Klopt. Ze zijn er nog wel, maar nu als een animerende video en niet meer zo kort in beeld. Ik heb ze bij ANWB in de app van mijn rijschool redelijk kunnen oefenen. ANWB is de enige gratis optie die het nieuwe stijl examen kort erna al had als oefenmateriaal.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:55 schreef GoldRushFrog het volgende:
Oh wacht, ik lees net dat het onderdeel gevaarherkenning sinds april is komen te vervallen bij het CBR. De vragen zijn nu geïntegreerd in andere onderdelen van het examen, zoals kennis en inzicht
Hoeveel geld heb je al zitten in rijlessen/theorie? Misschien toch wel zonde om te stoppen, want zoals eerder gezegd ga je het waarschijnlijk echt leuk vinden met de juiste instructeur, en dan gaat het heel snel. Als je nu weer een langere tijd stopt met rijden zal de drempel alleen maar hoger worden om toch weer te beginnen. Mocht je na een jaar (of langer) toch het idee krijgen om het rijden weer op te pakken, dan heb alweer veel stappen terug gezet en heb je weer extra lessen nodig. Terwijl als je nu doorzet, kan je je papiertje echt binnen hebben voordat je het weet.quote:
700euro ofzo dus valt meequote:Op vrijdag 8 augustus 2025 13:27 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Hoeveel geld heb je al zitten in rijlessen/theorie? Misschien toch wel zonde om te stoppen, want zoals eerder gezegd ga je het waarschijnlijk echt leuk vinden met de juiste instructeur, en dan gaat het heel snel. Als je nu weer een langere tijd stopt met rijden zal de drempel alleen maar hoger worden om toch weer te beginnen. Mocht je na een jaar (of langer) toch het idee krijgen om het rijden weer op te pakken, dan heb alweer veel stappen terug gezet en heb je weer extra lessen nodig. Terwijl als je nu doorzet, kan je je papiertje echt binnen hebben voordat je het weet.
Ja, dat is ook heel normaal. Hier in Amsterdam zit je in ieder geval al snel aan 50 of 60 uur voor je je rijbewijs hebt. Uitzonderingen met talenten die maar 20 uur nodig hebben, en zo zijn er ook mensen die meer dan 100 uur rijden voor ze het rijbewijs halen. Op sommige plekken in Nederland schijnt het wel een stuk sneller te gaan en makkelijker te zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 08:28 schreef SEMTEX het volgende:
Ik zag vandaag dat ik 42 uur geplande rijles heb, ik zit dus op ongeveer 40,5 uur rijles. Dat gaat wel tegen de 55 uur denk ik
Ja, ik koos zelf meestal voor blokuren (2 uur achter elkaar les), en sommige weken deed ik dat wel 2 of 3 dagen. Dit maakt je lessen wel veel effectiever. 3x per week kan voor veel leerlingen iets teveel zijn, maar 2x is perfect.quote:Op maandag 11 augustus 2025 11:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ga hoop ik aan het eind van de maand van 1 keer per week les naar 2 keer per week. Mijn laatste rijles ging niet zo goed. Ik ben bij kruispunten en vind het lastig om alles in de gaten te houden en heb ook nog steeds moeite met de voorrangsregels op kruispunten. Als er dan een keer iets nie goed gaat, heeft dat meteen invloed op mijn basisvaardigheden zoals de koppeling op laten komen of ik kan ineens weer te abrupt op de rem trappen. Ik hoop dat het beter wordt met meer routine in het rijden.
Ikheb dat zelf ook mogen vernemen bij mijn CE examen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 14:16 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen in het verkeer die helemaal niet kunnen rijden, maar wel ooit het rijexamen hebben behaald. Dit kan te maken hebben met een examinator die het jou gunt, waardoor hij/zij net wat meer foutjes door de vingers ziet als bij anderen. Of je hebt gewoon net een rijexamen waarin het heel overzichtelijk blijft en zich geen gekke of lastige situaties voordoen. Of een examinor heeft zelf even geen zin in een lange rit, en zegt tijdens een warme dag: ''we doen even snel een rondje om het CBR heen, en dan drinken we daarna een koud drankje''. Hoorde laatst nog van iemand dat dit zijn praktijkexamen was. Geen snelweg of iets, gewoon 10 minuutjes een rondje om het CBR.
Dan moet je dus achteruit rijden met een vrachtwagen met aanhanger.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 14:40 schreef boertie het volgende:
Ikheb dat zelf ook mogen vernemen bij mijn CE examen.
Bij afrijden voor C ben ik bijna anderhalf uur met de examinator onderweg geweest. Voor E achter C was het 10 minuten over een industrieterrein en achteruit voor een dok zetten.
Geen schamel, die krijg je wel met lzv, maar voor CE is een middenasser of oplegger voldoende.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 15:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan moet je dus achteruit rijden met een vrachtwagen met aanhanger.
Met een trekker met oplegger lijkt dat me nog wel te doen. Ook met een vrachtwagencombinatie van motorwagen met tandemasser. Maar achteruitrijden met een combinatie van motorwagen met schamelwagen lijkt het me enorm lastig. Of hoef je dat niet te kunnen?
Mja. Ik denk dat lessen en afrijden met een schakelbak een vaardigheid is die iedere chauffeur zou moeten beheersen. Ik rijd zowel prive als voor de baas met een automaat en een heel enkele keer met schakelbak. Die keren met schakelbak moet ik wel weer even een knop omzettenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:05 schreef Ridocar het volgende:
https://www.standaard.be/(...)wagens/83610068.html
Dit is dan wel België, maar dit gaat ook een probleem worden voor NL.
Ik zie nu pas dat 'ie achter een betaalmuur zit, maar de strekking is dat er steeds minder handbakken verkocht worden, en dat rijscholen steeds minder handbakken als lesauto beschikbaar hebben, terwijl de eerste auto van een pas geslaagde vaak een handbak is.
Het idee is om de beperking code 78 af te schaffen als er geen medische noodzaak is.
Ik had er al eens een topic over geopend, maar de reacties waren op z'n zachtst gezegd niet positief.
Vaak hangt het af wat de rijschool heeft. Ik heb mijn examen gedaan met bakwagen+wipkar. Ik zie hier in de buurt ook wel rijscholen met een trekker/oplegger en idd LZV is gewoon opnieuw rijlessen en examen met een volledige combinatie. De samenstelling van de combinatie maakt voor het examen niets uit.quote:[b]Op donderdag 14 augustus 2025 16:10 schreef Ridocar het volgende:[/b
[..]
Geen schamel, die krijg je wel met lzv, maar voor CE is een middenasser of oplegger voldoende.
Qua voorrangsregels en kijken op kruispunten - toen ik op dat punt was met rijles, ben ik er met fietsen op gaan letten dat ik net zo keek als ik zou doen met de auto (mn fiets heeft geen spiegels maar je kan doen alsof). Kruispunten die ik lastig vond ben ik met de fiets naartoe gegaan om te kijken hoe anderen het aanpakten.quote:Op maandag 11 augustus 2025 11:29 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ga hoop ik aan het eind van de maand van 1 keer per week les naar 2 keer per week. Mijn laatste rijles ging niet zo goed. Ik ben bij kruispunten en vind het lastig om alles in de gaten te houden en heb ook nog steeds moeite met de voorrangsregels op kruispunten. Als er dan een keer iets nie goed gaat, heeft dat meteen invloed op mijn basisvaardigheden zoals de koppeling op laten komen of ik kan ineens weer te abrupt op de rem trappen. Ik hoop dat het beter wordt met meer routine in het rijden.
Goeie tip! En ik herinner me dat ik dat laatst op de fiets ook al deed.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 18:15 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Qua voorrangsregels en kijken op kruispunten - toen ik op dat punt was met rijles, ben ik er met fietsen op gaan letten dat ik net zo keek als ik zou doen met de auto (mn fiets heeft geen spiegels maar je kan doen alsof). Kruispunten die ik lastig vond ben ik met de fiets naartoe gegaan om te kijken hoe anderen het aanpakten.
Ik ben voor mn eerste theorie gezakt omdat ik meerdere vragen kreeg over reageren als er een ambulance met sirenes en zwaailichten aankomt. Nog steeds als ik ergens loop/fiets en er komt een ambulance aan, kijk ik hoe de automobilisten het oplossen. (Vaak klunzig. Maar als het werkt haha)
Het stomme is dat het leren rijden met een aanhanger wel vrij is. Je krijgt tijdens de rijlessen even zijdelings een beetje theorie over een aanhangwagen, maar het is geen vereiste met het examen. En toch mag je ermee rijden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:03 schreef boertie het volgende:
[..]
Mja. Ik denk dat lessen en afrijden met een schakelbak een vaardigheid is die iedere chauffeur zou moeten beheersen. Ik rijd zowel prive als voor de baas met een automaat en een heel enkele keer met schakelbak. Die keren met schakelbak moet ik wel weer even een knop omzetten
Tegenwoordig is het rijden met een aanhanger, als je alleen rijbewijs B hebt, wel beperkt voor wat betreft het gewicht van de aanhanger, en als je met een zwaardere aanhanger wil rijden, zul je examen voor E achter B moeten doen. Vroeger kreeg je, als je geslaagd was voor rijexamen B, het rijbewijs E er gratis bij.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 21:40 schreef Ridocar het volgende:
Het stomme is dat het leren rijden met een aanhanger wel vrij is. Je krijgt tijdens de rijlessen even zijdelings een beetje theorie over een aanhangwagen, maar het is geen vereiste met het examen. En toch mag je ermee rijden.
Ook daarover had ik een topic geopend, ik kan 'm alleen niet terugvinden.
Zelfs als je door het huis loopt, en afslaat naar een andere kamer: binnen, voor, buiten, schouder.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 18:15 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Qua voorrangsregels en kijken op kruispunten - toen ik op dat punt was met rijles, ben ik er met fietsen op gaan letten dat ik net zo keek als ik zou doen met de auto (mn fiets heeft geen spiegels maar je kan doen alsof). Kruispunten die ik lastig vond ben ik met de fiets naartoe gegaan om te kijken hoe anderen het aanpakten.
Ik ben voor mn eerste theorie gezakt omdat ik meerdere vragen kreeg over reageren als er een ambulance met sirenes en zwaailichten aankomt. Nog steeds als ik ergens loop/fiets en er komt een ambulance aan, kijk ik hoe de automobilisten het oplossen. (Vaak klunzig. Maar als het werkt haha)
Ik denk dat dat komt omdat je standaard met een auto rijdt, al dan niet handgeschakeld en (een uitzondering daargelaten) sporadisch met een aanhanger.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 00:38 schreef Ridocar het volgende:
Waarom is ervaring niet vereist bij het rijden met een aanhanger, maar voor het handmatig schakelen wel?
En ja, je bent beperkt in gewicht met alleen B, maar zelfs dan mag je met je combinatie tot 3,5 ton. Even voor het beeld, dat is een flinke mpv met een sjieke caravan.
En dat alleen met B.
En nu willen de rijbewijsbezitters zonder code 78 de deur graag dichthouden voor automaatlessers. Zij hebben ook met een handbak gelest, dus anderen moeten het ook maar zo leren.
Tegelijkertijd willen de meeste B-rijbewijsbezitters niets weten van een eventuele beperking voor aanhangers, want dat zou een enorme beperking voor henzelf zijn als je niet meer dan een fietsendrager op je trekhaak mag hangen.
En dat wringt, hoeveel van dat volk niet eens fatsoenlijk achteruit kan rijden is gewoon beangstigend.
Maar dat is geen enkel probleem. Het grootste deel van de rit gaat toch vooruit.
Maar wee degene die de automaat gelijktrekt met de handbak...
Heeft de examinator niet terloops gevraagd naar je zicht of de sterkte van je glazen? Het ligt er ook aan hoe je zicht is zonder bril. Kun je zonder bril absoluut niet autorijden, dan zou een aantekening op je rijbewijs moeten staan.quote:Op maandag 25 augustus 2025 13:15 schreef GwaiLow het volgende:
Ik heb trouwens afgereden met een bril op, maar ik zie daar op mijn rijbewijs niets van terug. Geen code oid.
Met deze insteek zou het ook geen punt zijn als ik sporadisch (zeg 1x per jaar) met een touringcar zou mogen rijden, ook al heb ik geen rijbewijs D.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 01:17 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat dat komt omdat je standaard met een auto rijdt, al dan niet handgeschakeld en (een uitzondering daargelaten) sporadisch met een aanhanger.
Er gaan stemmen op voor het Duits model, een rijbewijs automaat halen en een paar uurtjes lesauto-handbak voor een vol rijbewijs Bquote:Overigens hier geen E bij B en een combinatie die zwaarder is, dus helaas mag ik de caravan niet trekken.
Ben blij dat mijn zoon wel handgeschakeld mag rijden, maakt de keuze voor hem wat ruimer als hij een auto zou willen kopen.
Maar dan breng je wel in een keer veel anderen in gevaar natuurlijk.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:58 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Met deze insteek zou het ook geen punt zijn als ik sporadisch (zeg 1x per jaar) met een touringcar zou mogen rijden, ook al heb ik geen rijbewijs D.
[..]
Er gaan stemmen op voor het Duits model, een rijbewijs automaat halen en een paar uurtjes lesauto-handbak voor een vol rijbewijs B
Nee, daar is niets over gevraagd. Ik zou overigens prima kunnen autorijden zonder bril, maar ik zie de borden van een afstandje minder scherp, bijvoorbeeld. Dus ik kan ze alleen lezen als ik wat dichterbij ben. Aan de ene kant geeft dat iets meer gevaar, want als je borden sneller kan lezen is het rijden makkelijker. Maar het is ook geen directe ramp.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 12:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Heeft de examinator niet terloops gevraagd naar je zicht of de sterkte van je glazen? Het ligt er ook aan hoe je zicht is zonder bril. Kun je zonder bril absoluut niet autorijden, dan zou een aantekening op je rijbewijs moeten staan.
Maar als je al een automaatrijbewijs hebt en daar ervaring mee hebt opgedaan in het verkeer, is het wel anders, voor mij wel iig.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 15:08 schreef SEMTEX het volgende:
ik had wel meer dan een paar uurtjes nodig voor schakelen/terugschakelen.
Ik zit op ong. les 33. Rijden gaat heel goed, ik moet alleen beter letten op de kijkstructuur bij alle verrichtingen. Ik heb sinds een tijdje de lesfrequentie omhoog gebracht naar twee keer per week (woensdagavond en zaterdaochtend). Dat is intensief, maar is goed geweest voor mijn rijlessen. Soms is dat wel eens vermoeiend na een dag werken en lukt een bepaalde verrichting niet (zoals draaien dmv steken), maar als ik het de volgende les probeer meestal wel. Tijdens die woensdagavonden (is vaak rond half 5 of 6) zit je vaak middenin de spits, wat heel erg leerzaam is, zeker in een stad als Eindhoven.quote:
Ik ken eigenlijk alleen ANWB die dat doet. Of zijn er meer?quote:Op zondag 28 september 2025 12:10 schreef roos94 het volgende:
Ik zit eraan te denken een spoedcursus te nemen, in schakelauto, om in een paar weken van start naar finish te gaan. Heb helemaal geen zin om weer een halfjaar/jaar te gaan lessen. Dus ik heb volgende week een proefles om te kijken.
Een heleboel rijscholen doen ditquote:Op maandag 29 september 2025 10:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk alleen ANWB die dat doet. Of zijn er meer?
Klopt. En dat is ook niet iets van vandaag of gisteren, dat doen ze al heel lang.quote:
Die kans is wel kleiner. Als je veel achter elkaar rijdt dan pik je het makkelijker op. Als je echt een periode (bijna) dagelijks aan het rijden bent dan gaat het echt veel sneller.quote:Op maandag 29 september 2025 10:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk alleen ANWB die dat doet. Of zijn er meer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |