Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiėle cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Als je dan trots als Europeaan komt pochen over de BYD aantallen ben je best wel iemand die vroeger slavenhandel dreef.quote:Auto Sector
Electric vehicle manufacturer Neta Auto, once a rising star in China’s auto industry, has been paying only half of its employees’ wages since September 2024 and has unilaterally cut their salaries, according to one worker.
He and the other individuals interviewed by the Chinese-language edition of The Epoch Times remain anonymous throughout the article because of potential reprisal from authorities.
“I only received half of my salary for September and October [2024], and from November, I received half of the lowered salaries,” the worker said.
“I was paid 2,690 yuan [about $373] a month, that’s the minimum salary in Shanghai. Some 2,000 yuan is definitely not enough, and it’s difficult to find employment now.”
The worker noted that “in the auto industry, at least in Shanghai, factories are all laying people off—no one is hiring.”
He added that employees didn’t agree to the pay cuts or any delayed payment of their salaries, and that the management has been pressuring people to resign.
An open letter from 6,000 Neta Auto employees, published on Chinese social media WeChat on April 30, said the company owed each worker an average of more than 100,000 yuan (about $13,850) and that it told local authorities that it was paying full salaries in order to claim financial support. The letter alleged that management had encouraged employees to buy company stocks but had embezzled the funds.
The workers demanded full payment of their wages plus compensation. Other demands included an investigation into the company by the authorities in Zhejiang.
Neta is an electric car brand of Shanghai-headquartered carmaker Hozon Auto.
In 2022, Neta was the best-selling brand among the so-called new powers in China’s automaking industry, with more than 152,000 cars sold during the year, according to Anhui Business Daily. However, the newspaper said the company’s low-pricing strategy meant that it was not making a profit and had lost 18.3 billion yuan between 2021 and 2023.
In 2024, the company sold 64,500 cars, according to Chinese media outlets that cited the China Automobile Dealers Association. This January, fewer than 200 cars were sold.
Ik heb het al een tijdje eerder geschreven: BYD hanteert in China een betaaltermijn van 270 dagen (Tesla: 80) en liep daarop bij belangrijke afnemers meer dan 170 dagen op achter. Dat is natuurlijk wel een methode om goedkoop te bouwen: heel lang niets betalen. Zo lang je dan hoge groeicijfers hebt kun je dan gewoon met verlies verkopen. Maar het is uiteindelijk een vorm van een piramidespel.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:50 schreef epicbeardman het volgende: As China’s Economy Weakens, Tens of Thousands of Workers Protest Against Unpaid Wages Several workers told The Epoch Times their factories were abruptly shut down recently, while others say they have not been paid for months. Geen wonder dat die chinezen zo veel van die alibaba/aliexpress auto's op de EU markt pompen, de arbeiders krijgen niet eens betaald. En de BYD registraties in NL zijn ook te verwaarlozen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is daar geen mooie gladde grond, dus binnen 3 stappen liggen ze plat.
Dit is wel echt een deflatoire depressiequote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:50 schreef epicbeardman het volgende:
As China’s Economy Weakens, Tens of Thousands of Workers Protest Against Unpaid Wages
Several workers told The Epoch Times their factories were abruptly shut down recently, while others say they have not been paid for months.
Geen wonder dat die chinezen zo veel van die alibaba/aliexpress auto's op de EU markt pompen, de arbeiders krijgen niet eens betaald. En de BYD registraties in NL zijn ook te verwaarlozen.
Zoiets kun je een industriėle robot ook laten doen, dat kan de concurrentie ook beter.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:32 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Dit was hem 3 uurtjes daarvoor.
Tesla kan niet overal de beste in zijn he, ze zijn op vele vlakken al de benchmark maar de stappen die Optimus maakt zijn wel zeker mooi.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoiets kun je een industriėle robot ook laten doen, dat kan de concurrentie ook beter.
quote:De Tesla-robot heeft alle handelingen geleerd door te kijken naar video's die medewerkers hebben opgenomen. Met camera's op hun hoofd voeren ze taken uit, zodat Optimus die leert vanuit hetzelfde standpunt als 'ie zelf gebruikt: de camera's in zijn hoofd. Op die manier zou de robot veel sneller nieuwe taken kunnen leren: medewerkers of mensen zelf hoeven dan alleen maar zelf een taak voor te doen, waarna de robot die kan imiteren.
Robots die zichzelf opladen zijn al heel oud. Beste voorbeeld: robotstofzuigers. Zo ook waar je mee kunt communiceren, bijvoorbeeld ELIZA. Als je ook echt wilt praten, kan je PC dat regelen. Dat kan ook al zo'n 40 jaar. En anders Siri, bijvoorbeeld. Er is al een heel scala aan apparaten om zware dingen te tillen, zoals karretjes en steekwagens. Rolstoelen rijden tegenwoordig zelf.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Tesla kan niet overal de beste in zijn he, ze zijn op vele vlakken al de benchmark maar de stappen die Optimus maakt zijn wel zeker mooi.
Het coolste eraan is nog wel dat ze via camera's leren, ze ontwikkelen henzelf door AI.
Tesla-robot kan naast dansen ook koken, opruimen, stofzuigen en meer
[ [url= https://twitter.com/Tesla_Optimus/status/1925047336256078302 ]x[/url] ]
Waar is Optimus over 3-5 jaar? Met deze bovenstaande acties kan hij zichzelf ook vast wel inpluggen om op te laden. Elon kennende zal deze robot veranderen in iets wat menselijke eigenschappen heeft, waar je gesprekken mee kan voeren en die je continue met vragen kan bestoken. Huishoudelijk hulp, zware dingen tillen. Een rolstoel voortduwen.
En dat ook nog eens voor een geclaimde prijs van 30,000$
[..]
Heel verhaal maar enige wat ik lees is negativiteit. Denken in mogelijkheden, dat is iets wat Elon ook doet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Robots die zichzelf opladen zijn al heel oud. Beste voorbeeld: robotstofzuigers. Zo ook waar je mee kunt communiceren, bijvoorbeeld ELIZA. Als je ook echt wilt praten, kan je PC dat regelen. Dat kan ook al zo'n 40 jaar. En anders Siri, bijvoorbeeld. Er is al een heel scala aan apparaten om zware dingen te tillen, zoals karretjes en steekwagens. Rolstoelen rijden tegenwoordig zelf.
En dat is ook meteen het probleem: al die andere dingen zijn veel goedkoper. Als Musk voorspelt dat die robots 30.000 dollar gaan kosten, is het in de praktijk minimaal het dubbele. Voor 60.000 Euro kun je heel wat huishoudelijke apparatuur kopen.
Er zijn wel huishoudelijke toepassingen te verzinnen, maar dan is het niet afwassen of stofzuigen. Daar hebben we al dingen voor. Misschien strijken. Ik wil wel eens een filmpje zien waarin ze zo'n robot een wasmand vol kleren geven en hij ze ook netjes strijkt en opvouwt. Dat zou wel wat zijn om in hotels en zo te installeren. Maar ook dat hoeft geen menselijke robot te zijn, of hij zou de hele buurt af moeten gaan, van deur tot deur, om te vragen of er nog wat te strijken was. En dat kan een karretje ook.
Kortom, zolang ze niet echt mensen kunnen vervangen, zijn ze vrij nutteloos.
"Val me niet lastig met details, ElonGod kan dat allemaal beter! Je moet gewoon luisteren naar wat hij zegt!"quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Heel verhaal maar enige wat ik lees is negativiteit. Denken in mogelijkheden, dat is iets wat Elon ook doet.
We zijn ook van volle fabrieken naar vol geautomatiseerde fabrieken gegaan, als je ziet hoe snel AI gaat is het zeker niet gek dat ze binnen enkele jaren gewoon operationeel inzetbaar zijn.
Wellicht zelfs nog slimmer dan een mens met hen directe AI software.
Dat is ook nog een pluspunt aan al Elon's bedrijven, ze kunnen onderling elkaars ontwikkeling ondersteunen. Zo kan Tesla Optimus software wellicht de camera software gebruiken die ook in Tesla's zit. Zo kan Elon ontwikkelingen vanuit SpaceX richting Tesla brengen. Sky is the limit.
Heeft helemaal niets met details te maken, je noemt allemaal kleine dingetjes zoals robot stofzuigers en siri. Terwijl de robot van Tesla straks in de zorg kan werken, fabrieken, beveiliging, in het leger en ga zo maar door.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Val me niet lastig met details, ElonGod kan dat allemaal beter! Je moet gewoon luisteren naar wat hij zegt!"
Dat is het verschil tussen een gelover en een techneut.
Niet in dit mensenleven.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:41 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Heeft helemaal niets met details te maken, je noemt allemaal kleine dingetjes zoals robot stofzuigers en siri. Terwijl de robot van Tesla straks in de zorg kan werken, fabrieken, beveiliging, in het leger en ga zo maar door.
Dan hoop ik dat de gemeente voldoende pgb budget voor je heeft om dat te bekostigen.quote:Bekijk deze YouTube-video
Het is gewoon kortzichtig, elke dag maken ze weer stappen met Optimus, natuurlijk hebben ze nog een weg te gaan, maar als ik op mijn oude dag vanuit mijn stoel kan roepen dat Optimus de deur moet openen voor de bezorger en pakketje kan aannemen, of de post uit de brievenbus kan halen. De boodschappen kan halen en ook betalen met NFC. Juich ik dat natuurlijk toe. Als ik over 35 jaar met pensioen mag zijn ze echt wel zo ver.
Allemaal fantasie.quote:Het is een all in one package, niet zoals jij noemt 1000 hulpsystemen die allemaal hen eigen gebreken hebben en je handmatig dan wel via apps moet instellen. Deze Robot praat je tegen en geef je een to-do-lijstje elke dag.
Je kan met hem gaan wandelen, hardlopen terwijl hij je motiveert om nog een extra KM te maken in de stem van wie je wil. Natuurlijk kan je ook toekomstige Optimus skins kopen, de stem van een overledene laten imiteren terwijl je naar het volgende Black Mirror seizoen zit te kijken. Optimus je bier uit de koelkast haalt en de popcorn op tafel zet.
Ik sta liever met beide benen op de grond dan berichten vol onzin te plaatsen...quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:56 schreef epicbeardman het volgende:
Goede argumenten weer Wantie, zo kennen we je weer.Wat moet dat toch moeilijk zijn om altijd zo vol te zitten met negativiteit en haat.
Het heeft niet zoveel nut om met argumenten en technische details te komen als je die allemaal wegwimpelt:quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:56 schreef epicbeardman het volgende:
Goede argumenten weer Wantie, zo kennen we je weer.Wat moet dat toch moeilijk zijn om altijd zo vol te zitten met negativiteit en haat.
Veel meer komt er niet uit.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:13 schreef epicbeardman het volgende:
Heel verhaal maar enige wat ik lees is negativiteit. Denken in mogelijkheden, dat is iets wat Elon ook doet.
...
Sky is the limit.
En je leest het daarom maar niet.quote:
Klopt, het is nog steeds science-fiction omdat het nog niet gedaan is. Het punt is dat de 'science-fiction'-opmerking in mijn optiek wordt gebruikt om de ideeėn/ambities af te doen als pertinent onmogelijk en te zien als waanbeelden van een fantast of zelfs dwaas. Daarop reageer ik.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Net zo goed dat het in 1860 science fiction was dat mensen op de maan zouden lopen en die generatie dat inderdaad niet heeft meegemaakt is het nu nog steeds science fiction dat we een kolonie op Mars bouwen.
Daarvoor zijn er nog zoveel technologische obstakels die overwonnen moeten worden, plus het feit dat het huidige budget vele malen kleiner is dan destijds in de jaren zestig.
Verder is niet de absolute onmogelijkheid dat we ooit in het bestaan van de mensheid een kolonie op Mars krijgen, maar dat er dat gaan zien in de huidige generatie.
Musk is 53. Die leeft gemiddeld nog 30 jaar.
In dat tijdsbestek is er geen kolonie op Mars.
Ik moet het nog zien of met het het huidige tempo er wel een bemande missie naar Mars komt.
Je zou denken dat juist jij een antwoord op die vraag weet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:56 schreef epicbeardman het volgende:
Goede argumenten weer Wantie, zo kennen we je weer.Wat moet dat toch moeilijk zijn om altijd zo vol te zitten met negativiteit en haat.
Niemand doet het af als pertinent onmogelijk in die zin.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:50 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, het is nog steeds science-fiction omdat het nog niet gedaan is. Het punt is dat de 'science-fiction'-opmerking in mijn optiek wordt gebruikt om de ideeėn/ambities af te doen als pertinent onmogelijk en te zien als waanbeelden van een fantast of zelfs dwaas. Daarop reageer ik.
De VS heeft in 1958 voor het eerst succesvol een raket in de ruimte gekregen. Hoe waarschijnlijk denk je dat het op dat moment was dat er 11 jaar later 3 mensen naar de maan vlogen, waarvan er 2 voet op de bodem zetten en veilig terugkeerden?
Acht jaar voor die maanlanding hebben ze pas voor het eerst een mens 15 minuten in de ruimte gekregen, zeven jaar ervoor hebben ze pas voor het eerst een mens in een baan om de aarde kunnen brengen. Die maakte 3 rondjes op gemiddeld zo'n 211 km hoogte. De maan is zo'n 384.000 km ver. Hoe waarschijnlijk denk je dat het in '62 was dat men 7 jaar later mensen 1822 keer verder zouden sturen, in leven zouden kunnen houden en die afstand ook weer op de terugweg te laten afleggen? En dat met slechts 11 jaar ervaring met de ruimte kunnen bereiken en acht jaar ervaring met mensen in leven houden daar? Wat denk je welke technologische obstakels er toen wel niet waren?
Inmiddels kunnen we putten uit bijna 70 jaar data aan en ervaring in legio ruimtemissies en inmiddels het permanent onderhouden van menselijk leven in de ruimte. Nu snap ik wel dat een bemande missie naar Mars nog exponentieel veel complexer is dan een missie naar de maan. Het binnen ons leven meemaken, verwacht ik ook niet. Maar wie weet welke doorbraken er de komende twee decennia worden gemaakt en welke rol AI bijvoorbeeld kan spelen in het oplossen van zeer complexe vraagstukken.
Het afdoen als onmogelijk door amateurs hier zonder enige formele opleiding of specialisme, daar ageer ik tegen. Alsof zij het, in tegenstelling tot allerlei creme de la creme van topingenieurs, wel snappen en denken dat ze hier allerlei zaken noemen waar die mensen geen rekening mee houden.
Binnen dit topic, een paar posts hierboven, wordt aangegeven dat een Starship niet op de maan of Mars gaat landen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niemand doet het af als pertinent onmogelijk in die zin.
Wat onmogelijk is, is dat we binnen het tijdsbestek dat Musk aanhaalt een kolonie op Mars gaan stichten.
Tot op heden zijn we er nog geeneens in geslaagd om een raket die een bemande vlucht zou kunnen faciliteren succesvol op Mars te landen en weer terug te laten keren.
We zijn ook nog niet er in geslaagd om weer een bemande missie naar de maan op te zetten. Verder dan low orbit komen we niet.
Aangezien hier nog wel eens andere auto's vergeleken worden met de Tesla's, kan je beter geen EV van Stellantis kopen (Citroen/Peugeot/Opels) waar tienduizenden allemaal laadproblemen hebben.quote:Tienduizenden elektrische Peugeots, Citroėns en Opels rijden rond met een essentieel onderdeel dat opvallend vaak stuk gaat, de boordlader. Daardoor kan de stekkerauto niet meer laden. Vervanging kan een paar duizend euro kosten. Dit mankement is niet onbekend bij automonteurs. Klanten zoeken naarstig contact met de fabrikant, Stellantis, maar die geeft niet thuis. In Radar leggen we uit welke problemen de auto-eigenaren ondervinden en proberen ook wij antwoorden te krijgen.
Als de Starship inderdaad richting mars kan en veilige landig kan maken, doe je toch al een investering en kan je net zo goed paar Tesla Robots daarheen sturen om wat prefab dingen te laten bouwen. Of te laten dansen voor de meme's.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Binnen dit topic, een paar posts hierboven, wordt aangegeven dat een Starship niet op de maan of Mars gaat landen.
Het tijdsbestek vind ik ook erg ambitieus. Maar jouw opmerking kun je ook in mijn analogie met de eerste onbemande Amerikaanse raket in de ruimte t.o.v. de maanlanding toepassen. 1958: "Over 11 jaar mensen op de maan landen en laten terugkeren? Tot op heden zijn we er nog geeneens in geslaagd om een onbemande raket naar de ruimte te lanceren."
Eens. Als die autonoom kunnen opereren en probleemoplossend kunnen werken zonder voortdurende commando's en input van mensen nodig te hebben, kunnen die wellicht al voorbereidende werkzaamheden vervullen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Als de Starship inderdaad richting mars kan en veilige landig kan maken, doe je toch al een investering en kan je net zo goed paar Tesla Robots daarheen sturen om wat prefab dingen te laten bouwen. Of te laten dansen voor de meme's.
Zijn trouwens echt veel modellen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:22 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Aangezien hier nog wel eens andere auto's vergeleken worden met de Tesla's, kan je beter geen EV van Stellantis kopen (Citroen/Peugeot/Opels) waar tienduizenden allemaal laadproblemen hebben.
Radar heeft er een item van gemaakt.
Daarom iets extra geld uitgeven en gewoon de benchmark kopen, Tesla.
Ok. Kunnen we een raket naar Mars krijgen? Jazeker, dat hebben we ook al meerdere keren gedaan.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:50 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, het is nog steeds science-fiction omdat het nog niet gedaan is. Het punt is dat de 'science-fiction'-opmerking in mijn optiek wordt gebruikt om de ideeėn/ambities af te doen als pertinent onmogelijk en te zien als waanbeelden van een fantast of zelfs dwaas. Daarop reageer ik.
De VS heeft in 1958 voor het eerst succesvol een raket in de ruimte gekregen. Hoe waarschijnlijk denk je dat het op dat moment was dat er 11 jaar later 3 mensen naar de maan vlogen, waarvan er 2 voet op de bodem zetten en veilig terugkeerden?
Acht jaar voor die maanlanding hebben ze pas voor het eerst een mens 15 minuten in de ruimte gekregen, zeven jaar ervoor hebben ze pas voor het eerst een mens in een baan om de aarde kunnen brengen. Die maakte 3 rondjes op gemiddeld zo'n 211 km hoogte. De maan is zo'n 384.000 km ver. Hoe waarschijnlijk denk je dat het in '62 was dat men 7 jaar later mensen 1822 keer verder zouden sturen, in leven zouden kunnen houden en die afstand ook weer op de terugweg te laten afleggen? En dat met slechts 11 jaar ervaring met de ruimte kunnen bereiken en acht jaar ervaring met mensen in leven houden daar? Wat denk je welke technologische obstakels er toen wel niet waren?
Inmiddels kunnen we putten uit bijna 70 jaar data aan en ervaring in legio ruimtemissies en inmiddels het permanent onderhouden van menselijk leven in de ruimte. Nu snap ik wel dat een bemande missie naar Mars nog exponentieel veel complexer is dan een missie naar de maan. Het binnen ons leven meemaken, verwacht ik ook niet. Maar wie weet welke doorbraken er de komende twee decennia worden gemaakt en welke rol AI bijvoorbeeld kan spelen in het oplossen van zeer complexe vraagstukken.
Het afdoen als onmogelijk door amateurs hier zonder enige formele opleiding of specialisme, daar ageer ik tegen. Alsof zij het, in tegenstelling tot allerlei creme de la creme van topingenieurs, wel snappen en denken dat ze hier allerlei zaken noemen waar die mensen geen rekening mee houden.
De maan is van een totaal andere orde dan Mars.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Binnen dit topic, een paar posts hierboven, wordt aangegeven dat een Starship niet op de maan of Mars gaat landen.
Het tijdsbestek vind ik ook erg ambitieus. Maar jouw opmerking kun je ook in mijn analogie met de eerste onbemande Amerikaanse raket in de ruimte t.o.v. de maanlanding toepassen. 1958: "Over 11 jaar mensen op de maan landen en laten terugkeren? Tot op heden zijn we er nog geeneens in geslaagd om een onbemande raket naar de ruimte te lanceren."
Menselijk ogende robots die daardoor beperkt zijn, zijn geen handige optie daarvoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Eens. Als die autonoom kunnen opereren en probleemoplossend kunnen werken zonder voortdurende commando's en input van mensen nodig te hebben, kunnen die wellicht al voorbereidende werkzaamheden vervullen.
Maar dat gaat het al heel lang iedere twee jaar doen, natuurlijk. Elon tijd.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
De maan is van een totaal andere orde dan Mars.
Maar we gaan het zien: eind volgend jaar vliegt een Starship naar Mars en terug, of niet.
Heb je ooit wel eens een mens zien freeclimben naar de top van een wolkenkrabber zonder enige hulpmiddelen? Of een mens tussen 2 wolkenkrabbers op een koordje zien lopen. Noem iets wat een mens beperkt t.o.v. elk levend wezen op aarde. Noem iets meer superieur.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Menselijk ogende robots die daardoor beperkt zijn, zijn geen handige optie daarvoor.
Beter specialistische robottechnieken gebruiken.
Heb je wel eens gezien hoe glazenwassers de ramen van een wolkenkrabber wassen? Met een lift. En heb je wel eens in een kabelbaan gezeten?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:55 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Heb je ooit wel eens een mens zien freeclimben naar de top van een wolkenkrabber zonder enige hulpmiddelen? Of een mens tussen 2 wolkenkrabbers op een koordje zien lopen. Noem iets wat een mens beperkt t.o.v. elk levend wezen op aarde. Noem iets meer superieur.
Lijkt erop dat je maar gewoon wat roept om Elon's visionaire plannen te misgunnen. Klimmen, springen, tillen, kruipen, sprinten, graven en een robot wordt niet moe en heeft meer kracht. Kan speciale handen ontwikkelen die veruit meer grip of kracht kunnen krijgen dan wij met onze handen. Zijn nooit buiten adem. Worden niet oud. Hebben geen honger, hoeven niet te poepen of plassen. Vinden het niet erg om 24/7 te werken en slapen niet.
Tesla Optimus to rule them all!
Je mist mijn punt en er is helemaal geen reden dat Optimus op Mars een berg moet beklimmen of de ramenwassen, laat staan in een kabelbaan zitten.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je wel eens gezien hoe glazenwassers de ramen van een wolkenkrabber wassen? Met een lift. En heb je wel eens in een kabelbaan gezeten?
En ja, een robot kan heel sterk zijn, als je het niet erg vind dat zijn accu binnen een paar minuten leeg is. Je kunt natuurlijk wel een netsnoer gebruiken
Klopt, de deadline verschuift continu.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dat gaat het al heel lang iedere twee jaar doen, natuurlijk. Elon tijd.
Neequote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:55 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Heb je ooit wel eens een mens zien freeclimben naar de top van een wolkenkrabber zonder enige hulpmiddelen?
Zonder hulpmiddelen?quote:Of een mens tussen 2 wolkenkrabbers op een koordje zien lopen.
Hoezo maak je een vergelijking met andere levende wezens?quote:Noem iets wat een mens beperkt t.o.v. elk levend wezen op aarde. Noem iets meer superieur.
Kan zo'n robot op dit moment een verpleegkundige vervangen?quote:Lijkt erop dat je maar gewoon wat roept om Elon's visionaire plannen te misgunnen. Klimmen, springen, tillen, kruipen, sprinten, graven en een robot wordt niet moe en heeft meer kracht. Kan speciale handen ontwikkelen die veruit meer grip of kracht kunnen krijgen dan wij met onze handen. Zijn nooit buiten adem. Worden niet oud. Hebben geen honger, hoeven niet te poepen of plassen. Vinden het niet erg om 24/7 te werken en slapen niet.
Tesla Optimus to rule them all!
Zouden ze daar een grote kerncentrale kunnen installeren voor hun accu's leeg zijn?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je mist mijn punt en er is helemaal geen reden dat Optimus op Mars een berg moet beklimmen of de ramenwassen, laat staan in een kabelbaan zitten.
Het gaat om de behendigheid van Optimus, die natuurlijk naast de dikste moves gewoon net zo veel kunnen als wij kunnen. Als Elon via SpaceX meerdere Starships vult met Optimus robots en daarnaast laadstationnen die op Tesla Solar werken, kan zijn leger met Robots daar in praktijk een basis bouwen en steeds verder uitbouwen.
Als je dan op de aarde al Prefab container like constructies maakt die Optimus daar kan opbouwen en zodoende bewoonbaar maken voor de mensheid.
https://www.youtube.com/r(...)+climbing+skyscraperquote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee
[..]
Zonder hulpmiddelen?
Nee.
[..]
Hoezo maak je een vergelijking met andere levende wezens?
Het gaat om een machine die een menselijk uiterlijk heeft.
Waarom zie je die bijvoorbeeld niet in autofabrieken?
[..]
Kan zo'n robot op dit moment een verpleegkundige vervangen?
Nope.
Een bouwvakker?
Nope.
Een heftruck?
Nope.
Kortom, het is allemaal fantasie.
Tesla Megapacks en Tesla solarpanels (dakbedekking)quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zouden ze daar een grote kerncentrale kunnen installeren voor hun accu's leeg zijn?
Hoeveel daarvan krijg je in een Starship? En hoe lang duurt het om daar een paar voetbalvelden van op Mars te installeren? Misschien kan Musk wel een raket maken die bestaat uit opgerolde zonnepanelen? Landen, omvallen en uitrollen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:35 schreef epicbeardman het volgende:
Tesla Megapacks en Tesla solarpanels (dakbedekking)
Eindelijk begin je mijn taal te spreken, we weten het niet wat allemaal mogelijk gaat zijn de aankomende jaren. En ja snap dat het sarcastisch is. Het enige wat ik applaudisseer is innovatie, maakt niet uit als het vanuit een andere partij zou komen hoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel daarvan krijg je in een Starship? En hoe lang duurt het om daar een paar voetbalvelden van op Mars te installeren? Misschien kan Musk wel een raket maken die bestaat uit opgerolde zonnepanelen? Landen, omvallen en uitrollen?
Laat optimus dan maar een tuintje beginnen.quote:Sunlight can be used for power generation by solar panels and for growing plants in greenhouses. It may also be used to warm a colony, especially if the habitat has Smart Windows.
Note that the sunlight is bright enough for growing plants (though they may grow slower). There is enough sunlight for crops out to the asteroid belt, but at Jupiter and further from the sun, artificial lights are needed for crops.
Ja, het is dichterbij. Maar de stap van niet eens een raket de ruimte in kunnen krijgen, niet eens weten of mensen langdurig kunnen overleven in de ruimte omdat er nog nooit iemand is geweest, naar zeven jaar later al landen op de maan en terugkeren, was destijds net zo onvoorstelbaar.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
De maan is van een totaal andere orde dan Mars.
Maar we gaan het zien: eind volgend jaar vliegt een Starship naar Mars en terug, of niet.
Kijk maar uit straks gaan ze nog zeggen dat de maanlanding nep was.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, het is dichterbij. Maar de stap van niet eens een raket de ruimte in kunnen krijgen, niet eens weten of mensen langdurig kunnen overleven in de ruimte omdat er nog nooit iemand is geweest, naar zeven jaar later al landen op de maan en terugkeren, was destijds net zo onvoorstelbaar.
Begin jaren '50 dacht de meerderheid (ook wetenschappers) dat een succesvolle maanlanding nog decennia of zelfs een eeuw zou kunnen duren. Įls het al mogelijk was. Het opvolgende decennium was het al zover.
Jawel.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://www.youtube.com/r(...)+climbing+skyscraper
Je kan geen robot ontwerpen die behendiger is dan een mens.
In het meest gunstige geval heb je max 50% van de zonne energie die we hier op aarde kunnen opwekken.quote:Waarom op dit moment? we hebben het over de toekomst. Elon Musk kan Optimus bijvoorbeeld voorzien van Tesla Solar pads, wat werkt als hitteschild en laadt ook gelijk de accu op.
Waarom zoo een van zijn kinderen het moeten overnemen?quote:Waarom denk je anders dat hij aangekondigd heeft dat Optimus meegaat in Starship? we boffen dat we met zo'n grote visionair in zelfde tijdperk leven en als hij dood gaat neemt vast wel 1 van zijn 20 kinderen het over.
[..]
Tesla Megapacks en Tesla solarpanels (dakbedekking)
Op een gegeven ogenblik gaat men onderuit. Dat geven fabrieken daar ook aan. Ze hebben vaak enorme schulden bij de Chinese staatsbank.En de helpen je niet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb het al een tijdje eerder geschreven: BYD hanteert in China een betaaltermijn van 270 dagen (Tesla: 80) en liep daarop bij belangrijke afnemers meer dan 170 dagen op achter. Dat is natuurlijk wel een methode om goedkoop te bouwen: heel lang niets betalen. Zo lang je dan hoge groeicijfers hebt kun je dan gewoon met verlies verkopen. Maar het is uiteindelijk een vorm van een piramidespel.
Natuurlijk kan dat. Hangt af van wat je wil.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 21:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://www.youtube.com/r(...)+climbing+skyscraper
Je kan geen robot ontwerpen die behendiger is dan een mens.
Waarom op dit moment? we hebben het over de toekomst. Elon Musk kan Optimus bijvoorbeeld voorzien van Tesla Solar pads, wat werkt als hitteschild en laadt ook gelijk de accu op.
Waarom denk je anders dat hij aangekondigd heeft dat Optimus meegaat in Starship? we boffen dat we met zo'n grote visionair in zelfde tijdperk leven en als hij dood gaat neemt vast wel 1 van zijn 20 kinderen het over.
[..]
Tesla Megapacks en Tesla solarpanels (dakbedekking)
Je gaf zelf al toe dat de snelheid waarmee de bemande missie naar de maan tot stand kwam komt doordat er enorm veel geld tegenaan werd gegooid.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, het is dichterbij. Maar de stap van niet eens een raket de ruimte in kunnen krijgen, niet eens weten of mensen langdurig kunnen overleven in de ruimte omdat er nog nooit iemand is geweest, naar zeven jaar later al landen op de maan en terugkeren, was destijds net zo onvoorstelbaar.
Begin jaren '50 dacht de meerderheid (ook wetenschappers) dat een succesvolle maanlanding nog decennia of zelfs een eeuw zou kunnen duren. Įls het al mogelijk was. Het opvolgende decennium was het al zover.
Hij is alleen diegene die het bewerkstelligt, daarnaast is de zon op Mars even sterk als hier in UK en Nederland.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 22:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel.
[..]
In het meest gunstige geval heb je max 50% van de zonne energie die we hier op aarde kunnen opwekken.
Als je een robot wilt uitrusten met zonnepanelen die hem kunnen opladen heb je voldoende oppervlak nodig en ga je dus afwijken van de menselijke vorm van de robot.
[..]
Waarom zoo een van zijn kinderen het moeten overnemen?
Microsoft en Apple zijn ook niet overgenomen door de kinderen van resp Gates en Jobs.
Verder is er weinig visionair aan het meenemen van een robot op een ruimtemissie.
Dat zie je terug in vrijwel elke science fiction serie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |