abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2025 @ 11:43:41 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217757256
quote:
https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html
Bezorger van reclamefolders Spotta gaat ook geadresseerde post bezorgen. Het bedrijf wil de concurrentie aangaan met PostNL, dat nu nog de enige landelijke postbezorger in Nederland is.
Spotta heeft zich deze maand geregistreerd bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat bevestigt een ACM-woordvoerder na berichtgeving van Het Financieele Dagblad (FD).

De administratieve procedure loopt momenteel. De registratie is verplicht onder de Postwet en komt op een moment van discussie over de sterke positie van PostNL.

Door deze registratie is Spotta de tweede landelijke postbezorger in Nederland. Daarnaast zijn er ook enkele regionale postbezorgers.

Het bedrijf verzorgt momenteel de bezorging van weekkranten en reclamefolders van supermarkten, drogisten en andere winkels bij ruim vier miljoen huishoudens. Dit ongeadresseerde drukwerk valt niet onder de gereguleerde postmarkt.

PostNL verdedigt de postmarkt fel en sleepte Spotta drie keer voor de rechter. Het bedrijf heeft volgens PostNL toch geadresseerde reclamefolders bezorgd. Spotta won elke keer, omdat de geadresseerde folders via de eigen website waren besteld. Daardoor valt deze post niet onder de regels voor brievenpost.

Volgens Spotta-directeur Yme Pasma is zijn bedrijf van plan 20 miljoen euro te investeren in postbezorging. De focus ligt op geadresseerde reclamepost.
Mooi dat daar eens concurrentie komt. Ik ben benieuwd.
pi_217757273
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou, dat zal de consument goed doen, stel dat de postzegel bij spotta 10 cent goedkoper is dan bij postNL, scheelt alles bij elkaar toch weer 5 euro per jaar voor de verzenders naar mijn adres _O-
pi_217757284
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:46 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Nou, dat zal de consument goed doen, stel dat de postzegel bij spotta 10 cent goedkoper is dan bij postNL, scheelt alles bij elkaar toch weer 5 euro per jaar voor de verzenders naar mijn adres _O-
Ik denk dat een postcodeloterij daar anders over denkt.
  maandag 26 mei 2025 @ 11:48:32 #4
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217757290
Niet een markt waar ik direct kansen zie liggen, maar voor de versteviging van de merknaam is het natuurlijk wel goed.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  maandag 26 mei 2025 @ 11:49:18 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217757293
Ik verwacht niet dat Spotta PostNL gaat beconcurreren op de particuliere markt. Het zal met name op de zakelijke markt gebeuren voor bedrijven die nog veel fysieke post moeten versturen. En dat betekent dat PostNL mogelijk de tarieven voor de particuliere verzenders nog verder zal moeten opschroeven.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_217757300
Hoe kan dat nu, volgens PostNL maken ze daar alleen maar verlies op ...
  maandag 26 mei 2025 @ 11:51:52 #7
8252 mvdejong
pi_217757316
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Omdat het verlies met name zit in de enkelvoudige poststukken, het kost klauwen met geld om brievenbussen in stand te houden en die te legen. Spotta zal met name de zakelijke klanten gaan bedienen, die gewoon zakken met poststukken te versturen hebben.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  maandag 26 mei 2025 @ 11:55:19 #8
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217757344
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
postnl is een organisatie van ex-ambtenaren.
Bureaucratie is enorm en koninkrijkjes zijn legio. Daarom is postnl duur.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217757366
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:51 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Omdat het verlies met name zit in de enkelvoudige poststukken, het kost klauwen met geld om brievenbussen in stand te houden en die te legen. Spotta zal met name de zakelijke klanten gaan bedienen, die gewoon zakken met poststukken te versturen hebben.
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]
postnl is een organisatie van ex-ambtenaren.
Bureaucratie is enorm en koninkrijkjes zijn legio. Daarom is postnl duur.
Volgens mijn is het simpelweg omdat ze met de brievenpost een monopolie hadden. Dan ga je je niet druk maken en verhoog je gewoon periodiek de prijzen.
pi_217757372
De recenties zijn niet al te positief.
https://nl.trustpilot.com/review/www.spotta.nl

quote:
spotta dwintgt de kindere
Terwijl wij een nee-nee sticker hebben, EN een handgeschreven "geen folders!"-briefje, krijgen we toch steeds folders. Eindelijk de bezorger gezien en die vertelde een lijst te hebben van Spotta waar ze moeten bezorgen, waaronder ons adres. Belachelijk! Spotta dwingt de kinderen tóch de folders in mijn bus te schuiven, die ik direct ongelezen en ongeopend weggooi. Zonde van het geld!
quote:
Na maanden wachten op een vaste wijk
Na maanden wachten op een vaste wijk. Ja hoor...een eigen wijk, bewoners blij, die hadden de nodige klachten, maar blij dat er weer een vast gezicht was. Heeft mijn zoon net lekker zijn draai gevonden in zijn wijk....
Krijgen we een belletje....wijk wordt bij
een ander gevoegd.
Mijn zoon is dus ineens zijn baantje kwijt.
Nog een rondje lopen en dan is t klaar....en daar moet je het dus mee doen!
IK BEN WOEST!!
ASOCIALE HONDEN BIJ SPOTTA.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:00:31 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217757392
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Volgens mijn is het simpelweg omdat ze met de brievenpost een monopolie hadden. Dan ga je je niet druk maken en verhoog je gewoon periodiek de prijzen.
Misschien is het toch niet zo'n goed idee al die privatisering he.
1947-2016
pi_217757447
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Misschien is het toch niet zo'n goed idee al die privatisering he.
Ja, dan moet je maar betalen wat ze vragen. Als het ambtenaren zijn heb je nog inbreng door te stemmen. En die zitten er niet om winst te maken.

De paar privatiseringen die de markt open hebben gegooid zijn nu langzaam aan ook weer monopolies aan het worden. Dat is natuurlijk te verwachten in een vrije markt.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:06:05 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217757466
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dan moet je maar betalen wat ze vragen. Als het ambtenaren zijn heb je nog inbreng door te stemmen. En die zitten er niet om winst te maken.

De paar privatiseringen die de markt open hebben gegooid zijn nu langzaam aan ook weer monopolies aan het worden. Dat is natuurlijk te verwachten in een vrije markt.
Mijn punt is, is dat je ambtenaren geen commercieel bedrijf laten besturen. Het is een kriem om mee te werken.
Wat den haag oa in de posterijen heeft gedaan, is half-half.

Dan maar staatsbedrijf. Privatisering heeft niet gewerkt en wisten we al, maar toch doorgedrukt.
1947-2016
  maandag 26 mei 2025 @ 12:09:53 #14
8252 mvdejong
pi_217757546
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Ooit had PostNL een monopolie op brieven en pakketten. Omdat het "moest" van de EU (het is kinderlijk makkelijk om een uitzondering te verkrijgen van de EU voor "essentiele dienstverlenende" branches) is toen voor de pakketten markt-werking afgedwongen. Pakketten waren winstgevend, ook toen was briefpost al verliesgevend, maar PostNL werd wel gedwongen om de briefpost te blijven doen. Dat leidde tot grote bezuinigingen, vooral door de postbezorgers eruit te gooien en via een ZZP-constructie (die speciaal voor PostNL was ingevoerd) tegen een schijntje terug te huren. Maar aangezien het steeds verder afnemende aantal brieven de kosten niet dekt moet de prijs van de bezorging van een brief steeds hoger. Als Spotta nu een deel van de relatief goedkopere zakelijke post gaat afpakken, wordt de druk op de particuliere postbezorging nog hoger.
pi_217757743
Post NL is tegenwoordig zo kut dat zelfs paupers als Spotta hun kans ruiken.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:34:25 #16
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_217757761
Spotta, een coole naam voor iets ontzettend saais en grauw als de post. :')

Nee, doe maar niet.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_217758317
Spotta is echt een eersteklas kutbedrijf. Laten kinderen werk doen voor bijna niets (op een of andere manier worden de bezorgertjes in absolute euro's nauwelijks meer betaald dan toen ik hetzelfde bijbaantje als middelbare scholier deed 20 jaar geleden) waarvoor ze ook nog eens niet verzekerd zijn, doen bijna nooit iets met klachten, negeren tegenwoordig de nee/nee-sticker (absurd, een commercieel bedrijf dat blijkbaar van consumenten mag eisen dat die zelf in actie komen om van hun dienst af te komen). In dat opzicht dus een prima kandidaat voor de postmarkt, een sector waar je ogenschijnlijk tegenwoordig enkel een poosje kunt overleven door nog iets harder de randjes van het toelaatbare te overschrijden dan de concurrent.
  Forum Admin maandag 26 mei 2025 @ 13:51:34 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217758348
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik denk dat een postcodeloterij daar anders over denkt.
Die hebben al een afspraak met PostNL mail
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217758351
Sand heeft dit ook geprobeerd en is uiteindelijk overgenomen door Post Nl, het is geen markt waar veel te halen valt
pi_217758356
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Postnl is allang niet meer het enige bedrijf dat briefpost bezorgd.
pi_217758385
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:52 schreef Cupfighter het volgende:
Sand heeft dit ook geprobeerd en is uiteindelijk overgenomen door Post Nl, het is geen markt waar veel te halen valt
Er hebben het er zoveel geprobeerd, zowel op de foldermarkt als de postmarkt. Netwerk VSP, Sandd, Selektmail. Uiteindelijk is het altijd een race naar de bodem, wordt de ene door de andere opgeslokt, en eindig je toch steeds weer met min of meer een monopolie. De consument heeft hier helemaal niets aan.
pi_217758396
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:52 schreef Nober het volgende:

[..]
Postnl is allang niet meer het enige bedrijf dat briefpost bezorgd.
Klopt hier hebben we ook Cycloon wat post bezorgd
pi_217758422
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:58 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[..]

Arme Theo.

quote:
Theo Schelbergen
NL

11 reviews
13 mrt 2025
Beoordeeld met 1 van de 5 sterren

Ik heb zoon 14 maanden volgers voor spotta rond gebracht ze geven aan dat je bevoordeelt 12.00 euro voor krijgt betaald maar dan komt de belastingdienst en je moet aan giften doen en da blijkt dat je het grootste deel aan de belastingdienst dienst moet betalen en dat er dan niet veel meer over blijft voor twee uur lopen dus mensen denk even goed naar of je dat werk wilt doen of wilt blijven doen zonden van de tijd
pi_217764352
Ik heb het niet zo op marktwerking.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 27 mei 2025 @ 07:58:59 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217764412
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:58 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Klopt hier hebben we ook Cycloon wat post bezorgd
Hier in de regio hebben we DePostbode.

Dit soort bedrijfjes bezorgen ook geadresseerde reclame. Wat dit voor hen gaat betekenen is afwachten.
pi_217765077
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:09 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ooit had PostNL een monopolie op brieven en pakketten. Omdat het "moest" van de EU (het is kinderlijk makkelijk om een uitzondering te verkrijgen van de EU voor "essentiele dienstverlenende" branches) is toen voor de pakketten markt-werking afgedwongen. Pakketten waren winstgevend, ook toen was briefpost al verliesgevend, maar PostNL werd wel gedwongen om de briefpost te blijven doen. Dat leidde tot grote bezuinigingen, vooral door de postbezorgers eruit te gooien en via een ZZP-constructie (die speciaal voor PostNL was ingevoerd) tegen een schijntje terug te huren. Maar aangezien het steeds verder afnemende aantal brieven de kosten niet dekt moet de prijs van de bezorging van een brief steeds hoger. Als Spotta nu een deel van de relatief goedkopere zakelijke post gaat afpakken, wordt de druk op de particuliere postbezorging nog hoger.
Alle postkantoren weg, de meeste brievenbussen weg. Werken als postbezorger is huilen met de pet op.

Maar moet ook zeggen dat ik het niet lang genoeg heb gedaan om het behoorlijk te leren.

In andere EU landen (b.v. Duitsland en Frankrijk) hadden ze de afgelopen jaren nog postkantoren en de Deutsche Post heeft zelfs DHL overgenomen.

Waar zit het verstand van onze bestuurders?
pi_217765588
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:58 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[..]

Waarom loop je dat rondje dan nog en flikker je het niet allemaal in de papiercontainers zoals je het als jeugd hoort te doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217765666
Spotta _O- die krijgen nu al de bezorgers niet bij elkaar voor die flut reclamefoldertjes
U MAD?
pi_217765864
TS je moeder heeft ook een goede Spotta. Een G-Spotta.
U MAD?
pi_217772223
Spotta: wij gaan ook post bezorgen.
De directeur van Spotta, onmiddelijk na de aankondiging: die regels waar we ons aan moeten houden zijn kut. Ik wil gewoon lekker goedkoop personeel zonder vervelende verplichtingen laten werken.

quote:
De Postwet eist dat 80 procent van het personeelsbestand in vaste dienst moet zijn. Volgens directeur Yme Pasma ‘een rare regel’ die stamt uit een tijd waarin er zorgen waren over bezorgers die onder het minimumloon werken.
https://www.volkskrant.nl(...)tbezorging~b5c063e6/

Een aanwinst, dat zie je nu al.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')