quote:
Op woensdag 14 mei 2025 10:40 schreef SuperNeger het volgende:Ik heb wat kennissen die het helaas wat minder hebben (mede door hun eigen drugsgebruik en schulden) maar ik kwam er laatst dus achter dat zij veel gebruik maken van diensten als buy now pay later. Klarna of zo. Natuurlijk heb ik geprobeerd te bemiddelen maar ze snappen het niet echt en tevens is het ook niet mijn verantwoordelijkheid als vriend en laat ik het lekker aan hun bewindvoering over. Maar wat ik dus gek vind is dat er hier geen enkele screening of wat dan ook aan te pas komt? En blijkbaar is er ook geen rente? Dus is dat niet een bubbel die op den duur gaat barsten?
Mijn vraag is eigenlijk wie weet precies hoe dit werkt en waarom dit opeens zo gigantisch populair is? Het is onstaan in Amerika volgens mij waar mensen letterlijk fast food bestellingen aan de deur financiëren in delen maar het kan nu blijkbaar ook in Nederland.
Bekijk deze YouTube-videoIk maak me hier een beetje zorgen om. Is dit niet het ultieme ingrediënt voor een economische crisis? Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, of jullie ook van dit soort diensten gebruik maken en concerttickets in delen betalen enzovoort.
quote:
Op woensdag 14 mei 2025 11:17 schreef Irritatie100 het volgende:De winst voor die bedrijven zit hem vooral in de extra kosten die ze berekenen aan mensen die niet op tijd betalen. Dat zullen er relatief gezien best wel veel zijn.
Ik gebruik Klarna overigens wel regelmatig. Voor digitale dingen en kleinere aankopen betaal ik altijd wel gelijk met iDeal, maar bij bijvoorbeeld kleding die ik in meerdere maten heb besteld en waarvan ik dus al weet dat de helft terug gestuurd gaat worden vind ik het wel fijn. Ook bij duurdere aankopen als elektronica vind ik het wel een veilig idee, het is tegenwoordig immers maar matig gesteld bij de pakketbezorgers en altijd weer afwachten of zoiets netjes en onbeschadigd afgeleverd gaat worden.
Dat gezegd hebbende kan ik gewoon normaal met geld omgaan, dus op het moment dat het binnen is en ik ben tevreden betaal ik het dezelfde dag nog. Ik maak ook nooit gebruik van het betalen in delen. Als je het zo gebruikt is er niets mis mee en gewoon een fijne service.
dit dus.
en daar zijn ze door, o.a. Boos en vele andere programmas, al heel veel op aangesproken maar de rotte dienst blijft.
het verdienmodel is mensen die niet op tijd betalen en dat is vele malen rotter dan je denkt. mensen die financieel goed zitten, en Klarna eens gebruiken voor een betaling achteraf ofzo
(zijstraatje, dat helpt je niks want je gaat namelijk een overeenkomst met de verkoper aan voor je product, en een losse overeenkomst met Klarna. is het product niet goed? moet je nog steeds Klarna betalen, die is hier geen partij in. dus de gedachte ik betaal met Klarna dan kan ik eerst inspecteren en daarna betalen slaat werkelijk nergens op. dan moet je een creditcard kopen waar een fatsoenlijke kopers bescherming inzit. but i digress. ) die betalen die rekening op tijd en als ze hem dan eens missen, ach, reminder en de boete betalen.
het rotte zit erin dat Klarna actief, door geen enkele check te doen en actief te zijn op sites waar mensen met problematische schulden graag kijken, zich focust op de groep die schulden heeft, het liefst problematische. want dan kopen die mensen iets, kunnen ze niet betalen, dus ze gebruiken Klarna, die weten, die gaan nevernooitniet op tijd betalen, lekker, en incasseren vrolijk al die boetes. desnoods met een deurwaarder. ze weten vantevoren al dat deze mensen een boete gaan krijgen. en dat die mensen het al financieel zwaar hebben. maar willens en wetens targeten ze die doelgroep.
dus exact dat hierboven. ze verdienen geld aan de boetes voor het te laat betalen.