In economen termen is dit een klassiek prisoners dillema.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:46 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Omdat als je dit niet doet en de spanning te hoog gaat worden je omvormer gewoon helemaal uitschakelt.
Het heeft voor jezelf ook effect, het kan net het verschil zijn tussen "omvormer aan" of "omvormer uit".quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
In economen termen is dit een klassiek prisoners dillema.
Egoīstisch bezien kies je altijd voor jezelf, en leidt dat tot een inefficiënte uitkomst.
Dit vergt toch echt dat iedereen voor het algemeen belang kiest ipv van zichzelf.
Lijkt me de meest gezonde optie?quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het heeft voor jezelf ook effect, het kan net het verschil zijn tussen "omvormer aan" of "omvormer uit".
Want ook het vermogen uit je eigen omvormer stuwt het voltage omhoog.
Dikke kabels (lagere spanningsval) helpen overigens ook.
Maar voor maximaal effect zou het inderdaad een instelling moeten zijn die standaard inschakelt bij de "landcode NL", net als het maximale voltage van 254 volt.
Als je eigen verbruik hoog is (of je dat nu opslaat in een accu of "opstookt" op een andere manier) daalt het voltage ook.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me de meest gezonde optie?
Dan heb je een heel natuurlijke dimmer geīnstalleerd? Die omvormer is ook in die mate stuurbaar dan?
Als ik investeer en er heersen negatieve prijzen wil ik defacto nog steeds eigen verbruik van de panelen afnemen.
Omvormer bij m'n moeder ingesteld op 80% vermogen (dus 4 ipv 5kW) en terug naar 50% vermogen als het voltage richting de 253 volt gaat.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie dat de huidige (en misschien ook de vorige serie) SolarEdge omvormers dynamisch hun output (vermogen) kunnen aanpassen aan het netvoltage.
Dat zou eigenlijk wel een uitkomst zijn als iedereen dat instelde.
Nu gaan omvormers nog uit als het voltage oploopt maar stel dat bij iedereen vanaf ~245 Volt het vermogen gradueel zou afnemen, dan zouden omvormers niet langer uitschakelen omdat het voltage stabiel blijft.
Nu gaan ze uit bij 253 Volt, daar heeft niemand wat aan.
Misschien is onderstaande batterij wel beter (als je die van HW nog kan afzeggen).quote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omvormer bij m'n moeder ingesteld op 80% vermogen (dus 4 ipv 5kW) en terug naar 50% vermogen als het voltage richting de 253 volt gaat.
De pieken waren vandaag 4.008Watt dus dat werkt iig.
Voltage werd nog niet hoog genoeg om te zien of de andere limiet ook werkt.
Het is maar "proof of concept".
Ik heb 2 HomeWizard accu's besteld voor m'n moeder (~5kWh opslag totaal) aangezien haar contract in juli afloopt en het daarna wat minder gunstig wordt.
Ze hebben gewoon een stekker, dus dat kan ik zelf nog wel
Oh, mss bestel ik die er ook nog wel eens bij voor de hobby.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:12 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Misschien is onderstaande batterij wel beter (als je die van HW nog kan afzeggen).
https://stekker-batterij.nl/winkelwagen/
Met code: TzUm81 nog ¤50 goedkoper, dus ¤1.425.
Voor meer info:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Ik ben heel benieuwd hoe dit bevalt. Ik overweeg er zelf ook 2 of max 3 te nemen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb 2 HomeWizard accu's besteld voor m'n moeder (~5kWh opslag totaal) aangezien haar contract in juli afloopt en het daarna wat minder gunstig wordt.
Heb je aandelen in dat ding?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:22 schreef ShoNuf het volgende:
"Als je de batterij op de website van marstek.nl in je winkelmandje zet en vervolgens een aantal dagen niets doet krijg je een unieke code in je mail voor 100¤ korting en kost hij slechts 1399¤ (inclusief P1 meter, BTW en verzendkosten)" aldus een forumlid van de website van pepper.com
https://nl.pepper.com/aan(...)8853#comment-4703901
Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor een thuisaccu gaan die je opneemt in je installatie, met een eigen groep.quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:37 schreef Faraday01 het volgende:
@:TheFreshPrince, mag ik vragen waarom je voor de HW thuisbatterij gekozen hebt? Ik ben ook rond aan het kijken voor een batterij en zie door de bomen het bos niet meer. Daarom ben ik wel geīnteresseerd in je overwegingen.
Haha, nee geen aandelen maar ook ik ben onderzoekend. Stroom contract loopt tot juli 2027 en wil dan een batterij kopen. Tja, wat het gaat worden zie ik dan wel. Ik denk wel dat de prijzen nog wat lager worden maarja dat is meer wat mijn glazen bol zegt. Ben nu aan het monitoren wat de ervaringen zijn (vindt het ook interessant allemaal).quote:
Dank je!quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor een thuisaccu gaan die je opneemt in je installatie, met een eigen groep.
Dat kan van SolarEdge zijn, Tesla, BYD, GoodWe of een ander merk dat al een tijdje bezig.
De "stekker" thuisaccu's zijn wat beperkt in vermogen, capaciteit en uitbreidingsmogelijkheden.
De stekker versies hebben ook geen "eilandmodus", dus als in jouw wijk de stroom uitvalt kunnen ze niet je huis van stroom voorzien. Ze hebben soms nog wel een stopcontact zodat je je koelkast of aquarium aan de gang kan houden.
Ik zou ook kijken naar een merk dat al wat langer bestaat en een goed dealernetwerk heeft in Europa, zodat je ook echt iets aan die 10 jaar garantie hebt die er vaak geboden wordt.
Voor m'n moeder is het een leuke oplossing omdat daarmee net de koelkast, vriezer, modem, WiFi en nog wat kleinverbruikers de late avond, nacht en vroege ochtend doorkomen.
Wil je wat voor de hobby en durf je qua support en garantie een risico te nemen, dan kan je ook prima naar zo'n Marstek kijken misschien. Zie motivatie hierboven waarom ik daar eerst niet voor gegaan ben.
Vers van de persquote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:12 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Misschien is onderstaande batterij wel beter (als je die van HW nog kan afzeggen).
https://stekker-batterij.nl/winkelwagen/
Met code: TzUm81 nog ¤50 goedkoper, dus ¤1.425.
Voor meer info:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Via zo'n malafide partij?quote:Op woensdag 11 juni 2025 22:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn vader heeft zich een thuisbatterij aan laten praten, juist ja.
Ik heb geen idee, ik hoop het toch niet. Hij is nu ook een contract met Frank Energie aangegaan. Het zal allemaal wel, de beste man is 80+.quote:Op woensdag 11 juni 2025 22:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Via zo'n malafide partij?
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Zou je hem niet intensiever laten terugschakelen in de weekenden?quote:Op donderdag 12 juni 2025 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vandaag eindelijk een zonnige dag om te testen.
De omvormer (5kW) is begrensd op 4kW en als het voltage oploopt, daalt het vermogen dynamisch.
Voor het maximale effect daarvan zou iedere omvormer in een wijk zo ingesteld moeten staan, er zijn nogal wat zonnedaken bijgekomen in die wijk (o.a. nieuwbouw).
[ afbeelding ]
edit:
Als ik die instelling nog wat extremer maak, dan zakt het vermogen nog verder en... het voltage daalt.
Het heeft dus wel effect.
[ afbeelding ]
Je hoeft je niet echt druk te maken om die lagere piek, als het voltage zo hoog is, is er een overschot en als er een overschot is, is je stroom toch niets waard in de toekomst.
Zoals de instelling er nu uitziet in de App.
Die P# moet je zien als de punten op een curve.
V% is het voltage t.o.v. 230 Volt.
P% is het percentage t.o.v. het maximale uitgangsvermogen van de omvormer.
Dus bij de 5kW omvormer is 50% nog 2.5kW en 35% nog 1,75kW uitgangsvermogen.
Bij 107% van 230 Volt dus naar 50% vermogen en bij 110% naar 35% vermogen.
Die hogere waarden zijn niet relevant want bij 110% (253 Volt) gaat de omvormer in Nederland uit.
[ afbeelding ]
Er is wel externe regeling mogelijk maar dan moet ik dat ook weer uitvogelen en geld in steken.quote:Op donderdag 12 juni 2025 15:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zou je hem niet intensiever laten terugschakelen in de weekenden?
Geen idee hoe makkelijk dat aanpassen is.
Eigenlijk moet dat aanpassen gewoon op basis van EPEX tarieven. En dan bij zero of negatieve prijzen tot je eigen consumptie.
Weekend erin verwerken is dat makkelijk?quote:Op donderdag 12 juni 2025 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is wel externe regeling mogelijk maar dan moet ik dat ook weer uitvogelen en geld in steken.
Dit lijkt voorlopig al een stapje in de juiste richting.
Dan heb je je investering eruit, maar wat is je rendement bij 3% inflatie?quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:29 schreef Gohf046 het volgende:
Als ik zelf een inschatting moet maken zal de TVT tussen 6 en 7 jaar komen te liggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |