abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 mei 2025 @ 10:40:52 #1
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217629425
Ik heb wat kennissen die het helaas wat minder hebben (mede door hun eigen drugsgebruik en schulden) maar ik kwam er laatst dus achter dat zij veel gebruik maken van diensten als buy now pay later. Klarna of zo. Natuurlijk heb ik geprobeerd te bemiddelen maar ze snappen het niet echt en tevens is het ook niet mijn verantwoordelijkheid als vriend en laat ik het lekker aan hun bewindvoering over. Maar wat ik dus gek vind is dat er hier geen enkele screening of wat dan ook aan te pas komt? En blijkbaar is er ook geen rente? Dus is dat niet een bubbel die op den duur gaat barsten?

Mijn vraag is eigenlijk wie weet precies hoe dit werkt en waarom dit opeens zo gigantisch populair is? Het is onstaan in Amerika volgens mij waar mensen letterlijk fast food bestellingen aan de deur financiëren in delen maar het kan nu blijkbaar ook in Nederland.

Bekijk deze YouTube-video

Ik maak me hier een beetje zorgen om. Is dit niet het ultieme ingrediënt voor een economische crisis? Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, of jullie ook van dit soort diensten gebruik maken en concerttickets in delen betalen enzovoort.
Man of Steal.
pi_217629526
Niet een antwoord op je vraag, maar het kabinet is er mee bezig (maar kan het schijnbaar niet verbieden):
https://nos.nl/artikel/25(...)r-kan-niet-verbieden
pi_217629571
Volgens mij is het tegenwoordig populair omdat er minimale checks op zitten (alleen een ID check? geen BKR etc.) en je rentevrij kan aflossen.

Mensen staan dus ook niet veel stil bij de eventuele gevolgen.
  woensdag 14 mei 2025 @ 11:03:37 #4
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217629575
Ik doe het eigenlijk altijd bij kleding of artikelen waar je niet zeker over bent, dan is het lekker makkelijk aangezien er bij een retour geen cent hoeft te worden afgerekend of teruggestort.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217629591
Ik had er nog nooit van gehoord. Hier wat meer informatie:

https://www.afm.nl/nl-nl/(...)nen/achteraf-betalen
  woensdag 14 mei 2025 @ 11:12:05 #6
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_217629625
Dat was voor internet heel normaal toch? Je bestelde bijvoorbeeld wat bij de Wehkamp en als dan de bestelling arriveerde zat daar een acceptgiro bij die je moest betalen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_217629648
De winst voor die bedrijven zit hem vooral in de extra kosten die ze berekenen aan mensen die niet op tijd betalen. Dat zullen er relatief gezien best wel veel zijn.

Ik gebruik Klarna overigens wel regelmatig. Voor digitale dingen en kleinere aankopen betaal ik altijd wel gelijk met iDeal, maar bij bijvoorbeeld kleding die ik in meerdere maten heb besteld en waarvan ik dus al weet dat de helft terug gestuurd gaat worden vind ik het wel fijn. Ook bij duurdere aankopen als elektronica vind ik het wel een veilig idee, het is tegenwoordig immers maar matig gesteld bij de pakketbezorgers en altijd weer afwachten of zoiets netjes en onbeschadigd afgeleverd gaat worden.
Dat gezegd hebbende kan ik gewoon normaal met geld omgaan, dus op het moment dat het binnen is en ik ben tevreden betaal ik het dezelfde dag nog. Ik maak ook nooit gebruik van het betalen in delen. Als je het zo gebruikt is er niets mis mee en gewoon een fijne service.
  woensdag 14 mei 2025 @ 11:29:09 #8
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217629698
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Niet een antwoord op je vraag, maar het kabinet is er mee bezig (maar kan het schijnbaar niet verbieden):
https://nos.nl/artikel/25(...)r-kan-niet-verbieden
En daarom delen ze vandaag ijsjes uit

https://nos.nl/artikel/25(...)van-achteraf-betalen
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
pi_217629751
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:29 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
En daarom delen ze vandaag ijsjes uit

https://nos.nl/artikel/25(...)van-achteraf-betalen
Ik moest hier aan denken:

Nou, gelukkig heeft een VVD'er een bedrijf gevonden wat die ijsjes kan leveren.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217629945
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:40 schreef SuperNeger het volgende:
Ik heb wat kennissen die het helaas wat minder hebben (mede door hun eigen drugsgebruik en schulden) maar ik kwam er laatst dus achter dat zij veel gebruik maken van diensten als buy now pay later. Klarna of zo. Natuurlijk heb ik geprobeerd te bemiddelen maar ze snappen het niet echt en tevens is het ook niet mijn verantwoordelijkheid als vriend en laat ik het lekker aan hun bewindvoering over. Maar wat ik dus gek vind is dat er hier geen enkele screening of wat dan ook aan te pas komt? En blijkbaar is er ook geen rente? Dus is dat niet een bubbel die op den duur gaat barsten?

Mijn vraag is eigenlijk wie weet precies hoe dit werkt en waarom dit opeens zo gigantisch populair is? Het is onstaan in Amerika volgens mij waar mensen letterlijk fast food bestellingen aan de deur financiëren in delen maar het kan nu blijkbaar ook in Nederland.

Ik maak me hier een beetje zorgen om. Is dit niet het ultieme ingrediënt voor een economische crisis? Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, of jullie ook van dit soort diensten gebruik maken en concerttickets in delen betalen enzovoort.
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:17 schreef Irritatie100 het volgende:
De winst voor die bedrijven zit hem vooral in de extra kosten die ze berekenen aan mensen die niet op tijd betalen. Dat zullen er relatief gezien best wel veel zijn.

Ik gebruik Klarna overigens wel regelmatig. Voor digitale dingen en kleinere aankopen betaal ik altijd wel gelijk met iDeal, maar bij bijvoorbeeld kleding die ik in meerdere maten heb besteld en waarvan ik dus al weet dat de helft terug gestuurd gaat worden vind ik het wel fijn. Ook bij duurdere aankopen als elektronica vind ik het wel een veilig idee, het is tegenwoordig immers maar matig gesteld bij de pakketbezorgers en altijd weer afwachten of zoiets netjes en onbeschadigd afgeleverd gaat worden.
Dat gezegd hebbende kan ik gewoon normaal met geld omgaan, dus op het moment dat het binnen is en ik ben tevreden betaal ik het dezelfde dag nog. Ik maak ook nooit gebruik van het betalen in delen. Als je het zo gebruikt is er niets mis mee en gewoon een fijne service.
dit dus.
en daar zijn ze door, o.a. Boos en vele andere programmas, al heel veel op aangesproken maar de rotte dienst blijft.

het verdienmodel is mensen die niet op tijd betalen en dat is vele malen rotter dan je denkt. mensen die financieel goed zitten, en Klarna eens gebruiken voor een betaling achteraf ofzo (zijstraatje, dat helpt je niks want je gaat namelijk een overeenkomst met de verkoper aan voor je product, en een losse overeenkomst met Klarna. is het product niet goed? moet je nog steeds Klarna betalen, die is hier geen partij in. dus de gedachte ik betaal met Klarna dan kan ik eerst inspecteren en daarna betalen slaat werkelijk nergens op. dan moet je een creditcard kopen waar een fatsoenlijke kopers bescherming inzit. but i digress. ) die betalen die rekening op tijd en als ze hem dan eens missen, ach, reminder en de boete betalen.

het rotte zit erin dat Klarna actief, door geen enkele check te doen en actief te zijn op sites waar mensen met problematische schulden graag kijken, zich focust op de groep die schulden heeft, het liefst problematische. want dan kopen die mensen iets, kunnen ze niet betalen, dus ze gebruiken Klarna, die weten, die gaan nevernooitniet op tijd betalen, lekker, en incasseren vrolijk al die boetes. desnoods met een deurwaarder. ze weten vantevoren al dat deze mensen een boete gaan krijgen. en dat die mensen het al financieel zwaar hebben. maar willens en wetens targeten ze die doelgroep.

dus exact dat hierboven. ze verdienen geld aan de boetes voor het te laat betalen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217630310
Als ik het me goed herinner verdient men ook aan de verkopende kant.
Een bepaald (klein) percentage per transactie, dit gaat dus ten laste van de marge aan verkopende kant omdat ze deze "service" aanbieden.
Om deze service te kunnen bieden wordt dus feitelijk het product voor alle klanten duurder, zodat een kleiner deel potentieel financieel zwakkere klanten van deze service gebruik kunnen maken.
pi_217630357
Klarna verdiend er vaak ook mee doordat ze geld van webshops krijgen bij iedere verkoop die ze voor financieren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 14 mei 2025 @ 13:23:17 #13
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217630440
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 13:02 schreef namliam het volgende:
Als ik het me goed herinner verdient men ook aan de verkopende kant.
Een bepaald (klein) percentage per transactie, dit gaat dus ten laste van de marge aan verkopende kant omdat ze deze "service" aanbieden.
Om deze service te kunnen bieden wordt dus feitelijk het product voor alle klanten duurder, zodat een kleiner deel potentieel financieel zwakkere klanten van deze service gebruik kunnen maken.
Ik kies soms ook de webshop aan de hand van of ze klarna aanbieden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217631174
Ik ken Klarna alleen van hun aantrekkelijke bankspaardepositorentes. Snap nou waar dat vandaan komt en naartoe gaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 15:55:18 #15
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_217631395
Laat Klarna en consorten hun gang gaan en iedereen z'n BKR is royaal verneukt over een paar jaar.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_217631445
Ik doe het eigenlijk altijd bij bekeuringen waar je niet zeker over bent, dan is het lekker makkelijk aangezien er dan een rechtszaak volgt en indien je gelijk krijgt er geen cent hoeft te worden afgerekend of teruggestort.
pi_217631457
Ik krijg bij mijn bewindvoering geen kans om dit te doen en terecht, daarom sta ik onder bewindvoering om dit soort domme keuzes niet te maken
pi_217634410
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:03 schreef Cupfighter het volgende:
Ik krijg bij mijn bewindvoering geen kans om dit te doen en terecht, daarom sta ik onder bewindvoering om dit soort domme keuzes niet te maken
Goede bewind voering. Toen ik de OP las over drugs en schulden, dat in combinatie met Klarna, gingen bij mij ook de haren overeind staan:
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217635315
Ik doe het ook voor dingen waarvan ik twijfel over de correcte levering, het is alleen een beetje kut op je bankafschrift.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_217635880
Ik ben nog van het ouderwetse principe dat ik pas voor iets wil betalen als ik het in handen heb, net als in een fysieke winkel. Dus ik doe zo veel mogelijk via achteraf betalen en soms is dat Klarna.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217636617
quote:
7s.gif Op woensdag 14 mei 2025 21:20 schreef nostra het volgende:
Ik doe het ook voor dingen waarvan ik twijfel over de correcte levering, het is alleen een beetje kut op je bankafschrift.
Klarna heeft hier geen enkel voordeel toch?
pi_217636683
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 22:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klarna heeft hier geen enkel voordeel toch?
Minder dan een cc, maar dat is soms duurder of geen optie. Je hebt wel een aankoopverzekering/kopersbescherming bij ze, waaronder het pauzeren van de betaling totdat het geschil is opgelost. Niet dat ik het ooit gebruikt heb, maar voor dingen als een laptop ofzo voelt het wel beter.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_217654354
Ik doe het alleen bij webshops waar ik nog nooit eerder iets besteld heb. Voor mij gaat het er vooral om dat ik zekerheid wil dat ik het product daadwerkelijk ontvang en niet zomaar mijn geld kwijt ben.

Mijn echtgenote had zondag toevallig speentjes besteld en via iDEAL betaald. Ze zouden maandag verzonden worden, maar we hebben nog steeds niets ontvangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')