SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tagliacozzo is een stadje in de Italiaanse regio Abruzzo, gelegen op de hellingen van de Monte Civita in de historische streek Marsica. Er wonen nog geen 7000 mensen maar het kan er best druk worden met toeristen. Het stadje is opgenomen in de lijst van de "Borghi più belli d’Italia" vanwege zijn rijke geschiedenis, architectonisch erfgoed en natuurlijke schoonheid. Als ik de foto's moet ik ze gelijk geven. Tagliacozzo staat ook bekend om evenementen, zoals het Festival Internazionale di Mezza Estate, dat sinds 1985 jaarlijks plaatsvindt en een breed scala aan muziek, theater en dans biedt. Het gerecht Pizza con le noci komt uit Tagliacozzo. Het is niet een pizza zo als wij die kennen. Het is namelijk een zoet gerecht met room en toppings als walnoten, honing, rozijnen, dadels etc.
Kristallen bol moment, even schudden. Welke renner zien jullie hier in?
1. Primoz Roglic
2. Tom Pidcock
3. Giulio Ciccone
4. Diego Ulissi
5. Christian Scaroniquote:De Giro d’Italia is ook dit jaar weer helaas weer live en exclusief te volgen via Eurosport 1 en HBO Max. Geen Renaat en Jose of Tom Dumoulin bij de NOS. De uitzending op HBO Max om 12:30, voordat de etappe start. Een regen gebied trekt over de regio vannacht en het zal blijven regenen tot een uur of 14:00. Al zijn buien daarna niet uitgesloten. Het zal vrij fris worden met een graad of 10-15 op verschillende hoogtes.
quote:Hoe vijf ‘bedreigde’ ploegen in de Giro vechten tegen de degradatie: “In de meeting staat de stand op de eerste slide”
Het is in de Giro de koers in de koers: op het einde van het seizoen degraderen één of twee teams uit de World Tour. In de strijd om het behoud proberen ploegen in de gevarenzone op de meest originele manieren punten te scoren. Astana liet er een data-specialist op los en doet dezer dagen gouden zaken. “We zijn lekker bezig, ja.”
Nadat kopman Casper van Uden dinsdag in Lecce de sprint won, kreeg ploegmaat Bram Welten in de mixed zone de vraag wat de zege voor hem betekende. De interviewer hoopt dan op een emotioneel verhaal, maar Welten kwam met iets helemaal anders: “Het betekent 180 World Tour-punten.”
Zo werkt het wielrennen vandaag: ploegen koersen met de rekenmachine op zak. Het is veel minder bekend dan in het voetbal, maar ook in de koers bestaat een systeem van promotie en degradatie. Om de drie jaar deelt de UCI World Tour-licenties uit, toegangstickets tot de beste wedstrijden op de kalender. In de ‘eerste klasse’ van de koers is plaats voor maar achttien ploegen.
Concreet vechten PicNic PostNL, Cofidis, Intermarché-Wanty, Arkéa-B&B en XDS Astana op dit moment voor het behoud. In het meest waarschijnlijke scenario promoveren Lotto en Israel-Premier Tech. Dat wil zeggen dat er ook twee degradanten zijn. De schrik zit erin, want wie de licentie voor de World Tour verliest, verliest ook het automatische startrecht in de Tour.
Milan Fretin: “Cofidis zit als grote ploeg al zolang in de World Tour. Ik probeer me er zo weinig mogelijk van aan te trekken, maar we zijn er wel mee bezig.”
Laurens Huys, Arkéa: “In het begin van het jaar hebben we er een meeting over gehad. Wat daar gezegd is? Dat we veel punten moeten pakken (lacht).”
Gijs Van Hoecke van Intermarché-Wanty: “Onze performance manager Aike Visbeek zal het niet toegeven, maar hij zal er wel wat stress over hebben.”
Bram Welten, PicNic PostNL: “Het leeft minder dan je zou denken, maar ik ga ook niet liegen: ik weet precies hoeveel punten een overwinning waard is.”
Wout Poels, XDS-Astana: “Het is belangrijk voor de ploeg én voor ons als renners. Wij willen ook de grote wedstrijden kunnen blijven rijden.”
Astana had eigenlijk een vogel voor de kat moeten zijn. Het klassement wordt bepaald op basis van de drie voorbije seizoenen en de ploeg uit Kazachstan scoorde in 2023 en 2024 dramatisch. Maar toen vond teammanager Alexandre Vinokourov met XDS een Chinese fietsconstructeur met diepe zakken en kon het team een spectaculaire reddingsoperatie opzetten. Astana haalde met Alberto Bettiol, Diego Ulissi, Aaron Gate, Sergio Higuita, Wout Poels, Nicola Conci en Mike Teunissen een reeks puntenpakkers binnen, maar hun belangrijkste transfer was misschien wel data-wetenschapper Morgan Saussine. Hij probeerde uit te dokteren hoe renners in het kluwen van het huidige puntensysteem het best kunnen ingezet worden. Evident is dat niet, want in elk niveau van wedstrijden — World Tour, ProSeries en alles daaronder – staat een verschillend aantal punten op het spel. De Tour is met 1.300 punten de hoogst gequoteerde wedstrijd, maar die winnen is voor de ploegen onderaan tamelijk utopisch.
Astana werkte een strategie van haalbare koersen uit. In de voorbije Ronde van Turkije kwam het met 300 punten naar huis, het equivalent van een overwinning in bijvoorbeeld de Omloop het Nieuwsblad. Data-man Saussine zoekt bewust koersen die minder sterk bezet zijn, maar waar relatief veel punten te rapen vallen. Als winnen niet haalbaar is, probeert de ploeg met zo veel mogelijk renners hoog te eindigen, want ook met ereplaatsen scoor je punten.
Wout Poels legt uit hoe het werkt: “Je kan wel iedereen naar de grote wedstrijden sturen, maar soms is er in de kleinere koersen net meer te rapen. ’t Is altijd een afweging: gaan we voor de dagzege of willen we een paar man in de top tien van het eindklassement? In een grote ronde tikken dagzeges goed aan. Toptienplaatsen zijn relatief gezien dan weer waardevoller in eendagswedstrijden. Je moet slim zijn en ja, we zijn daarin wel goed bezig.”
Koersen voor pakweg plaatsen drie, zes en negen wordt wel eens als demotiverend gezien, maar dat is niet hoe ze er bij Astana instaan: “Je kan ook zeggen: mooi dat iedereen voor zijn eigen kans mag gaan”, aldus Poels.
De strategie van Astana loont gigantisch. Het team maakte een achterstand van meer dan 5.000 punten goed en is op dit moment virtueel gered. Ze zijn ook de enige die heel openlijk aangeven dat ze bewust op punten mikken. Andere teams in degradatiegevaar zijn daar minder uitgesproken over.
Gijs Van Hoecke: “We staan relatief veilig op plaats zestien. Maar dat ik dat weet toont natuurlijk dat het leeft binnen de ploeg. De UCI-ranking staat in de bespreking op de eerste slide. Maar ik wil de ploegleiding daar wel echt voor prijzen: ze leggen geen extra druk op en ze passen de strategie ook niet aan.”
Van Hoecke nuanceert ook het grote data-plan van Astana: “Het gaat ook gewoon om centen. Als je een renner als Clément Champoussin kan binnenhalen, gaat die natuurlijk punten scoren.”
PicNic-PostNL staat het water aan de lippen, maar Bram Welten blijft optimistisch: “Binnen de ploeg weten we waarmee we bezig zijn. We hebben veel jongens die straks terugkomen uit blessure. Die gaan zeker nog punten scoren. We hoeven ons geen al te grote zorgen te maken.”
Milan Fretin blijft ondertussen scoren voor Cofidis. In navolging van Bram Welten wist ook hij heel precies wat zijn tweede plaats gisteren in Napels voor hem (en de ploeg) betekende: “Een tweede plaats in een Giro-rit? Dat zijn 130 punten.”
Dat is eigenlijk wat ik denk jaquote:Op donderdag 15 mei 2025 23:42 schreef Marcoss het volgende:
Kan best een dubbelslag voor iemand worden als RB geen zin heeft om het roze nu al te pakken
Bleek nog niet zo te zijnquote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:13 schreef Funzel het volgende:
Sorry als het al gevraagd was, maar Vine was toch al uitgevallen?
Dat bleek niet juist te zijn, net als bij Cerny die eerder in de etappe die ook als DNF werd aangemerkt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:13 schreef Funzel het volgende:
Sorry als het al gevraagd was, maar Vine was toch al uitgevallen?
Onkruid vergaat niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:13 schreef Funzel het volgende:
Sorry als het al gevraagd was, maar Vine was toch al uitgevallen?
"Kiest zijn ritten uit"-genotquote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Kelderman achterin, die gaat het nog niet proberen vandaag
Denk dat z'n focus al naar morgen is gegaanquote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dan zit je lekker achterin Twan... Beetje actief blijven
Dit lijkt me rijden voor de ritzege bij RBquote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het is nog 20km dalen maar het zou me verbazen als Red Bull wil gaan koersen vandaag
Voorsprong loopt wel langzaam op. Maar eens zien hoe hard ze gaan brommeren vanaf voet van Tagliacozzoquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:03 schreef Slobeend het volgende:
Ik had toch verwacht dat Roglic het roze ging weggeven vandaag.
Je kunt niet iets weggeven dat je niet hebtquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:03 schreef Slobeend het volgende:
Ik had toch verwacht dat Roglic het roze ging weggeven vandaag.
Ze verliezen toch langzaam maar zeker tijd op de vluchters, ze zullen straks het tempo wat op moeten voeren als ze de etappe willen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:12 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Je kunt niet iets weggeven dat je niet hebt
Hoorde wel dat ze bij RB zeggen dat deze klim gemaakt is voor Roglic. Waarschijnlijk willen ze dan vandaag rit + boni’s pakken om het roze dan morgen alsnog weg te geven. Zondag wordt sowieso wel een vreemde rit
Ja, als ze dit niet kunnen controleren voor de ritzege van Roglic, wordt het nog een lange Giro voor ze..quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ze verliezen toch langzaam maar zeker tijd op de vluchters, ze zullen straks het tempo wat op moeten voeren als ze de etappe willen.
Hoole lost wat openstaande rekeningen inquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:44 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ja, als ze dit niet kunnen controleren voor de ritzege van Roglic, wordt het nog een lange Giro voor ze..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |