abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217619171
quote:
Nissan lijdt miljardenverlies en sluit fabrieken
Auteurs: BNR Webredactie, ANP | 13-5-2025

De Japanse autofabrikant Nissan heeft in het afgelopen boekjaar een miljardenverlies geleden. Het noodlijdende bedrijf gaf ook geen winstverwachting af voor het nieuwe jaar vanwege de aanhoudende problemen en de onzekerheid rond het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Nissan bevestigde daarnaast dat het bedrijf het aantal fabrieken terugbrengt van zeventien naar tien en 20.000 banen schrapt.

Nissan kampt met toegenomen concurrentie uit China en een verouderd aanbod van auto's. De financiële problemen van het concern werden vorig jaar duidelijk toen het besloot om 9000 banen te schrappen om kosten te besparen. Japanse media schreven maandag al dat Nissan nu wereldwijd nog eens 11.000 extra banen gaat schrappen, waarmee het totaal uitkomt op 20.000 oftewel 15 procent van het personeelsbestand
https://www.bnr.nl/nieuws(...)s-en-sluit-fabrieken

gaat hard daar in japan. een paar dagen geleden zei panasonic ook al ong. 10k mensen te gaan ontslaan. fujitsu en toshiba en mitsubishi motors ontslaan er ook duizenden. in de video games sector zie je ook veel ontslagen, vooral wat betreft buitenlandse werknemers zoals bij square enix en sega die ook in de VS en europa opereren. in japan zelf gaat het juist goed en zitten ze te schreeuwen om werknemers...zie bijv capcom en fromsoftware, die zijn mega mega mega succesvol de laatste jaren

het is ook wel te snappen. vroeger was het aantal werknemers dat een bedrijf had een soort van maatstaf voor groei en success. tegenwoordig gaat het juist om het zoveel mogelijk winst draaien met zo min mogelijk werknemers - de kunst is om je processen zo optimaal mogelijk te hebben ingericht. winst per medewerker moet maximaal zijn. ik bewonder deze gedachtegang. hopelijk kunnen deze mensen ergens anders aan de slag of starten ze hun eigen bedrijf met hun opgedane ervaring.

veel van de ontslagen gebeuren in de vs en europa. een amerikaan/european is heel duur vergeleken met een japanner.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 15:19:06 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217619263
Dan moeten die Amerikanen maar in Franse auto's gaan rijden.
#leedvermaak
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217619291
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:19 schreef Harvest89 het volgende:
Dan moeten die Amerikanen maar in Franse auto's gaan rijden.
#leedvermaak
Ik wil ze mijn Clio wel verkopen :Y

Tegen woekerprijzen uiteraard :9~
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217619296
En verder: From Software goden _O_ _O_ _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217619323
Helemaal niet erg dat vervuilende industrieën verlies lijden, aangezien zij toch niet werken naar wens van de weldenkende jongeren.
  Forum Admin dinsdag 13 mei 2025 @ 15:29:16 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217619347
Tja Nissan heeft op meerdere vlakken de boot gemist en de samenwerking met Renault was ook niet echt succesvol. Zeker in de VS heeft Nissan een enorm imago probleem.

Zoek maar eens op Nissan cvt issues. Dat heeft ze zo verschrikkelijk veel geld gekost en ze hebben er precies niks van geleerd.

Zonde is het wel, qua historie een heel interessant merk en de maker van de skylines, silvia's Z's, pulsars. Stuk voor stuk hele iconische auto's. Er was kort sprake van een merger met Honda, wat voor iedereen met een beetje mechanisch hart goed nieuws had geweest, maar Nissan heeft dat om een of andere reden toch afgeketst
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217619454
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Tja Nissan heeft op meerdere vlakken de boot gemist en de samenwerking met Renault was ook niet echt succesvol. Zeker in de VS heeft Nissan een enorm imago probleem.

Zoek maar eens op Nissan cvt issues. Dat heeft ze zo verschrikkelijk veel geld gekost en ze hebben er precies niks van geleerd.

Zonde is het wel, qua historie een heel interessant merk en de maker van de skylines, silvia's Z's, pulsars. Stuk voor stuk hele iconische auto's. Er was kort sprake van een merger met Honda, wat voor iedereen met een beetje mechanisch hart goed nieuws had geweest, maar Nissan heeft dat om een of andere reden toch afgeketst
ja dat las ik ook, het zou eerst een fusie zijn geweest maar dan zou nissan honda's kleine b*tch zijn geworden en dat wilde nissan niet. als ik het me goed herinner is nu meer geneigd naar een overname van nissan door honda. tja, nissan leed het afgelopen jaar een verlies van 4 miljard terwijl honda juist 5 miljard winst binnenharkte.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 16:12:09 #8
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217619704
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:29 schreef Straatcommando. het volgende:

Hier leg je de vinger wel precies op de zere plek. Mijn buurvrouw had een paar jaar terug een Altima en heeft twee keer problemen met de automatische versnellingsbak gehad. Dat zijn ook niet bepaald de goedkoopste reparaties.
Een jaar of 10 terug zag je ook veel meer Maxima's en Altima's rondrijden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 16:15:20 #9
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217619743
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:25 schreef torentje het volgende:
Helemaal niet erg dat vervuilende industrieën verlies lijden, aangezien zij toch niet werken naar wens van de weldenkende jongeren.
Als jij een duplo auto wil, koop je toch lekker een id-buzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Lekker kek man. Kan je lekker je fatbike in kwijt en smorgens aan je geïmporteerde avocado toast zitten terwijl je op de camping zit te laten met kolenstroom.

Er zijn meer wensen in de wereld.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 13 mei 2025 @ 16:57:10 #10
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217620095
De Chinezen hebben de toekomst..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217620152
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 16:57 schreef PzKpfw het volgende:
De Chinezen hebben de toekomst..
De Chinezen hebben dankzij fikse subsidies van de CCP de automarkt verpest voor andere landen.

Daarom: flinke importtarieven op ALLE producten die uit China vandaan komen. Die CCP verpest de complete wereldeconomie.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 17:06:46 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217620217
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 17:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De Chinezen hebben dankzij fikse subsidies van de CCP de automarkt verpest voor andere landen.

Daarom: flinke importtarieven op ALLE producten die uit China vandaan komen. Die CCP verpest de complete wereldeconomie.
Want andere landen hebben nooooooit hun eigen industrieën gesubsidieerd?
pi_217620562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 16:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als jij een duplo auto wil, koop je toch lekker een id-buzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Lekker kek man. Kan je lekker je fatbike in kwijt en smorgens aan je geïmporteerde avocado toast zitten terwijl je op de camping zit te laten met kolenstroom.

Er zijn meer wensen in de wereld.
Maar jij het zal toch wel met mij eens zijn, dat alle mensen wensen dat de lucht en het voedsel en drinken niet giftig zijn? Die wens is dus breed gedragen, of niet soms?
pi_217620964
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 17:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Want andere landen hebben nooooooit hun eigen industrieën gesubsidieerd?
Niet in de mate waarin China dat doet. En daarbij is het in veel gevallen ook gewoon bekend (gemaakt).

Dit in tegenstelling tot China en de CCP.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 18:11:00 #15
396550 Richestorags
pi_217620993
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 18:09 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Niet in de mate waarin China dat doet. En daarbij is het in veel gevallen ook gewoon bekend (gemaakt).

Dit in tegenstelling tot China en de CCP.
Sounds like a you problem. China is gewoon slim en goed bezig op dit vlak.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 18:26:22 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217621133
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 17:32 schreef torentje het volgende:
Maar jij het zal toch wel met mij eens zijn,
Ik zie projectie en manipulatie.
1947-2016
pi_217621407
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 18:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zie projectie en manipulatie.
Het is gewoon een vraag die ik aan jou stel. Maar goed, jij wil die vraag niet eerlijk beantwoorden waardoor iedereen zal gaan denken dat jij geld van de vervuilende industrieën krijgt en dus ook verantwoordelijk kan worden gehouden voor de vele zieken door de vervuilde lucht en het vergiftigd eten en drinken.
pi_217621792
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 18:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Sounds like a you problem. China is gewoon slim en goed bezig op dit vlak.
Wacht maar tot vele industrieën hier kapot gemaakt zijn door China, dan wordt het vanzelf wel een probleem van iedereen.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 22:22:55 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217625464
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 18:55 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is gewoon een vraag die ik aan jou stel. .
Nee. Dan stel je hem anders.
1947-2016
  dinsdag 13 mei 2025 @ 22:30:41 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217625722
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 15:11 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)s-en-sluit-fabrieken

gaat hard daar in japan. een paar dagen geleden zei panasonic ook al ong. 10k mensen te gaan ontslaan. fujitsu en toshiba en mitsubishi motors ontslaan er ook duizenden. in de video games sector zie je ook veel ontslagen, vooral wat betreft buitenlandse werknemers zoals bij square enix en sega die ook in de VS en europa opereren. in japan zelf gaat het juist goed en zitten ze te schreeuwen om werknemers...zie bijv capcom en fromsoftware, die zijn mega mega mega succesvol de laatste jaren

het is ook wel te snappen. vroeger was het aantal werknemers dat een bedrijf had een soort van maatstaf voor groei en success. tegenwoordig gaat het juist om het zoveel mogelijk winst draaien met zo min mogelijk werknemers - de kunst is om je processen zo optimaal mogelijk te hebben ingericht. winst per medewerker moet maximaal zijn. ik bewonder deze gedachtegang. hopelijk kunnen deze mensen ergens anders aan de slag of starten ze hun eigen bedrijf met hun opgedane ervaring.

veel van de ontslagen gebeuren in de vs en europa. een amerikaan/european is heel duur vergeleken met een japanner.
dit zal niet de laatste autofabriek zijn

demografische ontwikkelingen zal ertoe leiden dat men veel minder nieuwe auto's gaat kopen , ook omdat bestaande autos veel langer mee gaan
soms we 20 jaar met gemak en dat zal alleen maar erger worden

Een VW Tiguan van nu die gaat makkelijk 30 jaar mee
het fenomeen deelauto al dan niet autonoom zal opgang maken
en ouderen die gebruiken een auto veel minder

over 10 jaar dan zijn er alleen maar Chinese merken die overal ter wereld in elkaar gezet kunnen worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 13 mei 2025 @ 22:40:12 #21
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217625960
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 22:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dit zal niet de laatste autofabriek zijn

demografische ontwikkelingen zal ertoe leiden dat men veel minder nieuwe auto's gaat kopen , ook omdat bestaande autos veel langer mee gaan
soms we 20 jaar met gemak en dat zal alleen maar erger worden

Een VW Tiguan van nu die gaat makkelijk 30 jaar mee
het fenomeen deelauto al dan niet autonoom zal opgang maken
en ouderen die gebruiken een auto veel minder

over 10 jaar dan zijn er alleen maar Chinese merken die overal ter wereld in elkaar gezet kunnen worden
Huidige auto's zijn juist weer een stuk minder betrouwbaar en er zitten zoveel dingen op die allemaal kapot kunnen gaan. Wat betreft betrouwbaarheid zat de autoindustrie zo tussen de jaren 2000 tot ongeveer 2015 op haar hoogtepunt.
Op 't randje en erover.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 22:41:51 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217625995
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 22:40 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Huidige auto's zijn juist weer een stuk minder betrouwbaar en er zitten zoveel dingen op die allemaal kapot kunnen gaan. Wat betreft betrouwbaarheid zat de autoindustrie zo tussen de jaren 2000 tot ongeveer 2015 op haar hoogtepunt.
mijn auto is 18 jaar oud en doet het prima , als ik er regelmatig in rij,
En mensen gaan van autonome deelautos gebruik maken

iets duurder per km, maar geen parkeer gedoe en geen kosten verder

https://www.utrecht.nl/wo(...)deelvervoer/deelauto

soms ben ik 2 maand weg en dan kom ik terug dan moet die auto weer naar de garage -O- 8)7
en maar wegenbelasting afschrijven en smerig die auto dan

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 13-05-2025 22:46:55 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217626237
Beter koopt en gebruikt men dan ook een fiets :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 13 mei 2025 @ 23:11:37 #24
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217626720
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 22:51 schreef Digi2 het volgende:
Beter koopt en gebruikt men dan ook een fiets :Y
Lekker met 500 kilo aan materiaal en gereedschappen rondfietsen.. Echt in wat voor sprookjeswereld menen sommige mensen te leven zeg.
Op 't randje en erover.
pi_217627065
Nog meer aandeelhouders die in hun reet geneukt worden
  woensdag 14 mei 2025 @ 00:43:18 #26
396550 Richestorags
pi_217627876
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 19:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Wacht maar tot vele industrieën hier kapot gemaakt zijn door China, dan wordt het vanzelf wel een probleem van iedereen.
Industrieën worden nu kapot gemaakt door grootaandeelhouders. Tegen de tijd dat gebeurt wat jij schetst worden ze gedwongen te gaan innoveren of met maatregelen te komen.
  woensdag 14 mei 2025 @ 03:41:56 #27
396550 Richestorags
pi_217628075
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:11 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Lekker met 500 kilo aan materiaal en gereedschappen rondfietsen.. Echt in wat voor sprookjeswereld menen sommige mensen te leven zeg.
Het is niet zo zwart-wit natuurlijk he. De auto is in sommige gevallen vervangbaar en in sommige gevallen niet, zoals situaties die jij schetst. Dat je echt niet zonder auto kan of alles met de auto zou moeten doen is dan wel meer een houding dan een voldongen feit in bepaalde gevallen.
pi_217628881
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 19:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De weldenkende mensen hebben juist grote problemen doordat de vervuilende industrieën overal in Nederland mogen zijn.
Het is dus een bevrijding als de vervuilende industrieën hier niet meer zouden zijn. Er zou dan namelijk geen verkeerschaos meer zijn in de verstedelijkte gebieden.
pi_217628907
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 09:08 schreef torentje het volgende:

[..]
De weldenkende mensen hebben juist grote problemen doordat de vervuilende industrieën overal in Nederland mogen zijn.
Het is dus een bevrijding als de vervuilende industrieën hier niet meer zouden zijn. Er zou dan namelijk geen verkeerschaos meer zijn in de verstedelijkte gebieden.
De weldenkende mens is er volgens jou dus één van het type 'not in my backyard'.

Ik zie de weldenkende mens toch wel anders dan dat.

(en daarbij had ik het niet per se over vervuilende idustrieen)
pi_217629103
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 09:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
De weldenkende mens is er volgens jou dus één van het type 'not in my backyard'.

Ik zie de weldenkende mens toch wel anders dan dat.

(en daarbij had ik het niet per se over vervuilende idustrieen)
De auto-industrie is toch vervuilend en zorgde er toch voor dat men weldenkende mensen niet gehoorzaamt of om hun mening vraagt?
pi_217629335
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 09:44 schreef torentje het volgende:

[..]
De auto-industrie is toch vervuilend en zorgde er toch voor dat men weldenkende mensen niet gehoorzaamt of om hun mening vraagt?
Geen idee wat je hier nou mee wil zeggen.
pi_217629386
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Geen idee wat je hier nou mee wil zeggen.
Wat doe jij op een Nederlandstalig forum als jij niet eens normale Nederlandse begrippen begrijpen kan?
pi_217629478
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat doe jij op een Nederlandstalig forum als jij niet eens normale Nederlandse begrippen begrijpen kan?
Als jij je eigen opmerking niet wil verduidelijken maar direct met een sneer komt, dan zijn wij klaar. #&%%# maar een eind op.
pi_217629536
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Als jij je eigen opmerking niet wil verduidelijken maar direct met een sneer komt, dan zijn wij klaar. #&%%# maar een eind op.
Wat begrijp jij dan niet aan de opmerking dat de meeste mensen de vervuilende auto-industrie kritiekloos gehoorzamen en niet de weldenkende burgers? Ik zal maar niet zeggen, wat ik denk van mensen die dat niet konden distilleren uit mijn eerste bericht.
pi_217629547
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:59 schreef torentje het volgende:
Te laat. !##$$#@! op.
pi_217630130
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:59 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Te laat. !##$$#@! op.
Dat het te laat is weet ik, en dat komt doordat men nooit de weldenkende burgers gehoorzaamde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')