abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217726727
quote:
Jongeren in de knel: bijna helft van hun inkomen gaat op aan woonlasten
Hendriëlle de Groot | Woningmarkt | 23-5-2025, 14:30

Nederlandse jongeren onder de 34 jaar komen financieel steeds meer onder druk te staan door torenhoge woonlasten. Uit recent onderzoek van ING blijkt dat jongeren met een particuliere huurwoning gemiddeld 46 procent van hun inkomen kwijt zijn aan wonen. Dat is een forse stijging ten opzichte van tien jaar geleden, toen dit nog 39 procent was.

De gemiddelde maandelijkse woonuitgaven voor jongeren in de particuliere huursector bedragen inmiddels 1185 euro. Dit bedrag omvat niet alleen de kale huur, maar ook kosten voor energie, water en gemeentelijke belastingen.

Woonlasten zijn fors

Zelfs na aftrek van eventuele huurtoeslag blijft het bedrag fors. Ruim een derde van de jonge huishoudens (38 procent) bevindt zich in deze situatie. Tien jaar geleden was dit 24 procent. En dat is niet zonder gevolgen. Het leidt tot minder geld voor sparen, ontspanning of het opbouwen van een buffer. Voor sommige jongeren betekent het zelfs dat zij een gezinsleven of carrièrestap uitstellen.
Beperkt aanbod sociale huurwoningen

De oorzaak van de hoge woonlasten ligt deels bij het beperkte aanbod aan sociale huurwoningen. Sinds 2015 is het aantal corporatiewoningen slechts met 0,7 procent gegroeid, terwijl het aantal woningzoekenden met 10 procent is toegenomen. De wachtlijsten voor een betaalbare huurwoning zijn daardoor alleen maar langer geworden.

Een koopwoning is al helemaal onhaalbaar voor veel jongeren. Startersinkomens zijn simpelweg te laag in verhouding tot de huizenprijzen. Ook maken strenge hypotheekregels het moeilijk om hun woning te financieren. Ze zijn dan aangewezen op de private markt, wat tegelijk de duurste optie is. De huizenprijzen zijn dan ook flink gestegen. Tegelijk is het niet zo dat huiseigenaren het makkelijk hebben. Integendeel: Metro berichtte eind vorig jaar dat ook zij problemen verwachten met het betalen van de woonlasten.

Private woningmarkt onder druk

Maar ook de private huurmarkt staat druk. Nieuwe regelgeving maakt het voor particuliere verhuurders minder aantrekkelijk om woningen te verhuren, waardoor steeds meer panden worden verkocht. Minder aanbod betekent hogere prijzen, en dus nog meer druk op jongeren die al moeilijk rondkomen.

Jongeren met een koopwoning of sociale huurwoning zijn maandelijks aanzienlijk minder kwijt. Huiseigenaren onder de 34 jaar besteden gemiddeld 28 procent van hun inkomen aan woonlasten; huurders in de corporatiesector 31 procent.

Kloof met oudere generaties

De woonproblematiek onder jongeren is een groeiend maatschappelijk probleem. En het vergroot ook de kloof tussen ouderen en jongeren. Terwijl oudere generaties vaak profiteren van lage hypotheeklasten en hun woning in waarde zien stijgen, zitten veel jongeren gevangen in een dure, krappe huurmarkt zonder uitzicht op verbetering.
https://www.metronieuws.n(...)-inkomen-woonlasten/

quote:
De oorzaak van de hoge woonlasten ligt deels bij het beperkte aanbod aan sociale huurwoningen. Sinds 2015 is het aantal corporatiewoningen slechts met 0,7 procent gegroeid, terwijl het aantal woningzoekenden met 10 procent is toegenomen. De wachtlijsten voor een betaalbare huurwoning zijn daardoor alleen maar langer geworden.
huisje boompje beestje is elke dag steeds meer een verre droom...

de woningbouw in nederland loopt zo hard achter dat het bijna om te lachen is, zie de vergunningstrajecten en stikstofregels, vooral dat laatste, waar we zo vaak over lezen in het nieuws en waar ik wel vaker topics over maak

daarnaast hebben we hoge instroom van migranten (juridisch en economisch verplicht helaas) en studenten en expats, en voorrang voor statushouders, en meer eenpersoonshuishoudens, en ga zo maar door. en natuurlijk een zeer beperkt aantal bouwlocaties en gebrek aan de wil om hoger, veel hoger te bouwen, iets wat in Azië niet het geval is.

deze hele situatie is totaal onhoudbaar en helemaal niet logisch.

in 2024, groeide de bevolking met iets meer dan 100k mensen, en wel bijna uitsluitend door migratie (137k). 82k nieuwe woningen erbij gekomen in 2024. dat is totaal niet voldoende, want veel woningen in dit land zijn verouderd en moeten worden gesloopt/gerenoveerd, dus is het aantal beschikbare woningen effectief veel lager.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)olkingsgroei-in-2024
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)voorgaande-vijf-jaar

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 23-05-2025 16:14:21 ]
  Forum Admin vrijdag 23 mei 2025 @ 15:53:02 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217726759
Gelukkig, jongeren mogen best hun steentje bijdragen aan de groei van grootkapitaal. Hadden ze maar moet investeren in onroerend goed in plaats van spelen met lego toen ze jonger waren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 23 mei 2025 @ 15:54:40 #3
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217726774
Hadden ze maar een vak moeten leren.
pindazakje
  Moderator vrijdag 23 mei 2025 @ 15:57:14 #4
441859 crew  Lenny77
pi_217726804
Komt door al die lattes en avocado's
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_217726815
Zelfs toen ik straatarm was, was op mezelf wonen in de binnenstad haalbaar. Dat hebben we in korte tijd toch lekker weten te verneuken.
-nee-
pi_217726818
Kom d'r maar weer in met juliie gescheld op de 55+ fokkers die een heel leven hard werken achter zich hebben, die hebben het natuurlijk weer gedaan.

En wie van mening is dat ook ook wel eens zou kunnen liggen aan de totale verlamming van de economie a.g.v. het toegeven aan de milieudrammers hoort uiteraard bij dom rechts.
Om nog maar te zwijgen van jaarlijks 100k niets bijdragende gelukzoekende klaplopers, daar ligt het absoluut helemaal niet aan.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  Forum Admin vrijdag 23 mei 2025 @ 15:59:07 #7
pi_217726825
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 15:54 schreef Hyaenidae het volgende:
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 15:57 schreef Lenny77 het volgende:
Er zijn mensen die dit dus echt als argument gebruiken :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 23 mei 2025 @ 16:03:33 #8
pi_217726853
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 15:58 schreef quo_ het volgende:
Kom d'r maar weer in met juliie gescheld op de 55+ fokkers die een heel leven hard werken achter zich hebben, die hebben het natuurlijk weer gedaan.

En wie van mening is dat ook ook wel eens zou kunnen liggen aan de totale verlamming van de economie a.g.v. het toegeven aan de milieudrammers hoort uiteraard bij dom rechts.
Om nog maar te zwijgen van jaarlijks 100k niets bijdragende gelukzoekende klaplopers, daar ligt het absoluut helemaal niet aan.
Is hun schuld niet. En de groep die er van kan profiteren is ook niet zo groot, ze staan alleen wat hoger op de ladder van de ponzi scheme.

Dat tegen elkaar uitspelen van generaties ga ik niet in mee. Jongeren krijgen ook allemaal gezochte argumenten om de oren, dat ze niet sparen te veel feesten enzovoorts.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:03:46 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217726858
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 15:58 schreef quo_ het volgende:

Holy shit jij gaat met gestrekt been erin. Je ziet vaak juist gaslighting naar jongeren, vaak al gebezigd door mensen vanaf 35+ met een eigen woning. Nou ben ik ook net aan 35+ met een eigen woning maar ik zie de noodzaak van dat gaslighten niet zo, zeker niet als je gewoon naar objectieve data zoals deze kijkt. Wat hierin nog niet eens is meegenomen, is dat overige kosten (boodschappen etc.) ook steeds harder op de begroting drukken. Die nemen ook een groter deel van de taart in.

De rol van de ouderen is complex en niet te vangen in zwart/wit statements.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:08:59 #10
396550 Richestorags
pi_217726911
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 15:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Er zijn mensen die dit dus echt als argument gebruiken :')
Het trieste is dat dit soms waar is maar dat de reden dat dit consumptiegedrag er is omdat je toch niet tegen de prijsstijgingen en inflatie op kunt sparen en je een kutwoning hebt. Dan maar consumeren, heeft je leven op die manier nog wat jeu.
pi_217726947
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Holy shit jij gaat met gestrekt been erin. Je ziet vaak juist gaslighting naar jongeren, vaak al gebezigd door mensen vanaf 35+.

Klopt. Een zaak is zeker. Ik ben 63 en zou niet willen ruilen met een doorsnee 25 jarige. Nu ben ik ook ooit een starter geweest en heb ook mijn hele leven gewerkt en alles moeten opbouwen. Dat was ook niet altijd zo makkelijk.

Maar ik heb wel deels moeite met de generatie NIX, notabene mijn generatie die in de jaren 90 de zaak verknalt hebben met al die neoliberale shit en start van globalisering. Maar ik was roepende in een woestijn en daar fel tegen.

Nu heb ik zelf drie dochters maar die zijn opgegroeid met het systeem dus daar hoef ik niet te gaan lullen over minder globalisering. Die kwamen thuis van school met EU vlaggetjes en boeken. De wereld gaat voor U open met ongekende mogelijkheden.
pi_217726998
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 15:54 schreef Hyaenidae het volgende:
Daar zitten vaklui tussen, bouwvakkers, tegelzetters, stukadoors etc etc.
pi_217727004
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:03 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Holy shit jij gaat met gestrekt been erin. Je ziet vaak juist gaslighting naar jongeren, vaak al gebezigd door mensen vanaf 35+ met een eigen woning. Nou ben ik ook net aan 35+ met een eigen woning maar ik zie de noodzaak van dat gaslighten niet zo, zeker niet als je gewoon naar objectieve data zoals deze kijkt. Wat hierin nog niet eens is meegenomen, is dat overige kosten (boodschappen etc.) ook steeds harder op de begroting drukken. Die nemen ook een groter deel van de taart in.

Hallo zeg, ik ga er helemaal niet hard in tegen jongeren. Integendeel zelfs want ik heb kinderen die bijna op de leeftijd zijn waarop ik een huis ging kopen en die nu volstrekt kansloos zijn op de koopmarkt en waarvoor betaalbaar huren ook niet weggelegd is.

Het gevecht tussen generaties wordt juist meestal aangegaan door jongeren die iedereen die al wat verdiend en bereikt heeft uitmaken voor "boomer". En dat terwijl volgens de oorspronkelijke definitie de jongste babyboomers inmiddels ook al 70 jaar zijn.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_217727005
quote:
Wat snap je eigenlijk niet aan deze zin?
"Jongeren in de knel: bijna helft van hun inkomen gaat op aan woonlasten"
En woonlasten zijn geen lattes maar je kunt even makkelijk dom van je bank schreeuwen dus het lucht vast op in je beperkte brein..
Go hard or go home
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:19:09 #15
396550 Richestorags
pi_217727033
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef Noek het volgende:

[..]
En woonlasten zijn geen lattes maar je kunt even makkelijk dom van je bank schreeuwen dus het lucht vast op in je beperkte brein..
Dat was sarcastisch ;)

Althans, weet ik vrijwel zeker.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:21:02 #16
396550 Richestorags
pi_217727063
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef quo_ het volgende:

[..]
Hallo zeg, ik ga er helemaal niet hard in tegen jongeren. Integendeel zelfs want ik heb kinderen die bijna op de leeftijd zijn waarop ik een huis ging kopen en die nu volstrekt kansloos zijn op de koopmarkt en waarvoor betaalbaar huren ook niet weggelegd is.

Het gevecht tussen generaties wordt juist meestal aangegaan door jongeren die iedereen die al wat verdiend en bereikt heeft uitmaken voor "boomer". En dat terwijl volgens de oorspronkelijke definitie de jongste babyboomers inmiddels ook al 70 jaar zijn.
Ja en andersom worden jongeren continu gegaslight met dingen als "moet je maar niet 6x per jaar op vakantie gaan!!!!!" en "vroeger betaalde ik wel X% rente, niet zeiken!!!". Etc. Etc.

Heeft allemaal niet zoveel zin. Laten we het vooral niet aanwakkeren voordat het is gestart.
  Moderator vrijdag 23 mei 2025 @ 16:21:40 #17
441859 crew  Lenny77
pi_217727071
quote:

[..]
:')
Het was inderdaad sarcastisch..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_217727076
Ja, dat hebben we te danken aan jarenlang rechts beleid.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:25:03 #19
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_217727104
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:22 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Ja, dat hebben we te danken aan jarenlang rechts beleid.
Klopt. 12 jaar rutte heeft veel kapot gemaakt en wat er nu zit is geen haar beter. Maar het volk heeft hier zelf voor gekozen, dat dan weer wel.
Gevaccineerd.
pi_217727129
Triest, dat men moet betalen voor een eerste levensbehoefte, een levensbehoefte die tegenwoordig ook nog eens niet ruim en vrijstaand is.
Terwijl algemeen bekend is dat de meeste mensen wel wat meer nodig hebben dan een klein beetje.
pi_217727140
quote:
Schuld van de Rabobank!
pi_217727163
Snap ook niet dat hier vooral niks aan gedaan wordt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:32:47 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217727181
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:31 schreef Discombobulate het volgende:
Snap ook niet dat hier vooral niks aan gedaan wordt.
Dat is omdat veeboeren zo zielig zijn.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:33:33 #24
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_217727189
quote:

[..]
En het toeslagensysteem is ook stuk. Jongeren verdienen eigenlijk niet genoeg om in de vrije sector wat te kunnen huren, maar ze zitten daarin gedwongen omdat er in de sociale huur niet genoeg woningen beschikbaar zijn. En in de vrije sector heb je, ongeacht je inkomen, geen recht op huurtoeslag.

Als je dan niet rond kan komen of je verliest je baan is het jammer de bammer, dan ga je maar in een kartonnen doos op straat wonen. De overheid helpt je in zo'n geval compleet niet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:35:24 #25
396550 Richestorags
pi_217727201
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is bij lange na niet de enige reden. Het is niet eens de hoofdreden.
  Miss 200.000.000! vrijdag 23 mei 2025 @ 16:36:39 #26
367000 roos94
pi_217727212
Gelukkig heeft de dochter van Linda de mol geen last hiervan die kreeg een huis in Amsterdam voor haar 18e verjaardag.

Moet je maar op de juiste plek geboren zijn stumpers
pi_217727224
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja en andersom worden jongeren continu gegaslight met dingen als "moet je maar niet 6x per jaar op vakantie gaan!!!!!" en "vroeger betaalde ik wel X% rente, niet zeiken!!!". Etc. Etc.

Heeft allemaal niet zoveel zin. Laten we het vooral niet aanwakkeren voordat het is gestart.
"Niet zeiken" is altijd een slecht argument in een gesprek of discussie.
Maar voor de aardigheid heb ik laats met mijn zoon wel een rekensommetje gemaakt over onze situaties op ongeveer vergelijkbare leeftijd..
Op basis van een inkomen dat nu 2,5x hoger ligt en een rentepercentage wat 3x lager ligt is een koopwoning niet per defintie onbetaalbaar. Mijn eerste huis is nu wel schandalig veel duurder dan destijds maar nog geen 7,5 keer.
Het aandeel wonen in de bruto inkomens van toen en nu maakt dus niet zo heel veel verschil.

Financiering is nu wel een stuk lastiger. Eigen geld had jebeslist niet nodig destijds en op het gevraagde hypotheekbedrag kwam de bank zelf met de vraag of we niet wat meer nodig hadden. Dat maakt wel een levensgroot verschil met nu.
pi_217727226
Dit land heeft gekozen voor meer koeien ipv meer kinderen. Goed gedaan kabinet!
  Forum Admin vrijdag 23 mei 2025 @ 16:39:14 #29
pi_217727238
quote:

[..]
De veeboeren zijn niet de oorzaak van dit systeemprobeem. Ze zijn wel een deel van het antwoord, maar ook daar niet helemaal.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:39:39 #30
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_217727243
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:37 schreef quo_ het volgende:

[..]Op basis van een inkomen dat nu 2,5x hoger ligt en een rentepercentage wat 3x lager ligt is een koopwoning niet per defintie onbetaalbaar.
De huizenprijzen zijn alleen in die periode wel meer dan 2,5 keer gestegen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_217727262
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
De huizenprijzen zijn alleen in die periode wel meer dan 2,5 keer gestegen.
En je begrijpt ook het effect van de rentestand op je woonlasten bij een koophuis?
pi_217727264
Ik zie het niet alleen bij huren, maar ook bij kopen. Ik ben belastingadviseur, de laatste jaren met veel spoed jaarstukken en aangiftes moeten maken zodat deze naar de hypotheekadviseur konden. Huizen werden gekocht voor in verhouding veel te veel geld, terwijl de rente alweer rond de 4 % lag. Tweeverdieners met een goede baan en goedlopende ondernemingen. Maar wel rond de ¤ 3.000 per maand (of meer) kwijt aan rente en aflossing. En dat drukt dan toch flink op hun inkomens komen ze nu achter. En dan ben ik benieuwd als er dadelijk minder gewerkt gaat worden als er kinderen komen. Hopelijk zijn ze dan zo wijs om die niet te laten komen, want er zijn al veel te veel mensen.
pi_217727272

[ Bericht 100% gewijzigd door bloodymary1 op 23-05-2025 16:43:16 ]
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:44:07 #34
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_217727282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:42 schreef quo_ het volgende:

[..]
En je begrijpt ook het effect van de rentestand op je woonlasten bij een koophuis?
En jij snapt ook de invloed van de rentestanden op de huizenprijzen de afgelopen 15 jaar?
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:44:27 #35
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217727286
Onze generatie is echt fucked op zo'n beetje elk gebied. Alleen over de werkgelegenheid valt weinig te klagen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:45:40 #36
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_217727298
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:33 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
En het toeslagensysteem is ook stuk. Jongeren verdienen eigenlijk niet genoeg om in de vrije sector wat te kunnen huren, maar ze zitten daarin gedwongen omdat er in de sociale huur niet genoeg woningen beschikbaar zijn. En in de vrije sector heb je, ongeacht je inkomen, geen recht op huurtoeslag.

Als je dan niet rond kan komen of je verliest je baan is het jammer de bammer, dan ga je maar in een kartonnen doos op straat wonen. De overheid helpt je in zo'n geval compleet niet.
De verzorgingsstaat is er ook niet meer voor jongeren, waarom zou je als jongere dan nog links stemmen?

De zorg kost miljarden omdat iedere 80+ boomer stervend op dood tot in den treuren behandeling na behandeling krijgt om het leven nog een paar maanden te rekken.

Pensioen betaal je verplicht met de wetenschap dat je over 50 jaar hoogstwaarschijnlijk niks krijgt. Dat is allemaal geld wat in een eigen woning gestopt zou kunnen worden wat nu naar 60+ Nederland gaat.

Sociale voorzieningen zoals een woning of uitkering hoef je al helemaal niet voor aan te kloppen. Dat gaat alleen nog naar statushouders en de psycho's die compleet afhankelijk zijn van de overheid.

Verder wordt er ontzettend veel geld rondgepompt in de kinderopvang dmv toeslagen, je moet min of meer wel tweeverdiener zijn en het systeem benutten om nog kans te maken in deze samenleving.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:46:40 #37
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217727307
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is bij lange na niet de enige reden. Het is niet eens de hoofdreden.
Het is wel een belangrijke reden. Meer dan de helft van Nederland is landbouwgrond, dat is dus niet beschikbaar voor huizen. En daar kunnen we de stikstofuitstoot bij optellen, waardoor er niet geboied mag worden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:48:31 #38
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217727324
quote:

[..]
:')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:48:34 #39
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217727326
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:37 schreef Glazenmaker het volgende:
Dit land heeft gekozen voor meer koeien ipv meer kinderen. Goed gedaan kabinet!
Dit probleem speelt natuurlijk al veel langer dan juli 2024, dat weet jij ook wel. Hou op met elk topic te misbruiken om uit te halen naar het huidige kabinet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:49:59 #40
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_217727341
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:45 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
De verzorgingsstaat is er ook niet meer voor jongeren, waarom zou je als jongere dan nog links stemmen?
Omdat rechts je nog harder gaat fucken dan links als ze de kans krijgen? Dan krijg je zo'n situatie als in de VS, waar je een been breekt en je dan even een rekening van anderhalf miljoen mag aftikken.

Ook dát is de verzorgingsstaat. Dat je niet compleet financiëel geruïneerd wordt als je ziek wordt of om de één of andere manier niet meer voor de volle 100% kan werken.

Maar goed, als je graag rechts stemt want "bruuuuuh asielzoekers!!" dan zou ik vooral braaf bukken en hopen dat je van te voren wat vaseline hebt gebruikt.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:50:02 #41
pi_217727342
quote:

[..]
_O- _O- Dit was wel héél duidelijk sarcastisch bedoeld hoor. Was verstandiger geweest als je je wat in had gehouden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:50:45 #42
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217727349
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:42 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik zie het niet alleen bij huren, maar ook bij kopen. Ik ben belastingadviseur, de laatste jaren met veel spoed jaarstukken en aangiftes moeten maken zodat deze naar de hypotheekadviseur konden. Huizen werden gekocht voor in verhouding veel te veel geld, terwijl de rente alweer rond de 4 % lag. Tweeverdieners met een goede baan en goedlopende ondernemingen. Maar wel rond de ¤ 3.000 per maand (of meer) kwijt aan rente en aflossing. En dat drukt dan toch flink op hun inkomens komen ze nu achter. En dan ben ik benieuwd als er dadelijk minder gewerkt gaat worden als er kinderen komen. Hopelijk zijn ze dan zo wijs om die niet te laten komen, want er zijn al veel te veel mensen.
Een jonge collega van mij is met haar vriend op zoek naar een huis. Niet normaal wat er wordt overboden op de verkoopprijs, heb het idee dat mensen helemaal niet meer nadenken. Ze moeten het huis hebben, en gaan daarna nadenken over de gevolgen op de lange termijn.
En het huis wordt gewoon aan degene die het meeste overbiedt verkocht.
Wie dit leest is een lezer van dit
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:52:23 #43
pi_217727370
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:17 schreef quo_ het volgende:

[..]

Je begint zelf als eerste met schoppen naar anderen. Beetje suf als je dan in dezelfde post de slachtofferrol zoekt.
pi_217727384
Gelukkig hebben we een huurbevriezing om die problemen aan te pakken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
The Roots _O_ - Live @ AFAS 02-07-2025
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:55:35 #45
pi_217727412
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:50 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Een jonge collega van mij is met haar vriend op zoek naar een huis. Niet normaal wat er wordt overboden op de verkoopprijs, heb het idee dat mensen helemaal niet meer nadenken. Ze moeten het huis hebben, en gaan daarna nadenken over de gevolgen op de lange termijn.
Toch moet je het wel kunnen financieren, en de bank gaat niet zomaar mee met een hogere hypotheek omdat je overboden hebt. Het is inderdaad een bizar gevecht, en als je rijke ouders hebt en/of thuis woont tot je 40ste heb je de meeste kans.
pi_217727418
Hier zouden influencers aandacht aan moeten besteden, maar hun content gaat alleen over dure consumptieartikelen unboxen, make-up tutorials en festivalletjes bezoeken.
  Forum Admin vrijdag 23 mei 2025 @ 16:55:58 #47
pi_217727420
quote:

[..]
Dat is ook de reden waarom de volgende crash veel vervelender gaat zijn dan de vorige.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 16:57:28 #48
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_217727447
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is ook de reden waarom de volgende crash veel vervelender gaat zijn dan de vorige.
... behalve voor de mensen die geen eigen huis hebben. :Y)
pi_217727451
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 16:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit probleem speelt natuurlijk al veel langer dan juli 2024, dat weet jij ook wel. Hou op met elk topic te misbruiken om uit te halen naar het huidige kabinet.
Ik zeg dat dit kabinet doet wat de stemmer wil. Dat is een compliment naar het kabinet.

Ik vind de stemmers van Nederland vaak dom.
  Moderator vrijdag 23 mei 2025 @ 17:03:30 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217727524
quote:

[..]
Duh, wat een goed idee is voor iemand heb ik als verkoper niets mee van doen. Ik hoef jouw handje niet vast te houden. Jij biedt X, ik accepteer X, of X later voor jou (na dat de koop rond en definitief is) een probleem wordt is niet mijn probleem.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')