De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Ik heb alles gelezen hierboven. Sterk betoog, maar ik mis toch wat creativiteit.
Deceit for a lifetime has taken it's toll. An emotional void, I feel numb and cold. You're all dead to me now. And has been for long. The time has come to reap what you've sown.
Heb best een hekel aan haar. Aan de andere kant zou ik toch best stiekem tussen haar benen willen voelen en kijken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll. An emotional void, I feel numb and cold. You're all dead to me now. And has been for long. The time has come to reap what you've sown.
Maar goed als je een miljoen mensen in een of ander straatarm land dumpt wordt dat sowieso een humanitair drama en een flink broednest voor terrorisme. En ik kan het mensen die met een miljoen in Libie gedumpt worden na platgebombardeerd te zijn weinig kwalijk nemen als ze asociaal gedrag gaan vertonen.
Op vrijdag 16 mei 2025 23:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende: Maar goed als je een miljoen mensen in een of ander straatarm land dumpt wordt dat sowieso een humanitair drama en een flink broednest voor terrorisme. En ik kan het mensen die met een miljoen in Libie gedumpt worden na platgebombardeerd te zijn weinig kwalijk nemen als ze asociaal gedrag gaan vertonen.
Kunnen alle miljoen per boot richting de EU geduwd worden.
Op vrijdag 16 mei 2025 23:34 schreef capricia het volgende: Waarom niet die mensen een kans geven in het andere gedeelte van wat met Palestina noemt?
Wie bedoel je met ‘die mensen’? Hamas, Palestijnen, Hamas-aanhangende Palestijnen, Palestijnen die Joden haten of zijn opgevoed met Jodenhaat, of gewoon Palestijnen zonder intrinsieke moorddrang jegens Joden? Die laatste groep is maar een paar duizend man dus dat kan zeker opgevangen worden.
Op vrijdag 16 mei 2025 23:34 schreef capricia het volgende: Waarom niet die mensen een kans geven in het andere gedeelte van wat met Palestina noemt?
Waarom wel. Ze hebben toch al een plek. Als wij al moeite hebben met zeg 40.000 in een jaar. Hoe denk je dan dat ze het daar met 2 miljoen vluchtelingen moeten regelen?
[..] Wie bedoel je met ‘die mensen’? Hamas, Palestijnen, Hamas-aanhangende Palestijnen, Palestijnen die Joden haten of zijn oogevoed met Jodenhaat, of gewoon Palestijnen zonder intrinsieke moorddrang jegens Joden? Die laatste groep is maar een paar duizend man dus dat kan zeker oogevangen worden.
De mensen die men nu wil verplaatsen naar Libië. De gazanen dus.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Waarom wel. Ze hebben toch al een plek. Als wij al moeite hebben met zeg 40.000 in een jaar. Hoe denk je dan dat ze het daar met 2 miljoen vluchtelingen moeten regelen?
2 miljoen? Er waren volgens Palestijnse bronnen toch 500.000 tig miljoen doden gevallen? En ze hebben inderdaad al een plek, die hebben ze oo 7 oktober ok het spel gezet en verloren. Jammer man.
[..] Waarom wel. Ze hebben toch al een plek. Als wij al moeite hebben met zeg 40.000 in een jaar. Hoe denk je dan dat ze het daar met 2 miljoen vluchtelingen moeten regelen?
[..] 2 miljoen? Er waren volgens Palestijnse bronnen toch 500.000 tig miljoen doden gevallen? En ze hebben inderdaad al een plek, die hebben ze oo 7 oktober ok het spel gezet en verloren. Jammer man.
Over het algemeen verjaag je niet letterlijk een heel volk nadat een terroristische organisatie wat de hand overspeeld heeft. Hoe zit dat met de oeigoeren dan? Hebben die ook gespeeld en verloren?
Ja dat heb ik gezien. En? Is er een plan of is dit gewoon een van de honderden de hersenscheten die dictator elke dag uitbraakt. Over het algemeen Trump kennende is dit niets waard, Etto denkt ook meteen dat hij een ander land zal bedoelen. Ik geloof er niks van dat Trump hier enige oplossing gaat bieden maar ik laat me graag verrassen. In elk geval en dat heb ik al gezegd weet Trump op zijn minst iets moois aan het einde van de tunnel neer te zetten. (een luchtkasteel) Van Israelische kant hoor ik eigenlijk weinig hoe het nou een betere wereld gaat zijn nadat hun zuivering klaar is.
[..] Genocidaal geweld en opwinding kan best bij elkaar horen.
Nou zij kan het weten.
[..] Ja dat heb ik gezien. En? Is er een plan of is dit gewoon een van de honderden de hersenscheten die dictator elke dag uitbraakt. Over het algemeen Trump kennende is dit niets waard, Etto denkt ook meteen dat hij een ander land zal bedoelen. Ik geloof er niks van dat Trump hier enige oplossing gaat bieden maar ik laat me graag verrassen. In elk geval en dat heb ik al gezegd weet Trump op zijn minst iets moois aan het einde van de tunnel neer te zetten. (een luchtkasteel) Van Israelische kant hoor ik eigenlijk weinig hoe het nou een betere wereld gaat zijn nadat hun zuivering klaar is.
Even over die laatste zin; dat is toch evident? Je hebt weinig tot geen last meer van Joden-hatende extremistische Moslims?
[..] Even over die laatste zin; dat is toch evident? Je hebt weinig tot geen last meer van Joden-hatende extremistische Moslims?
Oh, en ik maar denken dat er dan nog steeds een miljard moslims zijn. Ik denk dat die lui huis en haard zijn verloren terroristischer zullen worden dan gemiddeld.
[..] Oh, en ik maar denken dat er dan nog steeds een miljard moslims zijn. Ik denk dat die lui huis en haard zijn verloren terroristischer zullen worden dan gemiddeld.
Een miljard moslims zijn druk met Israel? En niet met andere ellende wat moslims in bijv China overkomt.
Dat is ook wel vaag hoor. Die fixatie op Israël.
Laat staan wat er in Afrika gebeurt.
[..] Een miljard moslims zijn druk met Israel? En niet met andere ellende wat moslims in bijv China overkomt.
Dat is ook wel vaag hoor.
Laat staan wat er in Afrika gebeurt.
Wat overkomt die moslims in China dan. Ik ben echt benieuwd. Hoeveel zijn er daar ongeveer dood, hoeveel hebben er honger, hoeveel zijn er gedwongen verhuisd, hoeveel doen er dwangarbeid? Ik snap sowieso je verwarring niet helemaal. Wel eens van IS gehoord, dat kwam voort uit nogal wat instabiliteit vergelijkbaar met wat Israel nu veroorzaakt. Misschien ben je wel bekend met Hamas, ook een clubje dat voortkomt uit iets vergelijkbaars.
[..] Wat overkomt die moslims in China dan. Ik ben echt benieuwd. Hoeveel zijn er daar ongeveer dood, hoeveel hebben er honger, hoeveel zijn er gedwongen verhuisd, hoeveel doen er dwangarbeid? Ik snap sowieso je verwarring niet helemaal. Wel eens van IS gehoord, dat kwam voort uit nogal wat instabiliteit vergelijkbaar met wat Israel nu veroorzaakt. Misschien ben je wel bekend met Hamas, ook een clubje dat voortkomt uit iets vergelijkbaars.
Wouw. Je weet niet wat de moslims in China overkomt? De Oeigoeren zijn een moslim minderheid in China. 11 miljoen zielen. Volgens Amnesty gebeuren daar misdrijven tegen de menselijkheid.
Geen bezetting van universiteiten hier. Geen protesten. Jij wist niet eens wat de moslims in China overkomt.
Alleen maar fixatie op Israël.
[..] Wouw. Je weet niet wat de moslims in China overkomt? De Oeigoeren zijn een moslim minderheid in China. 11 miljoen zielen. Volgens Amnesty gebeuren daar misdrijven tegen de menselijkheid.
Geen bezetting van universiteiten hier. Geen protesten. Jij wist niet eens wat de moslims in China overkomt.
Alleen maar fixatie op Israël.
Goh dus nu Amnesty iets zegt over de Oeigoeren is het gospel. Wat raar toch dat in geval van Israel ze onbetrouwbaar zijn. Jij vond het te vroeg om op basis van iets van Amnesty daarover over genocide te spreken. https://www.amnesty.nl/wa(...)tte-gebieden/rapport Hilarisch dat je dus probeert te doen alsof het vergelijkbaar is. Dat is het niet. Je hebt ook op geen enkele manier laten zien hoe wij betrokken zijn bij het Oeigoerse lot. Maar we hebben wel een associatieverdrag met Israel dus ik kan wel betrokkenheid laten zien die we hebben bij het conflict van dit topic. Welke universiteiten werken nou samen met die provincie dan. Je weet toch dat de studenten protesteren tegen de samenwerking. Hoe kunnen ze protesteren tegen Chinese samenwerking die er niet is. Op welke manier zou een Westers protest indruk maken op China?
[..] Goh dus nu Amnesty iets zegt over de Oeigoeren is het gospel. Wat raar toch dat in geval van Israel ze onbetrouwbaar zijn. Jij vond het te vroeg om op basis van iets van Amnesty daarover over genocide te spreken. https://www.amnesty.nl/wa(...)tte-gebieden/rapport Hilarisch dat je dus probeert te doen alsof het vergelijkbaar is. Dat is het niet. Je hebt ook op geen enkele manier laten zien hoe wij betrokken zijn bij het Oeigoerse lot. Maar we hebben wel een associatieverdrag met Israel dus ik kan wel betrokkenheid laten zien die we hebben bij het conflict van dit topic. Welke universiteiten werken nou samen met die provincie dan. Je weet toch dat de studenten protesteren tegen de samenwerking. Hoe kunnen ze protesteren tegen Chinese samenwerking die er niet is. Op welke manier zou een Westers protest indruk maken op China?
Ik gaf je AI als bron omdat ik weet dat jij daar gevoelig voor bent.
Als er al een mand is, dan val jij daar door. "Wat overkomt die moslims in China dan. Ik ben echt benieuwd". Je wist het niet eens. Misdrijven tegen de menselijkheid. Al jaren lang.
[..] De twee-staten oplossing is op 7 oktober helaas definitief verworpen (door Hamas, de gekozen vertegenwoordigers van Gaza).
Ik zou willen dat alle partijen achter de twee staten oplossing zouden staan.
Probleem is meer dat de Palestijnen geen 1 partij zijn maar meerdere groepen met hun eigen opvattingen. De Palestijnse autoriteit die is opgericht om als die ene partij te fungeren en zich vrij normaal opstelt tegenover Israël zou prima kunnen werken voor de twee staten oplossing. Echter elke keer als er ook maar iets van een normalisatie plaatsvind richting Israël dan wordt dat getorpedeerd door een van die andere groepen. Zo gaat het al jaren.
[..] Probleem is meer dat de Palestijnen geen 1 partij zijn maar meerdere groepen met hun eigen opvattingen. De Palestijnse autoriteit die is opgericht om als die ene partij te fungeren en zich vrij normaal opstelt tegenover Israël zou prima kunnen werken voor de twee staten oplossing. Echter elke keer als er ook maar iets van een normalisatie plaatsvind richting Israël dan wordt dat getorpedeerd door een van die andere groepen. Zo gaat het al jaren.
En niemand heeft zin in de huisvesting van deze mensen uit Gaza. 13 islamitische landen om hun heen niet. En ook de Palestijnse autoriteit kennelijk niet. Terwijl dat toch ook 'Palestina' is. Onderdeel van hun eigen 'land'.
Je zou er maar geboren zijn. Ik vind het een groot drama.
[..] Ik gaf je AI als bron omdat ik weet dat jij daar gevoelig voor bent.
Als er al een mand is, dan val jij daar door. "Wat overkomt die moslims in China dan. Ik ben echt benieuwd". Je wist het niet eens. Misdrijven tegen de menselijkheid. Al jaren lang.
het punt je mist het volledig. dat meten met twee maten van jou is gigantisch. Je bron is dus Amnesty die je blind vertrouwt. En dan kom ik met Amnesty; het is Genocide in Gaza en zeg jij nee dat moeten we nog afwachten. Als je enigzins consequent was zou je zeggen misschien is er wel genocide in China maar we moeten nog onderzoek afwachten.
Zodra Amnesty iets zegt wat je uitkomt geloof je het blind, zodra ze iets zeggen dat je niet uitkomt verwerp je het. Ik kijk graag naar daadwerkelijke feiten en dan is dat in China een stuk moeilijker uit te zoeken want we hebben er bepaald niet evenveel beeldmateriaal van bijvoorbeeld. Ook documentatie over de behandeling van Oeigoeren is een stuk moeilijker te vinden dan documentatie over de behandeling van Palestijnen. Maar uiteraard, het maakt jou ook niks uit of deze zaken vergelijkbaar zijn, dit argument leek je wel wat dus nu blijf je erbij dat het een goed argument was om naar een andere zaak te wijzen en te zeggen zie je wel anderen zijn hypocriet. Alsof je zelf evenveel posts zult hebben over Oeigoeren als over Israel-Palestina
En even voor de duidelijkheid, ik geloof dat er Oeigoeren door China gezuiverd worden heropgevoed etcetera maar ik zie niet hoe Nederland daar schuld aan heeft of wat we daar verder aan kunnen doen. In Israel zie ik wel duidelijk hoe wij er schuld aan hebben als we bijvoorbeeld wapens leveren, of als een dude van onze grootste partij maar even steun voor kolonisten uitspreekt. Ik zie ook veel eerder hoe diplomatieke druk vanuit Nederland en meer dan dat de EU genoeg kan zijn voor Israel om ander beleid te voeren. Zo'n zelfde druk zullen we op China niet kunnen uitvoeren op Rusland lukt ons dat al niet.
[..] het punt je mist het volledig. dat meten met twee maten van jou is gigantisch. Je bron is dus Amnesty die je blind vertrouwt. En dan kom ik met Amnesty; het is Genocide in Gaza en zeg jij nee dat moeten we nog afwachten. Als je enigzins consequent was zou je zeggen misschien is er wel genocide in China maar we moeten nog onderzoek afwachten.
Zodra Amnesty iets zegt wat je uitkomt geloof je het blind, zodra ze iets zeggen dat je niet uitkomt verwerp je het. Ik kijk graag naar daadwerkelijke feiten en dan is dat in China een stuk moeilijker uit te zoeken want we hebben er bepaald niet evenveel beeldmateriaal van bijvoorbeeld. Ook documentatie over de behandeling van Oeigoeren is een stuk moeilijker te vinden dan documentatie over de behandeling van Palestijnen. Maar uiteraard, het maakt jou ook niks uit of deze zaken vergelijkbaar zijn, dit argument leek je wel wat dus nu blijf je erbij dat het een goed argument was om naar een andere zaak te wijzen en te zeggen zie je wel anderen zijn hypocriet. Alsof je zelf evenveel posts zult hebben over Oeigoeren als over Israel-Palestina
En even voor de duidelijkheid, ik geloof dat er Oeigoeren door China gezuiverd worden heropgevoed etcetera maar ik zie niet hoe Nederland daar schuld aan heeft of wat we daar verder aan kunnen doen. In Israel zie ik wel duidelijk hoe wij er schuld aan hebben als we bijvoorbeeld wapens leveren, of als een dude van onze grootste partij maar even steun voor kolonisten uitspreekt. Ik zie ook veel eerder hoe diplomatieke druk vanuit Nederland en meer dan dat de EU genoeg kan zijn voor Israel om ander beleid te voeren. Zo'n zelfde druk zullen we op China niet kunnen uitvoeren op Rusland lukt ons dat al niet.
"Wat overkomt die moslims in China dan. Ik ben echt benieuwd". Je wist het niet eens.
Lange post om jezelf vrij te pleiten.