abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 mei 2025 @ 11:54:29 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_217734437
quote:
PHTS (ook wel Cowden syndroom genoemd) is een zeldzame erfelijke aandoening, die gepaard gaat met een verhoogd risico op goedaardige tumoren (hamartomen) en sommige vormen van kwaadaardige kanker. Voor vrouwen is er een sterk verhoogd risico op borstkanker en een verhoogd risico op baarmoederkanker. Bij mannen en vrouwen komt een goedaardige vergroting van de schildklier (multinodulair struma) veel voor, maar ook is het risico op schildklierkanker verhoogd. Er ontstaan vaak goedaardige darmpoliepen en het risico op darmkanker is licht verhoogd, evenals het risico op nierkanker en huidkanker (melanoom). Als kanker ontstaat, dan is dat meestal op volwassen leeftijd, alleen schildklierkanker kan soms ook op jongere leeftijd al voorkomen.

Een deel van de personen met PHTS heeft een of meerdere vaatafwijkingen. Een zeldzame goedaardige tumor in de kleine hersenen kan soms voorkomen. De meeste personen met PHTS hebben een grote hoofdomvang. Sommige kinderen worden herkend omdat ze ontwikkelingsproblemen hebben of klachten in het autisme spectrum. Een klein deel van de personen heeft een verstandelijke beperking.
Al heel mijn leven heb ik hier last van. Naast alle klachten van het Cowden syndroom (vertraagde ontwikkeling, Vergrote kans op tumoren, vaatafwijkingen op allerlei plekken) is er in 2017 ook een goedaardig hersentumor in de kleine hersenen bij mijn gevonden.

Niemand op mijn werk weet het, wat maar goed is ook (ik werk in de techniek als monteur), maar ik vraag me wel eens af hoe ik mijn leven kan inrichten dat het wat makkelijker voor me wordt. Ik heb ook geen idee wat ik liever zou willen doen.

Advies is welkom natuurlijk, maar ik wilde dit ook vooral van me af schrijven.
pi_217734669
Oh lekker dan.
Sterkte.
pi_217734695
Wat bedoel je met je leven inrichten, zodat het makkelijker wordt? Waar heb je precies last van?
  zaterdag 24 mei 2025 @ 14:25:07 #4
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_217735959
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 12:21 schreef Cockwhale het volgende:
Wat bedoel je met je leven inrichten, zodat het makkelijker wordt? Waar heb je precies last van?
Ik vergeet soms simpele dingen, of snap dingen pas na 5 keer waar andere mensen 2 keer voor nodig hebben. Ik heb bijvoorbeeld heel veel rijlessen nodig gehad voor ik mm rijbewijs heb gehaald (nee ik heet geen braddie :D ) Zulk soort dingen zijn gewoon irritant.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 14:57:01 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217736319
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 14:25 schreef Ypmaha het volgende:

[..]
Ik vergeet soms simpele dingen, of snap dingen pas na 5 keer waar andere mensen 2 keer voor nodig hebben. Ik heb bijvoorbeeld heel veel rijlessen nodig gehad voor ik mm rijbewijs heb gehaald (nee ik heet geen braddie :D ) Zulk soort dingen zijn gewoon irritant.
Toch ben je in staat gewoon goed Nederlands te schrijven. Een minderheid op het internet.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')