25. Dan heb je nog alle tijd joh. Je zou je kunnen verdiepen in aandelen. Ga je in de long term sowieso stuk meer uithalen dan sparen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.
Zelf sta ik anders in de wedstrijd. Ik heb het ook goed, hier ben ik dankbaar voor. Wel bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat ik achterloop, voornamelijk op het gebied van spaargeld. Ik ben nu 25 en sinds vorig jaar afgestudeerd. Ik heb mijn eerste vaste baan sinds afgelopen zomer.
Sindsdien ben ik gaan sparen. Daarvoor spaarde ik ook wel, maar was het een beetje ‘lang leven de lol’. Mijn geld is voornamelijk opgegaan aan reizen, ik heb ontzettend veel mooie landen mogen bezoeken. Ook had ik een gat in mijn hand, mijn ADHD hielp hier ook niet bij. Vanaf de start van mijn eerste baan heb ik tegen mezelf gezegd ‘dit moet anders’, en ben ik vanaf 0 gaan sparen voor later (evt een huis e.d.).
Ik heb nu 5.000eu aan spaargeld kunnen sparen. Ik zet een paar honderd euro per maand hiervoor apart. Verder woon ik in een prima huurhuis en heb ik financieel geen zorgen. Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.
Wat is normaal? Ben ik echt zo een impulsieve arme knakker als ik mezelf soms voel? Wat heeft de gemiddelde Fokker op zijn spaarrekening staan?
quote:Je hebt gelijk dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders weinig spaargeld heeft. Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld
Als je de grens bij ¤3.000 legt, dan heeft naar schatting tussen de 35% en 40% van de Nederlanders minder dan dat bedrag aan spaargeld.
De reden dat er geen exact percentage is, is omdat veel onderzoeken (zoals die van het Nibud en CBS) gebruikmaken van drempelcategorieën zoals <¤1.000, ¤1.000-¤2.500, ¤2.500-¤5.000, enz.
? Conclusie:
De stelling dat "bijna 50% van de Nederlanders minder dan ¤2.000 spaargeld heeft" is waarschijnlijk waar. En bij ¤3.000 zit je iets boven de 1 op 3 Nederlanders -- maar onder de 50%.
Dit lijkt me de enige juiste gedachte om eerlijk te zijnquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over?
20 jaar geleden voor 50 euro (110 gulden) geen volle kar? Wtf?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:55 schreef mschol het volgende:
[..]
dat klopt, maar mijn briefje wordt zelf niets minder waard.
20 jaar geleden hadden we de euro al.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:48 schreef Solispolar het volgende:
[..]
20 jaar geleden voor 50 euro (110 gulden) geen volle kar? Wtf?Maat, voor 50 euro kreeg je de aandelen in de supermarkt er gratis bij.
I know. Ik reken graag nog even terug naar de goede oude guldenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
20 jaar geleden hadden we de euro al.
Opa! Het is bijna bedtijd!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:51 schreef Solispolar het volgende:
[..]
I know. Ik reken graag nog even terug naar de goede oude gulden
Ze willen alles en ze willen het nu. Helaas werkt het zo niet.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:46 schreef sigme het volgende:
Oh heremientied, moet je tegenwoordig op je 25ste je al zorgen maken over je vermogen, je pensioen, je koophuis?
En kom je achter als je oud bent.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:50 schreef SwebbeSensje het volgende:
Compound interest is je vriend als je jong bent.
Jij leeft van een uitkering.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.
Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.
Dus je bent lang niet de enige.
Volgens mij ben je in de war met @uitkeringsgenieter.quote:
Dat is niet waar, daar kan je een mausoleum van laten bouwen om eeuwig in te kunnen rusten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.
Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.
Dus je bent lang niet de enige.
Haha. Een gast met die naam is het waarschijnlijk niet. 😋quote:Op zondag 18 mei 2025 18:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je in de war met @:uitkeringsgenieter.
Breng me nou niet op ideeën.quote:Op zondag 18 mei 2025 18:19 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat is niet waar, daar kan je een mausoleum van laten bouwen om eeuwig in te kunnen rusten.
Rente op rente.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:16 schreef Laugh het volgende:
[..]
Wat is compound interest als in vragen mag?
Dank iedereen voor de reacties!
Je legt 100 euro in. Na een jaar heb je 10% winst. Dus heb je 110 euro.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:16 schreef Laugh het volgende:
[..]
Wat is compound interest als in vragen mag?
Dank iedereen voor de reacties!
dan is voor mij ook vooral de vraag, waarom heb je dat gevoel..?quote:Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.
quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:21 schreef HSG het volgende:
Zolang je verstandig met je geld omgaat en een goed overzicht hebt van je inkomen en uitgaven heb je zo 25.000 Euro gespaard.
Ja misschien omdat het onzin is. Als de meerderheid van de bevolking niet eens 10k heeft. Dan is het beetje onzinnig om te gaan roepen dat het makkelijk is om 25k te sparen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:37 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Tja, helaas hebben velen een andere perceptie.
quote:Op vrijdag 30 mei 2025 08:21 schreef HSG het volgende:
Zolang je verstandig met je geld omgaat en een goed overzicht hebt van je inkomen en uitgaven heb je zo 25.000 Euro gespaard.
Uhuh, goed verhaal.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
Paar jaar geleden nog had ik geen cent meer te makken en betaalde ik geen enkele rekening meer. Vanaf een bepaald punt besloten om het roer helemaal om te gooien en te gaan sparen voor een motor en auto die ik echt wil en niet zo'n gaar goedkoop afdankertje is. Inmiddels alweer ruim 55k opgespaard in die tijd.
Het kan hard gaan.
Bedankt maat. Het waren turbulente tijden, maar er zijn wel wat wijze lesjes geleerd.quote:
Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar het is wel verstandig. Onzinnig is het om te roepen dat de meerderheid geen 10 k heeft (wellicht heb je een bron) en vanuit dat litigieuze gegeven de conclusie te trekken dat het onzinnig is?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:38 schreef over_hedge het volgende:
Ja misschien omdat het onzin is. Als de meerderheid van de bevolking niet eens 10k heeft. Dan is het beetje onzinnig om te gaan roepen dat het makkelijk is om 25k te sparen.
Zo zie ik het echt niet, te meer daar het over sparen gaat.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:38 schreef over_hedge het volgende:
Ik zie het ook meer als een verkapte: Kijk mij eens veel verdienen dan een serieuze post.
2023quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar het is wel verstandig. Onzinnig is het om te roepen dat de meerderheid geen 10 k heeft (wellicht heb je een bron) en vanuit dat litigieuze gegeven de conclusie te trekken dat het onzinnig is?
[..]
Zo zie ik het echt niet, te meer daar het over sparen gaat.
Ervaringen >>> geld, maar geld is daar dan wel weer noodzakelijk voor.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 12:34 schreef SuperNeger het volgende:
Komt omdat je vroeger veel ging reizen bij mij was het precies andersom. Toen ik 18 was ben ik voornamelijk materialistisch bezig geweest. Moest gelijk op mezelf wonen, mooie auto. Toen later huis kunnen kopen (die inmiddels bijna 3x zoveel waard is). Ook veel geluk gehad door deze keuze en de volgorde van eerst settlen dan pas reizen, maar inderdaad zie ik een groot verschil met mensen die "prachtige landen hebben bezocht" zoals je dat zelf zei. Die hebben wel een hoop mooie herinneringen, maar niks tastbaars en moeten nu 2x of 3x zoveel betalen voor hun huis.
Dan moet die meerderheid van de bevolking maar eens naar zijn inkomen en uitgaven gaan kijken.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:38 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja misschien omdat het onzin is. Als de meerderheid van de bevolking niet eens 10k heeft. Dan is het beetje onzinnig om te gaan roepen dat het makkelijk is om 25k te sparen.
Ik zie het ook meer als een verkapte: Kijk mij eens veel verdienen dan een serieuze post.
Jouw rapport gaat over de periode 2016. Ik had hem zelf op 2023 gezet, maar helaas gaat mijn link terug naar 2022.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:54 schreef Groepfunder het volgende:
In 2024 becijferde het CBS dat personen tot 25 jaar met een baan meestal ¤2.300 bank en spaarvermogen hebben. TS doet het in dit opzicht uitstekend. In de leeftijdscategorie 25-35 loopt dit op naar ¤ 5.100 en in de leeftijdscategorie 35-45 jaar ¤ 9.400,-. Overigens betreft dit niet het hele vermogen. Dertigers gaan bijvoorbeeld ook vaker beleggen. En in elke leeftijdsgroep zijn mensen die veel 'beter' scoren en veel mensen die 'slechter' scoren. Dus vergelijk jezelf niet teveel met anderen.
Je hebt gelijk! Gelukkig is de tendens dezelfde, dus voor de boodschap maakt het niks uit.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:30 schreef investeerdertje het volgende:
Jouw rapport gaat over de periode 2016. Ik had hem zelf op 2023 gezet, maar helaas gaat mijn link terug naar 2022.
Nou niet dus want dan heb je nu lege handen. Succes met een aanbetaling voor een huis met je coole backpackherinneringen.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Ervaringen >>> geld, maar geld is daar dan wel weer noodzakelijk voor.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:28 schreef mschol het volgende:
[..]
want je 50 euro briefje is opeens maar 25 waard?
Chef: je bent net afgestudeerd en hebt 5000 euro spaargeld en geen schuldenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.
Zelf sta ik anders in de wedstrijd. Ik heb het ook goed, hier ben ik dankbaar voor. Wel bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat ik achterloop, voornamelijk op het gebied van spaargeld. Ik ben nu 25 en sinds vorig jaar afgestudeerd. Ik heb mijn eerste vaste baan sinds afgelopen zomer.
Sindsdien ben ik gaan sparen. Daarvoor spaarde ik ook wel, maar was het een beetje ‘lang leven de lol’. Mijn geld is voornamelijk opgegaan aan reizen, ik heb ontzettend veel mooie landen mogen bezoeken. Ook had ik een gat in mijn hand, mijn ADHD hielp hier ook niet bij. Vanaf de start van mijn eerste baan heb ik tegen mezelf gezegd ‘dit moet anders’, en ben ik vanaf 0 gaan sparen voor later (evt een huis e.d.).
Ik heb nu 5.000eu aan spaargeld kunnen sparen. Ik zet een paar honderd euro per maand hiervoor apart. Verder woon ik in een prima huurhuis en heb ik financieel geen zorgen. Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.
Wat is normaal? Ben ik echt zo een impulsieve arme knakker als ik mezelf soms voel? Wat heeft de gemiddelde Fokker op zijn spaarrekening staan?
Met alle risico's van dienquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:17 schreef Elan het volgende:
Geld onder je matras is nooit een goed idee met alle inflatie. Beleg en investeer je ook?
Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld .quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar het is wel verstandig. Onzinnig is het om te roepen dat de meerderheid geen 10 k heeft (wellicht heb je een bron) en vanuit dat litigieuze gegeven de conclusie te trekken dat het onzinnig is?
[..]
Zo zie ik het echt niet, te meer daar het over sparen gaat.
Ik kan me er niks bij voorstellen.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 09:46 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld .
Deze cijfers geven aan dat een aanzienlijk deel van de bevolking financieel kwetsbaar is, vooral in het geval van onverwachte uitgaven of inkomensverlies. Het Nibud adviseert huishoudens om ten minste 10% van het netto maandinkomen te sparen om een buffer op te bouwen .
Hoewel het gemiddelde spaargeld per huishouden in Nederland rond de ¤58.000 ligt, geeft dit een vertekend beeld. Een klein percentage huishoudens bezit namelijk een groot deel van het spaargeld, waardoor het gemiddelde omhoog wordt getrokken. De mediaan, het middelste bedrag waarbij de helft van de huishoudens minder en de andere helft meer spaargeld heeft, ligt aanzienlijk lager, rond de ¤21.100 .
Alsjeblieft
https://www.manners.nl/zo(...)aargeld-huishoudens/
https://geldzaken.nl/spaargeld-per-leeftijdsgroep-2025
https://www.nn.nl/Inspiratie/Vergelijk-je-geldzaken.htm
https://www.rabobank.nl/k(...)3-000-euro-spaargeld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |