Leuk fabeltje, maar het zou een mooi voorbeeld zijn voor Gaza. Alleen de vraag rijst: staan Palestijnen wel open voor diversiteit?quote:Op maandag 26 mei 2025 21:41 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Bagdad was dat ooit, in de 8e tot 13e eeuw, tijdens het kalifaat van de Abbasiden, als kloppend hart van het islamitische rijk. Het centrum van de Bayt al-Hikma (Huis der Wijsheid), waar moslims, christenen, joden, en zoroastriërs samenwerkten aan wetenschap, filosofie, geneeskunde en literatuur.
Bagdad stond toen bekend om haar tolerantie. Wetenschappers met verschillende achtergronden (Arabieren, Perzen, Joden, Grieken, Indiërs, etc.) werkten samen en vertaalden klassieke werken uit het Grieks, Syrisch en Sanskriet naar het Arabisch.
Jij zei dat pennenlikkers een legitiem doelwit zijn. Dat is geen doelpaal die ik heb verzonnen.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Met jou valt niet te discussiëren omdat jij je eigen doelpalen verzint. Hamas is gewoon erkend als een terreurorganisatie, de Israëlische overheid niet.
Daarnaast weet je niet wat mijn logica is want ik stelde een vraag. Hoe kan jij aan de hand van een vraag die ik stel weten wat ik er zelf over denk?
Bedoel je dat ze dit ook zongen op het vliegveld nadat ze "gered" in eigen land waren? Of bedoel je dat de hooligans ook pers aanvielen?quote:Op maandag 26 mei 2025 22:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je vergeet weer eens wat dingen zodat het in jouw narratief past.
Omdat het terroristische pennenlikkers zijn wellicht. Eigenlijk maakt het weinig uit wie of wat ze al dan niet likken. Het zijn terroristen.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ongeveer 5.000 van de 30.000 Hamas terroristen had een politieke, bestuurlijke, administratieve of sociale dienstelijke functie. IDF heeft diverse malen gemeld dat alles wat Hamas was een legitiem doelwit is. Dus ook die pennenlikkers
Het oorlogsrecht maakt onderscheid tussen militair en civiel/politieke doelen. Een gemeente klerk in zijn tent bombarderen omdat hamas het civiele en politieke bestuur was klinkt enigszins disproportioneel. Hamas was alles, op het werk van NGO's na.quote:
Ik ben in mijn eentje hier dus doe niet zo raar met je 'sommigen'.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:21 schreef 03f het volgende:
[..]
Omdat het terroristische pennenlikkers zijn wellicht. Eigenlijk maakt het weinig uit wie of wat ze al dan niet likken. Het zijn terroristen.
Sommigen lijken dat te vergeten hier.
Wanneer is iemand volgens jou een terrorist? De grootste terreurorganisatie in dit conflict is de Israel. We kunnen dagelijks lezen hoe ze aanslagen plegen op scholen, ziekenhuizen, vluchtelingenkampen, artsen, journalisten.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:21 schreef 03f het volgende:
[..]
Omdat het terroristische pennenlikkers zijn wellicht. Eigenlijk maakt het weinig uit wie of wat ze al dan niet likken. Het zijn terroristen.
Sommigen lijken dat te vergeten hier.
Dat als strategie is uiteraard precies wat een terroristische organisatie doet.quote:"We zien al 19 maanden lang dat het Israëlische leger ziekenhuizen, scholen en moskeeën bombardeert. Ook zien we aanvallen op medici, hulpverleners en journalisten. Burgers aanvallen mag sowieso niet, maar deze groepen zijn onder het internationaal recht extra beschermd. Als je kijkt naar de schaal waarop deze aanvallen worden uitgevoerd, kun je alleen maar constateren dat dit onderdeel is van de strategie van Israël.]
Definieer Israel. Israel is een land. Een land kan geen terreurorganisatie zijn. Hoe zou dat werken, zijn alle inwoners terroristen? Zou jij Hamas een terreurorganisatie noemen?quote:Op maandag 26 mei 2025 23:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wanneer is iemand volgens jou een terrorist? De grootste terreurorganisatie in dit conflict is de Israel. We kunnen dagelijks lezen hoe ze aanslagen plegen op scholen, ziekenhuizen, vluchtelingenkampen, artsen, journalisten.
Er zijn maar 2 smaken op dit forum. Je bent voor gEnOcIdE of tegen gEnOcIdE (en ja, dit is een forum met voornamelijk volwassenen).quote:Op maandag 26 mei 2025 21:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Het leed van mensen doet me wat, ongeacht wat voor mensen. We maken het elkaar allemaal onmogelijk. Zelfs wij, hier, op dit forum, zijn veel te hard voor elkaar. We verzanden in discussies over symptomen, wijzen vingers, gaan voorbij aan nuances, ik zou dat liever allemaal achter ons laten, en meer energie steken in het nadenken over hoe we met elkaar in vrede de toekomst kunnen vormen.
Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:50 schreef 03f het volgende:
[..]
Definieer Israel. Israel is een land. Een land kan geen terreurorganisatie zijn. Hoe zou dat werken, zijn alle inwoners terroristen? Zou jij Hamas een terreurorganisatie noemen?
Het IDF pleegt geen aanslagen. Dat in tegenstelling tot Hamas.
https://www.bbc.com/news/articles/c0eq9lq7xr1oquote:Israeli strike kills nine of Gaza doctor's children
Als we Hamas naast terreurorganisatie beschouwen als de huidige overheid van Palestina, dan wil ik best zo ver gaan dat ambtenaren van die overheid niet per se (ook) terroristen zijn.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist.
Dat is niet veel anders in Israel, als een persoon ambtenaar burgelijke stand bent of whatever zou ik die persoon geen terrorist noemen wel onderdeel van een terroristische organisatie.
IDF pleegt op gigantische schaal aanslagen elke dag vallen er tientallen doden bij aanslagen door de IDF. Zo was er gisteren het verhaal over de Doktor die 9 kinderen verloor aan een aanslag door IDF.
[..]
https://www.bbc.com/news/articles/c0eq9lq7xr1o
Nee ik heb de juiste link gedeeld. Wellicht per ongeluk is totaal ongeloofwaardig. Ja een keertje zou kunnen gebeuren maar duizenden keren een foutje met tienduizenden doden tot gevolg natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:16 schreef 03f het volgende:
[..]
Als we Hamas naast terreurorganisatie beschouwen als de huidige overheid van Palestina, dan wil ik best zo ver gaan dat ambtenaren van die overheid niet per se (ook) terroristen zijn.
Verder denk ik dat je me een verkeerde link hebt gegeven. Dit gaat over het IDF dat bij het jagen op terroristen wellicht per ongeluk ook onschuldigen heeft gedood. Vreselijk uiteraard maar verre van een aanslag op een dokter of zijn 9 kinderen.
Hier bijvoorbeeld een andere dokter die geen spaan heel laat van die IDF leugens in deze Bekijk deze YouTube-videoquote:"We hebben geen inzicht in de plannen van het Israëlische leger, maar deze aanvallen passen wel in een patroon van geweld tegen burgers dat we al langer zien", zegt universitair docent Internationaal Recht aan de Universiteit Utrecht Jessica Dorsey
Eichmann deed ook de administratiequote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist.
Ik vind het helemaal niet zo ongeloofwaardig als we meewegen dat het zeer dichtbevolkt gebied betreft en Hamas hun strijdkrachten verbergt tussen burgers en in burgerinstellingen zoals ziekenhuizen. Combineer die verachtelijke strategie van Hamas met het dichtbevolkte gebied en het is eigenlijk nog een wonder dat er niet nog meer doden vallen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee ik heb de juiste link gedeeld. Wellicht per ongeluk is totaal ongeloofwaardig. Ja een keertje zou kunnen gebeuren maar duizenden keren een foutje met tienduizenden doden tot gevolg natuurlijk niet.
[..]
Hier bijvoorbeeld een andere dokter die geen spaan heel laat van die IDF leugens in deze
quote:WILD REPORT 🔴
Hamxs in Crisis: Gaza Command Cuts Off Overseas Leadership, Faces Internal Collapse
According to Ohad Hamo, Palestinian Affairs Correspondent for Israeli Channel 12, Hamxs’ military leadership in Gaza has cut ties with its overseas leadership, exposing a growing internal fracture.
What Hamo uncovered:
•Hamxs commanders in Gaza opposed the release of American-Israeli hostage Edan Alexander, but gave in under heavy pressure from Qatari officials, who demanded his release as a goodwill gesture to the U.S.
•Just one day after Edan’s release, the IDF struck a Hamxs command center in Gaza, reportedly killing Muhammad Sinwar — a top military commander and brother of Yahya Sinwar.
•Enraged by the strike, which they viewed as a consequence of giving in to Qatar, Hamxs’ military wing severed ties with the group’s overseas leadership.
At the same time, Hamxs is in financial freefall.
According to Asharq Al-Awsat, government employees in Gaza have been paid just 900 shekels (about $250) total over four months. The military wing reportedly hasn’t received salaries in three months.
The bottom line:
Since October 7, Hamxs’ military leadership in Gaza has been dismantled. Only three significant figures remain. The rest have been eliminated by Israel. What remains is a fractured, unpaid terror network in freefall.
https://x.com/Osint613/status/1927074539260801266
Dat Israel claimt dat Hamas zich ergens verschuilt maakt natuurlijk nog niet dat zo is. Israel is ook heel vaak op leugens betrapt met deze zaken bijvoorbeeld toen ze die ambulancebroeders in koele bloeden vermoordden. Blijkbaar geloven mensen dit hele zwakke excuus ook nog 80% burgerslachtoffers maar ze doen echt super hun best hoor om dat te voorkomen. Door AI de doelwitten uit te laten kiezen en dan een mens er in 10 seconde over te laten beslissenquote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:41 schreef 03f het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet zo ongeloofwaardig als we meewegen dat het zeer dichtbevolkt gebied betreft en Hamas hun strijdkrachten verbergt tussen burgers en in burgerinstellingen zoals ziekenhuizen. Combineer die verachtelijke strategie van Hamas met het dichtbevolkte gebied en het is eigenlijk nog een wonder dat er niet nog meer doden vallen.
Wat een (andere) dokter te zeggen heeft is totaal niet relevant. Die heeft geen kennis van de strategische keuze en overwegingen van Israel om deze aanval in te zetten.
Ik kan het niet zonder jouquote:Op maandag 26 mei 2025 22:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Goed initiatief. Steek van wal zou ik zeggen
Hamas en Netanyahu maken ruzie over onder welke voorwaarden hulpgoederen gedistribueerd mogen worden.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:34 schreef capricia het volgende:
Nou, het antwoord van het Palestijnse Ministerie van Binnenlandse Zaken (Hamas dus) is binnen.
Bron
Door de translate gehaald.
Ze verbieden burgers om hulpgoederen via die distributie-punten te gaan halen. Wie dat wel doet zal een prijs betalen.
Alleen voedsel via de VN via Hamas mag je aannemen.
Aldus het Ministerie.
[..]
Dit antwoord is gewoon 'Verrek maar'.
Dat is prima, ik heb zojuist toegezegd dat we tussen alle ruis door hier een discussie kunnen voeren hierover. Gezien het jouw voorstel is en je wellicht al wat ideeën had, vroeg ik je van wal te steken.quote:
Ik heb er een 15 minuten lange podcast over gemaakt met NotebookLM. Is wel in het Engels. Interesse? De twee stukken waarop het is gebaseerd heb ik ook, maar dat is bij elkaar best een aardige lap tekst. Ik heb ook nog specifieke podcasts gemaakt over die stukken zelf (elk weer 15 minuten), maar die komen daarna wel.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 07:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is prima, ik heb zojuist toegezegd dat we tussen alle ruis door hier een discussie kunnen voeren hierover. Gezien het jouw voorstel is en je wellicht al wat ideeën had, vroeg ik je van wal te steken.
We moeten ironisch genoeg denk ik ook naar Zuid Afrika kijken, waar hoewel natuurlijk nog altijd niet alles pijs en vree is maar dat ze een veroeningscommissie in stelden.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 07:54 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik heb er een 15 minuten lange podcast over gemaakt met NotebookLM. Is wel in het Engels. Interesse? De twee stukken waarop het is gebaseerd heb ik ook, maar dat is bij elkaar best een aardige lap tekst. Ik heb ook nog specifieke podcasts gemaakt over die stukken zelf (elk weer 15 minuten), maar die komen daarna wel.
We moeten eerst het conflict en het repeterende karakter ervan goed gegrijpen (waarom het gebeurt), voordat we kunnen nadenken over oplossingen. We moeten daarbij tevens de verschillende partijen en spelers erkennen, en hun beweegredenen, uitgangspunten, invalshoeken, wat ze te winnen hebben, wat ze te verliezen hebben, etc.
De oplossing zelf (hoe het kan stoppen) is iets dat per direct kan starten, maar vereist genade met tanden van de machtigste partij in deze (Israël). Zie dit niet als zwakte of overgave, maar als strategische inzet van macht omwille van vrede. Immers, asymmetrische oorlog kan alleen stoppen door asymmetrische vrede. Daarnaast dient het een serieuze routekaart (periode: decennia) te bevatten voor een pad naar duurzame vrede, wat alleen maar kan door duurzame (gezamenlijke) genezing van opgestapeld trauma. Dit is een belangrijk punt waar beide partijen serieus werk van zullen moeten maken, en wel samen, met elkaar. Ook dit kan per direct starten trouwens.
Als alles mee zit zijn we in 2090 klaar, en rijden er hoge snelheidstreinen dwars door wat ooit checkpoints waren, en spreekt met in die regio zowel Hebreeuws, als Arabisch, als Engels (als werktaal, beetje conform Singapore).
Laat me weten of je serieus geinteresseerd bent, ik zoek nog reviewers en feedback namelijk
Ik heb wel interesse naar je podcast.quote:In beeld: dood en verdriet na de luchtaanval op voormalige school in Gaza-Stad
Bij Israëlische aanvallen op Gaza zijn maandag zeker 52 mensen gedood. De meeste slachtoffers zaten in een voormalig schoolgebouw waar dakloos geraakte families hun toevlucht hadden gezocht. In het gebouw zaten honderden mensen. Zeker 35 mensen kwamen bij de luchtaanval op het schoolgebouw om het leven. Na de aanval brak brand uit in het gebouw. Volgens reddingswerkers van Hamas zijn er veel lichamen geborgen, onder wie die van kinderen.
I am tired and sick of war. Its glory is all moonshine. It is only those who have neither fired a shot nor heard the shrieks and groans of the wounded who cry aloud for blood, for vengeance, for desolation. War is hell.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 08:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Elke dag dit soort 'foutjes' is in elk geval niet de manier.
Shermanquote:Op dinsdag 27 mei 2025 08:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
I am tired and sick of war. Its glory is all moonshine. It is only those who have neither fired a shot nor heard the shrieks and groans of the wounded who cry aloud for blood, for vengeance, for desolation. War is hell.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |