abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zaterdag 17 mei 2025 @ 17:21:18 #51
364681 over_hedge
pi_217663564
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 17:02 schreef Laugh het volgende:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.

Zelf sta ik anders in de wedstrijd. Ik heb het ook goed, hier ben ik dankbaar voor. Wel bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat ik achterloop, voornamelijk op het gebied van spaargeld. Ik ben nu 25 en sinds vorig jaar afgestudeerd. Ik heb mijn eerste vaste baan sinds afgelopen zomer.

Sindsdien ben ik gaan sparen. Daarvoor spaarde ik ook wel, maar was het een beetje ‘lang leven de lol’. Mijn geld is voornamelijk opgegaan aan reizen, ik heb ontzettend veel mooie landen mogen bezoeken. Ook had ik een gat in mijn hand, mijn ADHD hielp hier ook niet bij. Vanaf de start van mijn eerste baan heb ik tegen mezelf gezegd ‘dit moet anders’, en ben ik vanaf 0 gaan sparen voor later (evt een huis e.d.).

Ik heb nu 5.000eu aan spaargeld kunnen sparen. Ik zet een paar honderd euro per maand hiervoor apart. Verder woon ik in een prima huurhuis en heb ik financieel geen zorgen. Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.

Wat is normaal? Ben ik echt zo een impulsieve arme knakker als ik mezelf soms voel? Wat heeft de gemiddelde Fokker op zijn spaarrekening staan?
25. Dan heb je nog alle tijd joh. Je zou je kunnen verdiepen in aandelen. Ga je in de long term sowieso stuk meer uithalen dan sparen.

Las laatst iets dat bijna de helft van de Nederlanders minder dan 3000 op hun spaarrekening heeft. Dus je loopt al voor op de helft :P

Even aan chat gpt gevraag of hij kon vinden waar ik het over had.
quote:
Je hebt gelijk dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders weinig spaargeld heeft. Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld

Als je de grens bij ¤3.000 legt, dan heeft naar schatting tussen de 35% en 40% van de Nederlanders minder dan dat bedrag aan spaargeld.

De reden dat er geen exact percentage is, is omdat veel onderzoeken (zoals die van het Nibud en CBS) gebruikmaken van drempelcategorieën zoals <¤1.000, ¤1.000-¤2.500, ¤2.500-¤5.000, enz.

? Conclusie:
De stelling dat "bijna 50% van de Nederlanders minder dan ¤2.000 spaargeld heeft" is waarschijnlijk waar. En bij ¤3.000 zit je iets boven de 1 op 3 Nederlanders -- maar onder de 50%.

[ Bericht 9% gewijzigd door over_hedge op 17-05-2025 17:27:43 ]
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217663885
quote:
Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over?
Dit lijkt me de enige juiste gedachte om eerlijk te zijn :) Die vrienden van jou met 50k op de rekening, die dus niet die reizen hebben gemaakt en nu vastzitten aan kinderen en andere verplichtingen, hebben jouw ervaringen niet. Vraag jezelf af: zou je je ervaringen willen inruilen voor dat geld?

Daarnaast: je bent (met alle respect) nog een kuuk'n. Je hebt nog alle tijd van de wereld om te sparen en geld opzij te leggen.

protip: bewaar een appeltje voor de dorst, maar kijk daarnaast eens naast beleggen (voornamelijk in ETF's). Relatief laag risico en leuke rendementen voor de lange termijn. Ik was 30 toen ik begon en ik zou willen dat ik met 20 jaar al mijn eerste centen zou hebben ingelegd.. Sparen gaat wel ontzettend langzaam en je verliest praktisch alles aan inflatie.
pi_217663902
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 18:10 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Volgens mij overdrijf je een beetje. Voor 50 euro had je destijds echt geen volle kar.
20 jaar geleden voor 50 euro (110 gulden) geen volle kar? Wtf? _O- Maat, voor 50 euro kreeg je de aandelen in de supermarkt er gratis bij.
pi_217663913
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 17:55 schreef mschol het volgende:

[..]
dat klopt, maar mijn briefje wordt zelf niets minder waard.
:')

Newsflash: elk briefje wat je in je handen hebt is gewoon papier. We krabbelen er wat op en zeggen vervolgens dat de ene 10 waard is en de andere 500. Als letterlijk de hele wereld duurder wordt dan wordt relatief gezien jouw 50 euro inderdaad minder waard. Zoals veel mensen al gezegd hebben: dat is zo ongeveer de definitie van inflatie; het minder waard worden van jouw geld.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 17:51:25 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217663926
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 17:48 schreef Solispolar het volgende:

[..]
20 jaar geleden voor 50 euro (110 gulden) geen volle kar? Wtf? _O- Maat, voor 50 euro kreeg je de aandelen in de supermarkt er gratis bij.
20 jaar geleden hadden we de euro al.
The love you take is equal to the love you make.
pi_217663930
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 17:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
20 jaar geleden hadden we de euro al.
I know. Ik reken graag nog even terug naar de goede oude gulden
pi_217664322
Oh heremientied, moet je tegenwoordig op je 25ste je al zorgen maken over je vermogen, je pensioen, je koophuis?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217664347
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 17:51 schreef Solispolar het volgende:

[..]
I know. Ik reken graag nog even terug naar de goede oude gulden
Opa! Het is bijna bedtijd!
Vakman pur sang
pi_217664375
Toen ik 25 was had ik ook amper geld. Als je op
je salarispeak bent gaat het ineens heel hard. Dus geen zorgen, maar tijd is je vriend. In jouw geval zou ik wel beginnen met beleggen in ETF. (Geen financieel advies). Compound interest is je vriend als je jong bent.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 21:02:21 #60
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217665744
Volgens mij een prima verhaal wat ik lees. Niks om je voor te schamen. Jij bent nu in een fase gekomen dat je gaat opbouwen.
Het sentiment snap ik wel, en het bekruipt mij soms ook. Ik zie om mij heen ook mensen spenderen, nieuwe vloer, nieuwe auto, berichten op instagram dat ze weer op thailand zitten.
Maar een beetje mentaliteit dat tegen je zegt: je doet het prima, i will do it my way is belangrijk om te hebben :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217675609
Toen ik 25 was had ik 2000 euro spaargeld en een appartement die 30k onder water stond dus het kan altijd erger :P. Destijds ook mooie reizen gemaakt en dat is veel meer waard, je zal zien dat je inkomen komende jaren nog flink stijgt en dan komt het sparen vanzelf. Ik zou wel een woning kopen zodra het kan.
pi_217675679
Ik ben 40+ en een dikke adhder..

Ik had de afgelopen jaren zo'n 15k extra kunnen sparen ware het niet dat ik daarvoor / mee een zomerhuisje heb gebouwd...

Maar sparen is pittig hoor, voor mijn 40ste kon ik ook amper sparen (mijn ex vriendin was daar wel extreem goed in).

Ik heb nu zelf < 10k maar meer dan 5k... en dat is al heel wat... maar aan het einde van het jaar mag ik blij zijn met een paar K op m'n spaarrekening ivm aankoop andere auto (is echt nodig).

Dus wat is achterlopen, ik heb vrienden met een paar ton aan spaargeld maar ook met niets... en genoeg er tussen in...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_217675843
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 18:46 schreef sigme het volgende:
Oh heremientied, moet je tegenwoordig op je 25ste je al zorgen maken over je vermogen, je pensioen, je koophuis?
Ze willen alles en ze willen het nu. Helaas werkt het zo niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 18 mei 2025 @ 10:51:57 #64
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217675983
Toen ik 25 jaar oud was, was ik blij als mijn spaarrekening überhaupt geld had joh :')
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_217677861
Er is niet veel aan de hand.

Je hebt naar eigen zeggen een prima huisje, een beetje spaargeld en een inkomen waar je elke maand wat van over weet te houden. Daarmee doe je het gewoon goed.

De leeftijd die je hebt is ook een leeftijd waarin er grote verschillen kunnen zijn. Je geeft het ook al aan. Sommige hebben een kindje. In de meeste gevallen waarin er sprake is van een baby, is er ook een partner in beeld. En dan zijn er dus twee inkomens. Met twee inkomens is het in de meeste regio's goed te doen om een huisje te kopen. Iets wat vaak lastig is als je alleen bent. Dat het je als alleenstaande niet lukt om een huisje te kopen is iets waar je helemaal niets aan kunt doen en wat ook geen ramp is als je een fijne en betaalbare huurwoning hebt

Wat betreft spaargeld op 25 jaar kan het opleidingstraject van grote invloed zijn. De een doet in een stad ver weg een studie, moet daarvoor min of meer noodgedwongen een dure studentenkamer huren en bouwt zo een grote studieschuld op, ondanks diverse bijbaantjes.
Een ander begint op zijn 16e een BBL opleiding met salaris, woont lekker bij zijn/haar ouders en gaat vanaf 20-21 jaar fulltime werken. Die persoon kan, met een beetje discipline, echt wel goed sparen en tegen de tijd dat hij/zij 25 is tienduizenden euro's op de spaarrekening hebben staan en tegelijkertijd een mooie auto bezitten.

Kijk je 10 jaar later, dan is er reële kans dat degene met de BBL opleiding een stuk minder verdient dan degene die gestudeerd heeft en ziet de vergelijking er ineens heel anders uit. En dan laat ik levensgebeurtenissen als samenwonen, kinderen, uit elkaar gaan/scheiden, erfenissen etc nog even buiten beschouwing.

Maar het belangrijkste is misschien wel: Focus je niet op anderen. Hoe zij het doen is voor jouw situatie namelijk niet van belang. Daarbij is het als het om geld gaat ook altijd nog de vraag hoe eerlijk iedereen is. Geld en inkomen blijft, ook binnen vriendengroepen, toch altijd een wat moeilijk onderwerp.
pi_217678233
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 18:50 schreef SwebbeSensje het volgende:
Compound interest is je vriend als je jong bent.
En kom je achter als je oud bent.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_217678558
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.

Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.

Dus je bent lang niet de enige.
Jij leeft van een uitkering.
  zondag 18 mei 2025 @ 18:13:48 #68
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217681680
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 15:23 schreef Atlas18 het volgende:

[..]
Jij leeft van een uitkering.
Volgens mij ben je in de war met @uitkeringsgenieter.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 18 mei 2025 @ 18:19:01 #69
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217681719
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik hield jarenlang 5k achter de hand als buffer. Nu heb ik dat gezet naar 10k, vanwege allerlei stijgende prijzen.
De rest geef ik uit.

Ik heb niks aan een dikke spaarrekening als ik koud onder de grond lig.

Dus je bent lang niet de enige.
Dat is niet waar, daar kan je een mausoleum van laten bouwen om eeuwig in te kunnen rusten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217681844
quote:
10s.gif Op zondag 18 mei 2025 18:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Volgens mij ben je in de war met @:uitkeringsgenieter.
Haha. Een gast met die naam is het waarschijnlijk niet. 😋
pi_217681886
Sparen is niet nodig als je rijke moeder hebt die jou lief heeft.
Bijna 4k netto per maand maar ken nie sparen nie, alles moet op.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  zondag 18 mei 2025 @ 19:37:27 #72
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217682339
quote:
16s.gif Op zondag 18 mei 2025 18:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat is niet waar, daar kan je een mausoleum van laten bouwen om eeuwig in te kunnen rusten.
Breng me nou niet op ideeën.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217685360
quote:
12s.gif Op zondag 18 mei 2025 15:09 schreef nostra het volgende:

[..]
En kom je achter als je oud bent.
Ja dit ja 😅.
pi_217691323
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 08:39 schreef SwebbeSensje het volgende:

[..]
Ja dit ja 😅.
Wat is compound interest als in vragen mag?
Dank iedereen voor de reacties!
pi_217691464
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 19:16 schreef Laugh het volgende:

[..]
Rente op rente.
Je krijgt niet alleen rendement op je spaargeld maar ook op de rente.
  FOK!fotograaf maandag 19 mei 2025 @ 19:31:57 #76
364681 over_hedge
pi_217691478
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 19:16 schreef Laugh het volgende:

[..]
Je legt 100 euro in. Na een jaar heb je 10% winst. Dus heb je 110 euro.
Haal je dan volgend jaar weer 10% winst. Dan krijg je 11 euro winst. Omdat het 10% van je 110 is.

Winst op je winst. Dat idee
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217692934
Studeerde toen nog en was al fijn als ik einde van de maand kon eten. Nu paar jaar aan werk en helemaal goedgekomen. Maar snap als de rest het anders doet het kan knagen. Al mn vrienden waren ook sloebers en gedeelde smart is halve smart.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:37:40 #78
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_217766009
Tja als je net begonnen bent met werken is het toch niet gek dat je niet zo veel spaargeld hebt?
Da's ook een groot verschil met praktisch geschoolde en hoger opgeleiden, degene die sinds bijv. 18 aan het werk zijn hebben flink wat jaar geld kunnen opbouwen tov. iemand van 28 die net klaar is.

C'est la vie, ik denk dat je het niet slecht doet maar zou wel zuinig doen en goed doorsparen.
Ligt ook aan je doelen natuurlijk, hoe zie je jezelf over vijf jaar?
Lachen joh.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:06:59 #79
33189 RM-rf
1/998001
pi_217766359
@Laugh

Leer jezelf als eerste af alles te vergelijken met wat anderen hebben (of zeggen te hebben)...

kijk naar wat je zelf hebt...
als je in een jaar 5000 euro hebt weten te sparen doe je dat verder prima, zeker als je bedenkt dat je ervoor dus nooit echt gespaard hebt..
het wijst er voral op dat je kosten van levensonderhoud heel laag zijn en je genoeg overhoud (aangenomen dat je niet jezelf dat hele jaar met oud drog brood gevoed hebt om jezelf maar alles uit de mond te 'sparen'... vergeet nooit dat sparen zonder zelf erbij te leven ook geen zin heeft)

verder is het gewoon belangrijk als je tevreden bent met wat je nu hebt, een goed huurhuis is beter dan een koophuis te hebben en daarover ontevreden te zijn en dan te gaan zitten kniezen over een ander huis dat je twee jaar terug niet wilde kopen, maar nu alsnog plots moet gaan kopen, terwijl het niet eens te koop staat ..

wat betreft de zin:
quote:
Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.
dan is voor mij ook vooral de vraag, waarom heb je dat gevoel..?
en waarom vraag je vervolgens naar wat "anderen op hun spaarrekening hebben" (kerel, dit is Fok! daar hebben drie van alle vier users allemaal twee ton op hun sbankrekening, een lul van 30 centimeter en hebben ze iedere dag sex met een andere vrouw... en bovenal moeten ze daarover dan voortdurend posten naar ansere anonieme internet-userts)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 27 mei 2025 @ 12:34:27 #80
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217766597
Komt omdat je vroeger veel ging reizen bij mij was het precies andersom. Toen ik 18 was ben ik voornamelijk materialistisch bezig geweest. Moest gelijk op mezelf wonen, mooie auto. Toen later huis kunnen kopen (die inmiddels bijna 3x zoveel waard is). Ook veel geluk gehad door deze keuze en de volgorde van eerst settlen dan pas reizen, maar inderdaad zie ik een groot verschil met mensen die "prachtige landen hebben bezocht" zoals je dat zelf zei. Die hebben wel een hoop mooie herinneringen, maar niks tastbaars en moeten nu 2x of 3x zoveel betalen voor hun huis.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_217794821
Zolang je verstandig met je geld omgaat en een goed overzicht hebt van je inkomen en uitgaven heb je zo 25.000 Euro gespaard.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217796813
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 08:21 schreef HSG het volgende:
Zolang je verstandig met je geld omgaat en een goed overzicht hebt van je inkomen en uitgaven heb je zo 25.000 Euro gespaard.
:Y

Tja, helaas hebben velen een andere perceptie.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  FOK!fotograaf vrijdag 30 mei 2025 @ 12:38:54 #83
364681 over_hedge
pi_217796826
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 12:37 schreef blomke het volgende:

[..]
:Y

Tja, helaas hebben velen een andere perceptie.
Ja misschien omdat het onzin is. Als de meerderheid van de bevolking niet eens 10k heeft. Dan is het beetje onzinnig om te gaan roepen dat het makkelijk is om 25k te sparen.

Ik zie het ook meer als een verkapte: Kijk mij eens veel verdienen dan een serieuze post.
pi_217798040
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 08:21 schreef HSG het volgende:
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 15:03:40 #85
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217798144
Paar jaar geleden nog had ik geen cent meer te makken en betaalde ik geen enkele rekening meer. Vanaf een bepaald punt besloten om het roer helemaal om te gooien en te gaan sparen voor een motor en auto die ik echt wil en niet zo'n gaar goedkoop afdankertje is. Inmiddels alweer ruim 55k opgespaard in die tijd.

Het kan hard gaan.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217799018
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 15:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
Paar jaar geleden nog had ik geen cent meer te makken en betaalde ik geen enkele rekening meer. Vanaf een bepaald punt besloten om het roer helemaal om te gooien en te gaan sparen voor een motor en auto die ik echt wil en niet zo'n gaar goedkoop afdankertje is. Inmiddels alweer ruim 55k opgespaard in die tijd.

Het kan hard gaan.
Uhuh, goed verhaal.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 30 mei 2025 @ 16:37:55 #87
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217799101
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 16:31 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Uhuh, goed verhaal.
Bedankt maat. Het waren turbulente tijden, maar er zijn wel wat wijze lesjes geleerd.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217800025
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 12:38 schreef over_hedge het volgende:

Ja misschien omdat het onzin is. Als de meerderheid van de bevolking niet eens 10k heeft. Dan is het beetje onzinnig om te gaan roepen dat het makkelijk is om 25k te sparen.
Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar het is wel verstandig. Onzinnig is het om te roepen dat de meerderheid geen 10 k heeft (wellicht heb je een bron) en vanuit dat litigieuze gegeven de conclusie te trekken dat het onzinnig is?

quote:
Ik zie het ook meer als een verkapte: Kijk mij eens veel verdienen dan een serieuze post.
Zo zie ik het echt niet, te meer daar het over sparen gaat.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217800158
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 18:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar het is wel verstandig. Onzinnig is het om te roepen dat de meerderheid geen 10 k heeft (wellicht heb je een bron) en vanuit dat litigieuze gegeven de conclusie te trekken dat het onzinnig is?
[..]
2023
pi_217800224
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 12:34 schreef SuperNeger het volgende:
Komt omdat je vroeger veel ging reizen bij mij was het precies andersom. Toen ik 18 was ben ik voornamelijk materialistisch bezig geweest. Moest gelijk op mezelf wonen, mooie auto. Toen later huis kunnen kopen (die inmiddels bijna 3x zoveel waard is). Ook veel geluk gehad door deze keuze en de volgorde van eerst settlen dan pas reizen, maar inderdaad zie ik een groot verschil met mensen die "prachtige landen hebben bezocht" zoals je dat zelf zei. Die hebben wel een hoop mooie herinneringen, maar niks tastbaars en moeten nu 2x of 3x zoveel betalen voor hun huis.
Ervaringen >>> geld, maar geld is daar dan wel weer noodzakelijk voor.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_217800281
In 2024 becijferde het CBS dat personen tot 25 jaar met een baan meestal ¤2.300 bank en spaarvermogen hebben. TS doet het in dit opzicht uitstekend. In de leeftijdscategorie 25-35 loopt dit op naar ¤ 5.100 en in de leeftijdscategorie 35-45 jaar ¤ 9.400,-. Overigens betreft dit niet het hele vermogen. Dertigers gaan bijvoorbeeld ook vaker beleggen. En in elke leeftijdsgroep zijn mensen die veel 'beter' scoren en veel mensen die 'slechter' scoren. Dus vergelijk jezelf niet teveel met anderen.
pi_217800297
quote:

[..]

Dan moet die meerderheid van de bevolking maar eens naar zijn inkomen en uitgaven gaan kijken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217801095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 18:54 schreef Groepfunder het volgende:

In 2024 becijferde het CBS dat personen tot 25 jaar met een baan meestal ¤2.300 bank en spaarvermogen hebben. TS doet het in dit opzicht uitstekend. In de leeftijdscategorie 25-35 loopt dit op naar ¤ 5.100 en in de leeftijdscategorie 35-45 jaar ¤ 9.400,-. Overigens betreft dit niet het hele vermogen. Dertigers gaan bijvoorbeeld ook vaker beleggen. En in elke leeftijdsgroep zijn mensen die veel 'beter' scoren en veel mensen die 'slechter' scoren. Dus vergelijk jezelf niet teveel met anderen.
Jouw rapport gaat over de periode 2016. Ik had hem zelf op 2023 gezet, maar helaas gaat mijn link terug naar 2022.
pi_217801234
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 20:30 schreef investeerdertje het volgende:
Jouw rapport gaat over de periode 2016. Ik had hem zelf op 2023 gezet, maar helaas gaat mijn link terug naar 2022.
Je hebt gelijk! Gelukkig is de tendens dezelfde, dus voor de boodschap maakt het niks uit.
Tot 25 jaar: ¤ 3.300
25-35 jaar: ¤ 9.700
35-45 jaar: ¤ 15.100
  zaterdag 31 mei 2025 @ 07:59:53 #95
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217803292
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 18:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Ervaringen >>> geld, maar geld is daar dan wel weer noodzakelijk voor.
Nou niet dus want dan heb je nu lege handen. Succes met een aanbetaling voor een huis met je coole backpackherinneringen.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_217803387
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 17:28 schreef mschol het volgende:

[..]
want je 50 euro briefje is opeens maar 25 waard? :')
Nu koop je voor die 50 euro 4 kratten bier, straks nog maar 2.
pi_217803464
quote:
Mensen in mijn vriendenkring hebben het allemaal (financieel) goed. Vele hebben al een koophuis, sommige een baby. Dit is voor iemand (midden twintig) in deze tijd natuurlijk knap en fijn. Vrienden zonder koophuis/kind hebben vaak een behoorlijk dikke bankrekening, minstens 20 a 25k.

Zelf sta ik anders in de wedstrijd. Ik heb het ook goed, hier ben ik dankbaar voor. Wel bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat ik achterloop, voornamelijk op het gebied van spaargeld. Ik ben nu 25 en sinds vorig jaar afgestudeerd. Ik heb mijn eerste vaste baan sinds afgelopen zomer.

Sindsdien ben ik gaan sparen. Daarvoor spaarde ik ook wel, maar was het een beetje ‘lang leven de lol’. Mijn geld is voornamelijk opgegaan aan reizen, ik heb ontzettend veel mooie landen mogen bezoeken. Ook had ik een gat in mijn hand, mijn ADHD hielp hier ook niet bij. Vanaf de start van mijn eerste baan heb ik tegen mezelf gezegd ‘dit moet anders’, en ben ik vanaf 0 gaan sparen voor later (evt een huis e.d.).

Ik heb nu 5.000eu aan spaargeld kunnen sparen. Ik zet een paar honderd euro per maand hiervoor apart. Verder woon ik in een prima huurhuis en heb ik financieel geen zorgen. Vaak denk ik: waar maar ik mezelf druk over? Ik heb het goed. Huurwoning, geen studieschuld, leuk werk. Maar als ik dan weer naar mijn vrienden kijk, dan denk ik ‘ho shit’.

Wat is normaal? Ben ik echt zo een impulsieve arme knakker als ik mezelf soms voel? Wat heeft de gemiddelde Fokker op zijn spaarrekening staan?
Chef: je bent net afgestudeerd en hebt 5000 euro spaargeld en geen schulden ^O^
Dat is gewoon heel erg goed. Wees trots op jezelf.
  zaterdag 31 mei 2025 @ 08:40:10 #98
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217803475
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 17:17 schreef Elan het volgende:
Geld onder je matras is nooit een goed idee met alle inflatie. Beleg en investeer je ook?
Met alle risico's van dien :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  FOK!fotograaf zaterdag 31 mei 2025 @ 09:46:11 #99
364681 over_hedge
pi_217804151
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 18:11 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld .

Deze cijfers geven aan dat een aanzienlijk deel van de bevolking financieel kwetsbaar is, vooral in het geval van onverwachte uitgaven of inkomensverlies. Het Nibud adviseert huishoudens om ten minste 10% van het netto maandinkomen te sparen om een buffer op te bouwen .

Hoewel het gemiddelde spaargeld per huishouden in Nederland rond de ¤58.000 ligt, geeft dit een vertekend beeld. Een klein percentage huishoudens bezit namelijk een groot deel van het spaargeld, waardoor het gemiddelde omhoog wordt getrokken. De mediaan, het middelste bedrag waarbij de helft van de huishoudens minder en de andere helft meer spaargeld heeft, ligt aanzienlijk lager, rond de ¤21.100 .

Alsjeblieft

https://www.manners.nl/zo(...)aargeld-huishoudens/
https://geldzaken.nl/spaargeld-per-leeftijdsgroep-2025
https://www.nn.nl/Inspiratie/Vergelijk-je-geldzaken.htm
https://www.rabobank.nl/k(...)3-000-euro-spaargeld
pi_217804321
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2025 09:46 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Volgens het Nibud-rapport "Geldzaken in de praktijk 2024" heeft ongeveer 26% van de Nederlandse huishoudens minder dan ¤2.500 aan spaargeld. Daarnaast heeft 20% van de Nederlanders minder dan ¤1.000 op hun spaarrekening staan, en 15% heeft helemaal geen spaargeld .

Deze cijfers geven aan dat een aanzienlijk deel van de bevolking financieel kwetsbaar is, vooral in het geval van onverwachte uitgaven of inkomensverlies. Het Nibud adviseert huishoudens om ten minste 10% van het netto maandinkomen te sparen om een buffer op te bouwen .

Hoewel het gemiddelde spaargeld per huishouden in Nederland rond de ¤58.000 ligt, geeft dit een vertekend beeld. Een klein percentage huishoudens bezit namelijk een groot deel van het spaargeld, waardoor het gemiddelde omhoog wordt getrokken. De mediaan, het middelste bedrag waarbij de helft van de huishoudens minder en de andere helft meer spaargeld heeft, ligt aanzienlijk lager, rond de ¤21.100 .

Alsjeblieft

https://www.manners.nl/zo(...)aargeld-huishoudens/
https://geldzaken.nl/spaargeld-per-leeftijdsgroep-2025
https://www.nn.nl/Inspiratie/Vergelijk-je-geldzaken.htm
https://www.rabobank.nl/k(...)3-000-euro-spaargeld
Ik kan me er niks bij voorstellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')