abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218442508
O ja, en voor mensen die op een effectieve en leuke manier de theorie willen leren, zou ik ''Theorietoppers'' aanraden. Alle CBR onderdelen worden op een hele leuke manier uitgelegd in video's. Ook hebben ze een heel duidelijk overzicht van alle verkeersborden & de betekenis van alle borden. Ook beschikken ze over enorm goede oefenexamens, heel vergelijkbaar met het CBR examen. Zit ook gevaarherkenning bij. Je krijgt 25 vragen met telkens een foto van een verkeerssituatie, waarbij je moest kiezen uit: remmen, gas loslaten of niets doen. En daar heb je telkens 8 seconden voor, net zoals bij het echte examen :)

Op deze manier bleef het bij mij allemaal heel goed hangen, en was het echte examen een eitje. Het is niet heel goedkoop, maar het is het absoluut waard.
pi_218442556
Oh wacht, ik lees net dat het onderdeel gevaarherkenning sinds april is komen te vervallen bij het CBR. De vragen zijn nu geïntegreerd in andere onderdelen van het examen, zoals kennis en inzicht
  donderdag 7 augustus 2025 @ 14:05:07 #203
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218442628
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:55 schreef GoldRushFrog het volgende:
Oh wacht, ik lees net dat het onderdeel gevaarherkenning sinds april is komen te vervallen bij het CBR. De vragen zijn nu geïntegreerd in andere onderdelen van het examen, zoals kennis en inzicht
Klopt. Ze zijn er nog wel, maar nu als een animerende video en niet meer zo kort in beeld. Ik heb ze bij ANWB in de app van mijn rijschool redelijk kunnen oefenen. ANWB is de enige gratis optie die het nieuwe stijl examen kort erna al had als oefenmateriaal.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:27:27 #204
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218450601
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 13:05 schreef roos94 het volgende:

[..]
Jaa
Hoeveel geld heb je al zitten in rijlessen/theorie? Misschien toch wel zonde om te stoppen, want zoals eerder gezegd ga je het waarschijnlijk echt leuk vinden met de juiste instructeur, en dan gaat het heel snel. Als je nu weer een langere tijd stopt met rijden zal de drempel alleen maar hoger worden om toch weer te beginnen. Mocht je na een jaar (of langer) toch het idee krijgen om het rijden weer op te pakken, dan heb alweer veel stappen terug gezet en heb je weer extra lessen nodig. Terwijl als je nu doorzet, kan je je papiertje echt binnen hebben voordat je het weet.
  Miss 200.000.000! vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:44:46 #205
367000 roos94
pi_218451124
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 13:27 schreef GwaiLow het volgende:

[..]
Hoeveel geld heb je al zitten in rijlessen/theorie? Misschien toch wel zonde om te stoppen, want zoals eerder gezegd ga je het waarschijnlijk echt leuk vinden met de juiste instructeur, en dan gaat het heel snel. Als je nu weer een langere tijd stopt met rijden zal de drempel alleen maar hoger worden om toch weer te beginnen. Mocht je na een jaar (of langer) toch het idee krijgen om het rijden weer op te pakken, dan heb alweer veel stappen terug gezet en heb je weer extra lessen nodig. Terwijl als je nu doorzet, kan je je papiertje echt binnen hebben voordat je het weet.
700euro ofzo dus valt mee
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:28:36 #206
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218456726
Ik zag vandaag dat ik 42 uur geplande rijles heb, ik zit dus op ongeveer 40,5 uur rijles. Dat gaat wel tegen de 55 uur denk ik :D
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:17:25 #207
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218460915
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 08:28 schreef SEMTEX het volgende:
Ik zag vandaag dat ik 42 uur geplande rijles heb, ik zit dus op ongeveer 40,5 uur rijles. Dat gaat wel tegen de 55 uur denk ik :D
Ja, dat is ook heel normaal. Hier in Amsterdam zit je in ieder geval al snel aan 50 of 60 uur voor je je rijbewijs hebt. Uitzonderingen met talenten die maar 20 uur nodig hebben, en zo zijn er ook mensen die meer dan 100 uur rijden voor ze het rijbewijs halen. Op sommige plekken in Nederland schijnt het wel een stuk sneller te gaan en makkelijker te zijn.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:06:49 #208
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218461251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 14:44 schreef roos94 het volgende:

[..]
700euro ofzo dus valt mee
Ja, dat valt nog mee. Jammer dat je je vertrouwen in het autorijden zo bent verloren : (
  zondag 10 augustus 2025 @ 00:20:04 #209
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218464554
Ik had het rijles uurtje voordat mijn examen begon voor het eerst dat het invoegen niet zo makkelijk lukte. Hele korte invoegstrook, en ik kwam tegelijk aan met een grote vrachtwagen naast me, en daarachter nog een busje. Voor de vrachtwagen kruipen ging ook niet zo makkelijk meer. Uiteindelijk moest ik echt stapvoets gaan rijden omdat het einde van de invoegstrook al naderde. Ik had eerder de maximale snelheid moeten bereiken zodat ik nog voor de vrachtwagen kon invoegen.

Best balen als dit net een uurtje voor je examen gebeurt _O-. Maar goed, op het examen zelf ging alles prima. Al moest ik toen met invoegen ook even 90 gaan rijden waar 80 de max was.
  maandag 11 augustus 2025 @ 11:29:58 #210
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218475050
Ik ga hoop ik aan het eind van de maand van 1 keer per week les naar 2 keer per week. Mijn laatste rijles ging niet zo goed. Ik ben bij kruispunten en vind het lastig om alles in de gaten te houden en heb ook nog steeds moeite met de voorrangsregels op kruispunten. Als er dan een keer iets nie goed gaat, heeft dat meteen invloed op mijn basisvaardigheden zoals de koppeling op laten komen of ik kan ineens weer te abrupt op de rem trappen. Ik hoop dat het beter wordt met meer routine in het rijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 11-08-2025 12:08:19 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:16:22 #211
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218476437
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 11:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ga hoop ik aan het eind van de maand van 1 keer per week les naar 2 keer per week. Mijn laatste rijles ging niet zo goed. Ik ben bij kruispunten en vind het lastig om alles in de gaten te houden en heb ook nog steeds moeite met de voorrangsregels op kruispunten. Als er dan een keer iets nie goed gaat, heeft dat meteen invloed op mijn basisvaardigheden zoals de koppeling op laten komen of ik kan ineens weer te abrupt op de rem trappen. Ik hoop dat het beter wordt met meer routine in het rijden.
Ja, ik koos zelf meestal voor blokuren (2 uur achter elkaar les), en sommige weken deed ik dat wel 2 of 3 dagen. Dit maakt je lessen wel veel effectiever. 3x per week kan voor veel leerlingen iets teveel zijn, maar 2x is perfect.

Ach ja, zo'n examen is ook maar een momentopname. Als het verkeer in die 35 minuten niet al te chaotisch is, en het allemaal een beetje meezit, dan slaag je al snel. Al moet je natuurlijk wel zelf de voertuigbeheersing in orde hebben, en de kijkstructuur beheersen. Je mag overigens best 1 of 2 keer de nacontrole vergeten, zolang het maar niet structureel is.

Er zijn zoveel mensen in het verkeer die helemaal niet kunnen rijden, maar wel ooit het rijexamen hebben behaald. Dit kan te maken hebben met een examinator die het jou gunt, waardoor hij/zij net wat meer foutjes door de vingers ziet als bij anderen. Of je hebt gewoon net een rijexamen waarin het heel overzichtelijk blijft en zich geen gekke of lastige situaties voordoen. Of een examinor heeft zelf even geen zin in een lange rit, en zegt tijdens een warme dag: ''we doen even snel een rondje om het CBR heen, en dan drinken we daarna een koud drankje''. Hoorde laatst nog van iemand dat dit zijn praktijkexamen was. Geen snelweg of iets, gewoon 10 minuutjes een rondje om het CBR.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 14:40:02 #212
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_218502668
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:16 schreef GwaiLow het volgende:

[..]
Er zijn zoveel mensen in het verkeer die helemaal niet kunnen rijden, maar wel ooit het rijexamen hebben behaald. Dit kan te maken hebben met een examinator die het jou gunt, waardoor hij/zij net wat meer foutjes door de vingers ziet als bij anderen. Of je hebt gewoon net een rijexamen waarin het heel overzichtelijk blijft en zich geen gekke of lastige situaties voordoen. Of een examinor heeft zelf even geen zin in een lange rit, en zegt tijdens een warme dag: ''we doen even snel een rondje om het CBR heen, en dan drinken we daarna een koud drankje''. Hoorde laatst nog van iemand dat dit zijn praktijkexamen was. Geen snelweg of iets, gewoon 10 minuutjes een rondje om het CBR.
Ikheb dat zelf ook mogen vernemen bij mijn CE examen.
Bij afrijden voor C ben ik bijna anderhalf uur met de examinator onderweg geweest. Voor E achter C was het 10 minuten over een industrieterrein en achteruit voor een dok zetten. :?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_218503203
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 14:40 schreef boertie het volgende:
Ikheb dat zelf ook mogen vernemen bij mijn CE examen.
Bij afrijden voor C ben ik bijna anderhalf uur met de examinator onderweg geweest. Voor E achter C was het 10 minuten over een industrieterrein en achteruit voor een dok zetten. :?
Dan moet je dus achteruit rijden met een vrachtwagen met aanhanger.
Met een trekker met oplegger lijkt dat me nog wel te doen. Ook met een vrachtwagencombinatie van motorwagen met tandemasser. Maar achteruitrijden met een combinatie van motorwagen met schamelwagen lijkt het me enorm lastig. Of hoef je dat niet te kunnen?
pi_218503305
https://www.standaard.be/(...)wagens/83610068.html
Dit is dan wel België, maar dit gaat ook een probleem worden voor NL.
Ik zie nu pas dat 'ie achter een betaalmuur zit, maar de strekking is dat er steeds minder handbakken verkocht worden, en dat rijscholen steeds minder handbakken als lesauto beschikbaar hebben, terwijl de eerste auto van een pas geslaagde vaak een handbak is.
Het idee is om de beperking code 78 af te schaffen als er geen medische noodzaak is.

Ik had er al eens een topic over geopend, maar de reacties waren op z'n zachtst gezegd niet positief.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218503331
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 15:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan moet je dus achteruit rijden met een vrachtwagen met aanhanger.
Met een trekker met oplegger lijkt dat me nog wel te doen. Ook met een vrachtwagencombinatie van motorwagen met tandemasser. Maar achteruitrijden met een combinatie van motorwagen met schamelwagen lijkt het me enorm lastig. Of hoef je dat niet te kunnen?
Geen schamel, die krijg je wel met lzv, maar voor CE is een middenasser of oplegger voldoende.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 17:03:07 #216
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_218503639
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:05 schreef Ridocar het volgende:
https://www.standaard.be/(...)wagens/83610068.html
Dit is dan wel België, maar dit gaat ook een probleem worden voor NL.
Ik zie nu pas dat 'ie achter een betaalmuur zit, maar de strekking is dat er steeds minder handbakken verkocht worden, en dat rijscholen steeds minder handbakken als lesauto beschikbaar hebben, terwijl de eerste auto van een pas geslaagde vaak een handbak is.
Het idee is om de beperking code 78 af te schaffen als er geen medische noodzaak is.

Ik had er al eens een topic over geopend, maar de reacties waren op z'n zachtst gezegd niet positief.
Mja. Ik denk dat lessen en afrijden met een schakelbak een vaardigheid is die iedere chauffeur zou moeten beheersen. Ik rijd zowel prive als voor de baas met een automaat en een heel enkele keer met schakelbak. Die keren met schakelbak moet ik wel weer even een knop omzetten :P
quote:
1s.gif [b]Op donderdag 14 augustus 2025 16:10 schreef Ridocar het volgende:[/b

[..]
Geen schamel, die krijg je wel met lzv, maar voor CE is een middenasser of oplegger voldoende.
Vaak hangt het af wat de rijschool heeft. Ik heb mijn examen gedaan met bakwagen+wipkar. Ik zie hier in de buurt ook wel rijscholen met een trekker/oplegger en idd LZV is gewoon opnieuw rijlessen en examen met een volledige combinatie. De samenstelling van de combinatie maakt voor het examen niets uit.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_218504237
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 11:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ga hoop ik aan het eind van de maand van 1 keer per week les naar 2 keer per week. Mijn laatste rijles ging niet zo goed. Ik ben bij kruispunten en vind het lastig om alles in de gaten te houden en heb ook nog steeds moeite met de voorrangsregels op kruispunten. Als er dan een keer iets nie goed gaat, heeft dat meteen invloed op mijn basisvaardigheden zoals de koppeling op laten komen of ik kan ineens weer te abrupt op de rem trappen. Ik hoop dat het beter wordt met meer routine in het rijden.
Qua voorrangsregels en kijken op kruispunten - toen ik op dat punt was met rijles, ben ik er met fietsen op gaan letten dat ik net zo keek als ik zou doen met de auto (mn fiets heeft geen spiegels maar je kan doen alsof). Kruispunten die ik lastig vond ben ik met de fiets naartoe gegaan om te kijken hoe anderen het aanpakten.

Ik ben voor mn eerste theorie gezakt omdat ik meerdere vragen kreeg over reageren als er een ambulance met sirenes en zwaailichten aankomt. Nog steeds als ik ergens loop/fiets en er komt een ambulance aan, kijk ik hoe de automobilisten het oplossen. (Vaak klunzig. Maar als het werkt haha)
  donderdag 14 augustus 2025 @ 18:22:33 #218
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218504294
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 18:15 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Qua voorrangsregels en kijken op kruispunten - toen ik op dat punt was met rijles, ben ik er met fietsen op gaan letten dat ik net zo keek als ik zou doen met de auto (mn fiets heeft geen spiegels maar je kan doen alsof). Kruispunten die ik lastig vond ben ik met de fiets naartoe gegaan om te kijken hoe anderen het aanpakten.

Ik ben voor mn eerste theorie gezakt omdat ik meerdere vragen kreeg over reageren als er een ambulance met sirenes en zwaailichten aankomt. Nog steeds als ik ergens loop/fiets en er komt een ambulance aan, kijk ik hoe de automobilisten het oplossen. (Vaak klunzig. Maar als het werkt haha)
Goeie tip! En ik herinner me dat ik dat laatst op de fiets ook al deed.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_218506644
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:03 schreef boertie het volgende:

[..]
Mja. Ik denk dat lessen en afrijden met een schakelbak een vaardigheid is die iedere chauffeur zou moeten beheersen. Ik rijd zowel prive als voor de baas met een automaat en een heel enkele keer met schakelbak. Die keren met schakelbak moet ik wel weer even een knop omzetten :P
Het stomme is dat het leren rijden met een aanhanger wel vrij is. Je krijgt tijdens de rijlessen even zijdelings een beetje theorie over een aanhangwagen, maar het is geen vereiste met het examen. En toch mag je ermee rijden.

Ook daarover had ik een topic geopend, ik kan 'm alleen niet terugvinden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218506903
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 21:40 schreef Ridocar het volgende:
Het stomme is dat het leren rijden met een aanhanger wel vrij is. Je krijgt tijdens de rijlessen even zijdelings een beetje theorie over een aanhangwagen, maar het is geen vereiste met het examen. En toch mag je ermee rijden.

Ook daarover had ik een topic geopend, ik kan 'm alleen niet terugvinden.
Tegenwoordig is het rijden met een aanhanger, als je alleen rijbewijs B hebt, wel beperkt voor wat betreft het gewicht van de aanhanger, en als je met een zwaardere aanhanger wil rijden, zul je examen voor E achter B moeten doen. Vroeger kreeg je, als je geslaagd was voor rijexamen B, het rijbewijs E er gratis bij.
pi_218507594
Waarom is ervaring niet vereist bij het rijden met een aanhanger, maar voor het handmatig schakelen wel?

En ja, je bent beperkt in gewicht met alleen B, maar zelfs dan mag je met je combinatie tot 3,5 ton. Even voor het beeld, dat is een flinke mpv met een sjieke caravan.
En dat alleen met B.
En nu willen de rijbewijsbezitters zonder code 78 de deur graag dichthouden voor automaatlessers. Zij hebben ook met een handbak gelest, dus anderen moeten het ook maar zo leren.
Tegelijkertijd willen de meeste B-rijbewijsbezitters niets weten van een eventuele beperking voor aanhangers, want dat zou een enorme beperking voor henzelf zijn als je niet meer dan een fietsendrager op je trekhaak mag hangen.

En dat wringt, hoeveel van dat volk niet eens fatsoenlijk achteruit kan rijden is gewoon beangstigend.
Maar dat is geen enkel probleem. Het grootste deel van de rit gaat toch vooruit.
Maar wee degene die de automaat gelijktrekt met de handbak...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 01:57:09 #222
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218507634
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 18:15 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Qua voorrangsregels en kijken op kruispunten - toen ik op dat punt was met rijles, ben ik er met fietsen op gaan letten dat ik net zo keek als ik zou doen met de auto (mn fiets heeft geen spiegels maar je kan doen alsof). Kruispunten die ik lastig vond ben ik met de fiets naartoe gegaan om te kijken hoe anderen het aanpakten.

Ik ben voor mn eerste theorie gezakt omdat ik meerdere vragen kreeg over reageren als er een ambulance met sirenes en zwaailichten aankomt. Nog steeds als ik ergens loop/fiets en er komt een ambulance aan, kijk ik hoe de automobilisten het oplossen. (Vaak klunzig. Maar als het werkt haha)
Zelfs als je door het huis loopt, en afslaat naar een andere kamer: binnen, voor, buiten, schouder. :D
  maandag 25 augustus 2025 @ 13:15:22 #223
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218588031
Ik heb trouwens afgereden met een bril op, maar ik zie daar op mijn rijbewijs niets van terug. Geen code oid.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 01:17:51 #224
35189 Troel
scherp en bot
pi_218601669
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 00:38 schreef Ridocar het volgende:
Waarom is ervaring niet vereist bij het rijden met een aanhanger, maar voor het handmatig schakelen wel?

En ja, je bent beperkt in gewicht met alleen B, maar zelfs dan mag je met je combinatie tot 3,5 ton. Even voor het beeld, dat is een flinke mpv met een sjieke caravan.
En dat alleen met B.
En nu willen de rijbewijsbezitters zonder code 78 de deur graag dichthouden voor automaatlessers. Zij hebben ook met een handbak gelest, dus anderen moeten het ook maar zo leren.
Tegelijkertijd willen de meeste B-rijbewijsbezitters niets weten van een eventuele beperking voor aanhangers, want dat zou een enorme beperking voor henzelf zijn als je niet meer dan een fietsendrager op je trekhaak mag hangen.

En dat wringt, hoeveel van dat volk niet eens fatsoenlijk achteruit kan rijden is gewoon beangstigend.
Maar dat is geen enkel probleem. Het grootste deel van de rit gaat toch vooruit.
Maar wee degene die de automaat gelijktrekt met de handbak...
Ik denk dat dat komt omdat je standaard met een auto rijdt, al dan niet handgeschakeld en (een uitzondering daargelaten) sporadisch met een aanhanger.

Overigens hier geen E bij B en een combinatie die zwaarder is, dus helaas mag ik de caravan niet trekken.

Ben blij dat mijn zoon wel handgeschakeld mag rijden, maakt de keuze voor hem wat ruimer als hij een auto zou willen kopen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218603965
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:15 schreef GwaiLow het volgende:
Ik heb trouwens afgereden met een bril op, maar ik zie daar op mijn rijbewijs niets van terug. Geen code oid.
Heeft de examinator niet terloops gevraagd naar je zicht of de sterkte van je glazen? Het ligt er ook aan hoe je zicht is zonder bril. Kun je zonder bril absoluut niet autorijden, dan zou een aantekening op je rijbewijs moeten staan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218604000
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 01:17 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik denk dat dat komt omdat je standaard met een auto rijdt, al dan niet handgeschakeld en (een uitzondering daargelaten) sporadisch met een aanhanger.
Met deze insteek zou het ook geen punt zijn als ik sporadisch (zeg 1x per jaar) met een touringcar zou mogen rijden, ook al heb ik geen rijbewijs D.
quote:
Overigens hier geen E bij B en een combinatie die zwaarder is, dus helaas mag ik de caravan niet trekken.

Ben blij dat mijn zoon wel handgeschakeld mag rijden, maakt de keuze voor hem wat ruimer als hij een auto zou willen kopen.
Er gaan stemmen op voor het Duits model, een rijbewijs automaat halen en een paar uurtjes lesauto-handbak voor een vol rijbewijs B
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 27 augustus 2025 @ 14:23:54 #227
35189 Troel
scherp en bot
pi_218604835
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 12:58 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Met deze insteek zou het ook geen punt zijn als ik sporadisch (zeg 1x per jaar) met een touringcar zou mogen rijden, ook al heb ik geen rijbewijs D.
[..]
Er gaan stemmen op voor het Duits model, een rijbewijs automaat halen en een paar uurtjes lesauto-handbak voor een vol rijbewijs B
Maar dan breng je wel in een keer veel anderen in gevaar natuurlijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 27 augustus 2025 @ 15:08:33 #228
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218605315
ik had wel meer dan een paar uurtjes nodig voor schakelen/terugschakelen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 27 augustus 2025 @ 23:35:07 #229
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218609426
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 12:52 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Heeft de examinator niet terloops gevraagd naar je zicht of de sterkte van je glazen? Het ligt er ook aan hoe je zicht is zonder bril. Kun je zonder bril absoluut niet autorijden, dan zou een aantekening op je rijbewijs moeten staan.
Nee, daar is niets over gevraagd. Ik zou overigens prima kunnen autorijden zonder bril, maar ik zie de borden van een afstandje minder scherp, bijvoorbeeld. Dus ik kan ze alleen lezen als ik wat dichterbij ben. Aan de ene kant geeft dat iets meer gevaar, want als je borden sneller kan lezen is het rijden makkelijker. Maar het is ook geen directe ramp.

Tja, er zijn toch ook veel mensen die hun rijbewijs hebben en in de loop van tijd verslechterde ogen krijgen en wellicht met lenzen of bril gaan rijden. Ik gok dat die mensen dan ook niet langs het CBR gaan met de vraag of ze die bepaalde code op hun rijbewijs willen zetten. Officieel geloof ik wel dat dit zou moeten
pi_218813496
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2025 15:08 schreef SEMTEX het volgende:
ik had wel meer dan een paar uurtjes nodig voor schakelen/terugschakelen.
Maar als je al een automaatrijbewijs hebt en daar ervaring mee hebt opgedaan in het verkeer, is het wel anders, voor mij wel iig.

Ik heb uiteindelijk een automaatrijbewijs gehaald omdat ik teveel in mijn hoofd zat met álles waar ik rekening mee moest houden en dat moest allemaal perfect en ieder zuchtje van de instructeur bracht me weer terug bij af. Automaat gaf mij daarin de rust dat ik over het schakelen iig niet meer na hoefde te denken waardoor ik het gehaald heb.

Nu heb ik ervaring met het rijden op zich en het verkeer en ik voel me er vertrouwd mee. Ik heb ook genoeg uren les gehad in een schakelbak dus ik weet zeker dat ik nu (met de ervaring en het vertrouwen in het verkeer) dat schakelen met 'n paar uurtjes ook erbij onder de knie zou hebben.

Voor nu heb ik totaal de behoefte niet om er x aantal lessen voor te nemen en er een officieel examen in te doen hoor, red me prima met het automaat rijbewijs :Y
  Miss 200.000.000! donderdag 25 september 2025 @ 13:31:55 #231
367000 roos94
pi_218866672
@SEMTEX hoe is t ?
  donderdag 25 september 2025 @ 13:50:22 #232
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218866791
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 13:31 schreef roos94 het volgende:
@:semtex hoe is t ?
Ik zit op ong. les 33. Rijden gaat heel goed, ik moet alleen beter letten op de kijkstructuur bij alle verrichtingen. Ik heb sinds een tijdje de lesfrequentie omhoog gebracht naar twee keer per week (woensdagavond en zaterdaochtend). Dat is intensief, maar is goed geweest voor mijn rijlessen. Soms is dat wel eens vermoeiend na een dag werken en lukt een bepaalde verrichting niet (zoals draaien dmv steken), maar als ik het de volgende les probeer meestal wel. Tijdens die woensdagavonden (is vaak rond half 5 of 6) zit je vaak middenin de spits, wat heel erg leerzaam is, zeker in een stad als Eindhoven.

Volgende week vrijdag sluit ik module 2 af met ene proefexamen met een andere instructeur en dan de laatste twee kleinere modules. Het CBR heeft waarschijnlijk pas tijd in december of januari, dus tegen die tijd hoop ik mijn rijbewijs te kunnen halen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Miss 200.000.000! zondag 28 september 2025 @ 12:10:09 #233
367000 roos94
pi_218891157
Ik zit eraan te denken een spoedcursus te nemen, in schakelauto, om in een paar weken van start naar finish te gaan. Heb helemaal geen zin om weer een halfjaar/jaar te gaan lessen. Dus ik heb volgende week een proefles om te kijken.
  maandag 29 september 2025 @ 10:03:54 #234
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218896959
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 12:10 schreef roos94 het volgende:
Ik zit eraan te denken een spoedcursus te nemen, in schakelauto, om in een paar weken van start naar finish te gaan. Heb helemaal geen zin om weer een halfjaar/jaar te gaan lessen. Dus ik heb volgende week een proefles om te kijken.
Ik ken eigenlijk alleen ANWB die dat doet. Of zijn er meer?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Miss 200.000.000! maandag 29 september 2025 @ 10:38:23 #235
367000 roos94
pi_218897134
quote:
2s.gif Op maandag 29 september 2025 10:03 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik ken eigenlijk alleen ANWB die dat doet. Of zijn er meer?
Een heleboel rijscholen doen dit :)
  maandag 29 september 2025 @ 16:24:38 #236
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_218898986
Maar, krijg je dan niet hetzelfde probleem, maar dan sneller? :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_218899513
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 10:38 schreef roos94 het volgende:
Een heleboel rijscholen doen dit :)
Klopt. En dat is ook niet iets van vandaag of gisteren, dat doen ze al heel lang.
Toen ik zelf in 1996 mijn rijbewijs B haalde, heb ik ook zo'n spoedcursus gehad met twintig lessen in twee weken en aan het eind van die twee weken direct het examen.
pi_219035846
quote:
2s.gif Op maandag 29 september 2025 10:03 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik ken eigenlijk alleen ANWB die dat doet. Of zijn er meer?
Die kans is wel kleiner. Als je veel achter elkaar rijdt dan pik je het makkelijker op. Als je echt een periode (bijna) dagelijks aan het rijden bent dan gaat het echt veel sneller.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')