Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Als je dan trots als Europeaan komt pochen over de BYD aantallen ben je best wel iemand die vroeger slavenhandel dreef.quote:Auto Sector
Electric vehicle manufacturer Neta Auto, once a rising star in China’s auto industry, has been paying only half of its employees’ wages since September 2024 and has unilaterally cut their salaries, according to one worker.
He and the other individuals interviewed by the Chinese-language edition of The Epoch Times remain anonymous throughout the article because of potential reprisal from authorities.
“I only received half of my salary for September and October [2024], and from November, I received half of the lowered salaries,” the worker said.
“I was paid 2,690 yuan [about $373] a month, that’s the minimum salary in Shanghai. Some 2,000 yuan is definitely not enough, and it’s difficult to find employment now.”
The worker noted that “in the auto industry, at least in Shanghai, factories are all laying people off—no one is hiring.”
He added that employees didn’t agree to the pay cuts or any delayed payment of their salaries, and that the management has been pressuring people to resign.
An open letter from 6,000 Neta Auto employees, published on Chinese social media WeChat on April 30, said the company owed each worker an average of more than 100,000 yuan (about $13,850) and that it told local authorities that it was paying full salaries in order to claim financial support. The letter alleged that management had encouraged employees to buy company stocks but had embezzled the funds.
The workers demanded full payment of their wages plus compensation. Other demands included an investigation into the company by the authorities in Zhejiang.
Neta is an electric car brand of Shanghai-headquartered carmaker Hozon Auto.
In 2022, Neta was the best-selling brand among the so-called new powers in China’s automaking industry, with more than 152,000 cars sold during the year, according to Anhui Business Daily. However, the newspaper said the company’s low-pricing strategy meant that it was not making a profit and had lost 18.3 billion yuan between 2021 and 2023.
In 2024, the company sold 64,500 cars, according to Chinese media outlets that cited the China Automobile Dealers Association. This January, fewer than 200 cars were sold.
Ik heb het al een tijdje eerder geschreven: BYD hanteert in China een betaaltermijn van 270 dagen (Tesla: 80) en liep daarop bij belangrijke afnemers meer dan 170 dagen op achter. Dat is natuurlijk wel een methode om goedkoop te bouwen: heel lang niets betalen. Zo lang je dan hoge groeicijfers hebt kun je dan gewoon met verlies verkopen. Maar het is uiteindelijk een vorm van een piramidespel.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:50 schreef epicbeardman het volgende: As China’s Economy Weakens, Tens of Thousands of Workers Protest Against Unpaid Wages Several workers told The Epoch Times their factories were abruptly shut down recently, while others say they have not been paid for months. Geen wonder dat die chinezen zo veel van die alibaba/aliexpress auto's op de EU markt pompen, de arbeiders krijgen niet eens betaald. En de BYD registraties in NL zijn ook te verwaarlozen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is daar geen mooie gladde grond, dus binnen 3 stappen liggen ze plat.
Dit is wel echt een deflatoire depressiequote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:50 schreef epicbeardman het volgende:
As China’s Economy Weakens, Tens of Thousands of Workers Protest Against Unpaid Wages
Several workers told The Epoch Times their factories were abruptly shut down recently, while others say they have not been paid for months.
Geen wonder dat die chinezen zo veel van die alibaba/aliexpress auto's op de EU markt pompen, de arbeiders krijgen niet eens betaald. En de BYD registraties in NL zijn ook te verwaarlozen.
Zoiets kun je een industriële robot ook laten doen, dat kan de concurrentie ook beter.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:32 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Dit was hem 3 uurtjes daarvoor.
Tesla kan niet overal de beste in zijn he, ze zijn op vele vlakken al de benchmark maar de stappen die Optimus maakt zijn wel zeker mooi.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 16:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoiets kun je een industriële robot ook laten doen, dat kan de concurrentie ook beter.
quote:De Tesla-robot heeft alle handelingen geleerd door te kijken naar video's die medewerkers hebben opgenomen. Met camera's op hun hoofd voeren ze taken uit, zodat Optimus die leert vanuit hetzelfde standpunt als 'ie zelf gebruikt: de camera's in zijn hoofd. Op die manier zou de robot veel sneller nieuwe taken kunnen leren: medewerkers of mensen zelf hoeven dan alleen maar zelf een taak voor te doen, waarna de robot die kan imiteren.
Robots die zichzelf opladen zijn al heel oud. Beste voorbeeld: robotstofzuigers. Zo ook waar je mee kunt communiceren, bijvoorbeeld ELIZA. Als je ook echt wilt praten, kan je PC dat regelen. Dat kan ook al zo'n 40 jaar. En anders Siri, bijvoorbeeld. Er is al een heel scala aan apparaten om zware dingen te tillen, zoals karretjes en steekwagens. Rolstoelen rijden tegenwoordig zelf.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Tesla kan niet overal de beste in zijn he, ze zijn op vele vlakken al de benchmark maar de stappen die Optimus maakt zijn wel zeker mooi.
Het coolste eraan is nog wel dat ze via camera's leren, ze ontwikkelen henzelf door AI.
Tesla-robot kan naast dansen ook koken, opruimen, stofzuigen en meer
[ [url= https://twitter.com/Tesla_Optimus/status/1925047336256078302 ]x[/url] ]
Waar is Optimus over 3-5 jaar? Met deze bovenstaande acties kan hij zichzelf ook vast wel inpluggen om op te laden. Elon kennende zal deze robot veranderen in iets wat menselijke eigenschappen heeft, waar je gesprekken mee kan voeren en die je continue met vragen kan bestoken. Huishoudelijk hulp, zware dingen tillen. Een rolstoel voortduwen.
En dat ook nog eens voor een geclaimde prijs van 30,000$
[..]
Heel verhaal maar enige wat ik lees is negativiteit. Denken in mogelijkheden, dat is iets wat Elon ook doet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Robots die zichzelf opladen zijn al heel oud. Beste voorbeeld: robotstofzuigers. Zo ook waar je mee kunt communiceren, bijvoorbeeld ELIZA. Als je ook echt wilt praten, kan je PC dat regelen. Dat kan ook al zo'n 40 jaar. En anders Siri, bijvoorbeeld. Er is al een heel scala aan apparaten om zware dingen te tillen, zoals karretjes en steekwagens. Rolstoelen rijden tegenwoordig zelf.
En dat is ook meteen het probleem: al die andere dingen zijn veel goedkoper. Als Musk voorspelt dat die robots 30.000 dollar gaan kosten, is het in de praktijk minimaal het dubbele. Voor 60.000 Euro kun je heel wat huishoudelijke apparatuur kopen.
Er zijn wel huishoudelijke toepassingen te verzinnen, maar dan is het niet afwassen of stofzuigen. Daar hebben we al dingen voor. Misschien strijken. Ik wil wel eens een filmpje zien waarin ze zo'n robot een wasmand vol kleren geven en hij ze ook netjes strijkt en opvouwt. Dat zou wel wat zijn om in hotels en zo te installeren. Maar ook dat hoeft geen menselijke robot te zijn, of hij zou de hele buurt af moeten gaan, van deur tot deur, om te vragen of er nog wat te strijken was. En dat kan een karretje ook.
Kortom, zolang ze niet echt mensen kunnen vervangen, zijn ze vrij nutteloos.
"Val me niet lastig met details, ElonGod kan dat allemaal beter! Je moet gewoon luisteren naar wat hij zegt!"quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Heel verhaal maar enige wat ik lees is negativiteit. Denken in mogelijkheden, dat is iets wat Elon ook doet.
We zijn ook van volle fabrieken naar vol geautomatiseerde fabrieken gegaan, als je ziet hoe snel AI gaat is het zeker niet gek dat ze binnen enkele jaren gewoon operationeel inzetbaar zijn.
Wellicht zelfs nog slimmer dan een mens met hen directe AI software.
Dat is ook nog een pluspunt aan al Elon's bedrijven, ze kunnen onderling elkaars ontwikkeling ondersteunen. Zo kan Tesla Optimus software wellicht de camera software gebruiken die ook in Tesla's zit. Zo kan Elon ontwikkelingen vanuit SpaceX richting Tesla brengen. Sky is the limit.
Heeft helemaal niets met details te maken, je noemt allemaal kleine dingetjes zoals robot stofzuigers en siri. Terwijl de robot van Tesla straks in de zorg kan werken, fabrieken, beveiliging, in het leger en ga zo maar door.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Val me niet lastig met details, ElonGod kan dat allemaal beter! Je moet gewoon luisteren naar wat hij zegt!"
Dat is het verschil tussen een gelover en een techneut.
Niet in dit mensenleven.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:41 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Heeft helemaal niets met details te maken, je noemt allemaal kleine dingetjes zoals robot stofzuigers en siri. Terwijl de robot van Tesla straks in de zorg kan werken, fabrieken, beveiliging, in het leger en ga zo maar door.
Dan hoop ik dat de gemeente voldoende pgb budget voor je heeft om dat te bekostigen.quote:Bekijk deze YouTube-video
Het is gewoon kortzichtig, elke dag maken ze weer stappen met Optimus, natuurlijk hebben ze nog een weg te gaan, maar als ik op mijn oude dag vanuit mijn stoel kan roepen dat Optimus de deur moet openen voor de bezorger en pakketje kan aannemen, of de post uit de brievenbus kan halen. De boodschappen kan halen en ook betalen met NFC. Juich ik dat natuurlijk toe. Als ik over 35 jaar met pensioen mag zijn ze echt wel zo ver.
Allemaal fantasie.quote:Het is een all in one package, niet zoals jij noemt 1000 hulpsystemen die allemaal hen eigen gebreken hebben en je handmatig dan wel via apps moet instellen. Deze Robot praat je tegen en geef je een to-do-lijstje elke dag.
Je kan met hem gaan wandelen, hardlopen terwijl hij je motiveert om nog een extra KM te maken in de stem van wie je wil. Natuurlijk kan je ook toekomstige Optimus skins kopen, de stem van een overledene laten imiteren terwijl je naar het volgende Black Mirror seizoen zit te kijken. Optimus je bier uit de koelkast haalt en de popcorn op tafel zet.
Ik sta liever met beide benen op de grond dan berichten vol onzin te plaatsen...quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:56 schreef epicbeardman het volgende:
Goede argumenten weer Wantie, zo kennen we je weer.Wat moet dat toch moeilijk zijn om altijd zo vol te zitten met negativiteit en haat.
Het heeft niet zoveel nut om met argumenten en technische details te komen als je die allemaal wegwimpelt:quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:56 schreef epicbeardman het volgende:
Goede argumenten weer Wantie, zo kennen we je weer.Wat moet dat toch moeilijk zijn om altijd zo vol te zitten met negativiteit en haat.
Veel meer komt er niet uit.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:13 schreef epicbeardman het volgende:
Heel verhaal maar enige wat ik lees is negativiteit. Denken in mogelijkheden, dat is iets wat Elon ook doet.
...
Sky is the limit.
En je leest het daarom maar niet.quote:
Klopt, het is nog steeds science-fiction omdat het nog niet gedaan is. Het punt is dat de 'science-fiction'-opmerking in mijn optiek wordt gebruikt om de ideeën/ambities af te doen als pertinent onmogelijk en te zien als waanbeelden van een fantast of zelfs dwaas. Daarop reageer ik.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Net zo goed dat het in 1860 science fiction was dat mensen op de maan zouden lopen en die generatie dat inderdaad niet heeft meegemaakt is het nu nog steeds science fiction dat we een kolonie op Mars bouwen.
Daarvoor zijn er nog zoveel technologische obstakels die overwonnen moeten worden, plus het feit dat het huidige budget vele malen kleiner is dan destijds in de jaren zestig.
Verder is niet de absolute onmogelijkheid dat we ooit in het bestaan van de mensheid een kolonie op Mars krijgen, maar dat er dat gaan zien in de huidige generatie.
Musk is 53. Die leeft gemiddeld nog 30 jaar.
In dat tijdsbestek is er geen kolonie op Mars.
Ik moet het nog zien of met het het huidige tempo er wel een bemande missie naar Mars komt.
Je zou denken dat juist jij een antwoord op die vraag weet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:56 schreef epicbeardman het volgende:
Goede argumenten weer Wantie, zo kennen we je weer.Wat moet dat toch moeilijk zijn om altijd zo vol te zitten met negativiteit en haat.
Niemand doet het af als pertinent onmogelijk in die zin.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:50 schreef Repentless het volgende:
[..]
Klopt, het is nog steeds science-fiction omdat het nog niet gedaan is. Het punt is dat de 'science-fiction'-opmerking in mijn optiek wordt gebruikt om de ideeën/ambities af te doen als pertinent onmogelijk en te zien als waanbeelden van een fantast of zelfs dwaas. Daarop reageer ik.
De VS heeft in 1958 voor het eerst succesvol een raket in de ruimte gekregen. Hoe waarschijnlijk denk je dat het op dat moment was dat er 11 jaar later 3 mensen naar de maan vlogen, waarvan er 2 voet op de bodem zetten en veilig terugkeerden?
Acht jaar voor die maanlanding hebben ze pas voor het eerst een mens 15 minuten in de ruimte gekregen, zeven jaar ervoor hebben ze pas voor het eerst een mens in een baan om de aarde kunnen brengen. Die maakte 3 rondjes op gemiddeld zo'n 211 km hoogte. De maan is zo'n 384.000 km ver. Hoe waarschijnlijk denk je dat het in '62 was dat men 7 jaar later mensen 1822 keer verder zouden sturen, in leven zouden kunnen houden en die afstand ook weer op de terugweg te laten afleggen? En dat met slechts 11 jaar ervaring met de ruimte kunnen bereiken en acht jaar ervaring met mensen in leven houden daar? Wat denk je welke technologische obstakels er toen wel niet waren?
Inmiddels kunnen we putten uit bijna 70 jaar data aan en ervaring in legio ruimtemissies en inmiddels het permanent onderhouden van menselijk leven in de ruimte. Nu snap ik wel dat een bemande missie naar Mars nog exponentieel veel complexer is dan een missie naar de maan. Het binnen ons leven meemaken, verwacht ik ook niet. Maar wie weet welke doorbraken er de komende twee decennia worden gemaakt en welke rol AI bijvoorbeeld kan spelen in het oplossen van zeer complexe vraagstukken.
Het afdoen als onmogelijk door amateurs hier zonder enige formele opleiding of specialisme, daar ageer ik tegen. Alsof zij het, in tegenstelling tot allerlei creme de la creme van topingenieurs, wel snappen en denken dat ze hier allerlei zaken noemen waar die mensen geen rekening mee houden.
Binnen dit topic, een paar posts hierboven, wordt aangegeven dat een Starship niet op de maan of Mars gaat landen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niemand doet het af als pertinent onmogelijk in die zin.
Wat onmogelijk is, is dat we binnen het tijdsbestek dat Musk aanhaalt een kolonie op Mars gaan stichten.
Tot op heden zijn we er nog geeneens in geslaagd om een raket die een bemande vlucht zou kunnen faciliteren succesvol op Mars te landen en weer terug te laten keren.
We zijn ook nog niet er in geslaagd om weer een bemande missie naar de maan op te zetten. Verder dan low orbit komen we niet.
Aangezien hier nog wel eens andere auto's vergeleken worden met de Tesla's, kan je beter geen EV van Stellantis kopen (Citroen/Peugeot/Opels) waar tienduizenden allemaal laadproblemen hebben.quote:Tienduizenden elektrische Peugeots, Citroëns en Opels rijden rond met een essentieel onderdeel dat opvallend vaak stuk gaat, de boordlader. Daardoor kan de stekkerauto niet meer laden. Vervanging kan een paar duizend euro kosten. Dit mankement is niet onbekend bij automonteurs. Klanten zoeken naarstig contact met de fabrikant, Stellantis, maar die geeft niet thuis. In Radar leggen we uit welke problemen de auto-eigenaren ondervinden en proberen ook wij antwoorden te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |