https://www.gld.nl/nieuws(...)ndanks-overtredingenquote:HARDERWIJK - Het is op dit moment niet nodig om het Dolfinarium in Harderwijk te sluiten. Dat stelt staatssecretaris Jean Rummenie in een brief aan de Tweede Kamer, als reactie op vragen van VVD-Kamerlid Van Campen. De vragen volgden op een rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), dat begin april verscheen. In dat rapport werd vastgesteld dat het Dolfinarium op twintig punten in strijd handelt met de wet, met name tijdens shows.
Rummenie noemt de geconstateerde overtredingen ernstig en wijst erop dat er duidelijke voorschriften aan de vergunning van het Dolfinarium zijn verbonden. Mocht blijken dat afspraken opnieuw worden geschonden, dan noemt hij dat onacceptabel. Toch ziet hij op dit moment geen aanleiding voor sluiting, omdat het Dolfinarium niet als structureel problematisch wordt beschouwd.
Educatieve functie
De staatssecretaris benadrukt volgens mediapartner VRMG dat dierentuinen, waaronder het Dolfinarium, een belangrijke educatieve rol vervullen bij het vergroten van bewustzijn over dierenwelzijn en natuurbehoud. Tegelijkertijd stelt het RVO-rapport dat bij twintig onderdelen van de shows geen sprake is van een duidelijke educatieve boodschap, terwijl dat wél als voorwaarde in de vergunning is opgenomen.
Eerste keer, met waarschuwing
De recente overtredingen vallen binnen een nieuwe categorie: de wijze waarop dieren in shows worden gepresenteerd en hoe zij omgaan met hun verzorgers. Eerdere kritiek, zoals beschreven in een rapport van afgelopen zomer, richtte zich vooral op interacties met het publiek, zoals het aanraken, voeren of poseren met dieren.
Voor de huidige overtredingen zijn volgens de staatssecretaris de gebruikelijke handhavingsmiddelen beschikbaar. Als die maatregelen niet voldoende blijken om herhaling te voorkomen of als het Dolfinarium geen gehoor geeft aan juridische stappen, kunnen zwaardere sancties volgen. Daarbij kan gedacht worden aan (gedeeltelijke) sluiting of het intrekken van de vergunning.
Deel dit artikel
Nog even een paar jaar wachten, ik wil er wel heel graag nog een keer met een hopelijk toekomstig kind naar toe kunnen gaanquote:Op donderdag 22 mei 2025 14:30 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik geloof geen seconde dat het Dolfinarium nog op welke manier dan ook winstgevend is. Breng die dieren lekker ergens anders heen en bouw er een groot indoor zwemparadijs met buitenstrand. Daar is die locatie veel beter geschikt voor.
Wat lul je nou, genoeg asielzoekers die de wet overtreden, waarbij de boel door de vingers wordt gezien puur omdat ze anders niet meer in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:37 schreef Mikeytt het volgende:
Benieuwd of het kabinet dezelfde lakse houding heeft als een asielzoeker op 20 (!) punten ernstig in strijdt handelt met de wet.
Zo lijkt dat inderdaad met veel dingen te gaan tegenwoordig.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:25 schreef Nober het volgende:
Dat maakt een rechter wel uit in dit land en niet een of andere politicus.
Is dat zo? Geen rechter die de politie op de vingers tikt en de IGJ kreeg na een uitspraak van de Raad van State ook gewoon toestemming om de uitspraak te negeren en in strijd met de wet te handelen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:25 schreef Nober het volgende:
Oef. Die 20 wettelijke overtredingen ernstig noemen, dat is wel stevige handhaving. En als het nog één keer gebeurt, nou, dan, dan... Noemt hij het iets anders!quote:Rummenie noemt de geconstateerde overtredingen ernstig en wijst erop dat er duidelijke voorschriften aan de vergunning van het Dolfinarium zijn verbonden. Mocht blijken dat afspraken opnieuw worden geschonden, dan noemt hij dat onacceptabel.
Volgens wie?quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dieren die hele oceanen tot hun beschikking behoren te hebben door een hoepeltje laten springen en dan weer opsluiten in hun badkuip, want dat is educatief. Rot toch op joh, sluit die handel nou eens een keer.
Volgens de internationale commissie ter vaststelling van de toegestane geografische bewegingen van zeezoogdieren.quote:
Inderdaad, we kunnen dit land beter laten besturen door een paar rechters. Die weten het immers toch altijd beter.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:25 schreef Nober het volgende:
Ha. Daar is ie alweer. Het favoriete loze blaaskaak-woordje van bestuurders anno 2025.quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oef. Die 20 wettelijke overtredingen ernstig noemen, dat is wel stevige handhaving. En als het nog één keer gebeurt, nou, dan, dan... Noemt hij het iets anders!
Verder denken is moeilijk.quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dieren die hele oceanen tot hun beschikking behoren te hebben door een hoepeltje laten springen en dan weer opsluiten in hun badkuip, want dat is educatief. Rot toch op joh, sluit die handel nou eens een keer.
Dit.quote:Op donderdag 22 mei 2025 17:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Zelfs al zouden ze nog 50 jaar open blijven, je zou er gewoon uit principe niet naartoe moeten gaan. Deze dingen mogen niet aangemoedigd of gesponsord worden..quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nog even een paar jaar wachten, ik wil er wel heel graag nog een keer met een hopelijk toekomstig kind naar toe kunnen gaan
Ga met je toekomstige kind naar wilde dolfijnen in de natuur kijken.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nog even een paar jaar wachten, ik wil er wel heel graag nog een keer met een hopelijk toekomstig kind naar toe kunnen gaan
Ja, dat is voor iedereen realistisch om even op een middagje te doen inderdaad.quote:Op donderdag 22 mei 2025 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga met je toekomstige kind naar wilde dolfijnen in de natuur kijken.
Omdat jij het wil moeten die dolfijnen maar is een zwembadje worden gehouden?quote:Op donderdag 22 mei 2025 22:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat is voor iedereen realistisch om even op een middagje te doen inderdaad.
Daar verschillen we uiteraard over van mening, dat mag natuurlijk. Ik zal in elk geval niet de enige zijn die geïnteresseerd is geraakt in de dieren op zulke plekken, want zonder het bestaan van (in mijn geval, want bijna om de hoek) het Dolfinarium niet echt het geval geweest zou zijn.quote:Op donderdag 22 mei 2025 22:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zelfs al zouden ze nog 50 jaar open blijven, je zou er gewoon uit principe niet naartoe moeten gaan. Deze dingen mogen niet aangemoedigd of gesponsord worden..
Dit klopt en ik besef dus ook dat ik deze dieren nooit in het wild zal zien.quote:Op donderdag 22 mei 2025 22:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat is voor iedereen realistisch om even op een middagje te doen inderdaad.
Nou, je zou best eens kunnen zien wat er van komt als je ze voorzichtig in het randmeer los laat. Dagelijks eten geven bij het Dolfinarium dan heb je alsnog je toeristische trekpleister.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:49 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Verder denken is moeilijk.
Maar overal in de wereld sluit deze deel af.
Overplaatsing is dus gewoon niet mogelijk.
Dus terug in de zee gooien gaat ook niet .
Omdat ze opgevoed zijn door mensen.
Beste oplossing is dus dat deze dieren blijven zitten tot dat ze zijn overleden.
Wel steun kwa geld geven zodat deze dieren wel verzorgt kunnen blijven worden .
Anders worden ze aan hun lot overgelaten.
Waardoor het dierenmishandeling gaat worden .
Sluiten voor het publiek is wel een optie natuurlijk.
In Europa zijn ze genoeg te zien op een boottocht.quote:Op donderdag 22 mei 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit klopt en ik besef dus ook dat ik deze dieren nooit in het wild zal zien.
Maar dan kies ik liever voor niet dan ze te zien in een toestand vol leed voor mijn plezier
Oh ik was net te laat met m'n post.quote:Op donderdag 22 mei 2025 22:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
alsof een vakantie op de Canarische eilanden, Madeira, Kroatië ofzo zo onbereikbaar is, daar zijn gelegenheden genoeg om dolfijnen in het wild te gaan bekijken.
Ik zat laatst in de trein bij een jongen die zich beklaagde wat een vervallen tyfuszooi het allemaal is achter de schermen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:30 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik geloof geen seconde dat het Dolfinarium nog op welke manier dan ook winstgevend is. Breng die dieren lekker ergens anders heen en bouw er een groot indoor zwemparadijs met buitenstrand. Daar is die locatie veel beter geschikt voor.
Dat geloof ik wel. Die vibes had ik 20 jaar geleden al.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 09:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik zat laatst in de trein bij een jongen die zich beklaagde wat een vervallen tyfuszooi het allemaal is achter de schermen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |