je onbewuste vooroordelen weer opspelen! Tijd voor een training.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 14:25:03 #35
287741 matspontius
pi_217767807
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 14:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Dat zie je verkeerd, ik merk dat je onbewuste vooroordelen weer opspelen! Tijd voor een training.
Aha, en jij bent de trainer van dienst?
"Hoka Hey!"
pi_217767840
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 14:25 schreef matspontius het volgende:

[..]
Aha, en jij bent de trainer van dienst?
Nou nee, aan dat soort lulkoek ga ik geen woorden vuil maken.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 14:31:46 #37
287741 matspontius
pi_217767896
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 14:27 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Nou nee, aan dat soort lulkoek ga ik geen woorden vuil maken.
Nou dan ben jij de lul en ik de koek :W
"Hoka Hey!"
pi_217768200
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, dit wordt nota bene automatisch gedaan om de acht of tien keer. Alleen als iemand betrapt is op eerdere "fouten" (lees: het opzettelijk of niet opzettelijk niet scannen van producten) dan wordt het vaker gedaan.

Ik ben inmiddels al honderden keren gecontroleerd omdat ik structureel afreken met de zelfscan, nog nooit problemen gehad, het is zelfs een prima moment voor een kort praatje met een AH-medewerker.

Wel is het twee keer gebeurt dat terwijl ik aan het afrekenen was, iemand werd betrapt op het niet scannen van producten, niet geheel verassend twee keer met hoofddoekje. Dat is ook gewoon een cultureel verschil, die mensen komen uit culturen die vaak gewoon anders functioneren.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen uit zo'n groep dit doet, het merendeel zal gewoon netjes afrekenen, maar het risico op zulk gedrag is door de culturele achtergrond simpelweg groter.
Ja idd.

Wij babbelen ook gewoon gezellig met de medewerkers. De meeste mensen werken wel gewoon mee, maar ook hier het probleem dat sommige mensen zo agressief zijn dat de medewerkers met knikkende knieen vragen of ze een steekproef mogen doen bij sommige groepen. (Is me verteld door een medewerkster)
Diep triest hoe een paar mensen zo'n impact hebben.

Volgens mij gaan ING en andere banken ook niet controleren als het om een paar 10tjes gaat, moeten dan wel grote bedragen zijn en structureel.
pi_217768559
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:19 schreef Alarmonoff het volgende:
Het bankenkartel heeft te veel macht.
Ik denk eerder dat de overheid de banken met teveel controletaken heeft opgezadeld. Banken voeren het maar uit, uit angst voor miljardenboetes.
pi_217768860
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 15:43 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat de overheid de banken met teveel controletaken heeft opgezadeld. Banken voeren het maar uit, uit angst voor miljardenboetes.
even een brainfart:

Zouden de banken dan alleen 'veilige' klanten controleren? Zo van: 'kijk! wij doen heel veel!', maar echte criminelen niet aanpakken/melden, omdat angst voor boetes. (of zoiets?)

-Banken: kijk, Justitie, deze meneer doet ws. iets illegaals :7
Justitie: Ohja, verrek, maar dat doen ze al 3+ jaar lang, dus u krijgt ook een boete ~O>
-Banken: Bedankt he! -O-
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217768886
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:02 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
even een brainfart:

Zouden de banken dan alleen 'veilige' klanten controleren? Zo van: 'kijk! wij doen heel veel!', maar echte criminelen niet aanpakken/melden, omdat angst voor boetes. (of zoiets?)

-Banken: kijk, Justitie, deze meneer doet ws. iets illegaals :7
Justitie: Ohja, verrek, maar dat doen ze al 3+ jaar lang, dus u krijgt ook een boete ~O>
-Banken: Bedankt he! -O-
Dat denk ik niet. Want als iemand crimineel blijkt te zijn en de ING heeft niks gedaan, zijn ze ook het haasje. Ze proberen van/bij iedereen die ze als risico zien af te komen / het leven zuur te maken.

Maar de oorzaak daarvan is echt de overheid.
pi_217769095
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:32 schreef knoopie het volgende:

[..]
ING doet wel zeker een boel dingen verkeerd. Ze gedragen zich over het algemeen als compleet incapabele hufters. Maar in hoeverre ze dat op een racistische basis doen, dat kan ik niet beoordelen.
Dat is inherent aan het gedrag van bankpersoneel. Ze zien er leuk uit, zijn o zo beleefd maar ze verneuken jou waar je zelf bij staat.
pi_217769361
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:32 schreef knoopie het volgende:

[..]
ING is ook gewoon bang voor een dikke boete als er straks weer wat dossiers van criminelen en witwassers naar boven komen, waarin ING niet heeft gekeken wat ze met dat contant geld deden en dat soort dingen.
pi_217770098
Is het niet de taak van banken om verdachte transacties aan te geven bij de FIOD zodat die dit verder kunnen onderzoeken?
Per slot van rekening is een bank een commerciele instelling wiens taak het is om zoveel mogelijk zieltjes te winnen voor meer winst?
Want zo bezien zou een kapper, juwelier of een drankzaak het zelfde kunnen doen bij hun klanten.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 17:14:42 #45
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217770136
Zijn banken tegenwoordig vanuit de overheid ook niet min of meer verplicht dergelijke transacties te monitoren?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217770223
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:14 schreef PzKpfw het volgende:
Zijn banken tegenwoordig vanuit de overheid ook niet min of meer verplicht dergelijke transacties te monitoren?
Geen idee. Maar dan nog. Wat krijgen we straks. Dat Jan Lul verantwoording moet afleggen waarom hij op die politieke partij stemt?
Welke boeken hij of zijn vrouw of kinderen lezen?

Waar gaat het hierover? Gaat het over geld, gaat het over manieren, gaat het over westerse waarden en normen?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 17:21:50 #47
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_217770278
"Kerkganger", "moslim" en "buitenlander" zijn geen rassen/etniciteiten.

Dus sowieso al opbokken met je racisme.

Wat discriminatie betreft.....Je gediscrimineerd voelen =/= gediscrimineerd worden. Mensen "voelen" wel vaker dingen.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_217770628
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:21 schreef Interloper het volgende:
"Kerkganger", "moslim" en "buitenlander" zijn geen rassen/etniciteiten.

Dus sowieso al opbokken met je racisme.

Wat discriminatie betreft.....Je gediscrimineerd voelen =/= gediscrimineerd worden. Mensen "voelen" wel vaker dingen.
Begrijp ik je goed? Jij verdedigt de banken?
En wat als ik, als vrouw zijnde, wordt gediscrimineerd door reliwappies, mag ik daar wel wat van zeggen, maar ik mag niks zeggen als een commerciele instelling mij vragen stelt die allesbehalve relevant zijn.
Want bedenk wel: Een bank kan alleen leven bij het feit dat diverse mensen hun EIGEN GELD hier op zetten.

Het is MIJN geld, het is JOUW geld. Met welk recht gaat de bank dan van die achterlijke vragen stellen?
  dinsdag 27 mei 2025 @ 18:14:30 #49
254452 Friggles
Ja precies
pi_217770990
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 17:42 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Begrijp ik je goed? Jij verdedigt de banken?
En wat als ik, als vrouw zijnde, wordt gediscrimineerd door reliwappies, mag ik daar wel wat van zeggen, maar ik mag niks zeggen als een commerciele instelling mij vragen stelt die allesbehalve relevant zijn.
Want bedenk wel: Een bank kan alleen leven bij het feit dat diverse mensen hun EIGEN GELD hier op zetten.

Het is MIJN geld, het is JOUW geld. Met welk recht gaat de bank dan van die achterlijke vragen stellen?
Jij laat je niet direct tegenhouden door een gebrek aan kennis over een bepaald onderwerp voor je flink van leer trekt hè?

Banken moeten ongebruikelijke (dus niet verdacht, dat is pas vanaf 2027) transacties melden. Dat zijn ze verplicht n.a.v. de Wwft. Dat doen ze aan de FIU (dus niet FIOD). Het gaat niet over politieke partijen of weet ik wat je er bij haalt. Tenzij er aanwijzingen zijn dat de rekeninghouder mogelijk radicale gedachten aanhoudt waarbij hij of zij een gevaar kan vormen. Dan is dat ook weer ongebruikelijk.

En een bank verdient niet aan de particulier die een rekening aanhoudt. Die klanten kosten alleen maar geld. Het geld wordt voornamelijk verdiend met het uitlenen van gelden.
pi_217771213
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 18:14 schreef Friggles het volgende:

[..]
Jij laat je niet direct tegenhouden door een gebrek aan kennis over een bepaald onderwerp voor je flink van leer trekt hè?

Banken moeten ongebruikelijke (dus niet verdacht, dat is pas vanaf 2027) transacties melden. Dat zijn ze verplicht n.a.v. de Wwft. Dat doen ze aan de FIU (dus niet FIOD). Het gaat niet over politieke partijen of weet ik wat je er bij haalt. Tenzij er aanwijzingen zijn dat de rekeninghouder mogelijk radicale gedachten aanhoudt waarbij hij of zij een gevaar kan vormen. Dan is dat ook weer ongebruikelijk.

En een bank verdient niet aan de particulier die een rekening aanhoudt. Die klanten kosten alleen maar geld. Het geld wordt voornamelijk verdiend met het uitlenen van gelden.
Geef ik meteen toe. Ik ben geen bankexpert. Maar wat ik wel weet, dat wanneer iemand een spaarrekening opent hij een bepaald percentage aan rente krijgt bijgeschreven.
Mensen die rood staan bij de bank, krijgen een schuldpercentage dat vele malen hoger ligt dan dat van die brave spaarders.

En leg mij dan even uit hoe een klant bij een bank slechts geld kan kosten? Wat doet die bank dan met het geld van die particulier?

Het geld wordt voornamelijk verdiend met het uitlenen van gelden.
Leg uit. Hoe kan een bank hier geld mee verdienen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')