Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 15 mei 2025 23:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is FSD in China toegestaan onder supervisie. Met een bestuurder om in te grijpen, dus.
Interessant. Maar het is dus geen Tesla. Het lijkt wel veel op een Waymo, die in de VS ook zonder bestuurder rondrijden, helemaal volgehangen met Lidar, radar, ultrasoon en infrarood sensors. En vast ook nog wat camera's.quote:
ik denk dat Tesla dat ook wel kanquote:Op donderdag 15 mei 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Maar het is dus geen Tesla. Het lijkt wel veel op een Waymo, die in de VS ook zonder bestuurder rondrijden, helemaal volgehangen met Lidar, radar, ultrasoon en infrarood sensors. En vast ook nog wat camera's.
Hoe zou het nu toch kunnen, dat die dat wel voor elkaar krijgen en Tesla niet?
Misschien dat die autoriteiten daar meer voor voelen als Tesla de verantwoordelijkheid neemt als het fout gaat, in plaats van de inzittenden eerst een verklaring te laten accorderen dat het dan allemaal hun eigen schuld is. Geen (werkend) stuur of rempedaal, maar je had het ongeluk wel zelf moeten voorkomen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat Tesla dat ook wel kan
de autoriteiten moeten meewerken
Waarom is het überhaupt nog toegestaan dat Tesla het "full self driving" noemt als het onder supervisie is? De rest van de wereld noemt dat Level 2 (Partial Driving Automation) of Level 3 (Conditional Driving Automation). Level 5 wordt pas "full autonomous driving" genoemd. Dat is toch op zijn minst misleidend te noemen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is FSD in China toegestaan onder supervisie. Met een bestuurder om in te grijpen, dus.
Op zich lijkt het me wel lekker om gewoon een dutje te doen terwijl m’n auto mij van A naar B vervoert. Ik voel me alleen niet geroepen om hier testpersoon voor te zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
stuur en het rempedaal gaan er wat hem betreft ook zo snel mogelijk uit.
Ja, in de EU zou je daar ongetwijfeld gezeik mee krijgen, maar hier is "ok" klikken op een EULA niet bindend, dus dan zou je een contract moeten tekenen dat alle fouten die de FSD auto maakt jouw schuld zijn. Wat waarschijnlijk niet rechtsgeldig is, want dat zijn "normale" EULA's ook al niet. Wat 1 van de redenen is dat je dat hier niet mag gebruiken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom is het überhaupt nog toegestaan dat Tesla het "full self driving" noemt als het onder supervisie is? De rest van de wereld noemt dat Level 2 (Partial Driving Automation) of Level 3 (Conditional Driving Automation). Level 5 wordt pas "full autonomous driving" genoemd. Dat is toch op zijn minst misleidend te noemen?
Ja en als Tesla dat allemaal in gaat bouwen en daarmee zn kosten verhoogt natuurlijk.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat Tesla dat ook wel kan
de autoriteiten moeten meewerken
over 5 jaar dan weet je niet beter en schuif je jouw prive auto aan de kantquote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:34 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Op zich lijkt het me wel lekker om gewoon een dutje te doen terwijl m’n auto mij van A naar B vervoert. Ik voel me alleen niet geroepen om hier testpersoon voor te zijn.
Zo snel gaat dat helemaal niet. En er moet wel heel veel veranderen wil ik de trein ga gebruiken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
over 5 jaar dan weet je niet beter en schuif je jouw prive auto aan de kant
en ga je meer op de fiets , step of trein doen
als je met pensioen bent wel , naar Schiphol , maar dan zou ik een robocab nemenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:46 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Zo snel gaat dat helemaal niet. En er moet wel heel veel veranderen wil ik de trein ga gebruiken.
Tussen vijf jaar of mijn pensioen zit nogal een gat van laten we zeggen een jaar of 25.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je met pensioen bent wel , naar Schiphol , maar dan zou ik een robocab nemen
de bevolking wordt in rap tempo ouder , mijn auto staat soms 6 weken stil
Daar geloof ik helemaal niks van. Ik woon in een stad met uitstekend openbaar vervoer en meerdere goede aanbieders van deelauto's. Parkeren is overal betaald en steeds moeilijker. Deelfietsen en elektrische deelstepjes zijn door de hele stad op te pikken en neer te zetten. Taxi's zijn ook best betaalbaar hier. Allemaal goede redenen waarom je eigen auto weg doen zinvol zou zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
over 5 jaar dan weet je niet beter en schuif je jouw prive auto aan de kant
en ga je meer op de fiets , step of trein doen
Je hebt tegenwoordig hele luxe elektrische bakfietsen waar twee kinderen in passen. Je kunt er ook nog een karretje en wat fietstassen aanhangen. Ski's aan de zijkant. Ok, geen plaats voor een mountainbike, maar je kunt wel fietsen. En voor de lange ritten past hij ook in de trein.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar geloof ik helemaal niks van. Ik woon in een stad met uitstekend openbaar vervoer en meerdere goede aanbieders van deelauto's. Parkeren is overal betaald en steeds moeilijker. Deelfietsen en elektrische deelstepjes zijn door de hele stad op te pikken en neer te zetten. Taxi's zijn ook best betaalbaar hier. Allemaal goede redenen waarom je eigen auto weg doen zinvol zou zijn.
Toch zijn er heel veel mensen die nog steeds hun eigen auto hebben. Kennelijk zijn er een heleboel redenen om een eigen auto te willen hebben, ook als het financieel minder zinvol is. Voor een hele grote bevolkingsgroep met kleine kinderen is dat overduidelijk het kinderstoeltje.
Wij hebben ook een tijdje geen eigen auto gehad toen we kinderen hadden, en dat gezeul met kinderstoeltjes naar de deelauto wordt heel snel vervelend. En als je op locatie bent, en vervolgens de autonome auto met jouw kinderstoeltje weg zou rijden, dan heb je er helemaal niks aan.
Daarnaast was voor mij het probleem dat ik vaak een mountainbike of ski's mee wilde nemen. En bij de deelauto's kon ik meestal niet alles er fatsoenlijk in krijgen zonder alles vies te maken. (En de deelauto's hadden natuurlijk geen trekhaak voor een fietsendrager)
Zomaar twee concrete voorbeelden uit mijn eigen leven, waarom het zelfs voor iemand die maar eens per twee weken een auto gebruikt het soms erg irritant was om geen eigen auto te hebben.
Daarnaast zijn er heel veel mensen voor wie de eigen auto een emotioneel iets is. Wat overduidelijk is, als je ziet hoeveel mensen extra geld uitgeven voor dingen die functioneel niks toevoegen, zoals mooie velgen. Deze mensen ga je niet overtuigen met lagere kosten of makkelijker parkeren.
Die hadden wij ook, zo een bakfiets. We reden er ongeveer 3000km per jaar mee. Dat is super als de kinderen kleiner zijn, en als je er niet meer dan twee hebt. Daarom was het binnen de stad ook helemaal niet zo een probleem dat we geen auto hadden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt tegenwoordig hele luxe elektrische bakfietsen waar twee kinderen in passen. Je kunt er ook nog een karretje en wat fietstassen aanhangen. Ski's aan de zijkant. Ok, geen plaats voor een mountainbike, maar je kunt wel fietsen. En voor de lange ritten past hij ook in de trein.
Helemaal mee eens. Het wordt er ook niet beter op. Zoals met de Covid, toen veel testcentra alleen met de auto bereikbaar waren en je voor de rest geen OV mocht nemen om daar te komen. Gelukkig kun je steeds meer artikelen gewoon bestellen, alhoewel ze daar bij de IKEA en de bouwmarkt al snel meer voor rekenen dan wat de boodschappen kosten. Aan auto's valt veel meer te verdienen dan aan het OV.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:42 schreef knoopie het volgende:
[..]
Die hadden wij ook, zo een bakfiets. We reden er ongeveer 3000km per jaar mee. Dat is super als de kinderen kleiner zijn, en als je er niet meer dan twee hebt. Daarom was het binnen de stad ook helemaal niet zo een probleem dat we geen auto hadden.
Maar daarmee ga ik niet 100km rijden als het koud genoeg is om je ski's nodig te hebben. En ik zie graag dat jij een conducteur er van overtuigd om je bakfiets in de trein mee te mogen nemen.
Verder hoef je mij ook niet te overtuigen. Ik heb lang zonder auto geleefd, en ik zal hem ook relatief snel weer weg doen zodra het mogelijk is. Maar het gaat om de gemiddelde Europeaan die zelfs als ze best zonder zouden kunnen nog heel wat overtuigingskracht nodig hebben voordat ze hun eigen auto vrijwillig opgeven. Dat zie ik niet binnen vijf jaar gebeuren.
Omdat Tesla bezig is met een auto die overal zelf kan rijden. En dat is een veel lastiger opgave dan rijden in een volledig in kaart gebrachte omgeving.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Maar het is dus geen Tesla. Het lijkt wel veel op een Waymo, die in de VS ook zonder bestuurder rondrijden, helemaal volgehangen met Lidar, radar, ultrasoon en infrarood sensors. En vast ook nog wat camera's.
Hoe zou het nu toch kunnen, dat die dat wel voor elkaar krijgen en Tesla niet?
Ikea noemt zichzelf 'design'. Primark beweert goed voor het milieu te zijn. Witter Reus wast witter dan wit. En Femke H. is verkozen tot beste bestuurder. Als ik mijzelf kwaad maak kan ik een boek volschrijven met dit soort voorbeelden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom is het überhaupt nog toegestaan dat Tesla het "full self driving" noemt als het onder supervisie is? De rest van de wereld noemt dat Level 2 (Partial Driving Automation) of Level 3 (Conditional Driving Automation). Level 5 wordt pas "full autonomous driving" genoemd. Dat is toch op zijn minst misleidend te noemen?
Dat klopt. Maar de score is nu 1-0 voor die systemen waar ze alles uit de kast halen om het ook aan de praat te kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat Tesla bezig is met een auto die overal zelf kan rijden. En dat is een veel lastiger opgave dan rijden in een volledig in kaart gebrachte omgeving.
Sinds kort, omdat dat moest van de rechter.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:04 schreef VEM2012 het volgende:
Het is voor iedereen duidelijk wat je krijgt als je FSD Supervised koopt. Aangezien Supervised onderdeel is van de naam van het pakket wat je koopt.
kleine kinderen , skis, ach ja, dat was zolang geledenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:58 schreef knoopie het volgende:
Toch zijn er heel veel mensen die nog steeds hun eigen auto hebben. Kennelijk zijn er een heleboel redenen om een eigen auto te willen hebben, ook als het financieel minder zinvol is. Voor een hele grote bevolkingsgroep met kleine kinderen is dat overduidelijk het kinderstoeltje.
Wij hebben ook een tijdje geen eigen auto gehad toen we kinderen hadden, en dat gezeul met kinderstoeltjes naar de deelauto wordt heel snel vervelend. En als je op locatie bent, en vervolgens de autonome auto met jouw kinderstoeltje weg zou rijden, dan heb je er helemaal niks aan.
domme mensenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daarnaast zijn er heel veel mensen voor wie de eigen auto een emotioneel iets is. Wat overduidelijk is, als je ziet hoeveel mensen extra geld uitgeven voor dingen die functioneel niks toevoegen, zoals mooie velgen. Deze mensen ga je niet overtuigen met lagere kosten of makkelijker parkeren.
Waymo is nog steeds niet foutloos:quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:38 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja en als Tesla dat allemaal in gaat bouwen en daarmee zn kosten verhoogt natuurlijk.
Lidar is niet goedkoop
Dat niet alleen: autorijden is gewoon ook leuk om te doen. Net als andere vormen van transport meer en meer (ook) recreatief zijn geworden. Zoals paardrijden (dat doet echt vrijwel niemand om van A naar B te komen, de bereden politie is de enige uitzondering die ik kan bedenken). Maar ook fietsen is voor veel mensen uitsluitend recreatief.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar geloof ik helemaal niks van. Ik woon in een stad met uitstekend openbaar vervoer en meerdere goede aanbieders van deelauto's. Parkeren is overal betaald en steeds moeilijker. Deelfietsen en elektrische deelstepjes zijn door de hele stad op te pikken en neer te zetten. Taxi's zijn ook best betaalbaar hier. Allemaal goede redenen waarom je eigen auto weg doen zinvol zou zijn.
Toch zijn er heel veel mensen die nog steeds hun eigen auto hebben. Kennelijk zijn er een heleboel redenen om een eigen auto te willen hebben, ook als het financieel minder zinvol is. Voor een hele grote bevolkingsgroep met kleine kinderen is dat overduidelijk het kinderstoeltje.
Wij hebben ook een tijdje geen eigen auto gehad toen we kinderen hadden, en dat gezeul met kinderstoeltjes naar de deelauto wordt heel snel vervelend. En als je op locatie bent, en vervolgens de autonome auto met jouw kinderstoeltje weg zou rijden, dan heb je er helemaal niks aan.
Daarnaast was voor mij het probleem dat ik vaak een mountainbike of ski's mee wilde nemen. En bij de deelauto's kon ik meestal niet alles er fatsoenlijk in krijgen zonder alles vies te maken. (En de deelauto's hadden natuurlijk geen trekhaak voor een fietsendrager)
Zomaar twee concrete voorbeelden uit mijn eigen leven, waarom het zelfs voor iemand die maar eens per twee weken een auto gebruikt het soms erg irritant was om geen eigen auto te hebben.
Daarnaast zijn er heel veel mensen voor wie de eigen auto een emotioneel iets is. Wat overduidelijk is, als je ziet hoeveel mensen extra geld uitgeven voor dingen die functioneel niks toevoegen, zoals mooie velgen. Deze mensen ga je niet overtuigen met lagere kosten of makkelijker parkeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |