michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 09:39 |
https://www.omroepflevola(...)ievluchten-en-f-35-s
Kennelijk is het stikstof probleem voor Lelystad nu opgelost
Het zal ook de druk op Schiphol aanzienlijk verlichten en ruimte geven voor woningbouw aldaar
quote: Het kabinet-Schoof wil over twee weken de beslissing nemen om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten én om nieuwe F-35's op het Flevolandse vliegveld te plaatsen. Dat meldt de Telegraaf donderdagochtend op basis van Haagse bronnen.
Het zou voor het vernieuwde vliegveld betekenen dat er een einde komt aan een jarenlange impasse. Wel lijkt het er op dat het kabinet slechts een kleine openstelling mogelijk wil maken.
In het plan dat volgens de Telegraaf over twee weken in de ministerraad op tafel ligt, zouden maximaal tienduizend vakantievluchten per jaar worden toegestaan.
Jaren geleden ging de Lelystadse luchthaven ervan uit dat zij zou beginnen met tienduizend jaarlijkse vluchten, om daarna verder te groeien. Er zouden namelijk 20.000 tot 25.000 vliegtuigbewegingen nodig zijn om rendabel te kunnen worden. Maar eind vorig jaar bleek dat Lelystad Airport ook bij tienduizend vakantievluchten uit de rode cijfers kan blijven.
quote: Lelystad Airport locatie voor defensie Al eerder wist De Telegraaf te melden dat defensie de ogen heeft laten vallen op Lelystad Airport. Momenteel heeft alleen de Schiphol Group een aanvraag voor een natuurvergunning lopen voor 10.000 commerciële vliegbewegingen per jaar. Hierdoor zal dit vliegveld een deel van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten.
Deze zijn volgens het kabinet belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee voor onze welvaart.
Bekijk ook:
Voorkeur Defensie gaat uit naar Lelystad Airport voor F-35 straaljagers Maar vanwege de toegenomen internationale dreiging en extra oefeningen heeft ook Defensie meer ruimte nodig. Nu zijn er 40 Nederlandse F35's. Deze ultramoderne jachtvliegtuigen zijn verdeeld over diverse bases. Komende jaren breidt dat aantal uit naar 57 stuks. Daarvoor is dus meer ruimte nodig, net als voor de extra capaciteit die nodig is om tijdelijk buitenlandse gevechtsvliegtuigen te stationeren.
De bedoeling is dat er in totaal 2300 sorties (1 sortie is het opstijgen en landen van een jachtvliegtuig) worden toegevoegd.
[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2025 10:13:12 ] |
DrDentz | donderdag 15 mei 2025 @ 09:41 |
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan. |
heywoodu | donderdag 15 mei 2025 @ 09:42 |
Benieuwd hoe irritant dit gaat worden. |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 09:43 |
quote: Ze moeten anders maar over het noorden weg vliegen |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 09:43 |
quote: nou voor vakantievluchten is het wel mooi ,. .lekker overdag vertrekken en nie te ver |
Moonversion | donderdag 15 mei 2025 @ 09:45 |
quote: gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last van |
xzaz | donderdag 15 mei 2025 @ 10:35 |
quote: Amsterdam joined the chat |
StateOfMind | donderdag 15 mei 2025 @ 10:47 |
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
[ Bericht 3% gewijzigd door StateOfMind op 15-05-2025 11:24:40 ] |
Nattekat | donderdag 15 mei 2025 @ 10:50 |
quote: Als iemand die onder een aanvliegroute van een aanvliegroute voor Schiphol woont kan ik je vertellen dat het reuze mee valt.
Af en toe komt er een vliegtuig laag over. Dat is echt maar een handjevol per dag. |
raptorix | donderdag 15 mei 2025 @ 10:50 |
Ik zit zelf onder een aanvliegroute, je hoort die dingen nauwelijks. |
Idisrom | donderdag 15 mei 2025 @ 10:55 |
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden. |
Frutsel | donderdag 15 mei 2025 @ 11:17 |
Jammer dat ze niet voor Twente kiezen |
Red_85 | donderdag 15 mei 2025 @ 11:19 |
Top. |
Red_85 | donderdag 15 mei 2025 @ 11:20 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder. Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden. Jamaar zo slim zijn we in NL niet. Logische infrastructuur is een vies woord. |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 15 mei 2025 @ 11:20 |
quote: Wat een gekke zin. Net alsof Volkel niet in Nederland ligt.
Als je er nou "De overige 32 stuks staan in Leeuwarden en Nederland" van had gemaakt... |
StateOfMind | donderdag 15 mei 2025 @ 11:25 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 11:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:[..] Wat een gekke zin. Net alsof Volkel niet in Nederland ligt. Als je er nou "De overige 32 stuks staan in Leeuwarden en Nederland" van had gemaakt... *neemt nog een bak koffie  |
AchJa | donderdag 15 mei 2025 @ 11:27 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden. Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis? Ooit hadden we 213 (!!!) F16's. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden. |
AchJa | donderdag 15 mei 2025 @ 11:31 |
Maare prima nieuws!  |
Het_Bokje | donderdag 15 mei 2025 @ 11:31 |
Inb4 Schiphol: "mijn vakantievluchten wat doe je! " |
StateOfMind | donderdag 15 mei 2025 @ 11:31 |
quote: Maar toch niet allemaal voor de F16's?
Ik kan me sowieso naast Volkel en Leeuwarden eigenlijk alleen nog Twente herinneren qua F16's.
Maar hoe dan ook, als we straks alle 57 F35's hebben, dan staan er netto 49 in Nederland. Dat moet toch wel over 2 reeds bestaande basissen te verdelen zijn. |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 11:42 |
quote: Ze moeten toch Lelystad een keer gaan gebruiken , waarom WEER nieuw bouwen dan ?
voor vakantie vluchten vind ik het wel fijn, beter dan Brussel of Dortmund |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 11:43 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder. Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden. er gaan vast aparte bussen naar toe vanaf station Utrecht , Groningen, Rotterdam, Amsterdam Tot de Lelylijn er ligt |
AchJa | donderdag 15 mei 2025 @ 11:46 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef StateOfMind het volgende:[..] Maar toch niet allemaal voor de F16's? Ik kan me sowieso naast Volkel en Leeuwarden eigenlijk alleen nog Twente herinneren qua F16's. Maar hoe dan ook, als we straks alle 57 F35's hebben, dan staan er netto 49 in Nederland. Dat moet toch wel over 2 reeds bestaande basissen te verdelen zijn. We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.
Daarbij zijn de eisen voor de F35 (infra, beveiliging etc) een stuk anders dan voor de F16.
[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 15-05-2025 11:57:59 ] |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 11:56 |
quote: Schiphol is voor internationaal vliegverkeer Bangkok, Istanboel, Dubai , New York ,Qatar , Montreal, Tokio , Peking, Shanghai
Lelystad is voor Marbella, Ibiza en Canarische eilanden, Antalya |
Hyperdude | donderdag 15 mei 2025 @ 12:01 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 11:46 schreef AchJa het volgende:[..] We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed. Daarbij zijn de eisen voor de F35 (infra, beveiliging etc) een stuk anders dan voor de F16. Vroeger veel gevlogen op Deelen. Met modelvliegtuigen 
Stonden ook toffe oude jagers. Meteors ofzo.Kon je mooi op klimmen. |
PluggieOD | donderdag 15 mei 2025 @ 12:02 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden. Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis? Ooit hadden we 213 (!!!) F16's. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. Dit gaat alleen over geluidsspreiding van af en toe een oefenapproach oid |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 13:18 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. het gaat niet om goedkoop bij defensie, anders komen we nooit aan die 5%
En Lelystad is toch een airport een sterke defensie waardig he
linksaf naar de UK en rechtdoor naar de poolcirkel; en rechtsaf naar de vijand Vollebroek kan procederen wat ie wil met zijn bramen, maar dit gaat ie niet winnen
Vuilebroek kan de pot op verder https://www.destentor.nl/(...)%2Fwww.google.com%2F
quote: 'Geen F35-straaljagers in Twente'; defensie kiest voor ander vliegveld De voormalige militaire vliegbasis Twenthe wordt geen uitvalsbasis voor F35-jachtvliegtuigen. De straaljagers worden gestationeerd op Lelystad Airport, melden De Telegraaf en de NOS.
De luchtmacht heeft nu 50 F35's, die zijn gestationeerd op de militaire vliegvelden Volkel en Leeuwarden.
|
Glazenmaker | donderdag 15 mei 2025 @ 13:21 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden. Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis? Ooit hadden we 213 (!!!) F16's. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. In de tijd van 200 straaljagers waren er meer dan twee vliegvelden en gefeliciteerd: je ziet zo te zien voor het eerst dat Defensie misbruikt wordt als lokaal werkgelegenheidsproject. |
Nober | donderdag 15 mei 2025 @ 13:21 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden. Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis? Ooit hadden we 213 (!!!) F16's. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. De F35 maakt nog veel meer teringherrie dan de F16. Misschien heeft dat er mee te maken. |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 13:31 |
quote: Maar veel minder mensen he
en dat ze meer lawaai maken dan een F 16 dat is niet logisch
 |
Dutchguy | donderdag 15 mei 2025 @ 13:36 |
Pal naast een van de belangrijkste natuurgebieden. Moet nog zien dat dit door gaat. |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 13:41 |
quote: niet te vergelijken met vliegbasis TwentHe
quote: Vliegbasis Twenthe beschikt over 130 hectare natuur- en recreatiegebied toegankelijk voor publiek. De Lonnekerberg en Hof Espelo en de landgoederen van Driene zijn weer verbonden. Een bijzondere plek rijk aan historie. Je mag van zonsopgang tot zonsondergang wandelen en/of fietsen over en door het natuurgebied. Ben je daar wel eens geweest >?? https://www.landschapoverijssel.nl/
quote: De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst. Daarna volgde de Nederlandse luchtmacht. Pas in de jaren zestig was er weer sprake van burgerluchtvaart. Ondertussen ging de natuur in de omliggende landgoederen en bossen haar gang.
Het gebied ontwikkelde zich tot een waardevol natuur- en recreatiegebied waar iedereen nu van mag genieten. En het vliegveld? Rondom de voormalige startbaan is inmiddels de bedrijvencampus Technology Base gevestigd. De hangars en de omliggende terreinen dienen als evenementen locatie.
Onderweg De landgoederen met hun bossen zorgden vooral voor de camouflage.
Wat er zich de afgelopen bijna 100 jaar in het geheim tussen de bomen en struiken heeft afgespeeld, mag nu worden verteld en soms zelfs levensecht worden ervaren. Het jarenlang intensief maaien had een onverwacht bijeffect: op de schrale grond ontwikkelde zich een ware bloemenzee en er groeien veel zeldzame plantensoorten.
Er zijn verschillende fiets- en wandelroutes om het gebied te verkennen. Alvast een paar highlights die je onderweg tegenkomt.
[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2025 13:57:35 ] |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 13:48 |
quote: het nadeel van Lelystad is juist dat het erg kaal is nog |
TargaFlorio | donderdag 15 mei 2025 @ 13:55 |
quote: Maar wel een feit. |
AchJa | donderdag 15 mei 2025 @ 13:56 |
quote: Vliegbasis TwentHe... |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 13:57 |
quote: je moet er wat voor over hebben om de Russen van je lijf te houden he |
PluggieOD | donderdag 15 mei 2025 @ 13:58 |
"De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst"
😂 |
TargaFlorio | donderdag 15 mei 2025 @ 14:01 |
quote: Dat staat er los van maar misschien zou defensie en de overheid daar wel eerlijk over kunnen zijn. |
Dutchguy | donderdag 15 mei 2025 @ 14:09 |
quote: Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet. |
AchJa | donderdag 15 mei 2025 @ 14:11 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 13:58 schreef PluggieOD het volgende:"De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst" 😂 Dat was het hoofd Fliegerhorst ofzo?  |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 14:35 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:[..] Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet. beter herrie van je eigen straaljagers dan van de Russen
na afloop van de oorlog kunnen ze er weer madeliefjes laten groeien als jij dat liever hebt |
Nebelwerfer | donderdag 15 mei 2025 @ 14:46 |
quote: Vast niet bij ons over de kern.  |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 14:47 |
quote: irritant voor de russen |
Dutchguy | donderdag 15 mei 2025 @ 14:52 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 14:35 schreef michaelmoore het volgende:[..] beter herrie van je eigen straaljagers dan van de Russen na afloop van de oorlog kunnen ze er weer madeliefjes laten groeien als jij dat liever hebt "Sounds of freedom".  |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 14:55 |
quote:
quote: Critici vrezen alsnog geluidsoverlast, maar vanuit het kabinet klinkt dat er ook enig begrip moet zijn voor F35-geluid dat als ’the sound of freedom’ wordt omschreven .
vakantie verkeer dat is vliegverkeer dat men bij Schiphol weer minder last van heeft he
daarnaast hoe moeten we de oorlog winnen als we gaan zeuren over het vreselijke geluid van onze eigen jongens bij de luchtmacht
stelletje ouwe wijven |
Bargehassus | donderdag 15 mei 2025 @ 14:55 |
"Beter een F-35 in je tuin dan een Rus in je keuken." Zo, die is weer actueel. |
Puzzie | donderdag 15 mei 2025 @ 14:56 |
quote: lol  |
Dutchguy | donderdag 15 mei 2025 @ 15:46 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:[..] [..] . vakantie verkeer dat is vliegverkeer dat men bij Schiphol weer minder last van heeft he daarnaast hoe moeten we de oorlog winnen als we gaan zeuren over het vreselijke geluid van onze eigen jongens bij de luchtmacht stelletje ouwe wijven Beter een oud wijf dan een bang wijf.
. |
michaelmoore | donderdag 15 mei 2025 @ 15:56 |
quote: Lelystad is een mooie locatie voor autonome drones te fabriceren en testen en munitieopslag
[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2025 16:11:01 ] |
icecreamfarmer_NL | donderdag 15 mei 2025 @ 16:07 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden. Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis? Ooit hadden we 213 (!!!) F16's. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. Toen hadden we ook meer basissen en je wilt spreiding vanwege overlast. |
michaelmoore | vrijdag 16 mei 2025 @ 11:24 |
Inwoners Lelystad hebben liever vakantievluchten naar Turkije en Spanje dan F35 geloof ik Als ze dat stunten maar boven de NOP doen of IJsselmeer of boven de waddenzee
Voordeel is wel dat bij Schiphol de druk er een beetje af kan en het aantal vluchten kan dalen naar 450.000
quote: Inwoners Lelystad over F-35’s: ‘Dat is wel schrikken’ 11:21 Video Lelystad Airport lijkt onverwacht alsnog open te gaan en dat niet alleen voor passagiersvluchten, maar mogelijk ook voor F-35’s.
In Nieuws van de dag bespreken Yteke de Jong en Suzette Nesselaar het plan en de zorgen van omwonenden, die zich overvallen voelen. .
quote: Komst F-35 leidt tot gejuich in Lelystad, tegenstanders en actiegroepen maken herrie: ' Ruimhartige compensatie' author avatar Yteke de Jong
1 uur geledenin Financieel
Amsterdam - De opening van Lelystad Airport voor vakantieverkeer en een basis voor gevechtsvliegtuig F-35 wordt door bestuurders positief ontvangen.. Vakantievluchten In Lelystad is een groep rond voormalig wethouder Jop Fackeldey in het project blijven geloven. ,,
Een vliegveld leidt altijd tot meer economische activiteit, die we als Lelystad nodig hebben.
Hoewel de arbeidsmarkt in de afgelopen tien jaar is veranderd, is hier nog altijd sprake van werkloosheid.
Nu is Schiphol de grootste werkgever in Lelystad.
Het zou mooi zijn als deze mensen dichter bij huis kunnen werken", zegt Fackeldey.
[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2025 11:41:06 ] |
Gunner | vrijdag 16 mei 2025 @ 11:42 |
het is een beetje hindsight, maar zijn die actieclubs niet feitelijk slechter af nu? |
Red_85 | vrijdag 16 mei 2025 @ 11:53 |
quote: Prima gebaar naar die clubs. |
Gunner | vrijdag 16 mei 2025 @ 11:56 |
Nieuws van vandaag;
Omroep Flevloland - Minister 'verbaasd' over meerderheid Tweede Kamer tegen vakantievluchten
Omroep Flevoland - Ministerie: natuurvergunning Lelystad Airport is nog niet rond
Lekker gewerkt hoor. |
Gia | vrijdag 16 mei 2025 @ 11:59 |
quote: Wij hebben hier regelmatig oefenvluchten vanuit Volkel. Die hoor je echt wel, maar het stoort me niet. Vind dat wel mooi. |
Tjoent | vrijdag 16 mei 2025 @ 12:03 |
The sound of freedom  |
raptorix | vrijdag 16 mei 2025 @ 12:07 |
quote: Op vrijdag 16 mei 2025 11:59 schreef Gia het volgende:[..] Wij hebben hier regelmatig oefenvluchten vanuit Volkel. Die hoor je echt wel, maar het stoort me niet. Vind dat wel mooi. Ja in de jaren 80 vlogen de F16s gewoon door heel Nederland, ik vond dat altijd prachtig, in Amsterdam heb ik 2 keer een straaljager over gehad in 25 jaar  |
michaelmoore | vrijdag 16 mei 2025 @ 12:11 |
Beter airport Rotterdam sluiten , airport Lelystad open en TATA dicht dit zal de Randstad schone ademruimte geven , hoogwaardige woningbouw en betere en schonere lucht
quote: Daarom komt Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek nu met een voorstel om de stikstof- en natuurcrisis op te lossen. :quote: Zo bepleit MOB de gehele dan wel gedeeltelijke sluiting van Tata Steel. Zo;n sluiting zou volgens MOB gepaard moeten gaan met ruimte voor huizen :quote: Daarnaast moet het aantal vliegbewegingen bij Schiphol fors omlaag, en wordt het vliegveld bij Rotterdam gesloten als het aan MOB ligt.
quote: Wacht met smart De initiatiefgroep "Lelystad Airport Moet Door" zegt: "Uiteraard wachten we de besluitvorming met grote belangstelling af, maar we hopen dat het kabinet na al deze jaren nu ook daadwerkelijk knopen door zal hakken.
Het Lelystads en het Flevolandse bedrijfsleven wacht met smart op de regionale impuls die de openstelling van de luchthaven voor groothandelsverkeer betekent. Ze kan niet wachten op deze zo nodige versterking van de economische infrastructuur, waarvoor de omvangrijke investeringen reeds zijn gedaan."
Volgens de groep is uit recent onderzoek gebleken dat 61 procent van het Flevolanders voor opening van het vliegveld is voor vakantievluchten .
[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2025 12:24:05 ] |
michaelmoore | zaterdag 17 mei 2025 @ 11:16 |
Nu zal toch de Lelylijn ook wel doorgaan verwacht ik , eindelijk het noorden ontsloten , en de HSL naar Kopenhagen kan dan doorgaan, met subsidie van Brussel
quote: Het vliegveld wordt nu gebruikt door vliegscholen en privéjets, in de volksmond ’kleine luchtvaart’ genoemd.
Donderdag werd bekend dat het kabinet een besluit wil nemen om de luchthaven eindelijk te openen voor gewone lijnvluchten en een basis voor de F-35. De nieuwe vertrekhal is al jaren klaar, maar de opening voor de commerciële luchtvaart is al sinds 2018 een flink aantal keer uitgesteld vanwege maatschappelijke en politieke weerstand.
Vakantievluchten In Lelystad is een groep rond voormalig wethouder Jop Fackeldey in het project blijven geloven. „ Een vliegveld leidt altijd tot meer economische activiteit, die we als Lelystad nodig hebben.
Hoewel de arbeidsmarkt in de afgelopen tien jaar is veranderd, is hier nog altijd sprake van werkloosheid. Nu is Schiphol de grootste werkgever in Lelystad.
Het zou mooi zijn als deze mensen dichter bij huis kunnen werken”, zegt Fackeldey.
quote: De provincie Flevoland is positief over de economische impuls die de luchtmachtbasis en de vakantievluchten met zich mee kunnen brengen, maar waarschuwt voor de overlast.
Ook willen provincie en gemeente Lelystad per se dat er vakantievluchten bijkomen.
Maar daar komen nu vluchten bij van de F-35, die veel meer herrie maakt. „
We hebben zorgen over de hinder van jachtvliegtuigen voor de omwonenden.
Om de overlast te beperken, vragen we Defensie de routes te optimaliseren en de betreffende gehinderden ruimhartig te compenseren”, zegt een woordvoerder van de provincie.
|
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 17:05 |
https://www.telegraaf.nl/(...)-op-lelystad-airport
Wil men de nationale defensie op het spel zetten om maar te voorkomen dat er woningen gebouwd gaan worden in de Flevo?/ Gaat de angst voor woningbouw zo diep??
Die stikstof vergunning was dus gewoon een rotsmoes
quote: Jarenlange patstelling Er is al jaren een patstelling over het wel of niet openen van Lelystad Airport, terwijl alles al klaarstaat voor gebruik.
Er is onder meer discussie over geluidsoverlast en stikstofuitstoot.
Ulysse Ellian VVD-Tweede Kamerlid "Het is niet dat deze jongens voor de lol een rondje vliegen. Het is bittere noodzaak."
Zover ik weet is stikstof voor het openen van het vliegveld geen probleem", zegt Ellian, die kritiek uit op de trage besluitvorming. " Er doet zich een geweldige mogelijkheid voor en dat heeft Tuinman hartstikke goed bedacht.
De F-35 moet meer kunnen vliegen, een ijzersterke luchtmacht is met alle dreigingen hartstikke nodig. Vanaf Lelystad Airport heb je de minste overlast."
[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2025 19:40:58 ] |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 19:12 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:[..] Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet. De straaljagers F35 op Lelystad die gaan wel door , dat is het punt niet De stikstof vergunning die gaat nu toch gegeven worden voor straaljagers
Het gaat om de vakantievluchten lees ik nu
[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2025 19:34:13 ] |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 21 mei 2025 @ 19:52 |
quote: Ik weet een veel betere:
Liever een Russin in bed dan een kruisraket. |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 19:55 |
quote: als de straal jagers dan maar niet over de veluwe vliegen anders schrikken de wolven |
MadMaster | woensdag 21 mei 2025 @ 19:58 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 11:56 schreef michaelmoore het volgende:[..] Schiphol is voor internationaal vliegverkeer Bangkok, Istanboel, Dubai , New York ,Qatar , Montreal, Tokio , Peking, Shanghai Lelystad is voor Marbella, Ibiza en Canarische eilanden, Antalya Elk vliegveld z'n eigen doelgroep om de hoek… |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 21 mei 2025 @ 20:03 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 11:56 schreef michaelmoore het volgende:Schiphol is voor internationaal vliegverkeer Bangkok, Istanboel, Dubai , New York ,Qatar , Montreal, Tokio , Peking, Shanghai Lelystad is voor Marbella, Ibiza en Canarische eilanden, Antalya Op zich ben ik het ermee eens dat Schiphol voor internationaal luchtverkeer is. Maar een heleboel passagiers die Schiphol aandoen, zijn overstappende passagiers, en Schiphol verdient daar nauwelijks op. Dat kan dus best wel minder.
Voor vakantievluchten hebben we al Eindhoven, of is dat niet genoeg? |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 20:03 |
quote: schiphol is de Hub functie , Lelystad is om met vakantie te gaan
met de trein naar Lelystad en dan weg |
MadMaster | woensdag 21 mei 2025 @ 20:05 |
quote: Jij mag vanaf Lelystad opstijgen, blijf ik het doen vanaf Schiphol… |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 20:05 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 20:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:[..] Op zich ben ik het ermee eens dat Schiphol voor internationaal luchtverkeer is. Maar een heleboel passagiers die Schiphol aandoen, zijn overstappende passagiers, en Schiphol verdient daar nauwelijks op. Dat kan dus best wel minder. Voor vakantievluchten hebben we al Eindhoven, of is dat niet genoeg? voor het noorden van Nederland niet , dan beter Lelystad gebruiken
quote: tenzij Schiphol daar mee stopt want Schiphol moet krimpen |
MadMaster | woensdag 21 mei 2025 @ 20:11 |
quote: Ik denk niet dat ik me wat dat betreft zorgen hoef te maken. Vluchten genoeg nog, ook als er een paar procent minder vluchten gemaakt mogen worden… |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 20:14 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 20:11 schreef MadMaster het volgende:[..] Ik denk niet dat ik me wat dat betreft zorgen hoef te maken. Vluchten genoeg nog, ook als er een paar procent minder vluchten gemaakt mogen worden… vluchten naar Suriname die blijven vanaf Schiphol gaan , dat klopt |
MadMaster | woensdag 21 mei 2025 @ 20:15 |
quote: Mooi, nog nooit geweest, maar staat wel nog op de wenslijst… |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 21 mei 2025 @ 20:15 |
quote: Zou het voor vakantiegangers uit het noorden veel uitmaken of hun vakantievlucht vanaf Lelystad of vanaf Eindhoven of vanaf een andere luchthaven in Nederland vertrekt? |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 20:21 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:[..] Zou het voor vakantiegangers uit het noorden veel uitmaken of hun vakantievlucht vanaf Lelystad of vanaf Eindhoven of vanaf een andere luchthaven in Nederland vertrekt? ja misschien vertrekt iedereen liever vanaf Dortmund of Brussel, dat weet je niet
dat ligt per geval anders Schiphol is erg duur geworden
vakantie vluchten vanaf Dortmund of Brussel is ook goedkoper dat gaat vaak om een paar tientjes tot 100 euro verschil Dat komt door de CO2 heffing
Schiphol is erg duur voor korte vluchten
[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2025 23:32:24 ] |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 21:27 |
Bekijk deze YouTube-video |
michaelmoore | donderdag 22 mei 2025 @ 04:51 |
quote: Op woensdag 21 mei 2025 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:[..] Zou het voor vakantiegangers uit het noorden veel uitmaken of hun vakantievlucht vanaf Lelystad of vanaf Eindhoven of vanaf een andere luchthaven in Nederland vertrekt? https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter nou voor Lelystad zeker wel , dit vliegveld is voor de Flevo en het noorden essentieel voor de verdere ontwikkeling en om een deel van Nederland te blijven voor recreatie en woningbouw
Ruimte genoeg in het noorden voor woningbouw
En aangezien Schiphol zo duur is en krimpen moet, zal ik zeker van vliegveld Lelystad gebruik gaan maken
[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 22-05-2025 10:37:30 ] |
michaelmoore | donderdag 22 mei 2025 @ 18:10 |
Mogelijk kan het asielzoekerscentrum in Budel dat gaat sluiten bij het Airport Lelystad komen dat blijft dan een uitwisseling binnen defensie
https://www.rtl.nl/nieuws(...)azc-budel-gaat-terug
Budel de grootste asiel opvang van Nederland |
michaelmoore | vrijdag 23 mei 2025 @ 17:42 |
https://www.telegraaf.nl/(...)es-en-munitie-opslag
BBB wil geen kostbare landbouwgrond opofferen voor vakantie vliegen, wel voor F35 s
NSC is tegen vakantievluchten wegens geluidoverlast, maar wel voor F35 , dat snap ik niet , want F35 maakt veel meer lewaai
https://www.bnr.nl/nieuws(...)Fwww.bnr.nl%2Fnieuws
quote: Discussie over Lelystad Airport suddert voort; wel nieuwe locaties voor kazernes en munitie-opslag onze parlementaire redactie
Aangepast: 25 min geleden36 min geledenin Binnenland
Den Haag - Het Lelystad Airport-dossier blijft als een steen op de maag van het kabinet liggen.
Hoewel Defensie nu een claim op het nog altijd ongeopende vliegveld heeft gelegd om daar F-35’s te kunnen stallen, suddert de discussie nog voort.
Minister Madlener (Infrastructuur) moet aan de bak om steun te regelen voor de door hem, Schiphol en de provincie Flevoland gewenste 10.000 burgervluchten.
quote: Een pijnlijke nederlaag voor Tuinman is dat het niet is gelukt om een plek te vinden voor een nieuw oefenterrein om te trainen met explosieven. Hiervoor was ook Lelystad in beeld, maar dat gaat uiteindelijk niet door. Toch zette hij een streep door Lelystad als locatie, onder meer vanwege de vrees dat explosies de dunne kleilaag in Flevoland doorbreken waardoor er zout grondwater naar boven zou komen. .
Het oefenterrein was daarnaast moeilijk te combineren met het openen van het nabije Lelystad Airport en gaat ten koste van ’waardevolle landbouwgrond’.
Op andere plekken heeft de BBB-staatssecretaris er overigens wel voor gekozen om de door zijn partij geliefde boerenland op te offeren. Bij sommige locaties gaat dat om honderden hectares aan akkers
Bij NSC gaat het om de geluidsoverlast voor de omgeving, BBB wil dat eventuele vrijgekomen stikstofruimte eerst gebruikt wordt voor PAS-melders,
.
[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2025 09:34:48 ] |
Candymannetje | vrijdag 23 mei 2025 @ 18:50 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:50 schreef Nattekat het volgende:[..] Als iemand die onder een aanvliegroute van een aanvliegroute voor Schiphol woont kan ik je vertellen dat het reuze mee valt. Af en toe komt er een vliegtuig laag over. Dat is echt maar een handjevol per dag. Ik woon in een laagvlieggebied van defensie. Dat is wel tof, af en toe gaan ze echt laag over de grond. |
michaelmoore | vrijdag 23 mei 2025 @ 21:15 |
quote: Die F 35 laagvlieg oefeningen over de Noord Oost Polder, dat is helemaal geen probleem ,
Het probleem is dat men vanaf dat vliegveld met vakantie wil gaan naar Spanje en Turkije , vanwege die CO2 uitstoot over de kwetsbare natuur in de Flevopolder en de Noord Oost Polder en de stikstof op de aardappels
Daar heb je vanaf Schiphol geen last van , want daar vliegen ze naar de Noordzee weg , En de BBB wil geen kostbare landbouwgrond opofferen voor vakantievliegtuigen
[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2025 09:31:40 ] |
michaelmoore | vrijdag 23 mei 2025 @ 23:02 |
quote: Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding. De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden. Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan. Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis? Ooit hadden we 213 (!!!) F16's. Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen. goedkoop dat is helemaal het criterium niet , we moeten de 3,5% van het BNP besteden van Trump 3.,5% van 1200 is 40 miljard euro
quote: Bruto Binnenlands Product 1.177 miljard euro (4,4% hoger dan in 2024) Als we zunig gaan lopen doen met ouwe hangars slopen, dan halen we dat never nooit nie
[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2025 09:56:26 ] |
michaelmoore | zaterdag 24 mei 2025 @ 10:00 |
quote: Laten we nu en beetje zuinig doen met natuur alsje blieft https://vliegveldtwenthe.(...)/natuur-en-omgeving/ jij wilt overal maar vliegtuigen stallen he ,
als jij maar op citytrip kan naar Tokio
quote: 150.000 jaar landschapshistorie De Lonnekerberg, waaraan Vliegveld Twenthe is gelegen, ontstond ruim 150.000 jaar geleden. Een reusachtige ijslob diepte het Dinkeldal uit en aan de zijkant vormde zich een stuwwal die van noord naar zuid-Twente loopt. . Ten westen van de wal ontsprong het bekenstelsel van de Regge, dat over het vliegveldterrein meandert.
De Lonnekerberg ligt midden op de stuwwal en is zo'n 60 meter hoog. Wanneer je van de Duitse grens naar Enschede fietst of wandelt, voel je het hoogteverschil!
Tijdens de laatste ijstijd, 20.000 jaar geleden, bereikte het landijs niet ons land, maar was er wel sprake van een poolklimaat.
De wind had er vrij spel, doordat er geen begroeiing was. Hierdoor ontstonden dekzandruggen die nog altijd herkenbaar zijn in het landschap.
https://www.upinthesky.nl(...)r-vliegbasis-twente/
quote: Christophe van der Maat, de vorige staatssecretaris van Defensie, heeft tijdens zijn termijn een onderzoek ingesteld of Defensie haar F-35's mogelijk kwijt kan op Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport of Twente Airport.
De terugkeer van Defensie, in wat voor vorm dan ook, zal gevolgen hebben voor het nieuwe recreatieve natuurgebied op het terrein.
Om deze reden zou D66 Enschede graag zien dat de natuur aldaar beschermd wordt.
Tegenover 1Twente laat Van der Veen weten dat ze raadsvragen heeft gesteld over de mogelijkheden de natuur te beschermen. Dat staat volgens haar overigens los van de discussie over de komst van de F-35: ' Hoewel we grote zorgen hebben over de geluidsoverlast voor mens en natuur, zijn we niet op voorhand tegen F35's op Twente Airport', zegt Van der Veen, 'Maar het is wel onacceptabel om het natuurgebied ten zuiden van de baan op te offeren om daar shelters, hangars of andere voorzieningen te kunnen bouwen.'
[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2025 11:30:23 ] |
michaelmoore | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:00 |
Rusland gaat 75 nieuwe luchthavens openen, hebben ze wel aan de stikstof gedacht , komt er zo bij me op
https://ria.ru/20250423/aeroporty-2012986352.html?in=t
quote: Mishustin kondigde plannen aan om nog eens 75 luchthavens in Rusland te openen Misjoestin kondigde aan dat Rusland van plan is om tegen 2030 nog eens 75 luchthavens te openen
|
Halcon | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:02 |
quote: V.w.b. defensie is er van alles toegezegd aan de NAVO. Dat zul je ook ergens waar moeten maken. Vakantievluchten zijn gewoon paupervluchten naar Turkije. |
michaelmoore | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:03 |
quote: maar voor lelystad en omgeving en de groei van het noorden ., NOP , Friesland en Groningen extreem belangrijk |
Halcon | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:05 |
quote: Ja?
Noorden hebben ze in Groningen toch ook een vliegveld?
Als er nu een ding is waar je op kunt besparen (qua vervuiling), dan zijn het wel al die korte vakantievluchten. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een paar kilometer per uur minder hard op de snelweg of 20 schijtende koeien minder. |
michaelmoore | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:05 |
quote: Op vrijdag 30 mei 2025 15:05 schreef Halcon het volgende:[..] Ja? Noorden hebben ze in Groningen toch ook een vliegveld? Als er nu een ding is waar je op kunt besparen (qua vervuiling), dan zijn het wel al die korte vakantievluchten. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een paar kilometer per uur minder hard op de snelweg of 20 schijtende koeien minder. nu gaan ze vanaf schiphol , dus dat maakt niet uit |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:06 |
quote: We kunnen natuurlijk ook uit de NAVO stappen. Dan hebben we ook geen verplichtingen meer aan de NAVO. Dat spaart ons een heleboel geld uit. |
Halcon | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:08 |
quote: Je zou ze daar ook wel kunnen schrappen of minderen. Lijkt me de facto nu echt iets waar je weinig aan hebt. |
michaelmoore | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:08 |
quote: Met Rutte als Baas van de NATO , nee dat gaan ne we nooit doen laat ze maar investeren wat mij betreft 1.000.000 autonome drones per jaar fabriceren , met een dodelijk lading voor Moscow |
michaelmoore | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:09 |
quote: nee dat doen we niet, vanaf 2028 gaat Schiphol ook weer groeien |
Halcon | vrijdag 30 mei 2025 @ 15:09 |
quote: Ja, dat kan ook, maar niet echt realistisch dat dat op korte of middellange termijn gaat gebeuren. |